Afspraken tussen Sauber en Ferrari?

Gestart door Wizard, 25 maart 2012 - 13:42:13

« vorige - volgende »

Wizard

Oh, niet de hele wereld denkt er het zelfde over en/of spreekt dit ook uit hé. Ik bestempel het dan ook niet als feit maar neem de mogelijke signalen als vertrekpunt in de discussie.

Gerard

Perez zelf wist niet eens wanneer precies die 'call' kwam,maar zei dat het niets met concentratie te maken had.. Hij was aan het pushen en gleed iets te ver naar buiten,kwam op de kerbs en was de auto kwijt.. 'just a driver error, nothing more,nothing less...
over afspraken tussen Ferrari en Sauber, zou ik me niet verbazen als die er wel zijn...

monaco2011

Citaat van: Wizard op 25 maart 2012 - 17:45:09
Oh, niet de hele wereld denkt er het zelfde over en/of spreekt dit ook uit hé. Ik bestempel het dan ook niet als feit maar neem de mogelijke signalen als vertrekpunt in de discussie.
wat denk je er zelf van dan??
wat betreft die live-timing, zo duidelijk was het ook weer niet. Op het moment dat Alonso/Ferrari besluit te pitten stond de snelste ronde nog op naam van Perez, in de ronde ervoor neergezet. Enkel aan de sectortijden van Ricciardo was te zien dat de slicks sneller waren. Ze hadden idd een rondje eerder kunnen pitten, maar goed, ze waren niet de enigen die zo lang wachten. Bovendien is het een vreemde manier om een dergelijke order uit te voeren, er was nl ook nog wel enige dreiging van achteren. t is dat Hamilton zn pitstop wat langer duurde, maar anders had ie misschien op een seconde of 8 gezeten met nog 17 ronden te gaan.

Wizard

Ricciardo dook wel flink wat onder de sectortijden van Perez. Daarvoor reed hij een paar seconden per ronde langzamer. Lijkt me dan geen hoger wiskunde om te snappen dat slicks, op dat moment, de enige juiste keuze is. Dreiging van achteren was er niet. Hamilton reed er een seconde of 10-11 achter en was langzamer. Dat noem ik geen dreiging.

monaco2011

#49
Citaat van: Wizard op 25 maart 2012 - 18:29:24
Ricciardo dook wel flink wat onder de sectortijden van Perez. Daarvoor reed hij een paar seconden per ronde langzamer. Lijkt me dan geen hoger wiskunde om te snappen dat slicks, op dat moment, de enige juiste keuze is. Dreiging van achteren was er niet. Hamilton reed er een seconde of 10-11 achter en was langzamer. Dat noem ik geen dreiging.
Hamilton in een McLaren op slicks op 10 seconden?? zou ik zeker niet uitvlakken en k zou dan zeker niet ff 5 seconden weggooien. Achteraf kun je zeggen dat ie geen bedreiging was, op dat moment zeker niet.
Wat betreft Ricciardo, het eerste rondje waren die sectortijden nog niet zoveel sneller, bovendien is de een sector de andere niet, dus misschien wilden ze nog ff wat meer zekerheid. Dat lijkt me niet zo gek aangezien natuurlijk koste wat kost die 2e plek wilden vasthouden, Hamilton die achter m reed bleef ook nog een rondje buiten. En slicks op een natte baan geeft sowieso wat meer risico.
Ik sluit een akkoordje met Ferrari niet geheel uit, maar ik vind die signalen die jij ziet wel erg zwak en prima verklaarbaar

Jozef

Die sectortijden van Ricciardo waren wel aanzienlijk sneller hoor, S1 kon je natuurlijk niks op zeggen omdat hier de pitstop in zat, maar S2 was meer dan een halve seconde sneller dan eender wie en S3 was 1.3 seconde sneller dan eender wie. Als je dat wat extrapoleert naar een volledige ronde, dan kon hij dus makkelijk 3 seconden sneller zijn dan alle anderen op hun intermediates, en dat terwijl hij voor zijn pitstop 2-3 seconden trager was dan Perez en Alonso.

