Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

Franky R.

http://www.gppits.net/magazine/geschiedenis_11_juni_1939/


Sir John Young Stewart, geboren 11 juni 1939 te Milton in het raadsgebied West Dunbartonshire, beter bekend als Jackie Stewart, en met bijnaam The Flying Scot, is drievoudig wereldkampioen [1969, 1971 en 1973] en Schots Formule-1 coureur.

Jackie kwam al snel in contact met auto's toen hij als leerling-monteur werkte in Dumbuck Garage, in Milton, een familiebedrijfje. De Stewarts waren er Jaguar-dealers en hadden er een goed draaiende zaak. Jackies vader was motocoureur en z'n broer, Jimmy, was ook coureur, die plaatselijk al wat bekendheid kreeg.

Jackie ging in 1963 in op een aanbieding van Barry Filer, een klant in zijn ouders' garage, om te testen in een aantal van zijn wagens in Oulton Park. Stewart verblufte alles en iedereen. Ken Tyrrell kreeg al snel lucht van Jackie, en nam contact op met Jimmy om te horen of zijn jongere broer interesse had in een try-out voor het Formula Junior-team. Jackie ging erop in en nam de wagen over waar Bruce McLaren mee aan het testen was. McLaren was toen al een ervaren Formule-1 coureur en de nieuwe Cooper F3 was een zeer competitieve auto in zijn categorie. Al gauw reed Stewart snellere ronden dan McLaren, waarop McLaren terug in de wagen kroop om nog snellere ronden neer te zetten. Maar opnieuw zette Stewart snellere rondes neer en Tyrrell wilde hem bij het team. Dit was het begin van een prachtige samenwerking die hem naar de absolute wereldtop zou leiden.

SDG

Bedankt om het even over te nemen, Franky!  :)

Franky R.


SDG

#768
20 juni 2004

Regerend wereldkampioen Michael Schumacher (Ferrari) behaalt in de Amerikaanse Grote Prijs op Indianapolis alweer zijn achtste zege uit negen wedstrijden, voor zijn teamgenoot Rubens Barrichello. De Braziliaan pakt op de 'Brickyard' de pole en is ook als snelste weg, maar bij de herstart na een safetycarfase, veroorzaakt door een startcrash die meteen vier rijders elimineert – Gianmaria Bruni (Minardi), Giorgio Pantano (Jordan), Felipe Massa (Sauber) en Christian Klien (Jaguar) – schiet zijn Duitse kopman door naar de kop.

De in derde positie rijdende Fernando Alonso (Renault) is de volgende die uit de wedstrijd crasht, door aan het einde van het rechte stuk met een lekke band in de muur te glijden. De Spanjaard komt evenwel met de schrik vrij, wat echter niet kan gezegd worden van Ralf Schumacher (Williams), die eveneens omwille van een lekke band enkele ronden later bij het uitkomen van de kombocht voor start en finish met hoge snelheid zwaar in de muur crasht en midden op de baan tot stilstand komt. De hulpdiensten hebben tijdens de nieuwe safetycarfase die hierdoor afgeroepen wordt verschillende ronden nodig om de ongelukkige coureur uit zijn benarde positie te bevrijden. De jongste Schumacher loopt bij het ongeluk twee gebroken ruggenwervels op en zal verschillende maanden buiten strijd zijn.

Williams moet de kelk in de wedstrijd tot op de bodem ledigen wanneer Juan-Pablo Montoya de zwarte vlag krijgt voor het overstappen in de reservewagen na de toegestane tijdslimiet, wanneer hij vlak voor de start van de opwarmronde een probleem heeft met zijn wedstrijdwagen. Vooraan is er nog een korte strijd tussen beide Ferrari's, die uiteindelijk bij de laatste reeks pitstops in het voordeel van de titelverdediger beslist wordt. Achter hen wordt Takuma Sato (BAR) knap derde. Voor de Japanner is het zijn eerste – en achteraf gezien ook enige – podium uit zijn Formule 1-carrière. Teamgenoot Jenson Button, tot nu toe de revelatie van het seizoen, is minder fortuinlijk en moet voor het eerst dit jaar opgeven.

Uiteindelijk zullen slechts acht wagens de finish bereiken, zodat iedereen die de eindstreep haalt ook punten pakt. Na Sato zijn dat nog Jarno Trulli (Renault), Olivier Panis (Toyota), het alweer teleurstellende McLaren-duo Kimi Räikkönen en David Coulthard en tot slot Zsolt Baumgartner (Minardi). De Hongaar bezorgt met zijn enige puntenfinish uit zijn carrière zijn werkgever het enige punt van het seizoen.


