Giedo van der Garde topic

Gestart door jende, 08 november 2012 - 15:37:55

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Kronos op 22 januari 2014 - 09:41:43
Citaat van: Tuesday op 22 januari 2014 - 09:29:11
maar heeft ie als 3e rijder bij Sauber nou echt meer kans op een zitje daar volgend jaar dan als racedriver bij Caterham?? ik denk het niet.

Waarom niet?

Hij rijdt in het materiaal waarmee ze ook in 2015 zullen rijden.
Hij ontwikkelt banden met het Sauber team en de engineers die daar al zitten.
Op verschillende momenten kan hij laten zien dat hij minstens net zo snel is als Gutierrez en Sutil (als hij dat niet kan laten zien dan is het einde verhaal).
Hij heeft dit jaar al laten zien dat hij kan groeien gedurende een seizoen en dat hij nog niet uitgegroeid is (ondanks zijn leeftijd).

Wat zou een extra seizoen bij Caterham opleveren?!

Je blijft nadrukkelijk in de kijker bij andere teams (echter bij Sauber blijf je meer in de kijker als je al binnen dat team zit).
Je hebt vaker de kans om jezelf te laten zien tegenover je teamgenoot, ervan uitgaande dat dit Kobayashi zou zijn geweest is dit geen gemakkelijke opgave.

Als hij zijn pijlen richt op Sauber in 2015 is dit geen slechte "keuze"
Echter ben ik het met je eens dat je minder kansen creëert voor andere teams, echter twijfel ik of hij daar goed genoeg voor is om daar via een achterhoede Caterham aanspraak op te kunnen maken.

Hypothetisch en verder vooruit gekeken:

Hij rijdt in 2015 in een Sauber, in een auto die punten kan scoren. Dan rij je jezelf eenvoudiger in de kijker dan achteraan in een Caterham.
Als hij het juk van Paydriver van zich af wil gooien is dit zijn enige kans. Anders blijft hij maar de coureur met een rijke schoonvader.

Als hij vervolgens faalt: prima, dan heeft hij het in eider geval geprobeerd.
tja, ik kan natuurlijk niet zeggen dat het niet klopt ofzo, maar het is wel een heel positief scenario. Te positief wat mij betreft om verder over te discussiëren. Ik geloof niet dat Sauber serieuze plannen heeft met vd Garde.

Kronos

Citaat van: Tuesday op 22 januari 2014 - 10:15:48
tja, ik kan natuurlijk niet zeggen dat het niet klopt ofzo, maar het is wel een heel positief scenario. Te positief wat mij betreft om verder over te discussiëren. Ik geloof niet dat Sauber serieuze plannen heeft met vd Garde.

Met uitzondering van het hypothetische deel is het niet over the top positief eigenlijk... er staan daar voldoende voorbehouden in waaruit blijkt dat hij echt moet presteren (ook al testcoureur) om aanspraak te kunnen maken op iets in 2015.

Positief gezien is de wereld trouwens veeeeeeel leuker hoor, moet je ook eens proberen  ;D

Tuesday

Citaat van: Kronos op 22 januari 2014 - 10:20:19
Citaat van: Tuesday op 22 januari 2014 - 10:15:48
tja, ik kan natuurlijk niet zeggen dat het niet klopt ofzo, maar het is wel een heel positief scenario. Te positief wat mij betreft om verder over te discussiëren. Ik geloof niet dat Sauber serieuze plannen heeft met vd Garde.

Met uitzondering van het hypothetische deel is het niet over the top positief eigenlijk... er staan daar voldoende voorbehouden in waaruit blijkt dat hij echt moet presteren (ook al testcoureur) om aanspraak te kunnen maken op iets in 2015.

Positief gezien is de wereld trouwens veeeeeeel leuker hoor, moet je ook eens proberen  ;D
op korte termijn misschien wel, op lange termijn werkt realisme beter ;) dr zijn misschien wat positieve aanknopingspunten, maar al met al heb ik er weinig vertrouwen in. Ik heb dan meer vertrouwen in Frijns, maar ook voor hem zal het niet makkelijk worden.

Kronos

Citaat van: Tuesday op 22 januari 2014 - 10:31:25
Citaat van: Kronos op 22 januari 2014 - 10:20:19
Citaat van: Tuesday op 22 januari 2014 - 10:15:48
tja, ik kan natuurlijk niet zeggen dat het niet klopt ofzo, maar het is wel een heel positief scenario. Te positief wat mij betreft om verder over te discussiëren. Ik geloof niet dat Sauber serieuze plannen heeft met vd Garde.