Het was dan ook niet voor niks dat Alonso gelijk binnen ging toen Ferrari deze sectortijden zag, en het verbaasde mij ook dat Perez en Hamilton niet volgden.

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 25 maart 2012 - 18:43:44
Citaat van: Wizard op 25 maart 2012 - 18:29:24
Ricciardo dook wel flink wat onder de sectortijden van Perez. Daarvoor reed hij een paar seconden per ronde langzamer. Lijkt me dan geen hoger wiskunde om te snappen dat slicks, op dat moment, de enige juiste keuze is. Dreiging van achteren was er niet. Hamilton reed er een seconde of 10-11 achter en was langzamer. Dat noem ik geen dreiging.
Hamilton in een McLaren op slicks op 10 seconden?? zou ik zeker niet uitvlakken en k zou dan zeker niet ff 5 seconden weggooien. Achteraf kun je zeggen dat ie geen bedreiging was, op dat moment zeker niet.
Wat betreft Ricciardo, het eerste rondje waren die sectortijden nog niet zoveel sneller, bovendien is de een sector de andere niet, dus misschien wilden ze nog ff wat meer zekerheid. Dat lijkt me niet zo gek aangezien natuurlijk koste wat kost die 2e plek wilden vasthouden, Hamilton die achter m reed bleef ook nog een rondje buiten. En slicks op een natte baan geeft sowieso wat meer risico.
Ik sluit een akkoordje met Ferrari niet geheel uit, maar ik vind die signalen die jij ziet wel erg zwak en prima verklaarbaar

Nou, inhalen mag dan geen onmogelijke opgave zijn, het was ook geen simpel a,b,c'eetje. Dat werd eerder bewezen door Button die doorgaans weinig moeite heeft met inhalen. Los daarvan reed Perez vooruit en als hij voor Alonso kon komen, moet Hamilton eerst voorbij aan de Spanjaard voordat hij überhaupt een bedreiging kan vormen. Hamilton zat nog niet op zorgwekkende afstand en was bovendien nog niet bewezen sneller. En er was nog steeds regendreiging. Ricciardo's sectortijden waren zeker weten van wel sneller. Dat soort dingen volg ik op de voet. Bovendien moet je de sectortijden niet afzetten tegen de tijden die Perez kon rijden maar tegen de tijden die Ricciardo eerder reed. Los van het feit dat Ricciardo overtuigend onder elke sectortijd dook. Dus hoe dan ook, geen twijfel over de snelheid van de slicks. Nog een rondje buiten blijven lijkt me vrij onlogisch als je weet dat slicks de snelste band is en je directe concurent naar binnen duikt. Wil je winnen klap je mee. Bovendien waren de intermediates ook opgerookt dus als er nog water had gelegen, had het weinig uit gemaakt.

monaco2011

Citaat van: Jozef op 25 maart 2012 - 18:55:52
Die sectortijden van Ricciardo waren wel aanzienlijk sneller hoor, S1 kon je natuurlijk niks op zeggen omdat hier de pitstop in zat, maar S2 was meer dan een halve seconde sneller dan eender wie en S3 was 1.3 seconde sneller dan eender wie. Als je dat wat extrapoleert naar een volledige ronde, dan kon hij dus makkelijk 3 seconden sneller zijn dan alle anderen op hun intermediates, en dat terwijl hij voor zijn pitstop 2-3 seconden trager was dan Perez en Alonso.

