Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: gloudiesaurus op 28 juni 2013 - 22:12:10
Jammer het avontuur bij Stewart liep op niks uit. Onbetrouwbare auto, team dat niet meer wilde investeren.
In Frankrijk toen begon het veelbelovend, Verstappen bleef in de kwalificatie meteen Barrichello voor.

Ach, zo bleef Hakkinen in diens eerst McLaren-kwali ook meteen Senna voor, dat zegt uiteindelijk niet zo heel veel ;).

SDG

2 juli 2006

Michael Schumacher (Ferrari) wint in Indianapolis de Grote Prijs van de Verenigde Staten. Voor de Ferrari-kopman is het al zijn vijfde overwinning op de 'Brickyard', waarvan de vierde op rij sedert 2003. De zevenvoudige wereldkampioen en zijn teamgenoot Felipe Massa bezetten de eerste startrij en samen rijden ze ook naar een dubbelzege, de eerste voor Ferrari dit seizoen.

Titelverdediger Fernando Alonso (Renault), die tot nu toe een haast perfect parcours aflegde in 2006, moet hier op Indy duidelijk zijn meerdere erkennen in de Scuderia: hij rijdt slechts de vijfde trainingstijd en finisht ook op die positie aan de finish, na de beide Ferrari's, zijn eigen teamgenoot Giancarlo Fisichella en Jarno Trulli (Toyota). Rubens Barrichello (Honda), David Coulthard (Red Bull) en Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso) pakken de resterende punten. Voor Toro Rosso, de opvolger van Minardi, is het de eerste puntenfinish uit zijn bestaan.

Na hen haalt enkel Nico Rosberg (Williams) de finish. Het hoge aantal uitvallers komt vooral op conto van een chaotische startronde, waarbij in twee verschillende crashes maar liefst zeven rijders geëlimineerd worden. Het spectaculairste ongeval is er een tussen de McLaren's van Kimi Räikkönen en Juan Pablo Montoya, de Honda van Jenson Button en de BMW van Nick Heidfeld. Laatstgenoemde maakt een aantal angstwekkende koprollen, maar komt met de schrik vrij.

In de WK-stand nadert Schumacher nu tot op 19 punten van Alonso. De Amerikaanse Grote Prijs van 2006 is de laatste voor Juan Pablo Montoya. De Colombiaanse oud-Indycar-kampioen en Indy 500-winnaar stapte in 2001 met veel bombarie bij Williams – waar hij voordien al testrijder was – binnen in de Formule 1. Hoewel hij verschillende races wist te winnen en in 2003 tot in de voorlaatste race meespeelde in de titelstrijd, wist hij de hoge verwachtingen noch bij Williams, noch bij McLaren nooit echt helemaal waar te maken.

Wanneer Montoya, Formule 1-moe aan het worden, zijn overstap naar het NASCAR-kampioenschap voor 2007 aankondigt, besluit Ron Dennis niet te wachten tot het einde van het seizoen. Na de race op Indianapolis mag de Colombiaan zijn koffers pakken; voor de rest van het seizoen wordt hij vervangen door testrijder Pedro de la Rosa. Een kleurrijk figuur verdwijnt zo via de achterdeur uit de Formule 1.



Laatste Formule 1-start voor Juan Pablo Montoya


0634

En dat, was echt heel jammerrrr....

Jehoentelaar

Zonde inderdaad. In NASCAR krijgt hij het nu ook maar niet voor elkaar.

Kootje

Hoezo "ook maar niet" ??

In F3000 won hij meermaals 'n race en pakte hij als rooky de titel.
In Cart schreef hij, wederom als rooky, meerdere races, de titel en de Indy 500 op zijn naam.
En ook in de F1 won hij met regelmaat en was hij de nachtmerrie van de ongenaakbare Schumacher.

Volgens mij kun je dan niet echt stellen dat hij 't niet voor elkaar kreeg. ::)

Jehoentelaar

Sorry dat ik niet altijd precies op alle woordjes let.

Kootje

Tsja .... kom niet aan Juan-Pablo hé!  ;) :P :D

0634

Iemand met historisch besef zou hem nou eens moeten vertellen zich op LeMans te gaan richten. Aangezien hij de GP van Monaco en de Indy 500 reeds gewonnen heeft, zou hij na Graham Hill dus de tweede kunnen worden die de Triple Crown wint. Hij is al op 2/3e.

SDG

#788
4 juli 1976

Op de eerste zondag van juli trekt het Formule 1-circus naar Frankrijk, naar het snelle circuit Paul Ricard in de Provence. De tweestrijd Niki Lauda (Ferrari)-James Hunt(McLaren) gaat hier in Frankrijk verder: het is de Brit die de polepositie pakt, voor zijn Oostenrijkse uitdager, Patrick Depailler (Tyrrell) en tweede Ferrari-man Clay Regazzoni.

Bij de start is Lauda Hunt te snel af. De Oostenrijker slaat al snel een kloof en lijkt op weg naar zijn zoveelste overwinning dit jaar. Na acht ronden echter moet de wereldkampioen het veld ruimen met mechanische pech; zijn eerste uitvalbeurt van het seizoen. Hunt neemt de kop over, op de voet gevolgd door Regazzoni, maar wanneer ook de tweede Ferrari met pech uitvalt, is er niemand die Hunt nog van de zege kan afhouden, officieel zijn eerste van het seizoen na zijn diskwalificatie in Spanje. Patrick Depailler en Penske-rijder John Watson vervolledigen het podium, de resterende punten zijn voor Carlos Pace (Brabham), Mario Andretti (Lotus) en Jody Scheckter (Tyrrell).

