Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

Kootje

Citaat van: SDG op 20 november 2012 - 07:58:27
Een bekend verhaal is ook dat Adams bij zijn debuut zijn race-overall volgehangen had met sponsorlogo's om indruk te maken in de paddock, terwijl hij met verschillende firma's niet eens een sponsorcontract had. Waarna hij prompt het bezoek kreeg van een gerechtsdeurwaarder die hem sommeerde de bewuste logo's onmiddellijk van zijn overall te halen.

;D ;D ;D

0634

Citaat van: SDG op 20 november 2012 - 07:58:27
Citaat van: Jeroen op 19 november 2012 - 20:26:59
Reclame genoeg, op die Lotus ;).

Een bekend verhaal is ook dat Adams bij zijn debuut zijn race-overall volgehangen had met sponsorlogo's om indruk te maken in de paddock, terwijl hij met verschillende firma's niet eens een sponsorcontract had. Waarna hij prompt het bezoek kreeg van een gerechtsdeurwaarder die hem sommeerde de bewuste logo's onmiddellijk van zijn overall te halen.
Was dat Adams? Ik dacht altijd dat dat Gachot was...

Victor Monza 2008

Citaat van: Jeroen op 20 november 2012 - 19:00:37
Citaat van: SDG op 20 november 2012 - 07:58:27
Citaat van: Jeroen op 19 november 2012 - 20:26:59
Reclame genoeg, op die Lotus ;).

Een bekend verhaal is ook dat Adams bij zijn debuut zijn race-overall volgehangen had met sponsorlogo's om indruk te maken in de paddock, terwijl hij met verschillende firma's niet eens een sponsorcontract had. Waarna hij prompt het bezoek kreeg van een gerechtsdeurwaarder die hem sommeerde de bewuste logo's onmiddellijk van zijn overall te halen.
Was dat Adams? Ik dacht altijd dat dat Gachot was...
Dacht dat Gachot enkel bekend was voor zijn avonturen in een Londense taxi, waardoor Schumacher eijn kans kreeg bij Eddie Jordan.

0634


Franky R.

Citaat van: SDG op 20 november 2012 - 07:58:27
Citaat van: Jeroen op 19 november 2012 - 20:26:59
Reclame genoeg, op die Lotus ;) .

Een bekend verhaal is ook dat Adams bij zijn debuut zijn race-overall volgehangen had met sponsorlogo's om indruk te maken in de paddock, terwijl hij met verschillende firma's niet eens een sponsorcontract had. Waarna hij prompt het bezoek kreeg van een gerechtsdeurwaarder die hem sommeerde de bewuste logo's onmiddellijk van zijn overall te halen.
Wel raar, want eigenlijk is dat gratis reclame of die bedrijven wilden zich niet inlaten met Adams...[wat mij waarschijnlijker lijkt]

Jehoentelaar

Je kan je afvragen of bedrijven het leuk vinden dat hun naam wordt gezien in combinatie met een team dat in die tijd amper meer vooruit te branden was. :P

