Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Mooie auto is dat... schitterend kleurenschema.

En Capelli kon bij Ferrari de druk niet aan...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Naja, niet alleen de druk speelde hem parten. Was ook wel één van de beroerdste Ferrari's ever hoor, in 92.

SDG

13 juli 1986

Op het circuit van Brands Hatch wordt de Britse Grote Prijs verreden, de negende wedstrijd van het seizoen. Het doorgaans zo al druk bezochte raceweekend kent dit jaar een extra toestroom aan toeschouwers dankzij de prestaties van Nigel Mansell. De Williams-coureur, die jarenlang een eeuwige belofte leek te blijven, is na zijn eerste overwinningen eind 1985 helemaal open gebloeid en heeft zich nu in 1986 opgeworpen als één van de kanshebbers op de wereldtitel, de eerste Brit sedert James Hunt in 1976 bovendien.

Teambaas Frank Williams, die voor het eerst een Grote Prijs bijwoont sedert zijn zware verkeersongeval vlak voor de start van het seizoen, krijgt van zijn beide coureurs een prima opsteker doordat beiden de eerste startrij innemen. Het is echter Nelson Piquet die de pole pakt, voor Mansell. Deze trainingsnederlaag is echter maar klein bier vergeleken met wat de Brit bij de start van de wedstrijd te wachten staat: bij het wegaccelereren  begeeft de versnellingsbak van zijn Williams het en zijn race lijkt al voorbij voor hij goed en wel begonnen is.

Enkele seconden later wordt de rode vlag echter gezwaaid omwille van een zware crash in de buik van het peloton: Thierry Boutsen (Arrows) crasht in de vangrails en wordt terug op de baan gekatapulteerd, recht voor de rest van de aanstormende wagens. Stefan Johansson (Ferrari) sleurt, in een poging de tollende bolide te ontwijken, de Ligier van Jacques Laffite mee en de Franse ouderdomsdeken van de Formule 1 belandt frontaal in de muur. Het verdict is hard: de 42-jarige Laffite, die voor de race nog in de bloemetjes werd gezet voor zijn 176ste start in een Grote Prijs, een evenaring van het record van Graham Hill, loopt bij de crash diverse zware beenbreuken op, die meteen het einde van zijn Formule 1-carrière betekenen.

Nadat de brokstukken opgeruimd zijn, wordt er opnieuw gestart. Mansell, die in de reservewagen plaatsneemt, moet bij de start zijn teamgenoot Piquet en de Benetton van Gerhard Berger voorlaten. De Brit stelt echter snel orde op zaken en neemt de tweede positie terug in, waarna beide Williamsen de rest van het veld kansloos ter plaatse laten. Eén van de twee zal de Britse Grote Prijs winnen, zoveel wordt al snel duidelijk. Mansell neemt na een twintigtal ronden de leiding in de race over, die hij bij zijn pitstop nipt weet te behouden. Piquet dringt nog fel aan, maar zijn teamgenoot houdt het hoofd koel en wint uiteindelijk met enkele seconden voorsprong, tot grote vreugde van het thuispubliek.

Achter beide Williams-coureurs gaapt een enorme kloof. Titelverdediger Alain Prost (McLaren) wordt derde, al op meer dan een volle ronde. René Arnoux (Ligier) en het Tyrrell-duo Martin Brundle en Philippe Streiff, die de resterende punten pakken, krijgen al twee ronden of meer aan de broek. Door zijn zege – de vierde al uit de laatste vijf Grote Prijzen – wordt Mansell voor het eerst in zijn carrière koploper in het WK.

De Formule 1 komt in 1986 voor de laatste keer naar Brands Hatch. Met uitzondering van de Grote Prijs van Europa van 1993, die eenmalig op de omloop van Donington plaatsvindt, zullen vanaf nu alle Formule 1-wedstrijden op Britse bodem op het circuit van Silverstone verreden worden.


