Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

SDG

#540
8 oktober 1978

Gilles Villeneuve wint in een Ferrari de Grote Prijs van Canada. Voor de Canadees is het zijn eerste overwinning in de Formule 1. De Canadese Grote Prijs, tevens de slotwedstrijd van het seizoen, wordt voor de eerste keer verreden op een nieuwe locatie in Montréal, op een kunstmatig eiland in de Saint Lawrence-rivier dat in 1976 bij de Olympische Spelen al dienst deed als thuishaven voor de roeicompetitie. Aanvankelijk is het echter de Fransman Jean-Pierre Jarier die alle aandacht voor zich opeist. De vervanger van de in Monza tragisch verongelukte Ronnie Peterson bij Lotus rijdt in de kwalificaties naar de polepositie en rijdt vervolgens bijna 50 van de 70 ronden autoritair aan de leiding, tot hij met pech uitvalt. De weg wordt zo vrijgemaakt voor Villeneuve, die voor de tot op heden nog steeds enige thuisoverwinning van een Canadese rijder zorgt. Jody Scheckter finisht als tweede voor het Canadese Wolf-team, waardoor het thuispubliek nog een extra reden heeft om te vieren. De laatste punten van 1978 zijn voor Carlos Reutemann (Ferrari), Riccardo Patrese (Arrows), Patrick Depailler (Tyrrell) en Derek Daly, die zijn werkgever Ensign zijn enige puntenfinish van het seizoen bezorgt. Mario Andretti (Lotus), die reeds zeker was van de wereldtitel, eindigt op een anonieme tiende plaats op meer dan een ronde. Als veredelde 'rookietest' zetten enkele topteams een extra wagen in voor enkele jonge talenten. Bij Wolf bestuurt Bobby Rahal, net zoals in de vorige race in Watkins Glen, de tweede auto. Dit krijgt nadien geen vervolg, doch het zal Rahal niet beletten om later in de Amerikaanse Indycars uit te groeien tot een grote naam in de autosport. Brabham van zijn kant zet een derde auto in met de Braziliaan Nelson Piquet achter het stuur. Het is het begin van een bijzonder vruchtbare samenwerking die tot eind 1985 zal duren en twee wereldtitels zal opleveren. Michael Bleekemolen, die bij de vorige race voor het eerst de startgrid haalde, rijdt in Montréal met zijn ATS de langzaamste kwalificatietijd van alle deelnemers en is dus op zondag niet van de partij. Het is het laatste optreden van de Nederlander in de Formule 1.


SDG

9 oktober 2005

Op de omloop van Suzuka wordt de Grote Prijs van Japan verreden. Doordat het in de kwalificatie regent, worden de klassieke verhoudingen op de startgrid behoorlijk door elkaar geschud: Ralf Schumacher (Toyota) pakt de polepositie, voor Jenson Button (BAR) en Giancarlo Fisichella (Renault). De toppers staan in het middenveld of zelfs nog verder naar achter: Michael Schumacher (Ferrari) vertrekt pas als veertiende, kersvers wereldkampioen Fernando Alonso (Renault) als zestiende en de McLarens van Kimi Räikkönen en Juan-Pablo Montoya als zeventiende en achttiende. Vooraf wordt bijgevolg een spectaculaire race met veel inhaalmanoeuvres verwacht en die komt er ook. Montoya draagt op zijn manier bij tot het spektakel door aan het einde van de eerste ronde te crashen, wat de safetycar naar buiten brengt. Eenmaal de meute terug losgelaten wordt, rukken vooral Alonso en Räikkönen onweerstaanbaar op naar voren, maar de koppositie, die na de pitstops in handen gekomen is van Fisichella, lijkt buiten bereik. Dit is echter zonder Räikkönen gerekend, die in het laatste wedstrijdgedeelte alles op alles zet en iedereen ter plaatse laat. Bij het ingaan van de laatste ronde pakt hij tenslotte ook nog Fisichella met een briljante inhaalactie, buitenom in de eerste bocht. De Fin behaalt zo een magistrale zege, voor Fisichella en Alonso. Ondanks dat Renault de zege dus in de laatste ronde moet prijsgeven, neemt het team in het constructeurs-WK, mede door het uitvallen van Montoya, met nog één race te gaan de koppositie over van McLaren.



