Wereld Kampioen F1 in 2012

Gestart door Gerard, 23 april 2012 - 09:18:46

« vorige - volgende »

Wie wordt Wereld Kampioen F1 in 2012??

Vettel
8 (23.5%)
Button
2 (5.9%)
Hamilton
7 (20.6%)
Alonso
14 (41.2%)
Webber
1 (2.9%)
Iemand anders, nl...
2 (5.9%)

Totaal aantal stemmen: 31

0634

Overigens vind ik Vettel geweldig rijden dit jaar hoor, niet negatief naar hem toe bedoeld. Natuurlijk is het makkelijk stellen dat het kampioenschap door Newey gewonnen wordt, en daar ben ik het ook mee eens, die maakt uiteindelijk net dat verschil, maar dan heb je nog altijd een goede rijder nodig. En Vettel bewijst dit jaar geweldig te zijn gegroeid. Zeker in het begin van het jaar toen hij niet de snelste was. Als je dat dan vergelijkt met 2010, toen hij nog wel eens gekke dingen deed, zie je een forse groei.

Figge

#1291
Vettel heeft allang bewezen tot de buitencategorie coureurs te behoren. Zijn snelheid staat buiten kijf. Inhalen hebben we hem ook genoeg zien doen. Ik vind het ook niet terecht om dan te zeggen dat hij eerst maar eens in mindere auto's moet gaan rijden om een echte topcoureur te worden.
Waarom zou hij dat moeten doen? Omdat Alonso ook een paar jaar droog staat? Of omdat Hamilton nog geen 2e titel heeft?
Vettel is misschien gewoon slimmer dan de rest door wellicht een iets minder groot ego te hebben en zich meer te realiseren dat je geen WK wordt als je niet de beste auto hebt. Vettel vind het natuurlijk prima als hij WK word in de beste auto. Want hij is WK en niet anderen. Hij is daarmee waarschijnlijk zelfs nog méér een teamplayer als Alonso.
Als Alonso de titel pakt dit jaar, in een mindere auto, dan is dat zijn titel en niet die van zijn team...

FernandoAlonso

#1292
Citaat van: Figge op 19 november 2012 - 20:15:14
Het moge toch duidelijk zijn dat Vettel de beker steving in één hand vast heeft.
Ik begin echt Vettel de titel te gunnen. Alonso is gewoon niet goed genoeg gebleken dit jaar. Hij heeft de Ferrari niet verder naar voren kunnen brengen. Het soort acties als afgelopen weekend met die bak zorgt ervoor dat ik mijn symphatie voor Ferrari en Alonso begin te verliezen...

Niet goed genoeg gebleken!? Volgens mij rijdt Alonso dit jaar aardig goed in een wat 'mindere' auto.. Ze hebben de pace niet en toch flikt hij het elke keer om weer op het podium te komen, en soms niet alleen door uitvallers voor hem (maar dat geluk mag er ook wel is bijzitten zoals vorige race bij Vettel in Abu Dhabi)
FA: "We Will Fight Untill The End."

robbert

Citaat van: FernandoAlonso op 20 november 2012 - 11:28:18
Citaat van: Figge op 19 november 2012 - 20:15:14
Het moge toch duidelijk zijn dat Vettel de beker steving in één hand vast heeft.
Ik begin echt Vettel de titel te gunnen. Alonso is gewoon niet goed genoeg gebleken dit jaar. Hij heeft de Ferrari niet verder naar voren kunnen brengen. Het soort acties als afgelopen weekend met die bak zorgt ervoor dat ik mijn symphatie voor Ferrari en Alonso begin te verliezen...