SDG

Gisteren domweg vergeten van te posten, dus hij komt met een dagje vertraging...

15 juli 2001

Op de omloop van Silverstone wordt traditiegetrouw de Britse Grote Prijs verreden. Na het modderdebacle van 2000 verhuist de wedstrijd opnieuw van het voorjaar naar zijn vaste stek op de kalender, midden in de zomer.

Titelverdediger Michael Schumacher (Ferrari), die stilaan zijn vierde wereldtitel in het vizier krijgt, pakt de pole met miniem verschil voor Mika Häkkinen (McLaren). Tweede McLaren-rijder David Coulthard en Jarno Trulli (Jordan) bezetten de tweede rij en beide rijders raken elkaar in de eerste bocht. Voor Trulli zit de race er meteen op, Coulthard's wedstrijd eindigt in de derde ronde na een breuk in de ophanging, een gevolg van de aanrijding bij de start. Ook Olivier Panis (BAR) verdwijnt in de chaotische openingsfase al uit de race.

Vooraan slaan Schumacher en Häkkinen door de chaos achter hen meteen een kloof. Na enkele ronden passeert de tweevoudige Finse wereldkampioen de Ferrari en Häkkinen, die dit seizoen tot nu toe niet bepaald door het pechduiveltje werd gespaard, kan eindelijk nog eens zijn ware capaciteiten demonstreren. Hij behaalt zijn eerste zege van het seizoen, met een aanzienlijke voorsprong op Schumacher. De Duitser scoort door het uitvallen van Coulthard opnieuw belangrijke punten in de titelstrijd en neemt daarom hier genoegen met de tweede plaats. Teamgenoot Rubens Barrichello wordt derde, voor Juan-Pablo Montoya (Williams) en de beide Saubers van Kimi Räikkönen en Nick Heidfeld.

Met nog zes races te gaan heeft Michael Schumacher nu 84 punten, 37 meer dan David Coulthard (47). De Duitser kan daardoor over twee races, in Hongarije, al de titel pakken. Rubens Barrichello (34), Ralf Schumacher (31) en Mika Häkkinen (19) volgen op grote afstand en spelen niet meer mee in de titelstrijd.


SDG

#799
16 juli 2000

Mika Häkkinen (McLaren) wint op de A1-Ring de Grote Prijs van Oostenrijk. Voor de Finse titelverdediger is het de tweede zege van het seizoen, nadat hij eerder al de beste was in Spanje. Häkkinen pakt tevens de pole en rijdt vervolgens onbedreigd van start tot finish aan de leiding.

Teamgenoot David Coulthard, die dit jaar al drie keer op het hoogste trapje van het podium mocht plaatsnemen, komt er in Oostenrijk niet aan te pas en moet zijn meerdere kennen in Häkkinen. Ook WK-leider Michael Schumacher (Ferrari) kent geen al te beste dag. In de eerste bocht na de start komt hij in botsing met de Benetton van Giancarlo Fisichella en voor beiden is het meteen game over. Door zijn tweede uitvalbeurt op rij ziet hij Coulthard en Häkkinen tot op respectievelijk zes en acht punten naderen.

Rubens Barrichello houdt de eer van de Scuderia hoog met een derde plaats, Jacques Villeneuve (BAR), Jenson Button (Williams) en Mika Salo (Sauber) pakken de resterende punten. Bij Jaguar maakt de Braziliaan Luciano Burti zijn Formule 1-debuut, als invaller voor de zieke Eddie Irvine.

Even hangt de overwinning van Häkkinen nog aan een draadje, wanneer na de race blijkt dat de verzegeling van de zwarte doos van zijn McLaren verbroken werd. Uiteindelijk komt de FIA met een compromis op de proppen: de wereldkampioen mag zijn zege behouden, terwijl McLaren de door hem gescoorde punten in het constructeurs-WK kwijtspeelt.



Terwijl zijn grote opponent Mika Häkkinen naar de zege snelt, bijt Michael Schumacher in het zand.

