Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

SDG

9 augustus 1987

Nelson Piquet wint na de eerste editie in 1986 nu ook de tweede Grote Prijs van Hongarije. Voor de Braziliaanse Williams-coureur is het de tweede zege op rij en net zoals bij de vorige race in Hockenheim behaalt hij de overwinning op de Hungaroring nadat de gedoodverfde winnaar een paar ronden voor het einde met pech naar de kant moet. In Duitsland was titelverdediger Alain Prost (McLaren) nog de pineut, nu is zijn eigen Williams-teamgenoot Nigel Mansell het haasje.

De Brit, die vanop polepositie start, rijdt een perfecte race tot hij vlak voor het einde door een defecte wielnaaf moet opgeven. Piquet, die zo de leiding erft, doet door zijn zege een bijzonder goede zaak in de WK-stand. Hij heeft nu zeven punten voorsprong op Ayrton Senna (Lotus), die in Boedapest als tweede finisht, en achttien op Mansell en Prost, die derde wordt. De overige punten op de Hungaroring zijn voor Thierry Boutsen (Benetton), Riccardo Patrese (Brabham) en Derek Warwick (Arrows).

Gerhard Berger rijdt in zijn Ferrari verrassend de tweede tijd in de kwalificaties, maar lang duurt de wederopstanding van de Scuderia niet: reeds na dertien ronden moet de Oostenrijker opgeven. Het Italiaanse merk is nu al twee jaar zonder zege.


Matthijs

#841
Citaat van: Jeroen op 08 augustus 2013 - 23:06:44
Citaat van: Matthijs op 08 augustus 2013 - 13:06:13
Het is mij tot op de dag van vandaag een raadsel waarom Salazar tegen Piquet aanreed. Piquet zat er niet alleen naast, hij was er al half voorbij. Hij kon toch nooit gedacht hebben dat het om positie ging?

Piquet was een vreselijk naar en irritant mannetje. Daar mag je altijd tegen aanrijden. Geen probleem. Dat irritante van Piquet, dat zal ook meteen Salazar's reden zijn geweest.
BAM zunne grote vuurbal jonguh!
Nee ff serieus: waarom was Piquet een naar en irritant mannetje? Dat was hij op de baan en dat was hij vaak in de media (zeker als het Senna betrof), maar misschien was hij naar zijn collega-coureurs helemaal prima. Volgens http://www.f1rejects.com/hall/tyson/ was "Nelson, perhaps in contrast to his public image, always a warm and generous person in private." En ook staat er: "Nelson and manager Pee Wee Siddle helped Eliseo (Salazar) quite a lot with advice, references, etc."

Maar dat zal na Hockenheim 1982 wel anders zijn geweest!

Uit hetzelfde artikel:"Unlike some F1 tales, though, this one has a happy ending. Months later, Nelson was told by his head mechanic that his BMW engine was about to expire anyway! Nelson immediately got Eliseo on the phone, and apologised, saying that he had avoided BMW the embarrassment of a blown engine at their home Grand Prix... "

0634

Nelson was een gruwelijke stoker, provocateur en infiltrant. Als hij dreigde onder te sneeuwen ging hij andere coureurs ondermijnen op niet mis te verstande wijze. Zo noemde hij Mansells vrouw destijds iets van een 'lelijke koe' om Mansell uit zijn doen te brengen, omdat de Brit twee klappen sneller was dan Piquet in de Williamssen. 

Totdat Senna ten tonele kwam was Piquet de grote held van het volk. Maar hij was ook de droplul die in de Braziliaanse media suggereerde dat Senna homo zou zijn, omdat Senna hem begon te overvleugelen. Iets dat niet waar was, maar waar Senna lang last van had.

Ik weet dat ook Senna en Mansell nogal wat hebben uitgevreten, maar dit soort beledigingen richting prive-personen en echtgenotes, gaat mij wat te ver.

Meer nog dan Michael Schumacher, heb ik altijd een godsgruwelijke hekel aan dit nare, infiltrerende, stokende ventje gehad. Is ook gewoon schromelijk overschat.

Franky R.

Citaat van: Maikel0230 op 05 augustus 2013 - 21:59:22
Opnieuw een sterk staaltje van SDG! Ik zou het niet kunnen bijna elke dag zo iets in elkaar steken.

Trulli heeft echt geen "podium face" hé?
Heeft hij nooit gehad...Ooit een jeugdfoto van die gast gezien? Waar hij op de flank van een Brabham-Alfa zit...met een smoel van ; 'Ok, even een fotootje dan'... :P

0634

Toch heb ik nooit zo begrepen waarom er vaak zo lacherig werd gedaan over Trulli. Was gewoon een prima rijder. Niet wereldtop, maar wel heel goed. Uitstekende kwalifier ook.

Maar door het fenomeen Trulli-train is hij denk ik een beetje als een schlemiel overgekomen. Jammer, want de man is een succesvol coureur gebleken en schijnt tegenwoordig voortreffelijke wijnen te fabriceren.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 10 augustus 2013 - 09:11:53
Toch heb ik nooit zo begrepen waarom er vaak zo lacherig werd gedaan over Trulli. Was gewoon een prima rijder. Niet wereldtop, maar wel heel goed. Uitstekende kwalifier ook.

Maar door het fenomeen Trulli-train is hij denk ik een beetje als een schlemiel overgekomen. Jammer, want de man is een succesvol coureur gebleken en schijnt tegenwoordig voortreffelijke wijnen te fabriceren.
Dat zeker, maar het beeld is in zijn laatste jaren bij Caterham gevormd. Telkens klagen over je stuurbekrachtiging, terwijl je teamgenoot steevast vóór je finisht is niet positief...

