Wat is dat toch met die carriere van Verstappen?

Gestart door Breaktest, 20 oktober 2012 - 13:13:11

« vorige - volgende »

Breaktest

Officieel heet het dat hij druk doende is met de kartcarrière van zijn zoontje, maar ik heb het idee dat er meer aan de hand is. Als Jos een demo in een F1 auto geeft, hoor je hem zeggen dat het weer 'kriebelt' - niet onbegrijpelijk want zelfs Van Basten vond het na een paar jaar golfbaan wel welletjes  - alleen: verder dan krabben komt 't zelden.

In de afgelopen zeven jaar reed hij slechts vijf wedstrijden (vier in 2008, een in 2009). Dat is zo weinig dat je je kunt afvragen of iemand zichzelf nog wel autocoureur mag noemen.  Binnenkort maakt hij na bijna vier jaar duimen draaien zijn opwachting in een obscure race in Azië. Leuk natuurlijk, maar een hervatting van zijn racecarrière kunnen we dit natuurlijk niet noemen.
Wat vooral beklijft  is een spoor van mislukte besprekingen, vooral na zijn breuk met Lammers en A1 GP in 2006, zoals het verhaal dat hij  in 2007 voor Spyker zou testen. Ook Aston Martin zag na zijn degelijke maar weinig opvallende optreden in 2009 geen aanleiding om hem opnieuw uit te nodigen. Vorig jaar liet hij een uitgelezen kans lopen om op de Race of Champions zijn neus weer eens te laten zien - omdat hij uitgerekend dat weekend belangrijke besprekingen zou hebben  - waar we vervolgens niets meer van hoorden.

Waar gaat het steeds mis? Generatiegenoten als Jeroen Bleekemolen en Tom Coronel hebben over werk niets te klagen, maar bij Jos blijft het tobben. Als het niet aan zijn vaardigheden ligt, waaraan dan wel? Pas lang na zijn F1-avontuur realiseerde ik me dat Verstappen geen rijder uit passie is, zoals Barrichello, Schumacher en Senna, maar iemand die het rijden op de eerste plaats zakelijk benadert. Ayrton "Racing is in my blood" Senna bood ooit het destijds dominante Williams F1 aan om desnoods gratis voor hen te rijden. Dat zie ik Jos niet doen – en dat hoeft natuurlijk ook niet, maar je kunt jezelf ook uit de markt prijzen, vooral wanneer je geen aansprekende resultaten kunt overleggen maar wel allerlei kwaliteitseisen stelt aan het betreffende raceteam. Intussen tikt de tijd door, en op een dag word je wakker en besef je dat je nergens meer voor gevraagd wordt en geen opties meer hebt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Jos door zijn eigen opstelling diverse potentieel gouden na-F1-se jaren  door zijn vingers heeft laten glippen.

gloudiesaurus

Denk dat het vooral met zijn prive - situatie te maken had vorig jaar, veroordeling hier en in de gevangenis zitten helpen besprekingen met teams natuurlijk niet  ;) Volgend weekend rijdt hij in Bakoe, ik ben benieuwd  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Wizard

Allereerst, complimenten voor je uitgebreide openingsposting. Zo hoort het! ;) Wat betreft Verstappen; ik denk dat veel aan zijn houding ligt. Iemand met een bescheiden talent mag zich daar naar opstellen en zich daar naar gedragen. Verstappen is echter een niet sypathiek persoon met een air van hier tot Tokyo. In Essen minder benaderbaar en arroganter dan een Schumacher, die 2-voudig kampioen was. Deze arrogantie kan hem nog wel eens opbreken. Hij vind vooral zichzelf erg goed en de hele wereld is gek. Als je met zo'n instelling plaatsneemt in de lederen stoel van je potentiële teambaas kan ik mij voorstellen dat Verstappen vriendelijk bedankt wordt. Te veel geblaat en te weinig wol. Rothengatter schijnt net zo'n figuur te zijn. Dus, waarom F1-contacten op niets uitliepen kun je je wel bedenken. Zeker omdat Verstappen niet kon compenseren met talent. Dan mis je gewoon de boot. Telkens weer! Tel daar bovenop zijn privé-reputatie en je hebt een plausibele verklaring.

Waar ik mij echter meer zorgen om maak is Max. Verstappen is gewoon te koppig, te eigenwijs, om de managerrol af te staan aan een professioneel iemand. Zover ik weet gaat niemand minder dan hijzelf de belangen van Max behartigen. Zelfs na wat privé voorviel. Hij doet geen millimeter afstand ondanks de reputatie. Ik hoop niet dat het Max belemmert maar ben er bang voor. Veel deuren zullen sluiten als Verstappen aanklopt.

