Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

Zeeuw

Het is toch wel algemeen bekend dat Clark erg ondergewaardeerd is? Naamsbekenheid speelt al een grote rol, want velen kennen Fangio, Senna en Schumacher wel, maar daarna wordt het al wat stiller.

0634

Volgens mij is dat niet waar hoor. In de top vijf aller tijden van zo'n beetje iedereen staat Clark toch wel in de top 5, met Schumacher, Senna, Fangio en Prost de meest genoemde naam. Zie ook het beroemde (beruchte) top 100 boekje van Alan Henry waar hij op 2 staat. Of hij nou op 1 of op 4 hoort, zou ik niet weten, maar het lijkt mij wel dat hij genoeg waardering krijgt.

Zeeuw

Binnen de volgers van de F1 wel inderdaad, maar daarbuiten?

Kootje

Tsja ... daarbuiten.

Maar is het nu echt belangrijk wat buitenstaanders (lees niet F1 volgers) van hem denken? Die kennen Fangio, Ascari, Brabham, G.Hill, Stewart, Fitipaldi, Piquet en Hakkinen waarschijnlijk ook niet, of toch zeker niet allemaal. Lekker belangrijk ook, ik ken ook geen topskiërs, worstelaars, zeilers, bobsleeërs, cricketers, footballers, honkballers, tafeltennissers etc. Maakt de toppers in die disciplines echt niets minder hoor. ::)

0634

#1069
Wat Kootje zegt. Daarbuiten boeit niet. Clark was een gigant. Maar als F1 je niet interesseert heeft dat geen enkele waarde. Hij heeft geen kanker genezen, hij was alleen maar een heel erg goed autocoureur.

janke

#1070
Citaat van: Jeroen op 09 april 2015 - 18:55:35
Wat Kootje zegt. Daarbuiten boeit niet. Clark was een gigant. Maar als F1 je niet interesseert heeft dat geen enkele waarde. Hij heeft geen kanker genezen, hij was alleen maar een heel erg goed autocoureur.

Yes!!!! That's all. ;)

Some things are too important to be left in the past.

janke

Vandaag is Frank Williams 72 jaar geworden.

Some things are too important to be left in the past.

Franky R.


janke

Vandaag zou Jochen Rindt, een groot wereldkampioen 73 jaar zijn geworden.  Rindt verongelukte tijdens de training voor de Grand Prix Formule 1 van Italië 1970 in/met een Gold Leaf Lotus. Een groot coureur die we nooit zullen vergeten.



Some things are too important to be left in the past.

SDG

Voor de gelegenheid even een oud artikel uppen...  ;)

18 april 1942

Op deze datum wordt in het Duitse Mainz Jochen Rindt geboren, de wereldkampioen Formule 1 van 1970. Nadat zijn ouders nog tijdens de Tweede Wereldoorlog sterven bij een bombardement, wordt hij door zijn grootouders in Oostenrijk opgevoed.

Nadat hij al behoorlijk succesvol was in de Formule 2, maakt Rindt in de Oostenrijkse Grote Prijs van 1964 bij Rob Walker zijn Formule 1-debuut voor eigen publiek. In 1965 verhuist hij naar Cooper, waarvoor hij tot en met 1967 zal rijden. 1966 is zijn beste seizoen bij het team: hij wordt tweede in België en de V.S. en wordt derde in de eindstand van het WK, na Jack Brabham en John Surtees.

Een tegenvallend 1967, waarbij Rindt slechts zes WK-punten scoort, doet hem in 1968 verhuizen naar Brabham. Opnieuw wordt hij continu door pech getroffen: een derde plaats in de openingswedstrijd op Kyalami en op de Nürburgring zijn zijn enige finishes van het seizoen. Een resultaat dat totaal niet in verhouding staat tot zijn talent, aangezien Rindt ondertussen te boek staat als één van de snelste rijders in het Formule 1-veld, getuige zijn poleposities in Frankrijk en Canada.

In 1969 verhuist hij naar Lotus, dat de snelste maar ook de minst veilige wagens heeft; zo verklaart hij zelf 'Ik weet dat ik bij Brabham langer zal leven, maar ik wil wereldkampioen worden'. De eerste seizoenshelft lijkt wederom op een mislukking uit te draaien. De Oostenrijker heeft in Spanje bovendien een zwaar ongeval, waardoor hij tevens de Grote Prijs van Monaco moet missen, maar in de tweede seizoenshelft begint Rindt eindelijk op regelmatige basis punten te scoren en op het Amerikaanse Watkins Glen behaalt hij eindelijk zijn allereerste zege. Hij wordt vierde in de eindstand van het WK.