Niet goed genoeg gebleven!? Volgens mij rijdt Alonso dit jaar aardig goed in een wat 'mindere' auto.. Ze hebben de pace niet en toch flikt hij het elke keer om weer op het podium te komen, en soms niet alleen door uitvallers voor hem (maar dat geluk mag er ook wel is bijzitten zoals vorige race bij Vettel in Abu Dhabi)
ja inderdaad, hij zal wel moeten geluk hebben om de titel te halen. Dus Vettel moet pech hebben, anders is het voor Vettel, want de redbull is veel te snel

Figge

Mijn opmerking dat Alonso niet goed genoeg blijkt dit jaar, is geen mening over zijn rijderskwaliteiten. Alleen de combi Ferrari-Alonso heeft het op het moment dat het er echt toe doet niet de stap kunnen maken om de titel op eigen kracht te kunnen winnen.
Naar mijn mening zou het ze sieren als ze dit toegeven en niet in onsportieve acties vervallen.
Vettel-RBR/Newey hebben die stap wel gemaakt en verdienen daarom de titel, die ze op eigen kracht behalen daarom meer.

Jehoentelaar

Citaat van: Figge op 20 november 2012 - 11:00:53
Vettel heeft allang bewezen tot de buitencategorie coureurs te behoren. Zijn snelheid staat buiten kijf. Inhalen hebben we hem ook genoeg zien doen. Ik vind het ook niet terecht om dan te zeggen dat hij eerst maar eens in mindere auto's moet gaan rijden om een echte topcoureur te worden.
Waarom zou hij dat moeten doen? Omdat Alonso ook een paar jaar droog staat? Of omdat Hamilton nog geen 2e titel heeft?
Vettel is misschien gewoon slimmer dan de rest door wellicht een iets minder groot ego te hebben en zich meer te realiseren dat je geen WK wordt als je niet de beste auto hebt. Vettel vind het natuurlijk prima als hij WK word in de beste auto. Want hij is WK en niet anderen. Hij is daarmee waarschijnlijk zelfs nog méér een teamplayer als Alonso.
Als Alonso de titel pakt dit jaar, in een mindere auto, dan is dat zijn titel en niet die van zijn team...
Wat je dus zegt is dat Vettel meer een teamplayer is, omdat hij mazzelt met een buitengewoon sterke auto. Maar: een coureur is niet slimmer dan de rest omdat een engineer achter de schermen een trucje uithaalt die andere teams niet (kunnen) uithalen. Dus hoe je aan de link met het zijn van teamplayer komt is mij een raadsel. Te snel getypt wellicht?

Over het zijn van een topcoureur: Vettels prestaties zijn zeer knap en hij boekte de afgelopen seizoenen zeker progressie. Een topcoureur is m.i. niet alleen sterk achter het stuur, maar ook mentaal. Een topcoureur moet professioneel omgaan met langere perioden waarin het niet meezit (en dat is wat anders dan even net niet kunnen winnen). Dat is iets waar vrijwel elke coureur van de huidige topteams mee te maken heeft gekregen, behalve Vettel. Ik reken inderdaad zijn eerste tijd bij STR niet mee, omdat dat kleinere team in principe een logische stap in de carrièreladder is (van klein naar groot), en dus geen pech.

Ik ben dus zeer benieuwd hoe Vettel met een situatie om zou gaan à la Alonso 2009, of bijv. zoals Hamilton in de eerste helft van datzelfde jaar. Ik zeg niet dat Vettel dan finaal door het ijs zakt, maar nu beweren dat dat zeker niét zal gaan gebeuren zou te voorbarig zijn.

Gerard

Zoals de heren het hele jaar hebben gereden gun ik het ze allebei
Alonso heeft ghet hele jaar meer uit de Ferrari gehaald dan erin zat, en vettel heeft meerdere races (oa Abu Dhabi) zeer goed gereden!

Franky R.

Vettel heeft kortstondig in een mindere auto gereden, zie begin dit seizoen. Toen ging het best goed...wel met hangen en wurgen, maar Vettel pakte zijn puntjes. Echter, ga je het vergelijken met Alonso...Dan zie je dat Vettel pas leider in het WK werd, vanaf het moment dat de RBR sneller over de baan ging.

Alonso stond toen al op #1, ondanks dat de Ferrari slechts af en toe kon meeekomen. Daar kijkt men, althans ik, ook naar. Ik had Vettel graag gezien in de Ferrari F12012, denk niet dat hij net zo zou kunnen maximaliseren als Alonso. Dat is mijn punt.

