Robin Frijns, Nederlands hoop in de F1?

Gestart door maartenf1, 22 oktober 2012 - 16:13:03

« vorige - volgende »

maartenf1

Robin Frijns is kampioen geworden in de World Series, da's zeker niet niets.
Zijn derde titel op rij in de formule racerij. Indien hij bij de Red Bull jeugd zat, reed hij volgend jaar bij Toro Rosse.
Indien hij goede sponsoren achter zich had staan reed hij volgend jaar bij Sauber, Williams of Force India.

Maar nu, zonder sponsors en zonder verbintenis aan een talentenprogramma lijken zijn F1 kansen voor 2013 nihil.
Waar zien jullie hem stranden volgend jaar of hebben jullie wel serieuze aanwijzingen dat hij volgend jaar kans op een stoeltje heeft?

Kootje

Ben bang dat hij de F1 hooguit als testrijder zal halen.
Niet omdat hij niet goed genoeg is, maar wel omdat de Nederlandse markt niet interressant is voor F1 sponsoren.
En op talent alleen de F1 halen is nagenoeg onmogelijk tegenwoordig.

Persoonlijk zie ik hem daarom volgend jaar 3e coureur zijn bij Sauber, en daarnaast 'n jaartje GP2.
Hopelijk pakt hij dan daar weer de titel, en kunnen ze niet meer om hem heen.

Jehoentelaar

Het niveau in de WSR was dit seizoen ongekend hoog, maar toch twijfel ik ook of Frijns volgend jaar al een stoeltje binnen kan hengelen. Papa Frijns kan met zijn bedrijf veel geld meenemen voor de juniorseries, maar de Formule 1 is een heel ander verhaal. Daarnaast is Antonio Felix da Costa de absolute nummer één om vanuit de WSR door te stromen naar de Formule 1, gezien zijn optreden in de tweede helft van het seizoen (de eerste helft van het seizoen was hij er niet bij).

Breaktest

Drie seizoenen autosport, drie kampioenschappen, en nu zo maar een dubbele Formule1 test - het gaat hard met de carrière van Robin Frijns. Het lijkt alsof zomaar een opvolger voor Jos verstappen uit de lucht te komen vallen en, hoe frappant, alweer een Limburger.

Toch vraag ik me af of F1 niet net iets te vroeg komt - ik ben geneigd om te zeggen van wel. Liefst zou ik hem nog een jaartje in de GP2 zien (in combinatie met testrijderschap). Als hij ook daar weer de titel pakt lijkt zijn kostje wel gekocht.

Waarom ik dat vind? Op de eerste plaats staat GP2 iets hoger aangeschreven dan de Renault World Series. Daarnaast is Frijns, ondanks prestaties waar je U tegen zegt, geen dominante factor geweest (zoals Hamilton in de GP2 dat ooit was). En dat lijkt bijna een absolute voorwaarde om jezelf in de kijker te rijden bij een boven-modaal team met enige langetermijnvisie.

Als Frijns het lukt om Red Bull medetester Felix Da Costa (die ik iets hoger heb zitten - immers later ingestapt maar wel 4 overwinningen) te verslaan, heb ik natuurlijk niks gezegd.

Jehoentelaar

Waarop baseer je dat de GP2 hoger staat aangeschreven? Ik zou juist zeggen dat de WSR hoger staat aangeschreven, omdat de GP2 steeds meer coureurs met vooral geld in het startveld heeft zitten door de kosten die aan die klasse zijn verbonden. In de WSR zijn de kosten voor één seizoen FR35 aanzienlijk lager. Het is geen toeval dat mannen als Sam Bird, Jules Bianchi en Kevin Magnussen de WSR/FR35 verkiezen boven de GP2.

Het klopt dat Frijns niet heeft gedomineerd in de klasse. Dat wil zeggen, niet alleen. Het duo Frijns-Bianchi is over het hele jaar gezien veruit het beste geweest.

Wizard

Citaat van: Jehoentelaar op 22 oktober 2012 - 16:27:00
Het niveau in de WSR was dit seizoen ongekend hoog, maar toch twijfel ik ook of Frijns volgend jaar al een stoeltje binnen kan hengelen. Papa Frijns kan met zijn bedrijf veel geld meenemen voor de juniorseries, maar de Formule 1 is een heel ander verhaal. Daarnaast is Antonio Felix da Costa de absolute nummer één om vanuit de WSR door te stromen naar de Formule 1, gezien zijn optreden in de tweede helft van het seizoen (de eerste helft van het seizoen was hij er niet bij).

Papa Frijns heeft het ook niet meer breed. Bedrijf draait minder dan voorheen en er is al veel geïnversteerd. Zouden mensen weg moeten kun je aan de andere kant geen race-carriere injecteren.


janke

Die Frijns is toch pas 21? Man hij heeft nog een hele carriëre voor zich. Hij heeft dan niet zo'n zak met geld als Pic bijvoorbeeld. Maar werkelijk talent dat laat zien erg snel te zijn die komen er ook wel zonder geld. Zie Hülkenberg, zijn vader kan dan wel een groot bedrijf hebben een paar km bij mij vandaan, maar die beste Pa Hülkenberg bracht toendertijd ook geen miljoenen mee. Maar hij moet wel proberen te blijven racen. Maar concurrenten zat. Bianchi, da Costa om er twee te noemen.