Matthijs

Moet je Fisi zuur zien kijken op het podium. Ik vond destijds dat bij bezweek onder de druk. Hij begon al te verdedigen voor de chicane, terwijl Raikkonen nog te ver was. Daardoor verloor Fisichella het momentum bij het uitkomen van de chicane, zodat Raikkonen in zijn slipstream kwam. Prachtige inhaalactie van Kimi, maar als het Alonso was geweest was het nooit gebeurd.

Kootje

Citaat van: Matthijs op 09 oktober 2012 - 09:15:30
Prachtige inhaalactie van Kimi, maar als het Alonso was geweest was het nooit gebeurd.

Want Alonso is nog nooit bezweken onder druk en maakt nooit geen inschattingsfout? ??? ::)

Matthijs

Citaat van: Kootje op 09 oktober 2012 - 16:15:32
Citaat van: Matthijs op 09 oktober 2012 - 09:15:30
Prachtige inhaalactie van Kimi, maar als het Alonso was geweest was het nooit gebeurd.

Want Alonso is nog nooit bezweken onder druk en maakt nooit geen inschattingsfout? ??? ::)
Ik schrijf Alonso omdat hij teamgenoot van Fisi was op dat moment, niet omdat ik vind dat hij foutloos is. Maar hij werd dat jaar wel kampioen, waar Fisichella zelden streed om de overwinning (en hij leek te bezwijken onder die druk). Bekijk de beelden maar eens terug.

Kootje

#545
Oke, dan begreep ik je verkeerd.
Ik dacht even dat dit weer de zoveelste 'Alonso is 'n halfgod' opmerking van 'n verstokte fan was omdat het verder imo weinig relevant is wat bij 'n ander wel of niet gebeurd zou zijn.

Sorry !!! :-[

Matthijs


SDG

10 oktober 1923

Op deze dag wordt Murray Walker geboren. De Brit doet tijdens de Tweede Wereldoorlog dienst als militair, waarna hij in de reclamewereld actief is. Doordat zijn vader aan motorenraces deelneemt, raakt hij zelf echter ook met het racevirus besmet. Hij heeft een korte carrière als motorracer, maar raakt al snel meer geïnteresseerd in sportverslaggeving. De eerste decennia concentreert hij zich vooral op motorsport, maar vanaf de jaren zeventig gaat hij ook commentaar leveren voor autoraces. Zo wordt hij in 1978 uiteindelijk door de BBC gevraagd om commentaar te leveren bij de Formule 1. Zijn populariteit als verslaggever neemt pas echt een hoge vlucht vanaf 1980, wanneer hij aan ex-wereldkampioen James Hunt gekoppeld wordt. Hoewel beiden een totaal verschillende persoonlijkheid en levensstijl hebben, blijken ze achter de microfoon niettemin een complementair duo. Walker, die doorheen de jaren ook bekend wordt door zijn vele lapsussen en onbedoeld grappige oneliners (de zogenaamde 'Murrayisms'), groeit doorheen de jaren uit tot de meest gerespecteerde autosportverslaggever. Hoewel hij af en toe ook nog andere raceklassen verslaat, krijgt hij de bijnaam 'The voice of Formula 1' mee. Wanneer Hunt in juni 1993 onverwachts overlijdt aan een hartaanval, wordt zijn plek naast Walker ingenomen door een andere voormalige Formule 1-piloot, Jonathan Palmer. Vanaf 1997 tot en met 2008 verhuist de Formule 1-verslaggeving in Groot-Brittannië naar de commerciële zender ITV en Walker maakt mee de overstap. Vanaf 1997 wordt hij opnieuw aan een andere ex-Formule 1-coureur gekoppeld, Martin Brundle. Deze zal eind 2001, wanneer Walker een punt achter zijn loopbaan zet, de nieuwe hoofdverslaggever worden. Op de vraag of het afscheid definitief is of dat hij ooit nog terugkeert, antwoordt Walker steevast met 'never say never'. Af en toe is hij dan ook nog eens achter de microfoon te vinden, zoals bij de verslaggeving van de veteranenklasse Grand Prix Masters, of keert hij voor een enkele uitzondering nog eens terug naar de Formule 1. Ook op bijna 90-jarige leeftijd kruipt het bloed nog steeds waar het niet gaan kan: bij de Britse Grote Prijs op Silverstone maakt Walker steevast een ommetje richting de commentaarboxen . Telkens weer kan hij het niet laten om, al was het maar voor even, de microfoon ter hand te nemen en van zich te laten horen.


