Silly Season 2012/2013

Gestart door Enzo, 24 mei 2012 - 22:25:36

« vorige - volgende »

Victor Monza 2008

Citaat van: Iceman2012 op 06 december 2012 - 00:14:34
Citaat van: Victor Monza 2008 op 05 december 2012 - 21:06:02
Wel zoals elders gezegd staan er 5 wereldkampioenen op de 5 eerste plaatsen in het eindklassement, vraag is of dat volgend jaar ook zo zal zijn en of Koba, Kova en Grosjean er zich tussen zouden kunnen wurmen. Zo ja, mogen ze voor mij blijven, in het andere geval kunnen ze beter anderen de kans geven. Voor enkele weken waren er mogelijks 2 zitjes te begeven in topteams Hamilton ging weg bij McLaren en Massa zat nog op de schopstoel bij Ferrari, blijkbaar waren deze teams niet geïnteresseerd in deze 3, geeft toch stof tot nadenken over hun potentiëel.
zal me niet verbazen als we van koba, kova en grosjean er maar eentje, of misschien zelfs wel geen één terug gaan zien volgend jaar. Misschien een Rosberg of een Hulkenberg??
Rosberg is er toch sowieso bij.

Figge

Grojean moet er toch wel bij zitten. Die gozer kan iig races winnen... A la Webber of Massa.
Hulkenberg kan het ook. Rosberg ook, maar met Lewis als teamgenoot...
Hoe dan ook. Nog maar een paar stoeltjes te gaan voor 2013.
Hoop dat Giedo een jaartje Caterham kan doen. En stiekem hoop ik op een terugkeer van Alquersuari en Sutil!!

Fabian

Ik hoop ook dat Giedo een jaartje Caterham mag doen, maar of dat gaat gebeuren weet ik niet. Er zijn veel kapers op de kust. Alguersuari, Sutil, Kobayashi en Bruno Senna willen ook graag racen. Karthikeyan en de la Rosa willen ook nog wel iets proberen...

Figge

Citaat van: Fabian op 07 december 2012 - 21:23:04
Ik hoop ook dat Giedo een jaartje Caterham mag doen, maar of dat gaat gebeuren weet ik niet. Er zijn veel kapers op de kust. Alguersuari, Sutil, Kobayashi en Bruno Senna willen ook graag racen. Karthikeyan en de la Rosa willen ook nog wel iets proberen...

ERvaring, snel en meer geld... tel uit je winst...

Kootje

Citaat van: Figge op 08 december 2012 - 09:43:04
Citaat van: Fabian op 07 december 2012 - 21:23:04
Ik hoop ook dat Giedo een jaartje Caterham mag doen, maar of dat gaat gebeuren weet ik niet. Er zijn veel kapers op de kust. Alguersuari, Sutil, Kobayashi en Bruno Senna willen ook graag racen. Karthikeyan en de la Rosa willen ook nog wel iets proberen...

ERvaring, snel en meer geld... tel uit je winst...

Over wie heb je 't nu?
Volgens mij heeft alleen Senna namelijk meer te besteden, en die heeft al tevergeefs aangeklopt bij Caterham.

Jehoentelaar

Als ik een van die genoemde coureurs zou kunnen uitkiezen of Giedo, zou ik het wel weten. En Giedo ook, als het goed is. Lekker ergens anders op gaan concentreren.

Figge

Idd. DTM of WEC is wel wat voor em.

Fabian

Citaat van: Figge op 08 december 2012 - 09:43:04
Citaat van: Fabian op 07 december 2012 - 21:23:04
Ik hoop ook dat Giedo een jaartje Caterham mag doen, maar of dat gaat gebeuren weet ik niet. Er zijn veel kapers op de kust. Alguersuari, Sutil, Kobayashi en Bruno Senna willen ook graag racen. Karthikeyan en de la Rosa willen ook nog wel iets proberen...

ERvaring, snel en meer geld... tel uit je winst...
Thats it inderdaad. Giedo komt gewoon net te kort voor de F1. Jammer voor hem. Het feit dat er veel goede rijders werkloos thuis zitten maakt de situatie voor Giedo er ook niet beter op.

Victor Monza 2008

Citaat van: Fabian op 08 december 2012 - 13:23:45
Citaat van: Figge op 08 december 2012 - 09:43:04
Citaat van: Fabian op 07 december 2012 - 21:23:04
Ik hoop ook dat Giedo een jaartje Caterham mag doen, maar of dat gaat gebeuren weet ik niet. Er zijn veel kapers op de kust. Alguersuari, Sutil, Kobayashi en Bruno Senna willen ook graag racen. Karthikeyan en de la Rosa willen ook nog wel iets proberen...

