Giedo van der Garde topic

Gestart door jende, 08 november 2012 - 15:37:55

« vorige - volgende »

Franky R.

Citaat van: Kronos op 21 januari 2014 - 11:40:12
Nieuw persbericht van Sauber:

Helaas zijn wij genoodzaakt te moeten melden dat we door aanhoudende financiële malaise een beroep hebben moeten doen op een derde paydriver in onze line-up.
Nadat we eerder al moesten buigen voor Mexicaanse Dollars en Russische Roebels komen daar ook Nederlandse Euro's bij.
Als enig voordeel kunnen we wel aanhalen dat we in ieder geval een solide basis hebben mocht de valuta markt ergens instorten.

Deze Nederlandse Euro's zijn we rijker geworden via een constructie waarbij we de Nederlander Giedo van der Garde een bot voorhielden in de vorm van een aantal testdagen op vrijdag. Wat hij echter niet weet is dat we deze vrijdagen eigenlijk al beloofd hebben aan onze vaste rijders alsmede aan onze vriendelijke puberale Rus. Maar ach, wellicht dat we een PlayStation kunnen regelen waarop men de rondjes kan rijden.

Giedo van der Garde heeft een staat van dienst dat erg te wensen overlaat nadat hij dit jaar op straat is gezet door zijn werkgever Caterham, die hem ondanks zijn vele Euro's toch de mindere vindt dan een of andere Ikea Zweed. Gelukkig hebben wij niet zo'n probleem om kansarme rijke coureurs aan te nemen met loze beloften over het seizoen 2015 (waar wij waarschijnlijk niet aan zullen deelnemen mocht de financiële situatie niet opeens verbeteren).


;D ;D ;D

Tuesday

Citaat van: Kronos op 21 januari 2014 - 13:20:01
Citaat van: Tuesday op 21 januari 2014 - 13:12:10
Tja, we mogen uitspraken in het persbericht niet serieus nemen, waarom dit interview wel dan?? Waarom geeft vd Garde uberhaupt een persconferentie??

Ik denk dat je een nuance moet aanbrengen wat gesteld wordt als een feit en wat verwoord wordt als een een mening.

Als Giedo zegt dat Sauber voor hem de beste keus is, dan is dit een mening die door wellicht door zijn PR ingefluisterd is.
Als Giedo zegt dat hij een contract had kunnen tekenen bij Caterham dan stelt hij dit als een feit.

Meningen zijn niet toetsbaar door anderen, feiten natuurlijk wel...

Maar goed wellicht dat dit enkel mijn optiek is.

Waarom Giedo een persconferentie belegd? Om het nieuws van Caterham voor te zijn en hierdoor naar de buitenwereld te bevestigen dat het zijn keuze is.
Meer in de trend van "ik dump jou zodat jij me niet kunt dumpen".

Dat hij had kunnen rijden bij Caterham (hij zou dus een contract kunnen tekenen) zegt natuurlijk nog niets of dit als Coureur of Reserverijder zou zijn geweest (net zoals Kovalainen vorig seizoen).
maar kon ie tekenen als race driver of als 3e coureur? en tegen welke prijs?? voor mij is het nog geen (duidelijk) feit. Het lijkt me toch dat ie een racezitje bij Caterham zou hebben verkozen boven een testzitje bij Sauber.
Wat betreft die persco, idd, dat idee heb ik ook. Hij probeert het nog wat te doen lijken, maar ik zie en hoor er wel behoorlijk wat teleurstelling in.

Kronos

Citaat van: Tuesday op 21 januari 2014 - 13:34:26
maar kon ie tekenen als race driver of als 3e coureur? en tegen welke prijs?? voor mij is het nog geen (duidelijk) feit. Het lijkt me toch dat ie een racezitje bij Caterham zou hebben verkozen boven een testzitje bij Sauber.
Wat betreft die persco, idd, dat idee heb ik ook. Hij probeert het nog wat te doen lijken, maar ik zie en hoor er wel behoorlijk wat teleurstelling in.