SDG

21 juni 1970

Jochen Rindt wint op het circuit van Zandvoort de Grote Prijs van Nederland. De Oostenrijker, die zijn tweede overwinning van het seizoen behaalt, zegeviert voor de eerste keer in de nieuwe, revolutionaire Lotus 72, die met zijn spitse, aerodynamische uitzicht de blauwdruk zal vormen voor de Formule 1-wagen van de toekomst.

Rindt, die tevens vanop de pole start, moet bij de start nog de Ferrari van Jacky Ickx voorlaten, maar al snel neemt de Lotus-rijder opnieuw het commando om naar een vlotte zege te rijden, voor Jackie Stewart (March), Ickx, de debuterende Zwitser Clay Regazzoni (Ferrari), Jean-Pierre Beltoise (Matra) en John Surtees (McLaren). De Fransman François Cevert maakt in een Matra eveneens zijn Formule 1-debuut, als de nieuwe teamgenoot van Jackie Stewart. Bij McLaren maakt de Amerikaan Dan Gurney een comeback, als vervanger van de enkele weken daarvoor tragisch verongelukte Bruce McLaren.

Op Zandvoort beleeft de Formule 1 zijn tweede drama van het seizoen, wanneer de Brit Piers Courage (De Tomaso) dodelijk verongelukt. Na een zware crash vliegt de wagen van de coureur in brand. Het magnesium bodywork, bedoeld om de auto lichter te maken, brandt als een toorts en alle hulp komt te laat: de ongelukkige rijder verbrandt levend in zijn bolide. Teambaas Frank Williams omschrijft het verlies van zijn coureur en persoonlijke vriend Courage nu nog steeds als 'het zwartste moment uit mijn autosportloopbaan'. 


SDG

22 juni 2008

Op de omloop van Magny-Cours wordt de Grote Prijs van Frankrijk verreden, de achtste race van het seizoen. Na tegenvallende resultaten in de vorige twee wedstrijden in Monaco en Canada is Ferrari erop gebrand om hier op Franse bodem weerwraak te nemen. Titelverdediger Kimi Räikkönen en Felipe Massa laten in de kwalificaties al hun intenties blijken en bezetten de eerste startrij, voor Fernando Alonso (Renault). Robert Kubica (Sauber/BMW), die na zijn overwinning in Montréal de verrassende leider is in de WK-stand, klokt slechts de zevende tijd.

McLaren-rijders Lewis Hamilton en Heikki Kovalainen, die aanvankelijk respectievelijk de derde en zesde trainingstijd rijden, krijgen net als Nico Rosberg (Williams) een gridstraf opgelegd – Hamilton en Rosberg voor hun aandeel in de botsing in de pitstraat in Canada, Kovalainen omdat hij in de trainingen Mark Webber (Red Bull) blokkeert – zodat de Pool uiteindelijk toch nog als vijfde kan starten.

Bij de start zijn de beide Ferrari's het snelste weg, voor Jarno Trulli (Toyota), Alonso en Kubica, terwijl Hamilton zich vanuit de achtergrond naar voren probeert te werken. Het afsnijden van een bocht bij een inhaalmaneuver op Sebastian Vettel (Toro Rosso) levert hem echter een drive-through op, waardoor hij terugvalt en uiteindelijk een verloren race buiten de punten zal rijden. Alonso, die licht gestart is, komt als eerste de pit binnen maar zal zijn wedstrijdstrategie niet kunnen verzilveren. Na zijn pitstop valt hij vooraan definitief weg.

Vooraan laten de Ferrari-rijders het niet aan hun hart komen. Räikkönen lijkt op weg naar een eenvoudige overwinning, tot een van de uitlaatpijpen op zijn auto afbreekt, met vermogensverlies als gevolg. Massa kan zo de leiding overnemen en uiteindelijk naar de zege rijden. De wereldkampioen weet alsnog de tweede plaats te redden. Achter hen is er nog een felle strijd voor de laatste podiumplek tussen Trulli en Kovalainen, die uiteindelijk door de Italiaan gewonnen wordt. Een prima opsteker voor Toyota, dat zijn eerste podiumplaats in meer dan twee jaar scoort en zo een passend eerbetoon biedt aan ex-teambaas Ove Andersson, die een tiental dagen voor de Grote Prijs verongelukt bij een historische rally in Zuid-Afrika.

Kovalainen, Kubica, Webber en de beide Renaults van Nelson Piquet Jr. en Alonso pakken de resterende punten. Door zijn zege neemt Massa meteen ook de leiding over in de WK-stand. De Formule 1 komt in 2008 voorlopig voor de laatste keer naar Frankrijk. Plannen voor een nieuw circuit in de buurt van Parijs zullen omwille van de economische recessie nooit uitgevoerd worden. Nadien wordt een terugkeer naar de klassieke omloop van Paul Ricard overwogen, maar ook dit vindt tot op heden geen doorgang.



