Silly Season 2012/2013

Gestart door Enzo, 24 mei 2012 - 22:25:36

« vorige - volgende »

Wizard

Je winkansen verspreiden. ;) Nee, alle gekheid op een stokje, de strategieën van Massa hebben dit seizoen vaker onder vuur gelegen. Niet voor niks. Buiten het feit dat mij vaker is opgevallen dat Massa redelijk in de buurt reed en dat Ferrari met een rare beslissing zijn race omzeep hielp. Maar los daarvan, Ferrari is niemand wat dan ook verschuldigd en hebben geen zak geld nodig. Als er een beter alternatief is voor Massa, komt die er heus wel. Ook Ferrari zal de beste aan zich willen verbinden.

0634

Citaat van: Wizard op 07 oktober 2012 - 17:47:31
Je winkansen verspreiden. ;) Nee, alle gekheid op een stokje, de strategieën van Massa hebben dit seizoen vaker onder vuur gelegen. Niet voor niks.

De prestaties van Massa ook. Maar als ik dat beaam, zeg jij: 'Ferrari houdt hem niet voor niets aan.' Je ziet de twee maten?


Wizard

Nee. Want het is totaal anders. Ik stoor me vaker aan dit soort non-vergelijken. Een strategie of een gok neem je in het heetst van de strijd, een rijderkeuze is een weloverwogen langere termijn beslissing. Bovendien zie ik Massa 25 seconden verliezen binnen 4 ronden en vraag ik mij wel eens af waarom die jongen moet buiten blijven en niet meeklapt met de strategie van Alonso. Zie ik dat dan zo anders dan jullie? Of letten jullie niet op dit soort dingen? Vaker heb ik het idee gehad dat als een McLaren of Red Bull achter Massa reed na een wissel, dat Massa werd ingezet als troef om te zorgen voor oponthoud. Terwijl Massa geen eens bijmachte was. Daarom reed Massa vaker een goede eerste fase van de race maar kwam hij niet in de punten. Anders gezegd, het heeft niet alleen aan Massa gelegen. En zie vandaag, dan bewijst Massa toch gewoon te kunnen rijden? Hoeveel meer bewijs heb je nodig? Sowieso rijdt Massa prima na de zomerstop.

0634

Citaat van: Wizard op 07 oktober 2012 - 18:12:52
Nee. Want het is totaal anders.
Het is precies hetzelfde. Of je gelooft blind in wat het team vind of niet. Bij jou is het soms wel en soms niet.

CitaatIk stoor me vaker aan dit soort non-vergelijken. Een strategie of een gok neem je in het heetst van de strijd
Strategieen zijn geen gokken en dat weet je best. Dat zijn weloverwogen statregieen waar mensen lang over nadenken, waar berekeningen op worden losgelaten, waar scenario's voor worden bedacht en waar allerlei techneuten en data gaan vertellen wat het wel of niet doet met banden enzo. Dan komen er meerdere plannen en al naar gelang de race vordert, bepalen ze het te nemen plan. Het is allesbehalve een wilde gok.

Daarmee zeg ik niet dat ze altijd goed zitten, zeker niet, maar als je rijderskeuzes afdoet als 'zij hebben er meer verstand van dan wij', dan geldt dat natuurlijk ook voor dit soort dingen.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 07 oktober 2012 - 18:46:19
Het is precies hetzelfde. Of je gelooft blind in wat het team vind of niet. Bij jou is het soms wel en soms niet.

Ik maak verschil tussen beslissingen die in het heetst van de strijd worden genomen en weloverwogen langere termijn besissingen. Die zijn niet het zelfde. Compleet andere benadering.

Citaat
Strategieen zijn geen gokken en dat weet je best. Dat zijn weloverwogen statregieen waar mensen lang over nadenken, waar berekeningen op worden losgelaten, waar scenario's voor worden bedacht en waar allerlei techneuten en data gaan vertellen wat het wel of niet doet met banden enzo. Dan komen er meerdere plannen en al naar gelang de race vordert, bepalen ze het te nemen plan. Het is allesbehalve een wilde gok.

Er staat ook een strategie of een gok. En dan nog ben je bij beide afhankelijk van je concurenten, de situatie en het weer en moet je in een splitsecond een beslissing kunnen maken. Bovendien worden rijders wel vaker met twee verschillende strategiën weggestuurd. En de focus ligt bij Alonso. Als ze Massa kunnen inzetten om te bufferen, waarom niet? Dat doet Ferrari al jaren. En volgens mij algemeen bekend.

CitaatDaarmee zeg ik niet dat ze altijd goed zitten, zeker niet, maar als je rijderskeuzes afdoet als 'zij hebben er meer verstand van dan wij', dan geldt dat natuurlijk ook voor dit soort dingen.

Vind ik niet. Zo worden rijders op regenbanden gezet, of andersom, terwijl het juist stopt met regenen of andersom. Dit soort gokjes worden genomen en daarmee wordt gegokt, gewonnen of verloren. En als een team verliest met een gok, zie Alonso Canada, mag dat gewoon bekritiseert worden en staat dat los van de geloofwaardigheid van hun rijderskeuze. Ik zie dat écht compleet los van elkaar.

Maar nogmaals, Massa rijdt niet 7 jaren voor Ferrari ( en 9 jaren onder contract) als het een pannekoek zou zijn. En hoe snel Massa wel is weet Ferrari als beste. Indien Massa veel is verloren en concurenten minstens even goed zijn, gaat men niet krampachtig vasthouden aan Massa. Ik zou niet weten waarom. Massa heeft geen optie, geen contract, dus vrij om te gaan.

0634

Nou ja prima. Dan rijdt hij volgens jou uitstekend. Ik vind hem uiterst pover.

Wizard

Als jij mij die woorden in de mond wilt leggen, prima. Laten we daarmee afsluiten.

0634

Ik leg jou niks in de mond. Ferrari heeft hem al jaren in dienst, dus zullen ze hem ongetwijfeld uitstekend vinden. Dat is voor jou reden genoeg om hem ook uitstekend te vinden, zo heb ik begrepen.

Wizard

Van toegevoegde waarde zijn is wat anders dan uitstekend presteren. Nogmaals, als er betere vissen in de zee zwemmen eet je geen bedorven vis. Dat geldt ook voor Ferrari. Maar goed, Massa heeft geen eens een contract dus waar hebben we het over? Het zal mij benieuwen in ieder geval want de rijders die langs zijn gekomen zijn inmiddels voorzien van een stoeltje. Veel opties heeft Ferrari niet. 

0634


Wizard

Nja, ik rond af: We zien wel wie komend seizoen het genoegen heeft Alonso te vergezellen.

0634

Ik vermoed Massa. Maar ja, ik vermoedde ook dat Lewis bij Mac zou blijven en Schumacher door zou gaan...



SanderD

Lijkt me dan niet dat hij bij Lotus blijft. Waarom dan zo geheimzinnig doen?