Wat voor een contract en tegen welke prijs komen we nooit te weten. Als hij meer geld mee zou brengen dan Ericsson dan had hij daar 100% zeker weer kunnen rijden dit seizoen.

Te veel geld voor een zitje achteraan terwijl Giedo wellicht ook wel weet hoe de ontwikkeling van de auto van Caterham is voor dit seizoen. Dit tesamen met wat informatie die hij heeft over de financiële situatie van Caterham maakt dit wellicht een heel verstandige keuze...

Maar hier komen we pas volgend jaar achter (of misschien eerder bij wanprestatie van een Sauber coureur).

Tuesday

Citaat van: Kronos op 21 januari 2014 - 13:41:09
Citaat van: Tuesday op 21 januari 2014 - 13:34:26
maar kon ie tekenen als race driver of als 3e coureur? en tegen welke prijs?? voor mij is het nog geen (duidelijk) feit. Het lijkt me toch dat ie een racezitje bij Caterham zou hebben verkozen boven een testzitje bij Sauber.
Wat betreft die persco, idd, dat idee heb ik ook. Hij probeert het nog wat te doen lijken, maar ik zie en hoor er wel behoorlijk wat teleurstelling in.

Wat voor een contract en tegen welke prijs komen we nooit te weten. Als hij meer geld mee zou brengen dan Ericsson dan had hij daar 100% zeker weer kunnen rijden dit seizoen.

Te veel geld voor een zitje achteraan terwijl Giedo wellicht ook wel weet hoe de ontwikkeling van de auto van Caterham is voor dit seizoen. Dit tesamen met wat informatie die hij heeft over de financiële situatie van Caterham maakt dit wellicht een heel verstandige keuze...

Maar hier komen we pas volgend jaar achter (of misschien eerder bij wanprestatie van een Sauber coureur).
da's precies wat ik bedoel. Giedo kan wel roepen dat ie bij Caterham kon tekenen en je zou dat idd een feit kunnen noemen, maar het gaat er om of hij tegen de hem gewenste voorwaarden kon tekenen en dat is voor mij geen feit.

Kootje

Citaat van: Tuesday op 21 januari 2014 - 13:46:21
Giedo kan wel roepen dat ie bij Caterham kon tekenen en je zou dat idd een feit kunnen noemen, maar het gaat er om of hij tegen de hem gewenste voorwaarden kon tekenen en dat is voor mij geen feit.

Ga er maar vanuit dat hij dat niet kon.

Ik bedoel ... het lijkt me vrij simpel dat hij 'n racezitje ambieerde en bereid was daar 'n X-aantal Euri voor neer te tellen. Blijkbaar was z'n portemonnee niet dik genoeg om er 'n racezitje mee te kopen. In dat licht, en dat licht alleen, is 'n overstap naar Sauber 'n stap vooruit. Testen bij Sauber is immers beter als testen bij Caterham. Maar je kunt mij niet wijsmaken dat hij testen bij Sauber vrijwillig verkiest boven racen bij Caterham.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 21 januari 2014 - 14:00:30
Citaat van: Tuesday op 21 januari 2014 - 13:46:21
Giedo kan wel roepen dat ie bij Caterham kon tekenen en je zou dat idd een feit kunnen noemen, maar het gaat er om of hij tegen de hem gewenste voorwaarden kon tekenen en dat is voor mij geen feit.

Ga er maar vanuit dat hij dat niet kon.

Ik bedoel ... het lijkt me vrij simpel dat hij 'n racezitje ambieerde en bereid was daar 'n X-aantal Euri voor neer te tellen. Blijkbaar was z'n portemonnee niet dik genoeg om er 'n racezitje mee te kopen. In dat licht, en dat licht alleen, is 'n overstap naar Sauber 'n stap vooruit. Testen bij Sauber is immers beter als testen bij Caterham. Maar je kunt mij niet wijsmaken dat hij testen bij Sauber vrijwillig verkiest boven racen bij Caterham.
nee, dat lijkt mij ook niet. Daarom kan ik dus ook niks met de uitspraak van Giedo dat ie wel kon tekenen bij Caterham. Hij probeert er nu nog iets moois van te maken, maar in feite is het gewoon einde oefening wat mij betreft.