Victor Monza 2008

Citaat van: SDG op 01 september 2011 - 05:17:10
1 september 1985: autosportminnend Duitsland is voor de tweede keer in een paar weken tijd in rouw wanneer F1-rijder Stefan Bellof de dood vindt tijdens de 1000 kilometer van Spa; eerder verongelukte Manfred Winkelhock al tijdens een uithoudingsrace op Mosport. Bellof is op dat moment de titelverdediger in het WK Sportwagens en komt in Eau Rouge in aanrijding met Jacky Ickx. De Belgische veteraan komt er met de schrik van af, Bellof daarentegen crasht zwaar in de vangrails, waarbij zijn Porsche 956 in brand vliegt. De jonge West-Duitser heeft geen schijn van kans en overlijdt ter plaatse. Bellof is op dat moment pas 27 jaar en geldt als één van de grootste beloften in de autosport. Het jaar daarvoor, in 1984, maakt hij tevens zijn Formule 1-debuut bij het Tyrrell-team. Hij weet met de bescheiden auto met een atmosferische krachtbron onmiddellijk grote indruk te maken, al weet op dat moment nog niemand dat de auto niet conform de reglementen is en Tyrrell later uit de eindstand van het WK geschrapt zal worden, waarbij het al zijn behaalde resultaten verliest. Zo ook de sensationele derde plaats van Bellof in de verregende Grote Prijs van Monaco, waar hij vlak na Alain Prost en de al even verrassend voor het voetlicht getreden collega-rookie Ayrton Senna finisht en zonder het vroegtijdig afvlaggen van de race misschien wel als eerste over de finish was gegaan. In 1985 blijft de Duitser bij Tyrrell. Halverwege het seizoen stapt het team als allerlaatste over op (Renault) turbomotoren, maar voor het zover is, scoort Bellof nog een zesde plaats in de stromende regen in Portugal en een opmerkelijke vierde plaats op de stratenomloop van Detroit. Bellof wordt nu nog steeds beschouwd als iemand die een grote toekomst voor zich had en ondanks zijn bescheiden palmares (20 GP's en 4 WK-punten) wordt hij door kenners hoog aangeschreven. Kort voor zijn tragische dood wordt hij nog in verband gebracht met een zitje bij Ferrari voor 1986. Het lot beslist er echter anders over en Bellof is daardoor iemand bij wie nog steeds als bij geen ander de vraag 'wat als...?' rond zijn naam hangt. Misschien was niet ene Michael Schumacher, maar hij wel de eerste Duitse wereldkampioen Formule 1 geworden...



Schumi's idool!

Vond het een goed idee om net  tussen de verjaardag van de betreurde Stefan en de laatste race van Michael dit schitterend stukje van SDG nog eens van onder het stof te halen.

Franky R.


0634

Ik ging in 84 kijken en heb helaas nauwelijks herinneringen aan Bellof. :-[

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 23 november 2012 - 21:49:58
Ik ging in 84 kijken en heb helaas nauwelijks herinneringen aan Bellof. :-[
Ik was erbij in Zandvoort 1985, 12 jaartjes oud...Maar ik had alleen oog voor Prost en Lauda en de Ferrari's...Ik wist niet eens wie Senna en Bellof waren... :-X

Victor Monza 2008

Citaat van: Jeroen op 23 november 2012 - 21:49:58
Ik ging in 84 kijken en heb helaas nauwelijks herinneringen aan Bellof. :-[
Speling van het lot, maar Jacky Ickx was in de GP van Monaco 1984 de koersdirecteur die de race afvlagde wegens de regen op een moment dat Senna en vooral Bellof inliepen op Prost. In een interview met vader Bellof nam hij het Ickx kwalijk dat hij zijn zoon een mogelijke zege ontnomen had.
De gevolgen van de crash werden opgenomen via de on board camera in de wagen van Ickx.
De crash, alsook de laatste ronden van de Gp van Monaco vind je op YouTube.
In zijn geboortestad Giessen is er een museum met memorabilia van Stefan.
Hij is nog altijd onofficiele recordhouder op de Nordschleife in zijn huidige configuratie: 6'11''13 tijdens de kwalificaties voor de 1000 kms in 1983 ( Porsche 956 )

0634

Yup. Ik ken het verhaal. Iedereen behalve Prost was boos op Ickx. De Porsche link was snel gevonden.

Helaas heb ik de race wel gezien maar kan ik me Bellof echt niet meer herinneren...

Kootje

Bellof ..... ook voor mij niet veel meer dan 'n naam uit het verre F1 verleden. :-[

Victor Monza 2008

Citaat van: Kootje op 24 november 2012 - 07:14:30
Bellof ..... ook voor mij niet veel meer dan 'n naam uit het verre F1 verleden. :-[
Na het ongeval van Bellof verboden F1 teams hun piloten nog aan andere kampioenschappen deel te nemen waardoor de populariteit van deze stilaan wegdeemsterde.