Rindt vertrekt in 1970 dan ook als één van de favorieten voor de titel. Na enkele uitvalbeurten in de eerste races behaalt hij in Monaco zijn eerste overwinning van het seizoen, nadat hij in de allerlaatste ronde van de wedstrijd Jack Brabham nog de zege ontfutselt. De ban is nu definitief gebroken voor Rindt, die de zomer helemaal naar zijn hand zet. Met overwinningen in Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland behaalt hij maar liefst vier zeges op rij en is zijn voorsprong in het WK bijna onoverbrugbaar geworden. In Oostenrijk valt hij voor eigen publiek uit, maar in Monza kan hij de titel definitief veilig stellen.

Hoewel hij de revolutionaire Lotus 72 op de supersnelle Italiaanse omloop eigenlijk niet vertrouwt en liever met de oude Lotus 49 had aangetreden, neemt hij tegen beter weten in toch de start van de trainingen. Op zaterdagmiddag slaat het noodlot echter toe: Rindt crasht zwaar in de Parabolica-bocht en overlijdt ter plaatse aan zijn verwondingen. De 28-jarige coureur, die na het behalen van de titel had willen stoppen met racen, zal zijn ultieme bekroning niet meer meemaken.

Doordat zijn voorsprong in het WK intussen zo groot is, zal hij in de resterende wedstrijden niet meer bijgebeend worden en wordt hij in de eindstand van het WK met vijf punten voorsprong op Jacky Ickx (Ferrari) kampioen. Het is de eerste en enige keer in de Formule 1-geschiedenis dat een coureur de titel postuum toebedeeld krijgt.


Franky R.

SDG,


Ik meen te weten dat Ickx zelf blij was dat hij uiteindelijk het WK nipt miste, want hij had niet op die manier kampioen willen worden. 'Rega' had ook nog een waterkansje dat jaar?

SDG

Citaat van: Franky R. op 18 april 2015 - 23:39:55
SDG,


Ik meen te weten dat Ickx zelf blij was dat hij uiteindelijk het WK nipt miste, want hij had niet op die manier kampioen willen worden. 'Rega' had ook nog een waterkansje dat jaar?

Inderdaad, dat van Ickx klopt. En Regazzoni had in theorie ook nog kans(je) op de titel, maar tussen theorie en werkelijkheid gaapt natuurlijk altijd een brede kloof.

SDG

Ik heb hier overigens nog twee boeken over het seizoen 1970 op de plank staan: 'Grand Prix 1970' van Ulrich Schwab en het monumentale, vorig jaar uitgebrachte 'F1 Retro 1970' van Mark Hughes. Plus daarbij nog het (officieuze) jaaroverzicht op DVD, wat samen een mooie verzameling maakt in mijn archief over dat seizoen.  8)

Franky R.

Citaat van: SDG op 19 april 2015 - 08:12:12
Ik heb hier overigens nog twee boeken over het seizoen 1970 op de plank staan: 'Grand Prix 1970' van Ulrich Schwab en het monumentale, vorig jaar uitgebrachte 'F1 Retro 1970' van Mark Hughes. Plus daarbij nog het (officieuze) jaaroverzicht op DVD, wat samen een mooie verzameling maakt in mijn archief over dat seizoen.  8)


Schwab...heb ik ook liggen, maar weet niet meer van welk jaargang. Moet het even opzoeken...

janke

Citaat van: Franky R. op 23 april 2015 - 18:20:34
Citaat van: SDG op 19 april 2015 - 08:12:12
Ik heb hier overigens nog twee boeken over het seizoen 1970 op de plank staan: 'Grand Prix 1970' van Ulrich Schwab en het monumentale, vorig jaar uitgebrachte 'F1 Retro 1970' van Mark Hughes. Plus daarbij nog het (officieuze) jaaroverzicht op DVD, wat samen een mooie verzameling maakt in mijn archief over dat seizoen.  8)
Daar heb ik er ook een paar van, net als van Heinz Prüller. Die laatste schreef  in een romantische move, vind ik. Geilde nogal op Lauda en Berger. Lees zijn boekjes van de jaren 80tig. Een coureur als Arnoux vond hij maar niks. PPff Arnoux, het zal meneer Prüller. Arnoux was het type Mansell, Een uitstekend coureur.



Schwab...heb ik ook liggen, maar weet niet meer van welk jaargang. Moet het even opzoeken...
Some things are too important to be left in the past.