Perton

Waarom heeft iedereen het trouwens toch telkens over 'een stap vooruit'? Dat heeft Van der Garde nooit gezegd, noch in het persbericht, noch in die video. Hij heeft het over 'een goede stap' en 'een stap opzij'.

En er is natuurlijk wel één situatie waarbij het wel degelijk loont om een racecontract af te slaan, en dat is dat er oprecht een reële kans op een racestoeltje is in 2015. Wellicht is er al een voorcontract getekend, of heeft Sauber een optie op hem genomen. Dat zijn natuurlijk totaal geen garanties dat hij in 2015 daadwerkelijk een racestoeltje krijgt, maar het biedt net iets meer zekerheid dan nog een jaar achteraan huppelen.

Ik zeg niet dat bovenstaande waar is, maar het zou een theorie kunnen zijn. Over een jaar zullen we wel weten hoe het precies zit, maar mijn vermoedens zijn dat Ericsson en Kobayashi (sponsortechnisch even daargelaten) in 2015 of weer uit de Formule 1 zijn vertrokken of nog bij Caterham rijden, maar in ieder geval geen stap voorwaarts hebben gemaakt, terwijl Van der Garde vermoedelijk toch wel in beeld zal zijn bij Sauber indien Sutil niet de ervaring brengt die men hoopt en/of Gutiérrez zijn ontwikkeling van eind 2013 niet doorzet en/of het hele Russische avontuur niets wordt.

Uiteraard puur gespeculeer van mijn kant, en als het Caterham-zitje 5 ton had gekost, had Van der Garde uiteraard nog voor ze geracet, maar reservecoureur bij Sauber hoeft niet per se een slechte stap te zijn. Het punt is alleen dat het nog een jaar kost om dat zeker te weten en het tot die tijd alleen maar gespeculeer is.

Kronos

De speculatie is op twitter (en internet, forum van Autosport.com bijv). als volgt:

Sauber was vorig jaar en dus ook dit jaar erg afhankelijk van het Mexicaanse sponsorgeld.
Hierdoor heeft Gutierrez een enorm stabiele positie binnen het team waardoor er ook weinig druk op hem gelegd kan worden met betrekking tot zijn prestaties.
Hem ontslaan zou immers gelijk staan aan het tekenen van een doodvonnis van het team.

Middels de financiële steun van McGregor (ook al hoeft het gehele bedrag niet op tafel gelegd te worden voor het testcoureurzitje) hebben ze nu een stok achter de deur. Indien de progressie van Gutierrez op zou houden te bestaan en men van hem af zou willen, dan zou het sponsor geld van Giedo gebruikt kunnen worden om een wissel te laten plaatsvinden.

Op zijn minst creëert men op deze wijze indirecte druk op de Mexicaan op zijn prestaties!

Kootje

Citaat van: Perton op 21 januari 2014 - 15:01:46
Waarom heeft iedereen het trouwens toch telkens over 'een stap vooruit'? Dat heeft Van der Garde nooit gezegd, noch in het persbericht, noch in die video. Hij heeft het over 'een goede stap' en 'een stap opzij'.

Ik heb het persbericht niet gelezen en de video niet gezien, maar in het desbetreffende artikel hier op de Pits staat de volgende quote te lezen:

Citaat"Maar op dit moment ben ik vooral ontzettend blij met het contract dat ik heb getekend bij Sauber. Ik zie het als een mooie stap voorwaarts. Voor iedere coureur is het een droom om voor een gerenommeerd team als Sauber uit te komen.

Dus .... ik weet niet waar Peter dit dan vandaan heeft, maar volgens dit artikel heeft hij dat dus wel degelijk gezegd.

http://www.gppits.net/nieuws/van_der_garde_tekent_bij_sauber/

Kronos

Citaat van: Kootje op 21 januari 2014 - 15:18:55
Citaat van: Perton op 21 januari 2014 - 15:01:46
Waarom heeft iedereen het trouwens toch telkens over 'een stap vooruit'? Dat heeft Van der Garde nooit gezegd, noch in het persbericht, noch in die video. Hij heeft het over 'een goede stap' en 'een stap opzij'.