Figge

Citaat van: Wizard op 20 oktober 2012 - 16:24:45
Allereerst, complimenten voor je uitgebreide openingsposting. Zo hoort het! ;) Wat betreft Verstappen; ik denk dat veel aan zijn houding ligt. Iemand met een bescheiden talent mag zich daar naar opstellen en zich daar naar gedragen. Verstappen is echter een niet sypathiek persoon met een air van hier tot Tokyo. In Essen minder benaderbaar en arroganter dan een Schumacher, die 2-voudig kampioen was. Deze arrogantie kan hem nog wel eens opbreken. Hij vind vooral zichzelf erg goed en de hele wereld is gek. Als je met zo'n instelling plaatsneemt in de lederen stoel van je potentiële teambaas kan ik mij voorstellen dat Verstappen vriendelijk bedankt wordt. Te veel geblaat en te weinig wol. Rothengatter schijnt net zo'n figuur te zijn. Dus, waarom F1-contacten op niets uitliepen kun je je wel bedenken. Zeker omdat Verstappen niet kon compenseren met talent. Dan mis je gewoon de boot. Telkens weer! Tel daar bovenop zijn privé-reputatie en je hebt een plausibele verklaring.

Waar ik mij echter meer zorgen om maak is Max. Verstappen is gewoon te koppig, te eigenwijs, om de managerrol af te staan aan een professioneel iemand. Zover ik weet gaat niemand minder dan hijzelf de belangen van Max behartigen. Zelfs na wat privé voorviel. Hij doet geen millimeter afstand ondanks de reputatie. Ik hoop niet dat het Max belemmert maar ben er bang voor. Veel deuren zullen sluiten als Verstappen aanklopt.

Dit is voor het eerst... Ik ben het helemaal met je eens. ;)

0634

Hoezo dan? Hoe weten jullie dan dat Jos zo slecht ligt in de racewereld?

Figge

Tsja... Jos the Boss. Naast de post van Wizard bekruipt mij bij Jos ook altijd een gevoel van "wat als". Ik weet het dat bestaat niet...
Maar wat nou als met Flavio in zee was gegaan. En wat nou als er wel een goed contract met McLaren uit onderhandeld was. Wat nou als hij NIET met Huub Rothengatter in zee was gegaan...

Figge

Citaat van: Jeroen op 20 oktober 2012 - 22:16:02
Hoezo dan? Hoe weten jullie dan dat Jos zo slecht ligt in de racewereld?

Dat weet ik niet (ik spreek nu maar niet namens Wizard). Dat denk ik alleen gebaseerd op hele kleine waarnemeningen in media en soms in het echt.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 20 oktober 2012 - 22:16:02
Hoezo dan? Hoe weten jullie dan dat Jos zo slecht ligt in de racewereld?

Niet concreet natuurlijk. Niet goed liggen in de racewereld is dan ook een rekbaar begrip. Dus, het betreft meer een conclusie die in jaren lang informatie vergaren tot stand is gekomen.

gloudiesaurus

Citaat van: Wizard op 20 oktober 2012 - 16:24:45
Allereerst, complimenten voor je uitgebreide openingsposting. Zo hoort het! ;) Wat betreft Verstappen; ik denk dat veel aan zijn houding ligt. Iemand met een bescheiden talent mag zich daar naar opstellen en zich daar naar gedragen. Verstappen is echter een niet sypathiek persoon met een air van hier tot Tokyo. In Essen minder benaderbaar en arroganter dan een Schumacher, die 2-voudig kampioen was. Deze arrogantie kan hem nog wel eens opbreken. Hij vind vooral zichzelf erg goed en de hele wereld is gek. Als je met zo'n instelling plaatsneemt in de lederen stoel van je potentiële teambaas kan ik mij voorstellen dat Verstappen vriendelijk bedankt wordt. Te veel geblaat en te weinig wol. Rothengatter schijnt net zo'n figuur te zijn. Dus, waarom F1-contacten op niets uitliepen kun je je wel bedenken. Zeker omdat Verstappen niet kon compenseren met talent. Dan mis je gewoon de boot. Telkens weer! Tel daar bovenop zijn privé-reputatie en je hebt een plausibele verklaring.

Waar ik mij echter meer zorgen om maak is Max. Verstappen is gewoon te koppig, te eigenwijs, om de managerrol af te staan aan een professioneel iemand. Zover ik weet gaat niemand minder dan hijzelf de belangen van Max behartigen. Zelfs na wat privé voorviel. Hij doet geen millimeter afstand ondanks de reputatie. Ik hoop niet dat het Max belemmert maar ben er bang voor. Veel deuren zullen sluiten als Verstappen aanklopt.