Met uitzondering van het hypothetische deel is het niet over the top positief eigenlijk... er staan daar voldoende voorbehouden in waaruit blijkt dat hij echt moet presteren (ook al testcoureur) om aanspraak te kunnen maken op iets in 2015.

Positief gezien is de wereld trouwens veeeeeeel leuker hoor, moet je ook eens proberen  ;D
op korte termijn misschien wel, op lange termijn werkt realisme beter ;) dr zijn misschien wat positieve aanknopingspunten, maar al met al heb ik er weinig vertrouwen in. Ik heb dan meer vertrouwen in Frijns, maar ook voor hem zal het niet makkelijk worden.

Ik hoop voor Frijns dan dat Caterham volgend jaar nog meedoet, de dreigementen van Fernandez zijn nu niet zo gemakkelijk van de baan te vegen. Ik denk dat hij teveel verwacht van dit seizoen waardoor het op een teleurstelling zou kunnen uitlopen.

Maar ben het met je eens dat de toekomst van Frijns nóg positiever is dan die van Giedo. En ach ook Giedo kan altijd in 2015 nog opteren voor andere raceklassen... niet geschoten is altijd mis toch?

Tuesday

Citaat van: Kronos op 22 januari 2014 - 10:40:11
Citaat van: Tuesday op 22 januari 2014 - 10:31:25
Citaat van: Kronos op 22 januari 2014 - 10:20:19
Citaat van: Tuesday op 22 januari 2014 - 10:15:48
tja, ik kan natuurlijk niet zeggen dat het niet klopt ofzo, maar het is wel een heel positief scenario. Te positief wat mij betreft om verder over te discussiëren. Ik geloof niet dat Sauber serieuze plannen heeft met vd Garde.

Met uitzondering van het hypothetische deel is het niet over the top positief eigenlijk... er staan daar voldoende voorbehouden in waaruit blijkt dat hij echt moet presteren (ook al testcoureur) om aanspraak te kunnen maken op iets in 2015.

Positief gezien is de wereld trouwens veeeeeeel leuker hoor, moet je ook eens proberen  ;D
op korte termijn misschien wel, op lange termijn werkt realisme beter ;) dr zijn misschien wat positieve aanknopingspunten, maar al met al heb ik er weinig vertrouwen in. Ik heb dan meer vertrouwen in Frijns, maar ook voor hem zal het niet makkelijk worden.

Ik hoop voor Frijns dan dat Caterham volgend jaar nog meedoet, de dreigementen van Fernandez zijn nu niet zo gemakkelijk van de baan te vegen. Ik denk dat hij teveel verwacht van dit seizoen waardoor het op een teleurstelling zou kunnen uitlopen.

Maar ben het met je eens dat de toekomst van Frijns nóg positiever is dan die van Giedo. En ach ook Giedo kan altijd in 2015 nog opteren voor andere raceklassen... niet geschoten is altijd mis toch?
dat laatste is zeker waar, en t is ook nog niet definitief over, maar als je na een jaar Caterham op zijn leeftijd weer langs de kant komt te staan, dan wordt het wel heel moeilijk. Ik kan me ook weinig hoopgevende  voorbeelden uit het verleden herinneren. Alonso misschien in 2001, maar dat was natuurlijk wel een heel ander verhaal.

Kronos

Het is tenminste wel beter om nu testcoureur te worden bij een relatief gezien beter team dan testcoureur worden bij Marussia of Caterham (of misschien TR / Williams, twijfel nog over deze laatste twee).

Ach we zullen zien wat de toekomst gaat brengen en wij kunnen enkel maar gissen wat er allemaal nog meer is afgesproken (of juist niet)

Perton

Welke coureur heeft ooit vanuit caterham of marussia promotie gemaakt naar een beter team? Dus de stelling dat hij bij caterham meer in beeld blijft bij andere teams is leuk, maar dat gaat vermoedelijk alleen op als je als coureur echt een supertalentje bent. En of je nou fan bent van giedo of niet, we weten dat hij dat niet is

Een stap naar sauber is dus helemaal niet zo slecht als mensen hier doen beweren. Mensen kijken veel te zwart-wit naar het verschil tussen test- en reservecoureur. Nogmaals, ik zeg nergens dat van der garde een stap vooruit heeft gemaakt door reservecoureur bij sauber te worden, maar er moet eens worden opgehouden alsof dit een doodsteek voor zijn carrière is, want dat was bij caterham blijven ook.

