Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »


janke

Vandaag is het 33 jaar geleden dat oud motor en F1 coureur Mike Hailwood is overleden. Mike The Bike verongelukte onderweg naar een snackbar.



Some things are too important to be left in the past.

janke

Vandaag is het 30 jaar geleden dat een van s'werelds beste F1 rijders ooit zijn racedebuut maakte. Na getest te hebben voor Frank Williams maakte Senna zijn F1 debuut in de Grote Prijs van Brazilië met een Toleman TG183B/Hart, 25 maart 1984.



Retire met een turbo-probleem aan Brian Harts engine.
Some things are too important to be left in the past.

Perton

In de mei-editie van F1 Racing (de Engelse versie, maar wellicht ook wel de Nederlandse, geen idee) verschijnt het laatste interview dat Senna heeft gegeven.

"It's a short interview, but incredibly poignant, and it was lost until now," said West. "To this day I still don't know who sent me the tape."


0634

Rare loopbaan. Alleen de eerste twee jaar waren top, daarna helemaal niks mee. Is m.i. uiteindelijk toch een van de mindere wereldkampioenen gebleken. Wel een grappig extravert mannetje verder, die qua uitspraken ook weer niet al te serieus moet worden genomen.

Perton

Ik vraag me toch af of hoe zijn carrière was verlopen als hij niet naar BAR was gegaan (en of hij überhaupt naar BAR was gegaan als Renault niet uit de F1 was vertrokken met als gevolg een erg teleurstellend 1998). Talent had ie wel, anders won ie niet een Indy 500 na eerder in de race nog twee ronden achterstand gehad te hebben, of pakte hij podiumplekken in de NASCAR Nationwide ondanks een gebrek aan ervaring, of werd hij tweede in de 24 uur van Le Mans.

Dat maakt hem natuurlijk niet per se een goede Formule 1-coureur, maar ik denk dat  hij wel beter is dan zijn carrière post-BAR-overstap doet vermoeden. Hoe goed durf ik ook niet te zeggen en de term 'een van de mindere wereldkampioenen' vind ik dan inderdaad wel een beetje bij hem passen, al heeft hij zich als coureur (wat niet hetzelfde is als F1-coureur) voor mij toch meerdere malen bewezen.

0634

Ik wil met die term overigens zeker niet zeggen dat hij slecht was. Met name zijn eerste jaar was geweldig. Was het niet in Portugal waar hij buitenom ging bij Schumacher? Had hij tegen zijn monteurs vooraf gepocht dat het kon en zij hadden geantwoord dat zij hem na afloop wel van de vangrails zouden schrapen. Hij flikte het wel. Blufferig mannetje vol bravoure.

Maar toch, gewoon te veel matigheid, ook in ogenschouw nemende dat zijn materiaal niet altijd goed was, was hij dat gewoon ook niet altijd.

SDG

Citaat van: Franky R. op 09 april 2014 - 18:40:01
http://www.gppits.net/magazine/geschiedenis_9_april_1971/

In de nieuwe F1Racing staat er ook een interview met Villeneuve. Tegenwoordig houdt hij zich blijkbaar bezig met rallycross...

Perton

Citaat van: Jeroen op 10 april 2014 - 08:05:44
Ik wil met die term overigens zeker niet zeggen dat hij slecht was.
Snap ik. Ik vulde je post gewoon aan met mijn visie.

Voor de rest volg ik F1 pas sinds 1997, dus geen idee wat ie in Portugal deed :P

Perton

Citaat van: SDG op 10 april 2014 - 08:52:34
Citaat van: Franky R. op 09 april 2014 - 18:40:01
http://www.gppits.net/magazine/geschiedenis_9_april_1971/

In de nieuwe F1Racing staat er ook een interview met Villeneuve. Tegenwoordig houdt hij zich blijkbaar bezig met rallycross...
Ja, daar is weer een nieuw kampioenschap van (FIA is goed bezig de laatste jaren met nieuwe kampioenschappen op te richten en pogingen te doen haar bestaande te fixen). Ook Petter Solberg doet mee en Timmy Hansen (al vermoed ik dat niet iedereen hem kent, maar hij werd derde toen Frijns Formule BMW-kampioen werd).

Kootje

Citaat van: Jeroen op 10 april 2014 - 08:05:44
Ik wil met die term overigens zeker niet zeggen dat hij slecht was.

Ik denk dat hij 'n stuk beter was dan hij door zijn overstap naar BAR heeft kunnen laten zien.

Als hij ipv BAR naar 'n Ferrari of McLaren was gegaan (indien dit überhaupt mogelijk was) had hij ieder jaar voor de titel gestreden en er vast nog wel één of twee gewonnen ook. Hij, en manager Craig Pollock hebben zich echter schromelijk vergist in wat ervoor nodig is om 'n succesvol F1 team op te zetten. Dat, en zijn tomeloze vertrouwen dat het 't jaar erop wel goed zou komen, hebben z'n loopbaan genekt.

SDG

Citaat van: Perton op 10 april 2014 - 10:01:47
Citaat van: Jeroen op 10 april 2014 - 08:05:44
Ik wil met die term overigens zeker niet zeggen dat hij slecht was.
Snap ik. Ik vulde je post gewoon aan met mijn visie.

Voor de rest volg ik F1 pas sinds 1997, dus geen idee wat ie in Portugal deed :P

Dit.  ;)


Perton