Het was dan ook niet voor niks dat Alonso gelijk binnen ging toen Ferrari deze sectortijden zag, en het verbaasde mij ook dat Perez en Hamilton niet volgden.
volgens livetiming was hij in S2 0.1 sneller en in  S3 0.9 sneller. Tuurlijk waren er aanwijzingen dat die slicks de betere keus was, maar k weet niet of ze daar aan de pitwall ff lekker gaan zitten extrapoleren ;) McLaren/Hamilton bleef ook nog een rondje langer buiten, zei zijn het gewend om voor in te rijden, waarom maken zij die keus niet dan?? wat moeten we daar achter zoeken. Dr was ook nog dreiging van regen, en t is niet zo dat op het moment van pitten van Alonso al bekend was dat die slicks 5 seconden per ronde sneller gingen zijn, misschien hielden ze nog rekening met de optie om de race op intermediates uit te rijden. Dr zijn in het verleden ook situaties geweest dat halfopgebrande inters sneller waren dan slicks. Kortom, zo gek is het niet dat Sauber nog ff een rondje buiten bleef, achteraf misschien niet de beste keus, maar als het allemaal zo simpel is als jullie voor doen komen, dan is het toch vreemd dat er vandaag zoveel 'foute' keuzes zijn gemaakt bij de verschillende teams.

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 25 maart 2012 - 19:36:55
volgens livetiming was hij in S2 0.1 sneller en in  S3 0.9 sneller. Tuurlijk waren er aanwijzingen dat die slicks de betere keus was, maar k weet niet of ze daar aan de pitwall ff lekker gaan zitten extrapoleren ;) McLaren/Hamilton bleef ook nog een rondje langer buiten, zei zijn het gewend om voor in te rijden, waarom maken zij die keus niet dan?? wat moeten we daar achter zoeken. Dr was ook nog dreiging van regen, en t is niet zo dat op het moment van pitten van Alonso al bekend was dat die slicks 5 seconden per ronde sneller gingen zijn, misschien hielden ze nog rekening met de optie om de race op intermediates uit te rijden. Dr zijn in het verleden ook situaties geweest dat halfopgebrande inters sneller waren dan slicks. Kortom, zo gek is het niet dat Sauber nog ff een rondje buiten bleef, achteraf misschien niet de beste keus, maar als het allemaal zo simpel is als jullie voor doen komen, dan is het toch vreemd dat er vandaag zoveel 'foute' keuzes zijn gemaakt bij de verschillende teams.

Dan heb ik bovennatuurlijke gaves dat ik dat wel zag. En ja, aan de hand van Ricciardo die, doorgaans 2-3 seconden langzamer, ieder sectortijd aan gort reed. En nogmaals, gezien 90% van het veld volgde, geen hoger Wiskunde. Maar goed, daarover ga ik verder niet discussiëren en is helemaal niet het punt dat ik wil maken. Autosport heeft Peter Sauber ook 'aan de tand' gevoeld en gevraagd of Perez Alonso/Ferrari niet mocht aanvallen en heeft nu wel ontkent. Niet dat ik -of het nu wel of niet zo is- verwacht dat Sauber kleur zou bekennen, maar dat er aanleiding is en dus reden genoeg om het te bepraten, moge duidelijk zijn.


0634

Citaat van: Wizard op 25 maart 2012 - 16:42:26
Beschuldigen vind ik te zwaar van inzet. Ik (en niet alleen ik) heb echter signalen opgevangen dus waarom het niet eens bespreken? Lijkt me niet bezwaarlijk.
Zeker niet. Niks mis met het topic hoor. Ik geloof er alleen niet in.

Fabian

Citaat van: Jeroen op 25 maart 2012 - 20:21:52
Zeker niet. Niks mis met het topic hoor. Ik geloof er alleen niet in.
Datzelfde had ik ook. Het is niet verkeerd om hierover te discussiëren, maar het is vooral moeilijk aan te tonen dat hier spraken is van een complot.

Enzo

Tja, lastig om te zeggen, ik denk dat het wel gebeurd in de Formule 1, maar dit geval weet ik niet.
Perez heeft zich wel lekker in de kijker weten te rijden vandaag, heeft weer wat extra hout op het "Perez vervangt Massa" vuurtje gegooid.