Ik heb het persbericht niet gelezen en de video niet gezien, maar in het desbetreffende artikel hier op de Pits staat de volgende quote te lezen:

Citaat"Maar op dit moment ben ik vooral ontzettend blij met het contract dat ik heb getekend bij Sauber. Ik zie het als een mooie stap voorwaarts. Voor iedere coureur is het een droom om voor een gerenommeerd team als Sauber uit te komen.

Dus .... ik weet niet waar Peter dit dan vandaan heeft, maar volgens dit artikel heeft hij dat dus wel degelijk gezegd.

http://www.gppits.net/nieuws/van_der_garde_tekent_bij_sauber/

Hij benadrukt in de video wel heel erg duidelijk dat het een stap zijwaarts is... wellicht dat het hem een keer in het gesprek ontglipt dat hij zegt dat het een stap voorwaarts is. Misschien houdt hij het zichzelf ook wel voor om er een goed gevoel bij te hebben...

Dat doen wij toch eigenlijk ook allemaal als we het hebben over onze ex-vriendin?! Ook al is de nieuwe vriendin nog zo leuk, het blijft een stap zijwaarts ook al houden we ons zelf voor dat het een stap voorwaarts was  ;) (of je moet er eentje treffen die van F1 houdt...)

Kootje

Citaat van: KronosDat doen wij toch eigenlijk ook allemaal als we het hebben over onze ex-vriendin?! Ook al is de nieuwe vriendin nog zo leuk, het blijft een stap zijwaarts ook al houden we ons zelf voor dat het een stap voorwaarts was  ;) (of je moet er eentje treffen die van F1 houdt...)

Dan ken jij m'n ex nog niet. :P

Tuesday

Citaat van: Perton op 21 januari 2014 - 15:01:46
Waarom heeft iedereen het trouwens toch telkens over 'een stap vooruit'? Dat heeft Van der Garde nooit gezegd, noch in het persbericht, noch in die video. Hij heeft het over 'een goede stap' en 'een stap opzij'.

En er is natuurlijk wel één situatie waarbij het wel degelijk loont om een racecontract af te slaan, en dat is dat er oprecht een reële kans op een racestoeltje is in 2015. Wellicht is er al een voorcontract getekend, of heeft Sauber een optie op hem genomen. Dat zijn natuurlijk totaal geen garanties dat hij in 2015 daadwerkelijk een racestoeltje krijgt, maar het biedt net iets meer zekerheid dan nog een jaar achteraan huppelen.

Ik zeg niet dat bovenstaande waar is, maar het zou een theorie kunnen zijn. Over een jaar zullen we wel weten hoe het precies zit, maar mijn vermoedens zijn dat Ericsson en Kobayashi (sponsortechnisch even daargelaten) in 2015 of weer uit de Formule 1 zijn vertrokken of nog bij Caterham rijden, maar in ieder geval geen stap voorwaarts hebben gemaakt, terwijl Van der Garde vermoedelijk toch wel in beeld zal zijn bij Sauber indien Sutil niet de ervaring brengt die men hoopt en/of Gutiérrez zijn ontwikkeling van eind 2013 niet doorzet en/of het hele Russische avontuur niets wordt.

Uiteraard puur gespeculeer van mijn kant, en als het Caterham-zitje 5 ton had gekost, had Van der Garde uiteraard nog voor ze geracet, maar reservecoureur bij Sauber hoeft niet per se een slechte stap te zijn. Het punt is alleen dat het nog een jaar kost om dat zeker te weten en het tot die tijd alleen maar gespeculeer is.
het feit dat de aankondiging zo laat is en ook precies ook samenvalt met de keuze van Caterham, zegt mij wel dat dit toch duidelijk niet zijn eerste keus was. Maar goed, wie weet wat er uiteindelijk nog van komt, maar ik zou er niet teveel van verwachten.

