Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

SDG

25 juli 1999

Eddie Irvine (Ferrari) wint op de A1-Ring in Spielberg de Grote Prijs van Oostenrijk. De tweede zege uit de carrière van de Noord-Ier komt als een kleine verrassing, twee weken na de zware crash in de openingsronde van de Britse Grand Prix die teamgenoot en topfavoriet voor de wereldtitel Michael Schumacher uitschakelde. De Duitser brak hierbij een been en zou voor onbepaalde tijd aan de kant dienen te blijven, waardoor de concurrentie van McLaren de wereldtitel van 1999 op een presenteerblaadje aangeboden leek te krijgen.

Aanvankelijk lijkt dit scenario ook werkelijkheid te zullen worden, wanneer Mika Häkkinen en David Coulthard in de trainingen de eerste startrij opeisen, met meer dan een seconde voorsprong op Irvine en Heinz-Harald Frentzen (Jordan) en de Stewarts van Rubens Barrichello en Johnny Herbert. De Fin Mika Salo, die verrassend opgeroepen is als vervanger van Schumacher bij Ferrari en daarbij de voorkeur krijgt op de vaste testrijder Luca Badoer, klokt de zevende tijd.

Häkkinen is bij de start als snelste weg, tot hij in de tweede bocht echter aangetikt wordt door zijn teamgenoot Coulthard, achterstevoren draait en in laatste positie terug de race moet aanvatten. Ook Herbert wordt langs achteren aangetikt door Salo, zodat Coulthard na een ronde leidt met een aanzienlijke voorsprong op Barrichello en Irvine. Häkkinen bgint vervolgens aan een opmerkelijke remonte, die hem terug in de richting van de voorste gelederen brengt. Vooraan speelt Ferrari het echter tactisch en door het spel van de pitstops weet Irvine de leiding over te nemen van Coulthard.

Ondanks fel aandringen in de slotfase van de Schot houdt Irvine het hoofd koel en rijdt zo naar een opmerkelijke zege. Häkkinen verovert de laatste podiumstek. Nadat Barrichello nog met motorpech uitvalt pakken Frentzen, thuisrijder Alexander Wurz (Benetton) en Pedro Diniz (Sauber) de resterende punten. In de WK-stand nadert Irvine nu tot op twee luttele puntjes van Häkkinen. Het seizoen 1999 wordt door zijn overwinning opnieuw leven ingeblazen.


gloudiesaurus

De geschiedenis herhaalt zich, de A1 Ring keert terug op de kalender  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

SDG

#812
26 juli 2009

Op de Hungaroring nabij Boedapest wordt de Grote Prijs van Hongarije verreden, de laatste wedstrijd voor de traditionele zomerstop. De vakantiestemming waar de Formule 1 al in verkeert wordt op zaterdag echter brutaal verstoord, wanneer in de kwalificaties Felipe Massa (Ferrari) het slachtoffer wordt van een ernstig ongeval. De Braziliaanse vice-wereldkampioen van 2008 rijdt achter de Brawn van zijn landgenoot Rubens Barrichello aan, wanneer de wagen van laatstgenoemde plotseling een veertje verliest, dat vervolgens weggeslingerd wordt en Massa's helm met hoge snelheid raakt. De Ferrari belandt stuurloos in de bandenmuur en iedereen houdt de adem in; het was immers pas een week geleden dat de jonge Brit Henry Surtees (zoon van oud-wereldkampioen John) het leven verloor in een Formule 2-race nadat hij een losgeslagen wiel tegen het hoofd kreeg.

Massa loopt bij het incident een schedelbreuk op en zal de rest van het seizoen langs de kant blijven. Aanvankelijk ziet het er naar uit dat niemand minder dan Michael Schumacher hem vanaf de volgende race zal vervangen. De zevenvoudige Duitse wereldkampioen moet echter forfait geven omwille van een schouderblessure opgelopen bij een val met een motor; uiteindelijk zullen eerst Luca Badoer en nadien Giancarlo Fisichella in de tweede Ferrari plaatsnemen. Schumacher van zijn kant zal in 2010 alsnog een comeback maken in de Formule 1 bij het nieuwe fabrieksteam van Mercedes.