monaco2011

Citaat van: Wizard op 25 maart 2012 - 20:01:28
Citaat van: monaco2011 op 25 maart 2012 - 19:36:55
volgens livetiming was hij in S2 0.1 sneller en in  S3 0.9 sneller. Tuurlijk waren er aanwijzingen dat die slicks de betere keus was, maar k weet niet of ze daar aan de pitwall ff lekker gaan zitten extrapoleren ;) McLaren/Hamilton bleef ook nog een rondje langer buiten, zei zijn het gewend om voor in te rijden, waarom maken zij die keus niet dan?? wat moeten we daar achter zoeken. Dr was ook nog dreiging van regen, en t is niet zo dat op het moment van pitten van Alonso al bekend was dat die slicks 5 seconden per ronde sneller gingen zijn, misschien hielden ze nog rekening met de optie om de race op intermediates uit te rijden. Dr zijn in het verleden ook situaties geweest dat halfopgebrande inters sneller waren dan slicks. Kortom, zo gek is het niet dat Sauber nog ff een rondje buiten bleef, achteraf misschien niet de beste keus, maar als het allemaal zo simpel is als jullie voor doen komen, dan is het toch vreemd dat er vandaag zoveel 'foute' keuzes zijn gemaakt bij de verschillende teams.
ja, tuurlijk, maar puur omdat er een duidelijke link is tussen Sauber en Ferrari. Niet omdat er nou zulke verdachte dingen gebeurden, de dingen die jij noemt zijn wel erg vergezocht. Zo kun je overal wel een complottheorie voor verzinnen.
Dan heb ik bovennatuurlijke gaves dat ik dat wel zag. En ja, aan de hand van Ricciardo die, doorgaans 2-3 seconden langzamer, ieder sectortijd aan gort reed. En nogmaals, gezien 90% van het veld volgde, geen hoger Wiskunde. Maar goed, daarover ga ik verder niet discussiëren en is helemaal niet het punt dat ik wil maken. Autosport heeft Peter Sauber ook 'aan de tand' gevoeld en gevraagd of Perez Alonso/Ferrari niet mocht aanvallen en heeft nu wel ontkent. Niet dat ik -of het nu wel of niet zo is- verwacht dat Sauber kleur zou bekennen, maar dat er aanleiding is en dus reden genoeg om het te bepraten, moge duidelijk zijn.

Franky R.

Citaat van: Enzo op 25 maart 2012 - 21:04:20
Tja, lastig om te zeggen, ik denk dat het wel gebeurd in de Formule 1, maar dit geval weet ik niet.
Perez heeft zich wel lekker in de kijker weten te rijden vandaag, heeft weer wat extra hout op het "Perez vervangt Massa" vuurtje gegooid.


Extra hout? Man, het halve Vondelpark op het vuur gegooid. En Massa hielp daaraan mee, met zijn povere prestaties.

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 25 maart 2012 - 21:05:37
ja, tuurlijk, maar puur omdat er een duidelijke link is tussen Sauber en Ferrari. Niet omdat er nou zulke verdachte dingen gebeurden, de dingen die jij noemt zijn wel erg vergezocht. Zo kun je overal wel een complottheorie voor verzinnen.

Zonder het de betitelen als feit is het zeker niet vergezocht. Kan me nog herinneren dat de Sauber-coureurs zowat haaks linksaf ging en rozenblaadjes op het circuit gooide als Schumacher eraan kwam om te lappen. En de nauwe band tussen Peter Sauber en Ferrari is inmiddels geen geheim meer. Dat vragen zijn gesteld aan Peter Sauber komt derhalve natuurlijk niet uit de lucht vallen. En wat dat aangaat zijn er wel gekkere dingen gebeurd in de Formule 1. Sterker nog, als Ferrari heeft afgesproken, dan wel ongeschreven, om niet in het vaarwater te komen van Ferrari, zou mij dat geen eens te verbazen. Daarvoor zijn de belangen enorm groot en de Italianen zo glad als een aal. En ik ben niet een persoon die overal wat achter zoekt en complottheorieën uit de grond trapt. Nu werd ik deels gevoerd door Heiko Wasser. En laat het toeval zijn dat Perez een call krijgt, maar op dat moment was dit item ter sprake en zocht ik eigenlijk naar de bevestiging die het tegendeel bewees en dat is dat Perez Alonso zou aanvallen. Maar goed, het topic is inmiddels 4 pagina's oud dus heeft z'n doel zeker niet gemist. ;)