Of hik was teamgenoot geworden van kobayasi, waar geen enkel team in de middenmoot of hoger nog in is geïnteresseerd, of van Ericsson, en dat had hij een vaj de twee verslagen. En dan? Had ie in dezelfde situatie gezeten als bianchi nu, dat mensen zich afvragen of bianchi nou zo zo goed is of chilton zo slecht.

Van der garde is nou eenmaal niet het grote toptalent. Dan is wedden op één team misschien niet eens zoveel slechter dan blijven bij een achterhoedeteam waarbij je toch niet opvalt.

Tuesday

Citaat van: Perton op 22 januari 2014 - 11:18:21
Welke coureur heeft ooit vanuit caterham of marussia promotie gemaakt naar een beter team? Dus de stelling dat hij bij caterham meer in beeld blijft bij andere teams is leuk, maar dat gaat vermoedelijk alleen op als je als coureur echt een supertalentje bent. En of je nou fan bent van giedo of niet, we weten dat hij dat niet is

Een stap naar sauber is dus helemaal niet zo slecht als mensen hier doen beweren. Mensen kijken veel te zwart-wit naar het verschil tussen test- en reservecoureur. Nogmaals, ik zeg nergens dat van der garde een stap vooruit heeft gemaakt door reservecoureur bij sauber te worden, maar er moet eens worden opgehouden alsof dit een doodsteek voor zijn carrière is, want dat was bij caterham blijven ook.

Of hik was teamgenoot geworden van kobayasi, waar geen enkel team in de middenmoot of hoger nog in is geïnteresseerd, of van Ericsson, en dat had hij een vaj de twee verslagen. En dan? Had ie in dezelfde situatie gezeten als bianchi nu, dat mensen zich afvragen of bianchi nou zo zo goed is of chilton zo slecht.

Van der garde is nou eenmaal niet het grote toptalent. Dan is wedden op één team misschien niet eens zoveel slechter dan blijven bij een achterhoedeteam waarbij je toch niet opvalt.
Caterham was iig een verlenging van zn carriere geweest, nu is die (voorlopig) voorbij. Dat hij niet veel hogerop gaat komen is al veel langer duidelijk. Elk jaar racen in  F1 is er één. Wij hoeven helemaal nergens mee op te houden, een racezitje bij Caterham is voor de toekomst minimaal zo positief als een testzitje bij Sauber en heeft daarnaast als grote voordeel dat je gewoon een seizoen F1 coureur bent.

Kronos

Citaat van: Tuesday op 22 januari 2014 - 12:10:30
Dat hij niet veel hogerop gaat komen is al veel langer duidelijk.

Is dat zo?!

Volgens mij hebben we voldoende coureurs in het verleden gezien die met minder talent en minder geld in betere wagens gereden hebben en races hebben gewonnen.

Hij zal een portie geluk moeten hebben in de komende jaren, maar dat hij teruggekomen is na het Spijker / Super Aguri / Force India gedoe is toch al een teken aan de wand dat dit prima mogelijk is.


Tuesday

Citaat van: Kronos op 22 januari 2014 - 12:23:47
Citaat van: Tuesday op 22 januari 2014 - 12:10:30
Dat hij niet veel hogerop gaat komen is al veel langer duidelijk.

Is dat zo?!

Volgens mij hebben we voldoende coureurs in het verleden gezien die met minder talent en minder geld in betere wagens gereden hebben en races hebben gewonnen.

Hij zal een portie geluk moeten hebben in de komende jaren, maar dat hij teruggekomen is na het Spijker / Super Aguri / Force India gedoe is toch al een teken aan de wand dat dit prima mogelijk is.
voldoende coureurs?? ik kan me er eerlijk gezegd geen één herinneren. En idd, hij heeft jarenlang toegewerkt naar zn F1 debuut, maar na één jaar is het alweer over. Over tekenen aan de wand gesproken. En zo zijn er nog wel meer tekenen aan de wand te benoemen.

NielsD

Citaat van: Perton op 22 januari 2014 - 11:18:21
er moet eens worden opgehouden alsof dit een doodsteek voor zijn carrière is, want dat was bij caterham blijven ook.

Tegenwoordig stelt een rol als test- en reserverijder niet meer zoveel voor. Het aantal testdagen is dusdanig karig dat teams liever een 1e of 2e coureur in de wagen zet die hem door en door kent, dan een testrijder die misschien een aantal vrijdagjes heeft gereden. Het enige pluspunt aan deze hele zaak is dat Esteban zich de ballen uit de broek moet rijden om daar ook te blijven, zet hij die stijgende lijn voort die hij in de tweede helft van vorig seizoen ook had, dan kan het wel eens moeilijk worden voor Van der Garde om in te stappen in 2015.