ERvaring, snel en meer geld... tel uit je winst...
Thats it inderdaad. Giedo komt gewoon net te kort voor de F1. Jammer voor hem. Het feit dat er veel goede rijders werkloos thuis zitten maakt de situatie voor Giedo er ook niet beter op.
Het is niet de bedoeling een polemiek op te starten over wie van beide de betere zou zijn, maar enkel aanhalen dat Jerome in eenzelfde situatie zit. Het beetje talent dat ze tekort komen om absolute top te zijn wordt niet gecompenseerd door zakken dollars van gulle sponsors om hun de mogelijkheid te bieden toch dat topniveau te bereiken.

Kootje

Niet helemaal waar, Jerome heeft z'n kans gehad en had minder dollars dan Giedo op dat moment. Hij heeft zichzelf mogen bewijzen, maar kwam in de ogen van de teambazen duidelijk tekort.  Nu wil ik hier ook niet stellig beweren dat Giedo beter is dan Jerome, maar Giedo heeft die kans nog niet gehad. Hier dus nu al roepen dat Giedo tekort komt vind ik dan ook nogal voorbarig, al ben ik bang dat dit wel zo zal zijn. Maar goed, als Esteban Gutierez en Bruno Senna het tot de F1 kunnen schoppen, dan moet Giedo het ook kunnen. Uiteindelijk heeft hij al tegen dseze jongens gereden en deden ze toch echt voor hem onder.

Victor Monza 2008

Citaat van: Kootje op 08 december 2012 - 17:18:22
Niet helemaal waar, Jerome heeft z'n kans gehad en had minder dollars dan Giedo op dat moment. Hij heeft zichzelf mogen bewijzen, maar kwam in de ogen van de teambazen duidelijk tekort.  Nu wil ik hier ook niet stellig beweren dat Giedo beter is dan Jerome, maar Giedo heeft die kans nog niet gehad. Hier dus nu al roepen dat Giedo tekort komt vind ik dan ook nogal voorbarig, al ben ik bang dat dit wel zo zal zijn. Maar goed, als Esteban Gutierez en Bruno Senna het tot de F1 kunnen schoppen, dan moet Giedo het ook kunnen. Uiteindelijk heeft hij al tegen dseze jongens gereden en deden ze toch echt voor hem onder.
Ik bedoelde met absoluut toptalent , iemand die zonder zakken vol dollars bij te hebben toch het tweede zitje kan versieren bij een middenmoter en niet tevreden hoeft te zijn met het statuut van reserve met het risico helemaal niet aan de bak te komen.Gezien hun toch al beperkte budgetten dienen zij zelfs als het erom gaat steeds te rijden met in het achterhoofd de gedachte de wagen niet total loss te rijden, iets waar Maldonado en Perez zich geen stuiver moesten van aantrekken.

Breaktest

Hij werd al door niemand genoemd, maar nu is ie er ook zelf uit: ook door de naam Robert Kubica  kunnen we voor 2013 een streep zetten. En waarschijnlijk voor altijd. Al die operaties hebben nauwelijks verbetering gebracht zo erkent hij, en het is een beetje geloof tegen beter weten in dat het in de toekomst anders zal zijn.
De vraag waar ik zelf mee worstel (met een kleine sneer naar autosportjournalisten die er een neus voor hebben om steevast de belangrijkste vragen te laten liggen) is deze: hoe kun je wel fysiek in staat zijn om een rally auto te sturen maar geen F1? Hoe fysiek anders is het laatste? Als leek zou ik zeggen dat het sturen van een rally-auto minstens zo intens is, waarom lukt dat dan wel? Het fysiek zware van een F1 lijkt mij vooral in de G-krachten liggen die op het lichaam worden uitgeoefend en niet zo zeer op het sturen. Misschien heeft hij een fysiek probleem in langzame F1-bochten bij gebrek aan stuurbekrachtiging, maar bij mijn weten is dat nooit getest en bovendien lijkt daar een mouw aan te passen.

Enzo

Citaat van: Breaktest op 11 december 2012 - 10:58:45
Hij werd al door niemand genoemd, maar nu is ie er ook zelf uit: ook door de naam Robert Kubica  kunnen we voor 2013 een streep zetten. En waarschijnlijk voor altijd. Al die operaties hebben nauwelijks verbetering gebracht zo erkent hij, en het is een beetje geloof tegen beter weten in dat het in de toekomst anders zal zijn.
De vraag waar ik zelf mee worstel (met een kleine sneer naar autosportjournalisten die er een neus voor hebben om steevast de belangrijkste vragen te laten liggen) is deze: hoe kun je wel fysiek in staat zijn om een rally auto te sturen maar geen F1? Hoe fysiek anders is het laatste? Als leek zou ik zeggen dat het sturen van een rally-auto minstens zo intens is, waarom lukt dat dan wel? Het fysiek zware van een F1 lijkt mij vooral in de G-krachten liggen die op het lichaam worden uitgeoefend en niet zo zeer op het sturen. Misschien heeft hij een fysiek probleem in langzame F1-bochten bij gebrek aan stuurbekrachtiging, maar bij mijn weten is dat nooit getest en bovendien lijkt daar een mouw aan te passen.