Ben het met je eens dat de PR van Jos, niet zijn sterkste kant is. Absoluut niet zelfs... instelling schort ook wel wat aan (Arrows in Suzuka 2 ronden voor het einde in de pits parkeren omdat er toch niets meer te winnen was...) maar over talent ben ik het niet eens.

Verstappen bulkte van het talent! Reed in een Footwork supersnelle ronden op Estoril, zo snel dat zelfs de engineers aan de tijdwaarneming gingen twijfelen... Verstappen is nog altijd het grootste talent wat we in Nederland hebben gehad. Er was zoveel meer uit te halen...

Ik denk juist dat Verstappen zolang F1 heeft gereden, meer dan 100 GP's, omdat hij slechte PR, slecht management (?) en weinig sponsoren (uitgezonderd 2003 dan met Minardi) altijd heeft gecompenseerd met talent...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Wizard

Mwa, natuurlijk bezat hij talent, maar als je als rijder niet verder komt dan een handje vol achterhoede teams die op kiepen staan, mogen we toch niet spreken van een talent compensatie. Verstappen scoort in zijn eerste seizoen met veel mazzel 10 punten (in de auto waarmee Schumacher het halve veld mee naar huis reed) en de rest van zijn carriere 7 punten. Dan durf ik best te spreken van een bescheiden talent. Goed genoeg om opgenomen te worden door wat kwakkelende teams maar niet goed genoeg om door te storen naar een team met toekomstperspectief.

0634

Citaat van: gloudiesaurus op 21 oktober 2012 - 01:19:57

Verstappen bulkte van het talent! Reed in een Footwork supersnelle ronden op Estoril, zo snel dat zelfs de engineers aan de tijdwaarneming gingen twijfelen... Verstappen is nog altijd het grootste talent wat we in Nederland hebben gehad. Er was zoveel meer uit te halen...

Ik ben het met je eens dat hij een groot talent was, maar m.i. was Lammers een grotere hoor.

0634

Citaat van: Figge op 20 oktober 2012 - 22:20:34
Citaat van: Jeroen op 20 oktober 2012 - 22:16:02
Hoezo dan? Hoe weten jullie dan dat Jos zo slecht ligt in de racewereld?

Dat weet ik niet (ik spreek nu maar niet namens Wizard). Dat denk ik alleen gebaseerd op hele kleine waarnemeningen in media en soms in het echt.

Ja, maar het lijkt mij juist een pro om Jos als vader te hebben. Zo'n Frijns heeft bijvoorbeeld alleen maar zijn talent, Max heeft zijn talent, en een bekende naam in de Autosport, wat gunstig is voor sponsors en Jos kent natuurlijk veel mensen en zij hem. Ik zie het probleem niet zo om eerlijk te zijn. Ik zeg niet dat het een gouden formule is, maar naamsbekendheid helpt zeker.

Edwin90

Ik heb respect voor Jos Verstappen op de baan, maar wel vaak van hero naar zero gegaan. Naast de baan is hij een beetje ontspoord helaas.

Jos kende een beetje een carriere op de kop, starten bij een top-team en eindigen in de achterhoede. Er had natuurlijk veel meer in gezeten als er de juiste keuzes gemaakt zouden worden. Maar achteraf is dit natuurlijk altijd makkelijker praten.

Maar als je Jos zo ziet rijden op oude beelden, er zitten toch fantastische races en beelden tussen. Dan bekruipt je wel een 'what if' gevoel.

0634

Naja, een beetje ontspoort valt toch ook wel mee. De 'media-factor' mag hier best een beetje op losgelaten worden. Immers, de rechter heeft hem vrijgesproken van het aanrijden van zijn vriendin. Dan is dat klaar. Blijft over een veroordeling voor vernieling geloof ik en een heftige scheiding waarbij hij zijn vrouw zou hebben geslagen. Dat is jammer, en discutabel, maar ook een privé kwestie waar ze in Engeland of zoiets echt niet van wakker liggen, als ze het al zouden weten. Dus ik snap niet zo waarom het Max tot last zal zijn.

Sabai

Imho had Jos beter rally kunnen gaan rijden. Hij heeft daar veel meer talent voor geloof ik. Ik heb die man meer naast de baan in het grind zien staan dan op het podium. Ik heb hem ook met karten op Genk ontmoet en vind hem niet onaardig alleen wel een beetje arogant.