Kimi Räikkönen verliest de zege door een afgebroken uitlaat

SDG

23 juni 1985

In het Amerikaanse Detroit vindt de Grote Prijs van de Verenigde Staten plaats. Na het verdwijnen van de races in Las Vegas, Long Beach en Dallas is de wedstrijd in 'Motor City' vanaf 1985 nog de enige Formule 1-race in de VS. In de kwalificaties is Ayrton Senna (Lotus) weer eens oppermachtig. De Braziliaan pakt zijn vierde pole van het seizoen, voor Nigel Mansell (Williams), Michele Alboreto (Ferrari), Alain Prost (McLaren) en Keke Rosberg (Williams).

Bij de start is Mansell het snelste weg, maar Senna weet al na een paar bochten de eerste plaats terug te pakken. Lang duurt zijn vreugde echter niet, want na een zevental ronden moet de Lotus-coureur de eerste keer de pit opzoeken voor verse banden. Rosberg, die uitstekend gestart is en nog in de eerste ronde naar de tweede plaats oprukt, neemt de leiding over en hij zal deze niet meer afstaan. Achter hem crashen zowel Mansell, Senna als Prost uit de wedstrijd, maar de Fin krijgt het zelf ook nog moeilijk omwille van een stuk papier dat door zijn radiator opgezogen wordt en de luchttoevoer blokkeert. Een extra pitstop om het euvel te verhelpen brengt Stefan Johansson (Ferrari) tot vlak achter hem, maar transmissieproblemen werpen de Zweed uiteindelijk nog ver terug.

Rosberg wint uiteindelijk met bijna een minuut voorsprong op Johansson – die zijn tweede tweede plaats in één week scoort, Alboreto – die zijn leidersplaats in de WK-stand verstevigt, Stefan Bellof (Tyrrell) – die de klassieke atmosferische Ford Cosworth-drielitermotor de laatste puntenfinish uit zijn bestaan bezorgt, Elio de Angelis (Lotus) – die als enige coureur in alle races tot nu toe punten gescoord heeft – en Nelson Piquet (Brabham). De tweevoudige wereldkampioen scoort in Detroit pas zijn eerste punt van het seizoen. Voor Keke Rosberg krijgt het succesvolle weekend nog een leuk staartje wanneer hij vier dagen later vader wordt van een zoon die luistert naar de naam Nico.




Scandinavisch onderonsje in Detroit: Keke Rosberg wint voor Stefan Johansson

0634

Gisteren twintig jaar dood... Eén van de meest kleurrijke kampioenen: James Hunt.






SDG

25 juni 2006

Op het Circuit Gilles Villeneuve in Montréal wordt de Grote Prijs van Canada verreden. WK-leider Fernando Alonso (Renault) slaat een nieuwe dubbelslag: hij pakt op zaterdag de pole en op zondag rijdt hij naar een nieuwe zege, zijn zesde al van het lopende seizoen én de honderdste voor bandenfabrikant Michelin.

Bij de start is de titelverdediger ook als eerste weg, voor Kimi Räikkönen (McLaren), die in de spurt naar de eerste bocht tweede Renault-man Giancarlo Fisichella te snel af is. Dit ondanks een te snelle start van de Italiaan, die hem ook nog eens een drive-through oplevert. Tweede McLaren-rijder Juan-Pablo Montoya komt in de tweede ronde in botsing met Nico Rosberg (Williams), wat voor de Duitser meteen het einde van de race betekent, terwijl ook beide Midland-rijders Christijan Albers en Tiago Monteiro in elkaar haken. Na de safetycar die beide botsingen met zich meebrengt gaat Alonso op zijn elan verder en weet het duel uiteindelijk in zijn voordeel te beslechten.

Michael Schumacher (Ferrari), die een slechte start kent, weet zich nog fraai op te werken naar de tweede plaats, voor Räikkönen, Fisichella, Felipe Massa (Ferrari), Jarno Trulli (Toyota), Nick Heidfeld (BMW Sauber) en David Coulthard (Red Bull). Thuisrijder Jacques Villeneuve (BMW Sauber) rijdt een prima wedstrijd tot hij in de slotfase in de muur belandt, wat voor nog een safetycarfase zorgt. In de tussenstand heeft Alonso halverwege het seizoen een indrukwekkende 84 op 90, voor Michael Schumacher (59) en Räikkönen (39).