Wizard zijn ouwe kan ook geld uit zijn privé kapitaal halen. Want dat heeft pa Frijns schijnbaar genoeg.
Some things are too important to be left in the past.

Franky R.

Citaat van: janke op 22 oktober 2012 - 17:39:54
Die Frijns is toch pas 21? Man hij heeft nog een hele carriëre voor zich. Hij heeft dan niet zo'n zak met geld als Pic bijvoorbeeld. Maar werkelijk talent dat laat zien erg snel te zijn die komen er ook wel zonder geld. Zie Hülkenberg, zijn vader kan dan wel een groot bedrijf hebben een paar km bij mij vandaan, maar die beste Pa Hülkenberg bracht toendertijd ook geen miljoenen mee. Maar hij moet wel proberen te blijven racen. Maar concurrenten zat. Bianchi, da Costa om er twee te noemen.

Wizard zijn ouwe kan ook geld uit zijn privé kapitaal halen. Want dat heeft pa Frijns schijnbaar genoeg.
21 jaar is jong...Maar tegenwoordig stappen rijders al rond die leeftijd in een F1-auto. Vergelijk dat met jaren geleden, toen Prost of Senna hun debuut maakten. Toen waren die rond de 24/25 jaar...


De lat is nu eenmaal flink hoger gezet door Alonso, Hamilton en Vettel...

Wizard

Citaat van: janke op 22 oktober 2012 - 17:39:54
Wizard zijn ouwe kan ook geld uit zijn privé kapitaal halen. Want dat heeft pa Frijns schijnbaar genoeg.

Oh ja? Wie of wat is je bron? Ben ik wel erg benieuwd naar.

janke

Citaat van: Franky R. op 22 oktober 2012 - 17:42:23
Citaat van: janke op 22 oktober 2012 - 17:39:54
Die Frijns is toch pas 21? Man hij heeft nog een hele carriëre voor zich. Hij heeft dan niet zo'n zak met geld als Pic bijvoorbeeld. Maar werkelijk talent dat laat zien erg snel te zijn die komen er ook wel zonder geld. Zie Hülkenberg, zijn vader kan dan wel een groot bedrijf hebben een paar km bij mij vandaan, maar die beste Pa Hülkenberg bracht toendertijd ook geen miljoenen mee. Maar hij moet wel proberen te blijven racen. Maar concurrenten zat. Bianchi, da Costa om er twee te noemen.

Wizard zijn ouwe kan ook geld uit zijn privé kapitaal halen. Want dat heeft pa Frijns schijnbaar genoeg.
21 jaar is jong...Maar tegenwoordig stappen rijders al rond die leeftijd in een F1-auto. Vergelijk dat met jaren geleden, toen Prost of Senna hun debuut maakten. Toen waren die rond de 24/25 jaar...


De lat is nu eenmaal flink hoger gezet door Alonso, Hamilton en Vettel...

Dat laatste klopt wel. Maar de laatste twee werden zowat van de wieg tot hun debuut begeleid door een F1 Team. Daar kan Frijns alleen maar van dromen. We zullen het wel zien hoe en wat. F1 reserve-testcoureur en wat GP2 races rijden is best een goede optie. Je zit en blijft dicht bij het vuur. Sauber zou wel een hele goede optie zijn.
Some things are too important to be left in the past.

janke

Citaat van: Wizard op 22 oktober 2012 - 17:48:25
Citaat van: janke op 22 oktober 2012 - 17:39:54
Wizard zijn ouwe kan ook geld uit zijn privé kapitaal halen. Want dat heeft pa Frijns schijnbaar genoeg.

Oh ja? Wie of wat is je bron? Ben ik wel erg benieuwd naar.

Gewoon even googelen. Frijns Industrial Products. Als je als direkteur van zo'n groot bedrijf elk jaar 3 a 4 % van je omzet kunt incasseren, doe je het goed. En Frijns bedrijf heeft een tig tal miljoenen aan omzet. Dat is natuurlijk een rekensommetje, ik kan niet in de beste mans knip kijken. Ik lees trouwens nergens dat het slecht gaat met dat bedrijf. Of is dit weer een andere Frijns?? Volgens mij niet, anders heb ik niets gezegd. Maar wat ik al zei, pa Hülkenberg kwam ook niet met een kruiwagen met centen aan bij Williams.
Some things are too important to be left in the past.

Wizard

Frijns Industrial Group (Valkenburg) heb ik het over ja. De firma is mij meer dan bekend. ;) Evenals directie en toestanden. Dus, zo links en rechts 'krijg ik genoeg mee'. Maar, als de zaken zo goed gaan ga je niet, om baanbehoud, mensen naar Guatemala zenden. Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, natuurlijk zijn het geen arme sloebers maar zomaar blijven inversteren is geen optie. Luister ook eens naar het interview. Als je tussen de regels doorleest merk je op dat Robin opzoek is naar een geldschieter. ;)

Jehoentelaar

Met een paar miljoen omzet maak je niet genoeg winst om een hele F1-carrière bij elkaar te verdienen. :P

Wizard

Nee. Zeker omdat tegenwoordig 3 tot 4% profit taboe is. :P