De gevolgen van de crisis

Gestart door 0634, 21 januari 2012 - 22:00:28

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: Wings op 23 augustus 2014 - 22:05:12
Citaat van: Franky R. op 20 augustus 2014 - 19:19:49
Nou, de transport-sector ligt nog steeds plat. En de werkgevers hebben nog steeds de voorkeur voor Polen en Bulgaren.


Logistiek waar ik ook papieren voor heb, loopt nog niet helemaal... :-\

De transport-sector ligt plat? Nationaal misschien. Maar internationaal is de vraag -nog steeds- groter dan het aanbod.

Misschien. Maar als er alleen maar Bulgaren en Polen aangenomen worden dan zal Franky zich moeten naturaliseren om een baan te vinden.

Wings

Wat bedoel je met naturaliseren? Verder weet ik natuurlijk niet waar Franky precies naar zoekt. Maat van me heeft al jaren een kleinschalig vrachtwagenbedrijf en heeft meer internationaal werk dan hij chauffeurs kan krijgen. Volgens zijn zeggen kampen meer bedrijven met dit probleem. Toegegeven, dit heb ik niet geverifieerd. Verder ben ik recent betrokken geweest bij de bouw van een laad- en losplaats voor een grote zuivelcoöperatie. Hier worden ook chemicaliën geladen en gelost dus hebben we een procedure hiervoor uitgeschreven. Via die weg ben ik met veel chauffeurs in contact gekomen en in gesprek geraakt. Het laatste wat ik vernam (want ze vroegen mij om advies) is dat ze verplicht 12 uren moeten draaien per dag. Er zijn verschillende roosters gemaakt hiervoor. Reden: ze krijgen geen chauffeurs. Daarom kan ik de opmerking van Franky niet staven aan de informatie die ik heb (ik zeg niet dat het niet waar is hé! Begrijp me niet verkeerd).

Kootje

naturaliseren = een andere nationaliteit aannemen

maw: Franky zou Pool, Bulgaar od moeten worden om in NL als trucker aan de bak te komen


Wings


Sabai

Citaat van: Kootje op 24 augustus 2014 - 09:02:50
naturaliseren = een andere nationaliteit aannemen

maw: Franky zou Pool, Bulgaar od moeten worden om in NL als trucker aan de bak te komen


Nou Franky tijd om je Pools en Bulgaars bij te schaven   ;D

0634


Jehoentelaar


Franky R.

Citaat van: Wings op 23 augustus 2014 - 23:36:39
Wat bedoel je met naturaliseren? Verder weet ik natuurlijk niet waar Franky precies naar zoekt. Maat van me heeft al jaren een kleinschalig vrachtwagenbedrijf en heeft meer internationaal werk dan hij chauffeurs kan krijgen. Volgens zijn zeggen kampen meer bedrijven met dit probleem. Toegegeven, dit heb ik niet geverifieerd. Verder ben ik recent betrokken geweest bij de bouw van een laad- en losplaats voor een grote zuivelcoöperatie. Hier worden ook chemicaliën geladen en gelost dus hebben we een procedure hiervoor uitgeschreven. Via die weg ben ik met veel chauffeurs in contact gekomen en in gesprek geraakt. Het laatste wat ik vernam (want ze vroegen mij om advies) is dat ze verplicht 12 uren moeten draaien per dag. Er zijn verschillende roosters gemaakt hiervoor. Reden: ze krijgen geen chauffeurs. Daarom kan ik de opmerking van Franky niet staven aan de informatie die ik heb (ik zeg niet dat het niet waar is hé! Begrijp me niet verkeerd).


Ik hoor die verhalen ook, maar ik heb geen CE...en daarnaast vragen alle werkgevers [geen uitzondering] om idiote certificaten als VCA of ADR, terwijl je vervolgens geen ADR-ritten rijdt. Jaren geleden had je alleen een sterke rug en motivatie nodig. En nu? Teveel eisen en dan huilen dat ze geen mensen kunnen krijgen. Dan kan ik daar bijzonder weinig begrip voor opbrengen.


Ze selecteren tevens veel te straf, waardoor het gros al afhaakt bij het lezen van de advertentie en diegenen die wel reageren [ik altijd] worden door een tussenpersoon afgewezen.


Daar zit h'm wat mij betreft de fout.


Bedrijven hebben geen zin in alle poeha, dus hebben ze dat uit handen gegeven. Maar zo'n tussenpersoon, vaak uzb, heeft geen weet van de nijpende vraag/ Die willen vooral geld verdienen.