Aan de andere kant kunnen we ons wel rot speculeren over wie waar staat en wie beter is, maar de auto's voor dit jaar zijn totaal anders en dus kan het hele veld wel eens door elkaar gemixed gaan worden. Na de tests weten we meer.

Doodsteek of niet, je maakt meer naamsbekendheid door elke week op de startgrid te staan, dan in een pitbox.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Kronos

Citaat van: Tuesday op 22 januari 2014 - 12:32:35
Citaat van: Kronos op 22 januari 2014 - 12:23:47
Citaat van: Tuesday op 22 januari 2014 - 12:10:30
Dat hij niet veel hogerop gaat komen is al veel langer duidelijk.

Is dat zo?!

Volgens mij hebben we voldoende coureurs in het verleden gezien die met minder talent en minder geld in betere wagens gereden hebben en races hebben gewonnen.

Hij zal een portie geluk moeten hebben in de komende jaren, maar dat hij teruggekomen is na het Spijker / Super Aguri / Force India gedoe is toch al een teken aan de wand dat dit prima mogelijk is.
voldoende coureurs?? ik kan me er eerlijk gezegd geen één herinneren. En idd, hij heeft jarenlang toegewerkt naar zn F1 debuut, maar na één jaar is het alweer over. Over tekenen aan de wand gesproken. En zo zijn er nog wel meer tekenen aan de wand te benoemen.

Ik weet bijvoorbeeld niet zo zeker of de volgende coureurs zo veel meer talent hebben dan Giedo (echter is talent slecht meetbaar):

- Heinz Harrald Frentzen (3 grandprix gewonnen)
- Giancarlo Fisichella (3 grandprix gewonnen)
- Johnny Herbert (3 grandprix gewonnen)
- Olivier Panis (1 grandprix gewonnen)
- Jarno Trulli (1 grandprix gewonnen)
- Heiki Kovalainen (1 grandprix gewonnen)
- Maldonado (1 grandprix gewonnen)

Bovenstaande namen zijn allemaal mannen die hun bestaansrecht in de Formule 1 verworven hebben, echter zaten al deze personen ook in de juiste auto's op de juiste momenten. Het zijn allemaal geen topcoureurs en desondanks hebben ze hun grandprix gewonnen.

Dit is prima mogelijk voor een Giedo / Bianchi en nog een groot aantal coureurs...

Ik wil hiermee niet beweren dat Giedo een grandprix gaat winnen, maar als je hem in de RedBull zet van vorig jaar en Vettel valt uit, dan is die kans niet ondenkbaar.

Tuesday

Citaat van: Kronos op 22 januari 2014 - 12:46:48
Citaat van: Tuesday op 22 januari 2014 - 12:32:35
Citaat van: Kronos op 22 januari 2014 - 12:23:47
Citaat van: Tuesday op 22 januari 2014 - 12:10:30
Dat hij niet veel hogerop gaat komen is al veel langer duidelijk.

Is dat zo?!

Volgens mij hebben we voldoende coureurs in het verleden gezien die met minder talent en minder geld in betere wagens gereden hebben en races hebben gewonnen.

Hij zal een portie geluk moeten hebben in de komende jaren, maar dat hij teruggekomen is na het Spijker / Super Aguri / Force India gedoe is toch al een teken aan de wand dat dit prima mogelijk is.
voldoende coureurs?? ik kan me er eerlijk gezegd geen één herinneren. En idd, hij heeft jarenlang toegewerkt naar zn F1 debuut, maar na één jaar is het alweer over. Over tekenen aan de wand gesproken. En zo zijn er nog wel meer tekenen aan de wand te benoemen.

Ik weet bijvoorbeeld niet zo zeker of de volgende coureurs zo veel meer talent hebben dan Giedo (echter is talent slecht meetbaar):

- Heinz Harrald Frentzen (3 grandprix gewonnen)
- Giancarlo Fisichella (3 grandprix gewonnen)
- Johnny Herbert (3 grandprix gewonnen)
- Olivier Panis (1 grandprix gewonnen)
- Jarno Trulli (1 grandprix gewonnen)
- Heiki Kovalainen (1 grandprix gewonnen)
- Maldonado (1 grandprix gewonnen)

Bovenstaande namen zijn allemaal mannen die hun bestaansrecht in de Formule 1 verworven hebben, echter zaten al deze personen ook in de juiste auto's op de juiste momenten. Het zijn allemaal geen topcoureurs en desondanks hebben ze hun grandprix gewonnen.