Jehoentelaar

Zijn kwalificaties waren inderdaad heel vaak fantastisch. Die Trulli-train leverde hem haast een cultstatus op. Zelfs als er nu nog iemand wat gasten ophoudt duurt het niet lang voor de referentie is gemaakt. 8)

gloudiesaurus

Citaat van: Jehoentelaar op 10 augustus 2013 - 17:23:01
Zijn kwalificaties waren inderdaad heel vaak fantastisch. Die Trulli-train leverde hem haast een cultstatus op. Zelfs als er nu nog iemand wat gasten ophoudt duurt het niet lang voor de referentie is gemaakt. 8)

Klopt, over een ronde was Trulli razendsnel.
Maar hij heeft ook leuke races gereden, hoewel hij in gevechten niet zo'n ster was.
Maar toch winnaar van de GP van Monaco...  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Maikel0230

Ik vond ook nooit een slecht coureur maar ik zal niet beweren dat ik hem vakk als outsider voor een overwinning zag. Ik denk dat het beeld van Trulli werd gevormd door het feit dat hij als aanstormend talent er eigenlijk nooit is in geslaagd om de belofte waar te maken. Ik zie ook dat veel fans die de laatste jaren bijkomen hem vaak gewoon zagen als een oude Italiaan die nutteloos zijn rondjes reed, nu moet ik toegeven dat veel van de "nieuwe" fans nog maar weinig respect kunnen opbrengen voor het verleden, zij kennen de historie niet meer en dat is jammer. Ik ben ook nog maar 18 maar ik beschouw mezelf niet als als een van mijn generatiegenoten. Ik volg de F1 al sinds ik een klein 3 jarig mannetje was.

Vraag hen wie Jochen Rindt is en de verbazing valt van hun gezicht te lezen, als je de lijst van F1 kampioenen niet kent, hoe kun je je dan F1 fan noemen?

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Wings

Citaat van: Jeroen op 10 augustus 2013 - 09:11:53
Toch heb ik nooit zo begrepen waarom er vaak zo lacherig werd gedaan over Trulli. Was gewoon een prima rijder. Niet wereldtop, maar wel heel goed. Uitstekende kwalifier ook.

Maar door het fenomeen Trulli-train is hij denk ik een beetje als een schlemiel overgekomen. Jammer, want de man is een succesvol coureur gebleken en schijnt tegenwoordig voortreffelijke wijnen te fabriceren.

Al toen hij actief rijder was bezat hij daarnaast een wijngaard. Heb nooit gelezen of de wijn te pruimen was. ;) Ik was overigens niet zo'n fan van Trulli. Inderdaad snel over één ronde maar kon de focus niet een race lang vasthouden. Tegen het einde van de race was het prijsschieten als je in de buurt van Trulli kwam.

0634

Ik heb wel er wel eens een artikel over gelezen. Die reporter vond het lekker. Zelf heb ik ook geen idee, ik drink ook geen wijn. ;)

Verder, nee het was ook geen wereldtopper. Maar er hangt een soort van imago van een of andere schlemiel om hem heen, maar deze man heeft het jaren volgehouden en ook wel wat gepresteerd. Het was ook weer geen nietsnut of zo.

gloudiesaurus

Citaat van: Jeroen op 11 augustus 2013 - 23:00:49
Ik heb wel er wel eens een artikel over gelezen. Die reporter vond het lekker. Zelf heb ik ook geen idee, ik drink ook geen wijn. ;)

Verder, nee het was ook geen wereldtopper. Maar er hangt een soort van imago van een of andere schlemiel om hem heen, maar deze man heeft het jaren volgehouden en ook wel wat gepresteerd. Het was ook weer geen nietsnut of zo.

Precies, en enkele jaren te lang doorgegaan. Bij Caterham was hij een beetje ingeslapen. Kan ik me ook wel iets bij voorstellen als je gewend bent om bij topteams te rijden.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Wings

Citaat van: Jeroen op 11 augustus 2013 - 23:00:49
Ik heb wel er wel eens een artikel over gelezen. Die reporter vond het lekker. Zelf heb ik ook geen idee, ik drink ook geen wijn. ;)

Verder, nee het was ook geen wereldtopper. Maar er hangt een soort van imago van een of andere schlemiel om hem heen, maar deze man heeft het jaren volgehouden en ook wel wat gepresteerd. Het was ook weer geen nietsnut of zo.

Dat ben ik met je eens.

SDG

#853
13 augustus 1944

Op deze dag wordt in het Britse Bushey Heath (Hertfordshire) Divina Galica geboren. Galica is samen met Maria Teresa de Filippis, Lella Lombardi, Desiré Wilson en Giovanna Amati een van de vijf vrouwen die ooit deelnamen aan een officieel Grand Prix-weekend. Aanvankelijk maakt de Britse furore op de skilatten, want in 1964, 1968 en 1972 vertegenwoordigt ze Groot-Brittannië op de Olympische Winterspelen. Nadien maakt ze verrassend de overstap naar de autosport, waar ze in de eenzitterij actief wordt.

In totaal probeert ze zich voor drie Grote Prijzen te kwalificeren: de Britse Grote Prijs in 1976 op Brands Hatch – waar ze met nummer 13 van start gaat – en de Argentijnse en Braziliaanse Grote Prijs van 1978 met een overjaarse Hesketh. Op geen van de drie evenementen haalt ze echter de startgrid en zo komt er een eind aan haar Formule 1-ambities. Galica is vervolgens verschillende seizoenen actief in de Aurora Formula One Series, waar haar beste resultaat een tweede plaats is op de omloop van Zandvoort. Nadien neemt ze nog regelmatig deel aan sportwagenraces.



Matthijs

Vandaag 25 jaar geleden overleed Enzo Ferrari.