De gevolgen van de crisis

Gestart door 0634, 21 januari 2012 - 22:00:28

« vorige - volgende »

0634

#75
Zoveel F1 materiaal heb ik niet. Ik zou er een boek mee kunnen vullen, denk ik, maar er zit ook materiaal tussen dat simpelweg niet goed genoeg is. Bovendien, en dat is het belangrijkste aspect, ik ben er niet mee bezig. Sinds ik hier gestopt ben heb ik geen woord over F1 meer geschreven. Dusss.... en een boek... zonder werkelijke naamsbekendheid verkoop je geen drol in NL.

Een normale romanschrijver verkoopt tussen de 1000 en 5000 boeken per roman. En dan moet je beseffen dat 5000 al erg veel is in NL. Reken dan dat je aan royalty's ongeveer 1,60 pakt (10% van de 16,00 per boek) en dan verdien je dus gemiddeld alles bij elkaar opgeteld aan een roman: geen ene ruk.  Zeker niet als je het afzet tegen hoelang je met een boek bezig bent (maaaaanden). Daarom ben ik ook fel tegen het gratis downloaden van ebooken. De schrijverswereld verdient al geen ruk.

Ga je over F1 schrijven als onbekend schrijver beperk je je eigen publiek dus nog meer, want het is in NL gewoon een kleine sport. Zo reeel moet je zijn. Nou gaat het mij in eerste instantie niet om het geld, ik heb niet de illusie ooit een beststeller te schrijven, maar probeer er dan maar eens een uitgever voor warm te laten lopen; onmogelijk in mijn ogen. Die kijken namelijk niet naar kwaliteit hoor, dat zijn gewoon bedrijven en die kijken puur naar of iets verkoopbaar is. Punt.

En ja, Tom Cruise is al gevraagd. ;)

0634

T is overigens nogal offtopic.. sorry...

Kootje

Citaat van: Jeroen op 18 augustus 2013 - 11:27:52
Zoveel F1 materiaal heb ik niet. Ik zou er een boek mee kunnen vullen, denk ik, maar er zit ook materiaal tussen dat simpelweg niet goed genoeg is. Bovendien, en dat is het belangrijkste aspect, ik ben er niet mee bezig. Sinds ik hier gestopt ben heb ik geen woord over F1 meer geschreven. Dusss.... en een boek... zonder werkelijke naamsbekendheid verkoop je geen drol in NL.

Nee oke .... maar het had gekund toch. Voor hetzelfde geld was je juist benaderd door 'n uitgever om je verhalen te bundelen, omdat je bij he'n wel al 'n soort van naamsbekendheid hebt. Wellicht zit er wel 'n vaste forumgast bij die dacht: Die Jeroen, daar moeten we wat mee. Maar niet dus. ::)


CitaatEen normale romanschrijver verkoopt tussen de 1000 en 5000 boeken per roman. En dan moet je beseffen dat 5000 al erg veel is in NL. Reken dan dat je aan royalty's ongeveer 1,60 pakt (10% van de 16,00 per boek) en dan verdien je dus gemiddeld alles bij elkaar opgeteld aan een roman: geen ene ruk.  Zeker niet als je het afzet tegen hoelang je met een boek bezig bent (maaaaanden). Daarom ben ik ook fel tegen het gratis downloaden van ebooken. De schrijverswereld verdient al geen ruk.

Klinkt leuk die 10%, maar ff gauw doorgerekend heb je 't dan over €8000,- voor 'n bestseller waar je misschien al 'n jaar mee bezig bent geweest. Das idd geen vetpot nee.


CitaatGa je over F1 schrijven als onbekend schrijver beperk je je eigen publiek dus nog meer, want het is in NL gewoon een kleine sport. Zo reeel moet je zijn. Nou gaat het mij in eerste instantie niet om het geld, ik heb niet de illusie ooit een beststeller te schrijven, maar probeer er dan maar eens een uitgever voor warm te laten lopen; onmogelijk in mijn ogen. Die kijken namelijk niet naar kwaliteit hoor, dat zijn gewoon bedrijven en die kijken puur naar of iets verkoopbaar is. Punt.