Dit is prima mogelijk voor een Giedo / Bianchi en nog een groot aantal coureurs...

Ik wil hiermee niet beweren dat Giedo een grandprix gaat winnen, maar als je hem in de RedBull zet van vorig jaar en Vettel valt uit, dan is die kans niet ondenkbaar.
ok, dan hebben blijkbaar toch beiden een andere kijk op het talent van vd Garde. Met die namen zou ik m absoluut niet willen vergelijken. Over Maldonado valt misschien nog te twisten, al heb ik die toch ook wat hoger zitten en die heeft ook een beduidend groter budget.

Kronos

Dat we van mening verschillen is iets dat wel vaker voorkomt op een Forum  ;)

Maar zijn seizoenen in GP2 en het missen van de titels aldaar (of op zijn minst een top 3 notering aan het einde van het seizoen) lag zeker niet aan gebrek aan snelheid.

Het is eigenlijk jammer dat hij een rijke schoonvader heeft en niet één of ander bedrijf achter zich heeft staan. Hij wordt nu overal enkel en alleen afgeschilderd als een coureur met geld. Maar goed laten we het eens zijn dat we het oneens zijn

Perton

#1424
Citaat van: NielsD op 22 januari 2014 - 12:45:06
Doodsteek of niet, je maakt meer naamsbekendheid door elke week op de startgrid te staan, dan in een pitbox.
Niet mee eens. Want waar ik net nog aan zat te denken, welke teams hebben reëel gezien openingen in 2015?

Ferrari, McLaren, Red Bull, STR en Mercedes niet (mocht er een plek vrijkomen bij McLaren, dan zal die ongetwijfeld voor Alonso zijn, en Ferrari zal echt niet Van der Garde in gaan huren als zijn vervanger). Force India? Die zal zo lang mogelijk door willen gaan met hun huidige coureurs en als een van de twee vertrekt, zal die gezien het verleden van Force India worden vervangen door iemand uit haar eigen stal (James Calado dus). Caterham in 2015? Dan zou hij daar voor een derde jaar zitten, is ook geen ideale situatie. Marussia? Da's echt een stap opzij.

Blijven over Lotus, Williams en Sauber. Maakt ie kans bij Lotus? Niet zolang Maldonado betaalt en zolang Grosjean zich blijft ontwikkelen. En het lijkt me dat als een van die twee vertrekt, ze alsnog Hülkenberg gaan halen of een Gravity-coureur, Sorensen is dan momenteel de meest reële optie. Maar Van der Garde niet. Williams? Massa meerjarig contract, en Bottas is hun Hamiton/Magnussen, die gaat voorlopig ook niet weg.

Laten we eerlijk zijn. Het enige team waar voor 2015 een realistische opening is voor Van der Garde, is Sauber. Dat is niet optimistisch (of pessimistisch, het is maar hoe je het wilt zien) denken van mijn kant, of chauvinisme. Dit is gewoon analyseren wat in 2015 de opties voor Van der Garde, met zijn (beperkte) talent, zouden kunnen zijn

Bij Caterham blijven, had hem hoogstens ook bij Force India en heel misschien Williams in beeld gebracht, en bij Sauber natuurlijk een beetje, maar bij alle andere teams was hij nog steeds niet in beeld gekomen. Door nu expliciet voor Sauber te kiezen heeft Van der Garde in mijn ogen meer kans op een racezitje voor 2015 dan wanneer hij bij Caterham was gebleven.

Uiteraard zijn er geen garanties dat hij daadwerkelijk kans maakt op een racestoeltje daar, maar gezien de situatie op de rijdersmarkt, blijf ik van mening dat dit helemaal niet zo'n slechte keuze van Van der Garde is geweest als mensen doen beweren. Want als hij bij Caterham was gebleven, dan was voor 2015 waarschijnlijk zijn optie geweest om wederom bij Caterham te blijven.

En dan kan er wel worden gezegd: "Ja maar dan heeft ie tenminste 2 jaar ipv 1 jaar Formule 1 geracet", maar dat is niet hoe een coureur redeneert. Die kijkt naar de lange termijn. Of dat vals optimisme is of niet, is irrelevant. De wereld zit vol met mensen die wat hebben bereikt door niet naar anderen te luisteren. Sommigen falen, anderen slagen. De tijd zal leren wat het voor Van der Garde zal zijn.