Victor Monza 2008

Citaat van: Kootje op 20 november 2012 - 06:47:44
Citaat van: Jeroen op 20 november 2012 - 06:39:41
Alonso deed het in de minardi uitstekend hoor. Die auto was een stuk minder dsn de prima STR van 08. Die minardi is eerder vergelijkbaar met de HRT: stijf laatste. Wat Alonso kan in een mindere wagen zien we dit jaar.

Precies, al was de Minardi wel iets beter dan de HRT.
Maar als hij daar 't verschil niet had gemaakt, had Renault hem nooit opgepikt.

Tuurlijk, z'n manager Flavio had daar de touwtjes in handen, maar hij heeft 'm niet voor niets eerst bij Minardi geplaatst.
Bewijs eerst daar wat je kunt, en dan pas kun je voor Renault uitkomen.
En zo geschiedde.


Wat de STR ten opzichte van de RB betreft dat bewuste jaar: Die STR was dat jaar ook gewoon de betere auto.
Tuurlijk, het was geen absolute topauto, dus wat Vettel liet zien was zeker top.
Maar Victor Monza's argument dat hij de RB versloeg gaat niet op.
In 2008 haalde STR 39 punten waarvan 35 door SV, RBR had er maar 29 in het constructeurskampioenschap, Vettel haalde dus meer punten dan het ganse Red Bull team.

Figge

Citaat van: Jehoentelaar op 20 november 2012 - 12:42:51
Citaat van: Figge op 20 november 2012 - 11:00:53
Vettel heeft allang bewezen tot de buitencategorie coureurs te behoren. Zijn snelheid staat buiten kijf. Inhalen hebben we hem ook genoeg zien doen. Ik vind het ook niet terecht om dan te zeggen dat hij eerst maar eens in mindere auto's moet gaan rijden om een echte topcoureur te worden.
Waarom zou hij dat moeten doen? Omdat Alonso ook een paar jaar droog staat? Of omdat Hamilton nog geen 2e titel heeft?
Vettel is misschien gewoon slimmer dan de rest door wellicht een iets minder groot ego te hebben en zich meer te realiseren dat je geen WK wordt als je niet de beste auto hebt. Vettel vind het natuurlijk prima als hij WK word in de beste auto. Want hij is WK en niet anderen. Hij is daarmee waarschijnlijk zelfs nog méér een teamplayer als Alonso.
Als Alonso de titel pakt dit jaar, in een mindere auto, dan is dat zijn titel en niet die van zijn team...
Wat je dus zegt is dat Vettel meer een teamplayer is, omdat hij mazzelt met een buitengewoon sterke auto. Maar: een coureur is niet slimmer dan de rest omdat een engineer achter de schermen een trucje uithaalt die andere teams niet (kunnen) uithalen. Dus hoe je aan de link met het zijn van teamplayer komt is mij een raadsel. Te snel getypt wellicht?

Over het zijn van een topcoureur: Vettels prestaties zijn zeer knap en hij boekte de afgelopen seizoenen zeker progressie. Een topcoureur is m.i. niet alleen sterk achter het stuur, maar ook mentaal. Een topcoureur moet professioneel omgaan met langere perioden waarin het niet meezit (en dat is wat anders dan even net niet kunnen winnen). Dat is iets waar vrijwel elke coureur van de huidige topteams mee te maken heeft gekregen, behalve Vettel. Ik reken inderdaad zijn eerste tijd bij STR niet mee, omdat dat kleinere team in principe een logische stap in de carrièreladder is (van klein naar groot), en dus geen pech.

Ik ben dus zeer benieuwd hoe Vettel met een situatie om zou gaan à la Alonso 2009, of bijv. zoals Hamilton in de eerste helft van datzelfde jaar. Ik zeg niet dat Vettel dan finaal door het ijs zakt, maar nu beweren dat dat zeker niét zal gaan gebeuren zou te voorbarig zijn.

Nee dat is niet wat ik zeg.
Ik zeg dat het erop lijkt dat Vettel zich meer schikt in de rol van "werknemer" van RBR. Hij blaast niet hoog van de toren over het hebben van de nummer 1 status. Vettel zorgt er gewoon voor dat hij door gedrag en prestaties de nummer 1 status verdient en daarmee ook krijgt.