Kwaliteit verkoopt. ;)

Maar ik begrijp je punt. De afzetmarkt voor F1-boeken is simpelweg te klein voor 'n uitgever om daar 'n hoop tijd en geld in te steken. Zeker in deze economische tijden zullen ze daar niet snel aan beginnen, want ja ..... IT"S ALL ABOUT THE MONEY !!! :-\


CitaatEn ja, Tom Cruise is al gevraagd. ;)

;D
Dan ga ik de film zeker kijken.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 18 augustus 2013 - 11:40:02
T is overigens nogal offtopic.. sorry...

Heb ik al rechtgezet in m'n tegenreactie. ::)

CitaatZeker in deze economische tijden zullen ze daar niet snel aan beginnen

0634

Citaat van: Kootje op 18 augustus 2013 - 11:42:19
Klinkt leuk die 10%, maar ff gauw doorgerekend heb je 't dan over €8000,- voor 'n bestseller waar je misschien al 'n jaar mee bezig bent geweest. Das idd geen vetpot nee.
Klopt, maar dat zijn geen bestellers dan he. Bestseller heeft meer te maken met uitzonderlijk snel verkopen in een hele korte periode (ik weet de cijfers niet). Maar die overstijgen sowieso de 1000-5000 exemplaren royaal. Dit zijn meer de aantallen voor de normale auteurs die niet het 'geluk' hebben in de bestseller categorie te zitten.


SDG

Citaat van: Jeroen op 18 augustus 2013 - 10:04:50
Fictie inderdaad. F1 in NL slijten... daar maak ik me geen illusies over, tenzij je Koen Vergeer bent en van beroep dichter (en dus al een uitgever, naamsbekendheid en een afzetmarkt heeft). Los van het feit dat Vergeer een ontzettend hoog niveau haalt.

Is hier in Vlaanderen niet anders. Ik koop bv. al jaren de Formule 1 in dezelfde winkel en de uitbater wist me onlangs te vertellen dat ik zowat de enige ben in zijn winkel die het blad op regelmatige basis koopt. Indien je hier je brood wilt verdienen met sportliteratuur, schrijf je best over voetbal of wielrennen. In Nederland zal dat wellicht niet anders zijn, vermoed ik. Misschien iets meer voetbal in Nederland en iets meer wielrennen in Vlaanderen.

Maikel0230

#81
Citaat van: SDG op 18 augustus 2013 - 12:14:21
Citaat van: Jeroen op 18 augustus 2013 - 10:04:50
Fictie inderdaad. F1 in NL slijten... daar maak ik me geen illusies over, tenzij je Koen Vergeer bent en van beroep dichter (en dus al een uitgever, naamsbekendheid en een afzetmarkt heeft). Los van het feit dat Vergeer een ontzettend hoog niveau haalt.

Is hier in Vlaanderen niet anders. Ik koop bv. al jaren de Formule 1 in dezelfde winkel en de uitbater wist me onlangs te vertellen dat ik zowat de enige ben in zijn winkel die het blad op regelmatige basis koopt. Indien je hier je brood wilt verdienen met sportliteratuur, schrijf je best over voetbal of wielrennen. In Nederland zal dat wellicht niet anders zijn, vermoed ik. Misschien iets meer voetbal in Nederland en iets meer wielrennen in Vlaanderen.

Inderdaad SGD, de meeste mensen hier in Vlaanderen kijken meer passief naar de F1, zonder er echt fanatiek mee bezig te zijn, in mijn lokale Delhaize kopen ze maar 5 blaadjes van Formule1 in en er zijn maar 3 man die het ook daadwerkelijk kopen........

Ik ken enkele mensen via een andere hobby in Wallonië en die vertelde me dat de F1 veel meer leeft daar (niet verwonderlijk gezien dat ze er het beste circuit op de kalender hebben..... ;))

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Fabian

Zeg Jeroen ik koop dat boek, maar dan wil ik ook je handtekening!!!!! 