Matthijs

Ik zie een rode auto, een witte en een gele. Verder reden er nog een oranje rond (Arrows), een groene (Jaguar), een grijze (McLaren) en een blauwe (Prost). Prachtig en heel herkenbaar al die auto's met maar 1 hoofdkleur. Dat zie ik veel liever dan een Force India (wel begrijpelijk de Indiase driekleur) of een Toro Rosso (ratjetoe van niet bij elkaar passende kleuren).

Jehoentelaar

Jep, mooi herkenbaar allemaal. En nog zonder rare kleurovergangen als bij Red Bull of m.i. lelijk zilver/chrome. De McLarens van toen zagen er een stuk mooier uit dan de huidige.

SDG

#802
21 juli 1985

Op het circuit van Silverstone wordt de Britse Grote Prijs verreden. Keke Rosberg (Williams) bewijst in de kwalificaties zijn goede vorm van de voorbije races door naar de polepositie te rijden in een fabelachtig rondje. De Finse wereldkampioen van 1982 haalt een gemiddelde snelheid van 258,9 kilometer per uur, een snelheidsrecord dat zal standhouden tot de Grote Prijs van Italië van 2002, wanneer Juan-Pablo Montoya voor het eerst nog beter zal doen. Naast Rosberg staat een andere ex-wereldkampioen op de eerste rij: Nelson Piquet (Brabham). Alain Prost (McLaren) en Ayrton Senna (Lotus) bezetten de tweede startrij.

Het is echter Senna die iedereen te snel af is bij de start en de eerste bocht als leider ingaat, voor Rosberg, Nigel Mansell (Williams) en Prost, terwijl er in het achterveld een crash plaatsvindt die voor Stefan Johansson (Ferrari), Patrick Tambay (Renault), Philippe Alliot (RAM) en Piercarlo Ghinzani (Osella) meteen het eind van de race betekent. Prost neemt een voorzichtige start, waarbij hij zelfs gepasseerd wordt door Andrea de Cesaris (Ligier), doch na een paar ronden komt de Fransman onder stoom en rukt hij onweerstaanbaar op naar voren. Uiteindelijk komt hij in het kielzog van Senna terecht en de beide coureurs maken er een spannende tweestrijd voor de overwinning van. Na hun eerste gevecht om de zege een jaar eerder in Monaco geven beide coureurs opnieuw een voorsmaakje van het duel dat de Formule 1 over enkele jaren volledig in zijn greep zal houden.

De strijd om de koppositie eindigt enkele ronden voor de finish, wanneer Senna met benzinepech naar de kant moet. De voorsprong van Prost is inmiddels zo groot geworden dat hij het de resterende ronden rustig aan kan doen. Uiteindelijk wint hij met een volle ronde voorsprong op Michele Alboreto (Ferrari). De Italiaan, die de hele race achter de feiten aan rijdt, behaalt door het grote aantal uitvallers een gevleide tweede plaats, waarmee hij nog net zijn leidersplaats in de WK-stand weet te redden.

Jacques Laffite (Ligier) wordt derde. De Fransman, die in de uitloopronde zonder benzine komt te staan, komt bij zijn eerste podiumplek in drie seizoenen daardoor te laat voor de podiumceremonie, wat hij twee weken later in Duitsland zal rechtzetten door nogmaals derde te worden. Piquet, Derek Warwick (Renault) en Marc Surer (Brabham) pakken de overige punten.