Citaat van: Kronos op 21 januari 2014 - 15:22:19
Hij benadrukt in de video wel heel erg duidelijk dat het een stap zijwaarts is... wellicht dat het hem een keer in het gesprek ontglipt dat hij zegt dat het een stap voorwaarts is. Misschien houdt hij het zichzelf ook wel voor om er een goed gevoel bij te hebben...

Dat doen wij toch eigenlijk ook allemaal als we het hebben over onze ex-vriendin?! Ook al is de nieuwe vriendin nog zo leuk, het blijft een stap zijwaarts ook al houden we ons zelf voor dat het een stap voorwaarts was  ;) (of je moet er eentje treffen die van F1 houdt...)
volgens deze theorie zou Giedo het dan als een stap achterwaarts zien. En dat is het natuurlijk ook gewoon.

Perton

Citaat van: Kootje op 21 januari 2014 - 15:18:55
Ik heb het persbericht niet gelezen en de video niet gezien, maar in het desbetreffende artikel hier op de Pits staat de volgende quote te lezen:

http://www.sauberf1team.com/en/season/news/detail-view/-/giedo-van-der-garde-wird-test-und-ersatzfahrer-des-sauber-f1-teams/

Die hele zin die er in het Nederlands bij is geplaatst, staat niet in het persbericht (en heeft er ook niet in gestaan). En volgens mij komen die quotes daar wel vandaan. Of Van der Garde heeft woord voor woord het hele persbericht, inclusief extra zin, ergens lopen herhalen, of er is bij het vertalen een foutje ingeslopen. Geen kritiek daarop overigens hoor, maar daardoor ontstaat natuurlijk wel het beeld dat Van der Garde het een stap voorwaarts zou vinden, terwijl hij dat voor zover ik weet nergens heeft gezegd.

Perton

#1378
Citaat van: Tuesday op 21 januari 2014 - 15:39:02
het feit dat de aankondiging zo laat is en ook precies ook samenvalt met de keuze van Caterham, zegt mij wel dat dit toch duidelijk niet zijn eerste keus was. Maar goed, wie weet wat er uiteindelijk nog van komt, maar ik zou er niet teveel van verwachten.
Klopt, daarom zei ik ook dat het slechts een theorie van me was.

De waarheid is denk ik vermoedelijk dat een Caterham-racezitje zijn eerste keus was, maar hij daar niet zoveel voor op tafel wilde/kon leggen als gevraagd werd en daarom voor Sauber heeft gekozen. En ja, dán is (en volgens mij heeft ik meen Kootje ook al iets soortgelijks gezegd) testrijder bij Sauber uiteraard wel de betere keuze. Maar wel binnen de context van het financiële plaatje natuurlijk, in het grotere geheel niet.

Tuesday

Citaat van: Perton op 21 januari 2014 - 15:48:07
Citaat van: Tuesday op 21 januari 2014 - 15:39:02
het feit dat de aankondiging zo laat is en ook precies ook samenvalt met de keuze van Caterham, zegt mij wel dat dit toch duidelijk niet zijn eerste keus was. Maar goed, wie weet wat er uiteindelijk nog van komt, maar ik zou er niet teveel van verwachten.
Klopt, daarom zei ik ook dat het slechts een theorie van me was.

De waarheid is denk ik vermoedelijk dat een Caterham-racezitje zijn eerste keus was, maar hij daar niet zoveel voor op tafel wilde leggen als gevraagd werd en daarom voor Sauber heeft gekozen. En ja, dán is (en volgens mij heeft ik meen Kootje ook al iets soortgelijks gezegd) testrijder bij Sauber uiteraard wel de betere keuze. Maar wel binnen de context van het financiële plaatje natuurlijk, in het grotere geheel niet.
ja, precies, maar dat financiële plaatje is voor ons en voor Giedo uiteindelijk niet relevant. De enige die daar wat van merkt is Boekhoorn