SDG

#774
27 juni 2010

Sebastian Vettel (Red Bull) wint in het Spaanse Valencia de Europese Grote Prijs. De Duitser pakt de polepositie en rijdt van start tot finish aan de leiding. De derde race die op het stratencircuit in Valencia verreden wordt is net als de twee vorige een saaie bedoening met nauwelijks inhaalmaneuvers.

Het enige spektakel komt er na een tiental ronden, wanneer Vettel's teamgenoot Mark Webber, die na een slechte start een vroege pitstop maakt, de Lotus van Heikki Kovalainen wil passeren. Het inhaalmaneuver loopt totaal verkeerd af: de Red Bull wordt op de achterwielen van de Lotus gelanceerd, maakt in de lucht een salto, landt ondersteboven terug op de baan, slaat terug om en schuift vervolgens met hoge snelheid in de bandenmuur, waar hij zijn vernietigende tocht met een geweldige klap beëindigt. Tot eenieders verbazing en opluchting kruipt de Australiër ongedeerd uit het wrak.

Bij de safetycarfase die hierop volgt, passeert Lewis Hamilton (McLaren) op het nippertje en onterecht de safetycar die op dat moment net de pitstraat uitrijdt, tot groot ongenoegen van thuisrijder Fernando Alonso (Ferrari). De Brit kan zo zonder plaatsverlies zijn pitstop afwerken, in tegenstelling tot Alonso, die in het middenveld terechtkomt. Bij de herstart kunnen Vettel en Hamilton bovendien profiteren van rugdekking geboden door de Sauber van Kamui Kobayashi, die nog geen pitstop maakte en nu ineens in derde positie rondrijdt. Wanneer de Japanner eindelijk zijn pit opzoekt, is het kalf voor de achterliggers al lang verdronken.

De 'stop and go'-penalty die Hamilton opgelegd wordt voor zijn fout eerder in de race heeft zo geen enkel effect meer. Vettel en Hamilton gaan in deze volgorde door de finish, de resterende punten zijn voor Jenson Button (McLaren), Rubens Barrichello (Williams), Robert Kubica (Renault), Adrian Sutil (Force India), Kobayashi, Alonso, Sébastien Buemi (Toro Rosso) en Nico Rosberg (Mercedes). In de WK-stand behoudt Hamilton de leiding, voor Button. Vettel is nu derde.




Mark Webber zweeft door het luchtruim

SDG

28 juni 1998

Op het circuit van Magny-Cours wordt de Grote Prijs van Frankrijk verreden. WK-leider Mika Häkkinen (McLaren) pakt de pole met een zucht voorsprong op zijn grote uitdager, Michael Schumacher (Ferrari). Bij Stewart maakt Jos Verstappen zijn rentree, als vervanger van de tegenvallende Deen Jan Magnussen.

Doordat de Nederlander bij de start niet van zijn plaats weggeraakt, komt er een herstart. Hierbij is Schumacher als snelste weg voor zijn teamgenoot Eddie Irvine, die zo meteen een buffer kan vormen tegenover Häkkinen. Wanneer de Fin na een twintigtal ronden eindelijk zijn inhaalmaneuver inzet, spint hij echter achterstevoren en valt terug naar de vierde plaats, na zijn eigen teamgenoot David Coulthard. Het is uiteindelijk de Schot die Irvine de tweede plaats afhandig maakt, maar een totaal mislukte pitstop door een probleem met de brandstofslang werpt hem ver terug.

Ferrari scoort zo uiteindelijk een dubbelzege, de eerste pas voor de Scuderia sedert 1990 alweer. Schumacher behaalt zijn dertigste overwinning uit zijn carrière, voor Irvine, Häkkinen, titelverdediger Jacques Villeneuve (Williams), Alexander Wurz (Benetton) en Coulthard. In de WK-stand nadert Schumacher tot op zes punten van Häkkinen.



De rentree van Jos Verstappen kent een valse start

Matthijs

Wat had Verstappen toch een mooie helm... Zal wel door het rood-wit-blauw komen dat ik dat vind.

gloudiesaurus

Jammer het avontuur bij Stewart liep op niks uit. Onbetrouwbare auto, team dat niet meer wilde investeren.
In Frankrijk toen begon het veelbelovend, Verstappen bleef in de kwalificatie meteen Barrichello voor.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Edwin90

Hij had toen op Spa goede puntenkansen (die bizarre race was dat die Damon Hill won in een Jordan). Maar toen plofte die verrekte Ford motor weer  >:(

Jehoentelaar

Met Footwork in 1996 had hij ook helemaal geen gekke auto, maar de veel te zwakke en manke V8 gooide telkens weer roet in het eten voor punten. Alleen in Argentinië had hij een keer mazzel dat de race zijn kant op viel, en dat de boel niet in elkaar zakte.