Alonso daarentegen heeft het echt nodig dat de hele wereld om hem draait. Blijkbaar is het ook nodig dat men regelmatig opbeurende teksten over zijn "incredible talent" over de boordradio gooit. Wat Ferrari er voor terugkrijgt is dat hij zich regelmatig over de tekort komingen van de Ferrari uitlaat.

Als Alonso de titel haalt, heeft híj die gewonnen in een slechte wagen.
Als Vettel de titel wint, heeft hij dat samen met het team gedaan.

Dat is het verschil.

T.Nuvolari

Citaat van: Victor Monza 2008 op 20 november 2012 - 14:23:19
In 2008 haalde STR 39 punten waarvan 35 door SV, RBR had er maar 29 in het constructeurskampioenschap, Vettel haalde dus meer punten dan het ganse Red Bull team.

Wat Vettel en STR toen presteerde is te vergelijken met wat Maldonado dit jaar in Barcelona presteerde. De coureur in combinatie met de auto was dat weekend simpelweg de snelste. Het was mooi, misschien wel fenomenaal, maar is het zo uitzonderlijk dat de snelste auto wint dat weekend?



Matthijs

Citaat van: M@rc op 20 november 2012 - 14:48:47
Citaat van: Victor Monza 2008 op 20 november 2012 - 14:23:19
In 2008 haalde STR 39 punten waarvan 35 door SV, RBR had er maar 29 in het constructeurskampioenschap, Vettel haalde dus meer punten dan het ganse Red Bull team.

Wat Vettel en STR toen presteerde is te vergelijken met wat Maldonado dit jaar in Barcelona presteerde. De coureur in combinatie met de auto was dat weekend simpelweg de snelste. Het was mooi, misschien wel fenomenaal, maar is het zo uitzonderlijk dat de snelste auto wint dat weekend?
Vettel stond op pole in de regen in Monza, maar zijn 'matige' teamgenoot Bourdais kwalificeerde ook als vierde. De auto was dus goed, zo niet de beste (los daarvan vond ik de prestatie van Vettel wel heel knap!). Bourdais liet zijn auto overigens op de startopstelling afslaan en reed gelijk op een ronde achterstand.

Vettel was beter dan Bourdais in 2008, maar de cijfers vertekenen heel veel. Vettel maximaliseerde precies op het moment dat de auto goed was. Dat is een kwaliteit die hij herhaalde in de regen van Brazilië in 2008 en later bij Red Bull. Bourdais verprutste het juist op de momenten dat de auto goed was.

Jehoentelaar

Citaat van: Figge op 20 november 2012 - 14:38:12Nee dat is niet wat ik zeg.
Ik zeg dat het erop lijkt dat Vettel zich meer schikt in de rol van "werknemer" van RBR. Hij blaast niet hoog van de toren over het hebben van de nummer 1 status. Vettel zorgt er gewoon voor dat hij door gedrag en prestaties de nummer 1 status verdient en daarmee ook krijgt.

Alonso daarentegen heeft het echt nodig dat de hele wereld om hem draait. Blijkbaar is het ook nodig dat men regelmatig opbeurende teksten over zijn "incredible talent" over de boordradio gooit. Wat Ferrari er voor terugkrijgt is dat hij zich regelmatig over de tekort komingen van de Ferrari uitlaat.

Als Alonso de titel haalt, heeft híj die gewonnen in een slechte wagen.
Als Vettel de titel wint, heeft hij dat samen met het team gedaan.

Dat is het verschil.
Vettel blaast niet hoog van de toren, maar Alonso loopt er net zo goed niet mee te koop. Wat Vettel presteert is knap, maar t.o.v. zijn teamgenoot kun je je afvragen in hoeverre daar een goede vergelijking te maken is. Net zoals tussen Alonso en Massa geloof ik er in dat Vettel bevoordeeld wordt t.o.v. Webber. Dat verklaart uiteraard niet het volledige verschil tussen beide coureurs, maar wel een gedeelte. Was het niet Webber die tussen neus en lippen door te horen kreeg dat hij het Vettel niet moeilijk moest maken om zijn positie over te nemen in Abu Dhabi? Dergelijke situaties komen bij zowel Red Bull als Ferrari voor, dus hier is geen onderscheid te maken.