In de WK-stand leidt Lauda na de Franse Grote Prijs nog steeds comfortabel met 55 punten, voor Depailler (26), Scheckter (24) en Hunt (17). De dag na de race krijgt Hunt aan de groene tafel echter zijn zege in Spanje terug, zodat Lauda nu nog steeds leidt met 52 punten, maar Hunt is nu op gelijke hoogte gekomen met Depailler en heeft nu 26 punten. Het seizoen 1976, dat na de verpletterende dominantie van Lauda in de eerste seizoenshelft al beslist leek, zal in de komende races steeds verder zijn geheimen prijsgeven.



0634

Toch wel één van de mooiste lichting F1 wagens. Echte racemonsters, niet dat fragielere van hedentendage :).

Jehoentelaar

Mee eens, schitterende wagens. Fantastisch om oude beelden te bekijken van deze dingen. 8)

SDG

7 juli 2002

Michael Schumacher (Ferrari) wint op de omloop van Silverstone de Britse Grote Prijs. Voor de titelverdediger is het al zijn zevende zege uit tien wedstrijden en het is ook de zestigste overwinning uit zijn Formule 1-carrière.

Op zaterdag is het opnieuw Juan Pablo Montoya (Williams) die de snelste van het hele pak is, doch de Colombiaan kan eens te meer deze prestatie niet verzilveren tijdens de race. Doordat tweede Ferrari-man Rubens Barrichello voor de zoveelste keer dit seizoen getroffen wordt door het pechduiveltje, doordat hij bij de opwarmronde niet van zijn startplaats op de eerste rij weggeraakt en zo achteraan moet starten, heeft Montoya vrije baan bij de spurt naar de eerste bocht.

Maar wanneer het na een tiental ronden begint te regenen, zakt Williams – net als McLaren overigens – compleet door het ijs. Ferrari-meesterstrateeg Ross Brawn besluit Michael Schumacher op intermediates te zetten, wat een gouden greep blijkt. Op Michelin-regenbanden is Montoya vervolgens immers geen partij voor de op Bridgestone geschoeide Ferrari en de Duitse viervoudige wereldkampioen snelt als een speer voorbij aan zijn tegenstander op weg naar een zoveelste zege.

Rubens Barrichello maakt het feest compleet door na een felle inhaaljacht alsnog de tweede plaats te pakken, na een snedig duel met Montoya. Na hen finishen beide BAR-wagens van Jacques Villeneuve en Olivier Panis als vierde en vijfde. Voor het veelgeplaagde topteam in spe zijn het pas de eerste punten van het seizoen. Nick Heidfeld (Sauber) pakt het laatste puntje. In de WK-stand is Michael Schumacher alweer een flinke stap dichter bij zijn vijfde wereldtitel gekomen.


SDG

#792
8 juli 1990

Wereldkampioen Alain Prost (Ferrari) wint op de omloop van Paul Ricard de Grote Prijs van Frankrijk. Voor de Fransman is het al de vijfde keer in zijn carrière dat hij in zijn thuisrace zegeviert. Het is tevens de honderdste Grand Prix-overwinning voor Ferrari. In de kwalificaties zijn het opnieuw Ferrari en McLaren die de toon zetten: tweede Ferrari-man Nigel Mansell pakt de pole, voor de McLarens van Gerhard Berger en Ayrton Senna. Prost rijdt de vierde tijd.

Berger is als snelste weg bij de start, voor Mansell en Senna. Wanneer de koplopers binnenkomen voor een bandenwissel, wordt de koppositie in de race plots overgenomen door de beide March-coureurs Ivan Capelli en Mauricio Gugelmin. Het wordt al snel duidelijk dat beiden de race op één setje banden zullen proberen uit te rijden. Het Britse team, dat tot nu toe een teleurstellend seizoen doormaakte, blijkt hier op het vlakke Paul Ricard met het ontwerp van ingenieur Adrian Newey ineens wel goed uit de voeten te kunnen.

Gugelmin valt uit met pech, maar Capelli geeft geen krimp. Enkel Prost, inmiddels opgerukt naar de tweede plaats, slaagt er nog in de Italiaan bij te benen en met nog enkele ronden te gaan weet hij zijn tegenstander alsnog te verschalken. De Franse titelverdediger wint zo zijn derde race van het seizoen, voor Capelli, Senna, Nelson Piquet (Benetton), Berger en Riccardo Patrese (Wiliams). In de WK-stand nadert Prost nu tot op drie punten van Senna.

De Formule 1 komt in 1990 voor de laatste keer naar Paul Ricard. Vanaf 1991 verhuist de Franse Grote Prijs naar de omloop van Magny-Cours, in de buurt van Nevers.


Franky R.

Een van de mooiere races. Hoewel ik toen fan was van Prost heb ik die Capelli zowat naar de overwinning trachten te gillen... :P ...Ik heb altijd een zwak gehouden voor de underdogs in de F1.

SDG

Citaat van: Franky R. op 08 juli 2013 - 18:10:26
Een van de mooiere races. Hoewel ik toen fan was van Prost heb ik die Capelli zowat naar de overwinning trachten te gillen... :P ...Ik heb altijd een zwak gehouden voor de underdogs in de F1.

Voor Capelli is het er nooit echt uitgekomen. Jammer eigenlijk, want af en toe liet hij zien dat hij wel degelijk tot mooie dingen in staat was (bv. ook Portugal en Japan 1988). In 1993, nog geen drie jaar later, was zijn Formule 1-carrière alweer voorbij.

Het is trouwens die bewuste March uit 1990 waar Adrian Newey vorig jaar op Silverstone een testritje mee mocht maken.