In het laatste kwalificatiegedeelte, dat omwille van het uitvallen van de tijdwaarneming chaotisch eindigt, is het uiteindelijk Fernando Alonso (Renault) die verrassend de pole pakt, voor de Red Bulls van Sebastian Vettel en Mark Webber en de McLaren van Lewis Hamilton. Achteraan het veld maakt Jaime Alguersuari zijn Formule 1-debuut. De Spanjaard, die met 19 jaar en 125 dagen de jongste Formule 1-coureur uit de geschiedenis is, vervangt bij Toro Rosso de teleurstellende Fransman Sébastien Bourdais.

Bij de start is Alonso als snelste weg, maar achter hem is het een dringen van jewelste, dat uiteindelijk door Webber gewonnen wordt, voor Hamilton en Kimi Räikkönen, alleenvertegenwoordiger voor Ferrari in de race na het ongeluk van Massa. Hamilton rukt na enkele ronden op naar de tweede plaats, die een eerste wordt nadat koploper Alonso na zijn pitstop uitvalt door een slecht gemonteerd rechtervoorwiel, dat na enkele bochten een eigen leven gaat leiden maar gelukkig niet voor verder onheil zorgt, en een probleem met de benzinetoevoer.

Hamilton wordt niet meer bedreigd en behaalt zijn eerste overwinning van het seizoen. De wereldkampioen en zijn team, die net als grote concurrent Ferrari met een technische achterstand aan het seizoen begonnen en de eerste seizoenshelft achter de feiten aanreden, spelen voortaan weer volop mee voor de zeges. Het is bovendien de eerste overwinning ooit voor een auto voorzien van KERS in de Formule 1. Ook Ferrari behaalt met de tweede plaats van Räikkönen een bemoedigend resultaat. Webber finisht als derde, voor Nico Rosberg (Williams), Heikki Kovalainen (McLaren), Timo Glock (Toyota), Jenson Button (Brawn) en Jarno Trulli (Toyota).

In de WK-stand behoudt Jenson Button nog steeds royaal de leiding voor Webber, die over Vettel naar de tweede plaats springt. De Hongaarse Grote Prijs van 2009 is de laatste voor de Braziliaan Nelson Piquet Jr. (Renault). De zoon van de gelijknamige drievoudige wereldkampioen valt kort na de race in onmin met teammanager Flavio Briatore en vertrekt bij het team. Na zijn vertrek klapt hij uit de school omtrent het bedrog dat Renault in de Grote Prijs van Singapore in 2008 pleegde. Op last van de teamleiding crashte Piquet toen opzettelijk in de muur, waarna de safetycarfase die daardoor uitgelokt werd teamgenoot Alonso hielp om naar de zege te rijden. Het bedrog leidt tot flinke straffen voor Flavio Briatore en engineer Pat Symonds, die nadien in beroep gedeeltelijk teruggedraaid worden.


gloudiesaurus

Tsjah Massa, toch heb ik nog steeds het idee dat hij na deze crash wat snelheid is verloren...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Dat was serieus schrikken, vreselijk.

Edwin90

Enige kwalificatie die ik in 15 jaar F1 kijken helemaal gemist heb. Aparte dingen.

SDG

#816
28 juli 2002

Eind juli maakt het Formule 1-circus zich traditiegetrouw op voor de Grote Prijs van Duitsland op de Hockenheimring. Dit jaar treft men er echter een haast onherkenbaar geworden circuit aan. Weg zijn de eindeloos lange, supersnelle rechte stukken door de bossen, die ieder jaar weer een ware aanslag vormden op de betrouwbaarheid van de motoren. Ontwerper Hermann Tilke, die de vrije hand kreeg, tekende voor een modern en volgens de meeste volgers ook zielloos circuit. Enkel het stadiongedeelte in de buurt van start en finish is overgebleven van de oude omloop. Het circuit van Hockenheim, dat tot in 2001 een unieke plaats bekleedde op de internationale racekalender, is voortaan verworden tot een standaard karakterloos baantje van iets meer dan vier kilometer.

Het Duitse publiek laat het echter niet aan zijn hart komen, aangezien dit iets te vieren heeft: een week eerder heeft Michael Schumacher zich in Frankrijk immers voor de vijfde keer in zijn carrière tot wereldkampioen gekroond en de Ferrari-rijder is er dan ook op gebrand om van zijn thuisrace een triomftocht te maken. Om zijn ambities kracht bij te zetten, pakt hij op zaterdag de pole, voor zijn broer Ralf (Williams) en zijn eigen teamgenoot Rubens Barrichello. Juan Pablo Montoya (Williams) moet na vijf poleposities op rij genoegen nemen met de vierde startplaats. Alex Yoong (Minardi) overleeft de kwalificatielimiet voor de derde keer dit seizoen niet en mag op zondag niet starten.