Vanaf 1987, bij de volgende Grand Prix op Silverstone, wordt de oorspronkelijke, nog relatief snelle Woodcote-chicane voor start en finish verder uitgebouwd. Het is het begin van een hele reeks wijzigingen in de lay-out van het circuit die pas hun voorlopig einde zullen krijgen in 2011, waardoor het originele, supersnelle karakter van de omloop mettertijd definitief tot het verleden gaat behoren.


gloudiesaurus

Citaat van: Matthijs op 17 juli 2013 - 10:17:16
Ik zie een rode auto, een witte en een gele. Verder reden er nog een oranje rond (Arrows), een groene (Jaguar), een grijze (McLaren) en een blauwe (Prost). Prachtig en heel herkenbaar al die auto's met maar 1 hoofdkleur. Dat zie ik veel liever dan een Force India (wel begrijpelijk de Indiase driekleur) of een Toro Rosso (ratjetoe van niet bij elkaar passende kleuren).

We hadden toen wat meer "echte" raceteams. Teams als Force India, Sauber, Lotus hebben nu vage financiers of een rijkaard die het team als speeltje heeft....
In die tijd was dat nog niet zo aan de orde.

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

Citaat van: Matthijs op 17 juli 2013 - 10:17:16
Ik zie een rode auto, een witte en een gele. Verder reden er nog een oranje rond (Arrows), een groene (Jaguar), een grijze (McLaren) en een blauwe (Prost). Prachtig en heel herkenbaar al die auto's met maar 1 hoofdkleur. Dat zie ik veel liever dan een Force India (wel begrijpelijk de Indiase driekleur) of een Toro Rosso (ratjetoe van niet bij elkaar passende kleuren).
Tja, vroeger was bijna alles veel simpeler...Wees blij dat je die tijd heb mogen meemaken... ;)

Jehoentelaar

Ik mis het. Ook omdat steeds meer coureurs uit die periode uit de F1 verdwijnen. Niet meer dan logisch natuurlijk, maar de F1 wordt voor mij langzaam maar zeker steeds minder interessant.

gloudiesaurus

Citaat van: Jehoentelaar op 24 juli 2013 - 21:37:24
Ik mis het. Ook omdat steeds meer coureurs uit die periode uit de F1 verdwijnen. Niet meer dan logisch natuurlijk, maar de F1 wordt voor mij langzaam maar zeker steeds minder interessant.

Zonde!

Ik ben begonnen met kijken in 1994 en zo heeft elke periode wel wat.
Vergeet ook dat in begin jaren '00 de races ook best saai waren, Ferrari met Schumacher waren te dominant  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Ja, dat was ook niet al te best. Maar ik vind het met alle technische trucjes om de sport leuker te maken (los van Pirelli) allemaal wat zot worden. Ook is de sport veel ontoegankelijker dan andere raceklassen, waar net zo goed een hoop topcoureurs rondrijden. En al dat politieke gezeur, waar ik als jongere fan -uiteraard- een stuk minder mee bezig was.

Maar goed, we zullen zien. Wie weet wat de toekomst brengt. Helemaal afhaken gaat niet gebeuren. :)

gloudiesaurus

Citaat van: Jehoentelaar op 24 juli 2013 - 21:50:08
Ja, dat was ook niet al te best. Maar ik vind het met alle technische trucjes om de sport leuker te maken (los van Pirelli) allemaal wat zot worden. Ook is de sport veel ontoegankelijker dan andere raceklassen, waar net zo goed een hoop topcoureurs rondrijden. En al dat politieke gezeur, waar ik als jongere fan -uiteraard- een stuk minder mee bezig was.

Maar goed, we zullen zien. Wie weet wat de toekomst brengt. Helemaal afhaken gaat niet gebeuren. :)

Mooi mooi, die ontoegankelijkheid is misschien ook wel weer de charme voor de Formule 1. Dat maak het exclusief en misschien stiekem wel mooier... Maar goed dat was in de jaren '90 ook al zo. En die politiek die is er altijd al geweest, daar interesseer ik me ook niet in . Geen enkele F1 - fan denk ik  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Dat exclusieve heeft wel wat, maar de verhoudingen zijn compleet zoek. Voor 300 euro geen drol zien op een F1-tribune, of voor dat geld ruim tien keer naar hoogwaardige kampioenschappen met een paddock pass.

Enfin, we raken off-topic. :)