Nou volgens mij mist hij gewoon de mobiliteit in zijn rechter arm. Schakelen, sturen en knopjes bedienen in de snelste single-seaters ter wereld lijkt daarmee uitgesloten. Tenminste zo interpreteeer ik de onderstaande uitspraken. (GMMF1)

Citaat"I was hoping that I'd be back behind the wheel of a formula one car soon," Kubica, now 27, told Autoweek, "but it didn't work out."

He has at least now returned to competitive action, performing strongly at the wheel of rally cars in minor events.

But the limited mobility of his right arm, which was almost completely severed in his February 2011 crash, means that he cannot currently steer a single seater.

"I still find it difficult to move my right arm," said Kubica.

"I had several operations that were meant to improve this issue, but there's not been a spectacular improvement.

"If I can move my arm again, there is a chance that I will return (to F1). But until that happens, we'll have to see. There's no chance of me coming back to formula one soon," he admitted.

Sphinx

Citaat van: Breaktest op 11 december 2012 - 10:58:45
De vraag waar ik zelf mee worstel (met een kleine sneer naar autosportjournalisten die er een neus voor hebben om steevast de belangrijkste vragen te laten liggen) is deze: hoe kun je wel fysiek in staat zijn om een rally auto te sturen maar geen F1? Hoe fysiek anders is het laatste? Als leek zou ik zeggen dat het sturen van een rally-auto minstens zo intens is, waarom lukt dat dan wel? Het fysiek zware van een F1 lijkt mij vooral in de G-krachten liggen die op het lichaam worden uitgeoefend en niet zo zeer op het sturen. Misschien heeft hij een fysiek probleem in langzame F1-bochten bij gebrek aan stuurbekrachtiging, maar bij mijn weten is dat nooit getest en bovendien lijkt daar een mouw aan te passen.

Het probleem zit hem in de houding die je achter het stuur hebt. In de Formule 1 en eigenlijk alle single seaters zit je in een heel beperkte ruimte en stuur je meer met je onderarmen, precies waar Kubica nu last mee heeft. In een rallyauto, een tourwagen of een GT-auto heb je die problematiek minder omdat er meer ruimte in de cockpit is en je meer vanuit de schouder stuurt dan vanuit de armen. Het probleem wat Kubica ook heeft is dat hij met rechts niet meer kan schakelen, de mannen van Citroen moesten zijn C4 verbouwen zodat hij met links een paddleshifter kon bedienen.
Kubica zal m.i. dezelfde route opgaan als Alessandro Nannini, die na een helicopterongeluk zijn arm kwijtraakte en na microchirurgie nog maar beperkte controle over zijn rechterarm en hand had. Sturen bleek geen probleem en hij reed nog in de DTM en de GT-klassen, maar had altijd een speciale stick-shifter in zijn auto om de problemen te omzeilen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

SDG

Citaat van: Sphinx op 11 december 2012 - 11:39:39
Het probleem zit hem in de houding die je achter het stuur hebt. In de Formule 1 en eigenlijk alle single seaters zit je in een heel beperkte ruimte en stuur je meer met je onderarmen, precies waar Kubica nu last mee heeft. In een rallyauto, een tourwagen of een GT-auto heb je die problematiek minder omdat er meer ruimte in de cockpit is en je meer vanuit de schouder stuurt dan vanuit de armen. Het probleem wat Kubica ook heeft is dat hij met rechts niet meer kan schakelen, de mannen van Citroen moesten zijn C4 verbouwen zodat hij met links een paddleshifter kon bedienen.
Kubica zal m.i. dezelfde route opgaan als Alessandro Nannini, die na een helicopterongeluk zijn arm kwijtraakte en na microchirurgie nog maar beperkte controle over zijn rechterarm en hand had. Sturen bleek geen probleem en hij reed nog in de DTM en de GT-klassen, maar had altijd een speciale stick-shifter in zijn auto om de problemen te omzeilen.

In het recentste nummer van RTL GP Magazine staat toevallig een stukje over John Bosch, die een veelbelovende Formule 3-carrière in het vooruitzicht had toen zijn voeten verbrijzeld werden bij een zware crash. Dat was toen ook de reden waarom hij van de eenzitters overstapte naar rallyrijden: in een rallyauto zit je in een andere positie, waardoor je bij het bedienen van de pedalen meer druk kan uitoefenen vanuit het bovenbeen. In een formulewagen, waar je in een meer liggende houding zit, moet je die druk voornamelijk uitoefenen met de voeten zelf, waardoor het voor hem onmogeljk was geworden om zijn niveau van vroeger te behouden.