Beide Schumacher-broers behouden bij de start hun positie van op de startgrid en de wereldkampioen slaat al snel een beslissende kloof. Montoya, die zich bij de start laat verrassen door Kimi Räikkönen (McLaren), zorgt samen met de jonge Fin voor vuurwerk in de strijd om de vierde plaats. Uiteindelijk weet hij nog een tweede plaats aan de finish uit de brand te slepen, ná Michael en vóór Ralf. Rubens Barrichello wordt vierde, voor David Coulthard (McLaren) en Nick Heidfeld (Sauber), die sneller is dan zijn teamgenoot Felipe Massa en vanaf de pitmuur dan ook vrij baan krijgt op zijn teamgenoot, die als zevende net buiten de punten finisht. Een scenario dat zich vele jaren later nog eens zal herhalen op hetzelfde circuit. Räikkönen, die na een lekke band vooraan wegvalt, verdwijnt in de slotfase nog uit de race door een crash.

Michael Schumacher dikt door zijn negende zege uit twaalf Grote Prijzen zijn puntentotaal nog wat verder aan. Hij heeft nu 106 punten, tegenover 40 voor Montoya, 36 voor Ralf, 35 voor Barrichello en 32 voor Coulthard. Het Arrows-team, dat al een tijdje in zware financiële moeilijkheden verkeert, komt in Duitsland voor de laatste keer in zijn bestaan aan de start van een Grote Prijs. Na vijfentwintig seizoenen valt definitief het doek voor het Britse team. Het betekent meteen ook het einde van de Formule 1-carrière van de Braziliaan Enrique Bernoldi.


gloudiesaurus

Wat stond ie ver voor he.....Schumacher was top in die jaren.

En de Hockenheimring, vroeger een supercircuit. Nu een baantje zoal zo velen. Vind het nog altijd jammer dat het circuit met de lange rechte stukken en chicanes er niet meer ligt.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

SDG

#818
31 juli 1994

Drie weken na zijn diskwalificatie uit de Britse Grote Prijs is WK-leider Michael Schumacher (Benetton) er meer dan ooit op gebrand om sportieve weerwraak te nemen voor eigen publiek in Duitsland. Op de Hockenheimring zijn het echter de Ferrari's van Gerhard Berger en Jean Alesi die de eerste startrij innemen, voor Damon Hill (Williams), Schumacher – die pas de vierde tijd klokt – en de verrassende Ukyo Katayama (Tyrrell).

De start van de race verloopt bijzonder chaotisch door twee afzonderlijke massacrashes, die nog voor de eerste bocht maar liefst tien rijders elimineren. De eerste gebeurt achterin het veld, de tweede voorin. Als aanstichter van de tweede crash wordt Mika Häkkinen aangewezen. De Finse McLaren-rijder, die al eerder al een voorwaardelijke schorsing opgelopen had, wordt door de FIA effectief geschorst voor de volgende race in Hongarije. De afvallingsrace wordt echter nadien gewoon verder gezet. Alesi moet al in de eerste ronde naar de kant, kort nadien gevolgd door Katayama. Damon Hill en zijn Williams-teamgenoot David Coulthard dienen beiden de pit op te zoeken om de schade opgelopen bij het startgewoel te herstellen en worden zo naar de staart van het peloton teruggeworpen, waar ze een verloren race zullen rijden.

Vooraan heeft Berger ondertussen het commando genomen, doch het lijkt slechts een kwestie van tijd voor Schumacher hem de leiding afhandig zal maken. Achter hen loopt het echter helemaal verkeerd wanneer tweede Benetton-coureur Jos Verstappen binnenkomt voor zijn tankbeurt. De benzineslang wordt slecht op de wagen gemonteerd, waardoor de brandstof in het rond spuit en op de gloeiend hete wagen terechtkomt, die onmiddellijk in een vlammenzee herschapen wordt. Iedereen houdt de adem in, doch het vuur wordt binnen enkele seconden geblust en Verstappen ontsnapt heelhuids uit zijn brandende bolide. De Nederlander houdt enkel lichte brandwonden aan zijn hachelijke avontuur over.