Sabai

@franky Die idiote certificaten die je noemt zijn binnen enkele dagen te behalen. Ik heb vol vca in een halve dag gedaan.  Dus als dat je kans op werk vinden vergroot dan zou ik het wel weten. Volgens mij worden zulke dingen zelfs door het uwv vergoed.

Franky R.

Citaat van: Sabai op 27 augustus 2014 - 09:16:19
@franky Die idiote certificaten die je noemt zijn binnen enkele dagen te behalen. Ik heb vol vca in een halve dag gedaan.  Dus als dat je kans op werk vinden vergroot dan zou ik het wel weten. Volgens mij worden zulke dingen zelfs door het uwv vergoed.


Ik heb een VCA voor vrachtwagenchauffeurs nodig...kost 350 euro en nee, dat wordt niet meer vergoed door de UWV. Al jaren niet meer volgens de contactpersoon... ::)

Sabai

Citaat van: Franky R. op 28 augustus 2014 - 13:10:54
Citaat van: Sabai op 27 augustus 2014 - 09:16:19
@franky Die idiote certificaten die je noemt zijn binnen enkele dagen te behalen. Ik heb vol vca in een halve dag gedaan.  Dus als dat je kans op werk vinden vergroot dan zou ik het wel weten. Volgens mij worden zulke dingen zelfs door het uwv vergoed.


Ik heb een VCA voor vrachtwagenchauffeurs nodig...kost 350 euro en nee, dat wordt niet meer vergoed door de UWV. Al jaren niet meer volgens de contactpersoon... ::)


VCA is tegenwoordig standaard. Ik zou geeneens kunnen inschrijven op opdrachten als ik niet VCA gecertificeerd ben en met gecertificeerde mensen werk. Maar VCA kost 150 euro met online curcus. Ik begrijp dat het veel geld kan zijn als je een uitkering heb. Maar ik zie het zo dat als je 150 of 350 inversteerd en je kans daarmee vergroot om werk te vinden een goede investering is. Want of je nou   
900 eur uitkering krijgt of 1400 eur salaris is een heel verschil.

P.S ik bedoel het goed he wil je niet beledigen ofzo.

Kootje

Enige manco aan die stelling is, is dat je die 150,- wel moet hebben. Ik kan natuurlijk niet in Franky's portemonnee kijken, maar toen ik laatst nog 'n uitkering had, hield ik na aftrek van m'n vaste lasten nog 35,- per week over om van te eten, kleren te kopen en leuke dingen te doen wat uiteraard veel te weinig is en ik zou dan ook niet weten hoe ik toen aan 150,- moest komen. Gelukkig had ik m'n VCA net 2 jaar en ondertussen ook weer werk waar er vreemd genoeg niet om gevraagd werd, maar toch ...

Sabai

Citaat van: Kootje op 28 augustus 2014 - 16:52:02
Enige manco aan die stelling is, is dat je die 150,- wel moet hebben. Ik kan natuurlijk niet in Franky's portemonnee kijken, maar toen ik laatst nog 'n uitkering had, hield ik na aftrek van m'n vaste lasten nog 35,- per week over om van te eten, kleren te kopen en leuke dingen te doen wat uiteraard veel te weinig is en ik zou dan ook niet weten hoe ik toen aan 150,- moest komen. Gelukkig had ik m'n VCA net 2 jaar en ondertussen ook weer werk waar er vreemd genoeg niet om gevraagd werd, maar toch ...


Dat weet ik ook daarom dat ik dat ook al zei. Ik begrijp heel goed dat 150 eur heel veel kan zijn als je niet veel krijgt.
Maar een kennis van mij heeft pas nog zijn heftruckcertificaat en VCA van het uwv gekregen omdat dit de kans op het vinden van een baan aanzienlijk zou vergroten. Wat ook is gebleken want hij heeft vrij snel daarna weer werk gevonden.

Kootje

#134
Apart.

Ik vroeg om (om)scholing en kreeg te horen dat ik dat zelf maar moest betalen. Mijn antwoord: "Waarvan?" :D

Maar goed ... als die certificaten nodig zijn om je plaats op de arbeidsmarkt te verbeteren, valt het altijd te proberen natuurlijk. Nee heb je, ja kun je eventueel krijgen. Maar dan moet je 't wel eerst vragen.