SDG

#83
Citaat van: Maikel0230 op 18 augustus 2013 - 12:30:11
Ik ken enkele mensen via een andere hobby in Wallonië en die vertelde me dat de F1 veel meer leeft daar (niet verwonderlijk gezien dat ze er het beste circuit op de kalender hebben..... ;))

De Franstalige openbare omroep besteedt dan ook veel meer aandacht aan autosport dan de Nederlandstalige tv-zenders. De RTBF zendt bijvoorbeeld al meer dan dertig jaar zonder onderbreking de Formule 1 uit en levert bij iedere Grote Prijs commentaar ter plaatse. In de tijd toen er nog geen livestreaming of hogesnelheidsinternet bestond, is de RTBF zo zelfs vele jaren mijn enige mogelijkheid geweest om Formule 1 te bekijken. Maar ook andere auto- en motorsportklassen komen daar regelmatig aan bod, terwijl dat op de Vlaamse zenders eerder uitzondering dan regel is.

0634

Citaat van: Fabian op 18 augustus 2013 - 12:37:08
Zeg Jeroen ik koop dat boek, maar dan wil ik ook je handtekening!!!!!
;D ;D

Wings

Citaat van: Jeroen op 18 augustus 2013 - 09:09:45
Wel is het het zo dat ik het bij mijn vorige baas goed naar de zin had en bij mijn nieuwe werkgever totaal niet.

Hoor/lees ik vaker. En ik kan je de hand aanreiken. Mijn ex-werkgever gaf ons een prachtig paascadeau: de deur gaat op slot. Klaar. Onze branche was niet rendabel dus werd die tak volledig gesloten. De werkgever waar ik nu in dienst ben was de redder in nood en nam het klantenbestand incluis het personeel over. Dit dekt meteen de lading. Voor de ouderen prima, ze kunnen een paar jaren uitrollen, de jongere generatie is flink achteruit gegaan in alles zo'n beetje. Salaris, secondaire voorwaarden, arbeidsomstandigheden, toekomstperspectief en niveau. Dat stemt niemand gelukkig. Ondertussen hangt men alles op aan de economische crisis. Alsof hun debet zijn aan inhaligheid van de werkgever. Laten we hopen dat de crisis gauw overwaait. ;)

Citaat van: Jeroen op 18 augustus 2013 - 09:09:45
Maar de crisis duurt veel te lang en inderdaad, deze regering is dramatisch. Natuurlijk is het lastig regeren in de huidige wereld, maar dit is wel heel erg. Nu lees ik weer dat ze de ww van drie jaar terug willen brengen naar één maar het wachtgeld voor kamerleden blijft wel gewoon gehandhaafd zoals het nu is. Daar zakt mijn broek vanaf.

Natuurlijk is het lastig regeren maar als je als preses zelfs je eigen achterban straal voorbij loopt deug je gewoon niet. Nog nooit meegemaakt dat een kabinet zo hard een economie om zeep helpt als bij dit kabinet. Ten gevolgen van structureel de plank misslaan. Als je dan tijdens de confrontatie in een debat domweg alles weg probeert te grappen verdien je gewoon een pak voor je broek. Los van het feit dat die man de uitstraling heeft van de middenpagina van een mannenblad. Aftreden en opdonderen is het enige wat mij te binnen schiet. Helaas zullen anderen deze puinzooi dan moeten opruimen maar het is niet anders.

Citaat van: Super Seb op 18 augustus 2013 - 07:30:12
Inderdaad Wings, zoals bovenstaande heren al zeggen, het gaat hier verre van goed. Het is dat ik zo de deur uit moet voor Ajax - Feyenoord anders had ik even een realistisch (maar treurig) stukje getypt. Volgt dus nog even op een later moment.

Ben er wel benieuwd naar. Dus mocht je tijd/behoefte hebben lees ik dat vol gaarne met oprechte interesse.