Enkele ronden later krijgt Benetton een tweede dreun te verwerken wanneer de motor van Schumacher's auto de geest geeft. De Duitser moet uitgerekend in zijn thuisrace voor het eerst dit seizoen met pech naar de kant. Door het wegvallen van de WK-leider heeft Gerhard Berger nu het rijk helemaal voor zich alleen en de Oostenrijker rijdt onbedreigd naar de zege, de eerste voor Ferrari sedert de Spaanse Grote Prijs van 1990 en ook de eerste onder het leiderschap van Jean Todt. Achter hem wordt het Franse Ligier-duo Olivier Panis en Eric Bernard verrassend tweede en derde, de resterende punten zijn voor Christian Fittipaldi en Gianni Morbidelli (beiden Arrows) en Erik Comas (Larrousse). Comas' teamgenoot Olivier Beretta en Damon Hill zijn na hen de enige overgebleven finishers. Bovenaan de WK-stand levert de Grote Prijs van Duitsland een nuloperatie op: Schumacher blijft ruimschoots aan de leiding voor Hill. Gerhard Berger is nu derde.



Fabian

Dat was n goed kampvuur. Zo zien wij ze graag tijdens ons kampvuur bij de kindervakantieweek!  ;)

gloudiesaurus

Het blijft eeuwig zonde........ zonder die brand was Verstappen waarschijnlijk 2e geworden. Het podium was in elk geval in zicht.
19 jaar geleden alweer....... ik zat als 10 jarig jochie voor de tv. Ik weet het nog als gisteren  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Fabian

Citaat van: gloudiesaurus op 31 juli 2013 - 23:25:42
Het blijft eeuwig zonde........ zonder die brand was Verstappen waarschijnlijk 2e geworden. Het podium was in elk geval in zicht.
19 jaar geleden alweer....... ik zat als 10 jarig jochie voor de tv. Ik weet het nog als gisteren  :)
Ik weet t niet meer. Was n paar maanden oud!  ;)

gloudiesaurus

Citaat van: Fabian op 31 juli 2013 - 23:26:58
Citaat van: gloudiesaurus op 31 juli 2013 - 23:25:42
Het blijft eeuwig zonde........ zonder die brand was Verstappen waarschijnlijk 2e geworden. Het podium was in elk geval in zicht.
19 jaar geleden alweer....... ik zat als 10 jarig jochie voor de tv. Ik weet het nog als gisteren  :)
Ik weet t niet meer. Was n paar maanden oud!  ;)

Lol

Verstappen zat toen al op de schopstoel bij Benetton. In de kwalificatie zette hij eerste zijn eigen auto in het grind en mocht hij in de auto rijden van de NR1 coureur, Schumacher. Dit was uitzonderlijk, Schumacher gunde Verstappen dit. Vervolgens parkeerde Verstappen deze auto ook in het grind.

Deze race moest zijn revanche zijn. Na deze race vond Briatore het niet kunnen hem te laten vallen. Vervolgens werd hij op Spa en Hongarije derde. In Portugal nog 5e. Maar op het circuit van Jerez en Monza viel Verstappen tegen. Benetton koos toen voor Herbert en het was exit Verstappen.

In 1995 werd hij uitgeleend aan Simtek en zou hij nog wat testen voor Benetton. In 1998 deed hij vervolgens ook nog wat testwerk voor Benetton.... totdat Honda voorbij kwam  :)

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Citaat van: Fabian op 31 juli 2013 - 23:26:58
Citaat van: gloudiesaurus op 31 juli 2013 - 23:25:42
Het blijft eeuwig zonde........ zonder die brand was Verstappen waarschijnlijk 2e geworden. Het podium was in elk geval in zicht.
19 jaar geleden alweer....... ik zat als 10 jarig jochie voor de tv. Ik weet het nog als gisteren  :)
Ik weet t niet meer. Was n paar maanden oud!  ;)
Ik heb deze race -net als de rest van 1994- een jaar of twee geleden in het winterseizoen teruggekeken. Bizarre race waarin het halve veld niet verder kwam dan het eerste rechte stuk. Beide mannen van Ligier op het podium en amper acht man aan de finish. Dé kans voor Verstappen op succes. Gelukkig volgde later de Hungaroring.

SDG

Citaat van: Jehoentelaar op 01 augustus 2013 - 21:13:21
Ik heb deze race -net als de rest van 1994- een jaar of twee geleden in het winterseizoen teruggekeken. Bizarre race waarin het halve veld niet verder kwam dan het eerste rechte stuk. Beide mannen van Ligier op het podium en amper acht man aan de finish. Dé kans voor Verstappen op succes. Gelukkig volgde later de Hungaroring.

Het was ook de laatste keer dat een coureur voor een GP geschorst werd, tot Romain Grosjean vorig jaar in Spa.