Ik vraag me sterk af hoe je er bij komt dat Alonso meer de wereld om zijn persoon nodig heeft dan Vettel. Wij kunnen als buitenstaanders niet bepalen of Ferrari meer om Alonso draait dan dat Red Bull meer om Vettel draait. Vast staat in ieder geval dat ze allebei de duidelijke nummer 1 in het team zijn, maar de mate waarin zich dat uit binnen het team kunnen we alleen maar naar gissen.

Teksten waarbij de teams de coureurs motiveren zie je bij precies twaalf van de twaalf teams voorkomen. Het verschil zit 'm in de manier waarop. Veel teams overdrijven de prestaties van de coureurs een beetje ("you are the fastest man on track"), anderen (zoals dus Ferrari) kiezen ervoor om wat persoonlijker te gaan. Ook hier is een (groot) verschil tussen Red Bull en Ferrari dus nauwelijks waar te nemen.

Dat Alonso kritiek had op de eigen auto, is PR-technisch misschien niet heel handig, maar het is net zo realistisch als Vettel die in de recente races zegt c.q. zou zeggen dat zijn auto zeer goed is. Want zo is het op dit moment. De Ferrari is geen moment in het seizoen veruit de beste auto geweest, de Red Bull wel. Beide heren zeggen in hun situaties dus niet meer dan waar het op staat.

Gezien de dominantie van de Red Bull in de laatste weken zouden we kunnen aannemen dat Vettel de titel met de beste auto zou winnen, en Alonso niet. Hier wordt echter de klassieke fout gemaakt van het teveel focussen op het hier en nu. Het seizoen duurt twintig races, en aan het einde van de rit wint de beste combinatie van auto, coureur en team de titel. Mocht het Alonso alsnog lukken om dat te doen, heeft de combinatie van Ferrari, Alonso en hun auto over het hele seizoen de beste prestatie afgeleverd. Nú is de Red Bull zeer goed, maar eerder dit jaar was de Ferrari min of meer gelijkwaardig. En toen hebben Ferrari en Alonso blijkbaar meer uit hun materiaal gehaald dan Red Bull en Vettel. Ik verval in de herhaalmodus, maar ook hier is er weer vrijwel geen onderscheid te maken tussen de waarde van de prestatie die Vettel/Red Bull of Alonso/Ferrari zou leveren met het behalen van de titel. Je zou hooguit kunnen zeggen dat Alonso minder dominant is geweest in races zelf, maar zijn grote hoeveelheid podiumplekken zijn op zich ook wel een vorm van dominantie. Al valt 'ie minder op dan hoe Vettel domineerde in de laatste, post-Europese races.

Lang verhaal in het kort: wie de titel ook wint, de titel wordt gewonnen door de coureur en het team die gedurende het seizoen het meeste uit het materiaal hebben gehaald. Wordt het Red Bull met Vettel? Puike prestatie. Wordt het Ferrari met Alonso? Puike prestatie.

En de bonus voor de oplettende lezer: het klopt inderdaad dat ik de naam "drivers' championship" enigszins misplaatst vind voor de prestatie die wordt geleverd.

Matthijs

Hele sterke tekst Jehoen. Ook mijn visie.

En hoewel ik een persoonlijke voorkeur heb voor Alonso (op dit moment), gun ik het Alonso en Vettel allebei. Ze hebben allebei een zeer sterk seizoen gereden en op meerdere momenten laten zien zeer waardige kampioenen te zijn. We kunnen wel maanden doorgaan over wie beter is, maar ik prijs me een gelukkig man dat we zo ontzettend veel kwaliteit hebben rondrijden op dit moment. Neem Austin. Vettel en Hamilton waren dit weekend in de buitencategorie, maar Button en Raikkonen lieten in hun gevecht zien ook zeer goede coureurs te zijn.

Figge

#1304
Mooie samenvatting!! Ik ben het ook helemaal met je eens.
Het gaat mij niet om wie er beter is... Maar ik vind dat men de prestaties van Vettel te veel downsized tov die van Alonso.
En dat vind ik niet terecht.