0634

Citaat van: Wings op 18 augustus 2013 - 13:57:20
Hoor/lees ik vaker. En ik kan je de hand aanreiken. Mijn ex-werkgever gaf ons een prachtig paascadeau: de deur gaat op slot. Klaar. Onze branche was niet rendabel dus werd die tak volledig gesloten. De werkgever waar ik nu in dienst ben was de redder in nood en nam het klantenbestand incluis het personeel over. Dit dekt meteen de lading. Voor de ouderen prima, ze kunnen een paar jaren uitrollen, de jongere generatie is flink achteruit gegaan in alles zo'n beetje. Salaris, secondaire voorwaarden, arbeidsomstandigheden, toekomstperspectief en niveau. Dat stemt niemand gelukkig. Ondertussen hangt men alles op aan de economische crisis. Alsof hun debet zijn aan inhaligheid van de werkgever. Laten we hopen dat de crisis gauw overwaait. ;)

Tja, ik ben er op salaris iets op achteruit gegaan, maar daar kan ik wel mee leven. Nadeel/voordeel is dat ik niet meer oproepbaar hoeft te zijn buiten bezette tijden (was eerst servicecoordinator en moest bij storingen ingrijpen). Nadeel is natuurlijk dat dat deel goed betaald werd, voordeel is dat ik als ik niet op kantoor ben nu ook écht vrij ben. Dat is weer een groot voordeel.

Grootste nadeel van mijn nieuwe baan is echter dat de functie me enorm tegenvalt. Om niet te zeggen dat ik er eigenlijk geen hol aan vind. Maar goed, ik heb werk en de collega's zijn oké. Voor het eerst in de 20 jaar dat ik werk ga ik echter met tegenzin naar mijn werk iedere dag en dat ga ik niet nog jaren volhouden helaas.

Wings

Hoe raar het ook klinkt, ik zit in het zelfde schuitje. Zeker nu de projecten afnemen en ik in nu op verschillende niveaus arbeid verricht frustreert mij dat. Het contrast is simpelweg veel te groot. Het plezier is mij dan ook ontnomen en voor het eerst in mijn leven ga ik met tegenzin naar mijn werk. Hetgeen dat ik altijd afgezworen heb.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 18 augustus 2013 - 10:04:50
Fictie inderdaad. F1 in NL slijten... daar maak ik me geen illusies over, tenzij je Koen Vergeer bent en van beroep dichter (en dus al een uitgever, naamsbekendheid en een afzetmarkt heeft). Los van het feit dat Vergeer een ontzettend hoog niveau haalt.
Ik gun het je, Jeroen! Je hebt al meermaals laten zich dat je over exceptioneel schrijftalent beschikt! Jammer dat je het minder naar je zin hebt bij je huidige werkgever, maar je hebt tenminste een inkomen...Al is dat niet van harte.

Ik zou zelfs zo weer de beveiliging in gaan, ook al is het een @#$#@ van een baan...Maar helaas is er sprake van piekmomenten in de beveiligingsbranche...Dus meestal hebben ze geen mensen nodig. Dus krijg je een nuluren of oproepcontract.

Maar daar begin ik weer niet aan, omdat ik in geval van ander werk [met minimaal 32 uur per week], dan vast zou zitten aan zo'n waardeloos contract! Echt ongelooflijk dat je dan vast zit aan een opzegtermijn en dergelijke... >:( >:( >:(

CitaatNog nooit meegemaakt dat een kabinet zo hard een economie om zeep helpt als bij dit kabinet. Ten gevolgen van structureel de plank misslaan.

Het kabinet ten tijde van de Grote Depressie maakte dezelfde fouten als de huidige...Nederland was toen zo ongeveer het laatste land in Europa, dat herstelde...En toen kwam de oorlog... ::)


CitaatLos van het feit dat die man de uitstraling heeft van de middenpagina van een mannenblad.


De middenpagina van een mannenblad is nog losjes voor de geest. Ik noem Rutte eerder een overjarige corspbal... >:(

0634

Klopt Franky, ik heb tenminste werk. Dat waardeer ik ook, des te meer omdat ik eerder dit jaar dat dus niet had.

Wat ik overigens niet heb is exceptioneel schrijftalent. Dat was Mulisch. Ik ben net aan de M van Mulisch  ;D Ik weet wel dat ik aardig kan schrijven, zeker als ik in een flow zit, dat vertrouwen heb ik wel. Fulltime schrijver worden is in NL ontzettend lastig, dat is weggelegd voor heel weinig mensen, ik maak me geen enkele illusie, zelfs niet met een geinteresseerde uitgever. Maar het is wel een leuk doel om na te streven, en ik heb veel plezier onderweg. Daar gaat het om.