Kootje

Top dat je deze gekozen hebt SDG.
Had 'm zelf ook in de pijplijn zitten, maar kom m'n pc ff niet in zoals je weet.
Zodra die 't weer doet, hopelijk voor 't weekend, zal ik ook weer eens 'n stukkie tikken.

SDG

13 oktober 2002

Geheel naar de geest van de rest van het seizoen is Ferrari ook in de slotrace van het seizoen 2002, de Grote Prijs van Japan in Suzuka, opperdominant. De Scuderia behaalt zijn negende dubbelzege uit zeventien races, waarvan de laatste vijf GP's van het seizoen op rij. Michael Schumacher, die al sedert de Grote Prijs van Frankrijk eind juli wereldkampioen is, behaalt zijn elfde overwinning van het jaar, een nieuw record, en staat bovendien alle wedstrijden van 2002 op het podium. Samen met teamgenoot Rubens Barrichello scoort hij vijftien overwinningen en 221 punten voor Ferrari (144 tegen 77), dat daarmee in een onwaarschijnlijk recordjaar, dat enkel moet onderdoen voor dat van McLaren in 1988, evenveel punten behaalt als alle andere teams samen. Enkel Ralf Schumacher (Williams) en David Coulthard (McLaren) kunnen respectievelijk in Maleisië en Monaco de rode dominantie heel eventjes doorbreken. Kimi Raikkönen wordt in Japan derde, Juan-Pablo Monyoya vierde. Lokale held Takuma Sato rijdt in zijn Jordan naar de vijfde plaats, zijn beste resultaat tot dan toe, wat meteen de redding van zijn verdere F1-loopbaan betekent. In de eindstand van het WK gaat Michael Schumacher Barrichello en Montoya vooraf, bij de constructeurs zijn de dichtste ereplaatsen na Ferrari voor Williams en McLaren. De Grote Prijs van Japan is de laatste race voor Mika Salo, Eddie Irvine en Alex Yoong. Allan McNish komt zelfs niet meer aan zijn afscheidsrace toe, nadat hij van de dokters startverbod krijgt na een immens trainingsongeluk op zaterdag. Het is de laatste wedstrijd waarin de eerste zes finishers punten scoren; vanaf 2003 krijgen de eerste acht wagens aan de aankomst punten toebedeeld. Ook is het de laatste keer dat iedereen in de kwalificaties vrij over twaalf rondjes in een uur tijd mag beschikken. Vanaf 2003 dient iedereen zich om beurt te kwalificeren in één vliegende ronde.


SDG

Eentje dat we vorig jaar al hadden, maar dat ik speciaal voor de gelegenheid nog eens heropgevist heb om mijn tiende verjaardag als lid van dit forum te vieren!  ;)

Kootje

Citaat van: SDG op 13 oktober 2012 - 00:04:52
Eentje dat we vorig jaar al hadden, maar dat ik speciaal voor de gelegenheid nog eens heropgevist heb om mijn tiende verjaardag als lid van dit forum te vieren!  ;)

Te lui om Suzuka '86 te behandelen ?  ;) :P :D ;D

SDG

Citaat van: Kootje op 13 oktober 2012 - 07:15:41
Citaat van: SDG op 13 oktober 2012 - 00:04:52
Eentje dat we vorig jaar al hadden, maar dat ik speciaal voor de gelegenheid nog eens heropgevist heb om mijn tiende verjaardag als lid van dit forum te vieren!  ;)

Te lui om Suzuka '86 te behandelen ?  ;) :P :D ;D

Suzuka '86? Ken ik niet. Wie won die race misschien?

Kootje

#553
Citaat van: SDG op 13 oktober 2012 - 07:24:19
Suzuka '86? Ken ik niet.

'86 ?? ??? ...... Foutje :-[, moest '96 zijn.


CitaatWie won die race misschien?

Niet misschien, maar zeker weten dat Hill die race won. :P
Hij verzekerde zich daarmee van de titel.
Schumi en Hakkinen maakten het podium compleet.

SDG

Citaat van: Kootje op 13 oktober 2012 - 10:16:40
Citaat van: SDG op 13 oktober 2012 - 07:24:19
Suzuka '86? Ken ik niet.

'86 ?? ??? ...... Foutje :-[, moest '96 zijn.


CitaatWie won die race misschien?

Niet misschien, maar zeker weten dat Hill die race won. :P
Hij verzekerde zich daarmee van de titel.
Schumi en Hakkinen maakten het podium compleet.

Aaah... deze race dus.  ;)

http://www.gppits.net/forum/index.php/topic,11719.msg307274.html#msg307274