Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

Franky R.

Citaat van: Kootje op 08 september 2012 - 10:04:47
Dat blijft voor mij de meest zieke beslissing ooit.
Mijn God, wat was ik pissig op dat moment, en zelfs nu word ik er nog kwaad om. >:(


Ik ook...Zo doorzichtig! Ik heb er nog documentatie van over de betrokkenheid van Mosley in deze casus! Spy-gate en de oorlog tussen Mosley en Ron Dennis speelde ook nog mee!


Mss. brouw ik er ooit een verhaal van voor in het magazine...

Matthijs

Citaat van: Franky R. op 10 september 2012 - 15:06:11
Citaat van: Kootje op 08 september 2012 - 10:04:47
Dat blijft voor mij de meest zieke beslissing ooit.
Mijn God, wat was ik pissig op dat moment, en zelfs nu word ik er nog kwaad om. >:(


Ik ook...Zo doorzichtig! Ik heb er nog documentatie van over de betrokkenheid van Mosley in deze casus! Spy-gate en de oorlog tussen Mosley en Ron Dennis speelde ook nog mee!


Mss. brouw ik er ooit een verhaal van voor in het magazine...

Wat een onzin om er zoveel achter te zoeken met Spy Gate enzo. Hamilton geeft zijn plek af maar pakt hem direct weer terug. Als hij de chicane gewoon had genomen ipv af te steken, was hij nooit in de positie geweest Raikkonen te passeren voor La Source. Kortom: Hamilton haalde voordeel uit het afsteken van de chicane en dat mag niet. Kortom: een straf. We kunnen erover discussiëren of de regels hieromtrent duidelijk genoeg waren (dat zal wel niet), maar dat staat los van een oorlog, Spy Gate of vermeende betrokkenheid van kopstukken.

Franky R.

Citaat van: Matthijs op 10 september 2012 - 15:39:35
Citaat van: Franky R. op 10 september 2012 - 15:06:11
Citaat van: Kootje op 08 september 2012 - 10:04:47
Dat blijft voor mij de meest zieke beslissing ooit.
Mijn God, wat was ik pissig op dat moment, en zelfs nu word ik er nog kwaad om. >:(


Ik ook...Zo doorzichtig! Ik heb er nog documentatie van over de betrokkenheid van Mosley in deze casus! Spy-gate en de oorlog tussen Mosley en Ron Dennis speelde ook nog mee!


Mss. brouw ik er ooit een verhaal van voor in het magazine...

Wat een onzin om er zoveel achter te zoeken met Spy Gate enzo. Hamilton geeft zijn plek af maar pakt hem direct weer terug. Als hij de chicane gewoon had genomen ipv af te steken, was hij nooit in de positie geweest Raikkonen te passeren voor La Source. Kortom: Hamilton haalde voordeel uit het afsteken van de chicane en dat mag niet. Kortom: een straf. We kunnen erover discussiëren of de regels hieromtrent duidelijk genoeg waren (dat zal wel niet), maar dat staat los van een oorlog, Spy Gate of vermeende betrokkenheid van kopstukken.


Dat mag jij onzin vinden.


Crash-gate vonden ook nogal wat mensen 'onzin'...Het punt is dat Lewis werd gestraft, terwijl er geen...ik herhaal het even voor je...geen duidelijk omschrijving in het reglement stond voor dit soort gevallen.


En had hij zijn positie niet teruggegeven? Of vind je dat ook onzin?


Pas na Spa 2008 werd het eea verduidelijkt. En de dienstdoende steward werd toen gebeld door Mosley...Volgens mij onderschat je het toenmalige kleinzieligheid van Max Mosley... ::)


Bovendien vergeet je nogal makkelijk dat Whiting tot twee keer toe zei dat er niets aan de hand was, toen McLaren vroeg of ze goed hadden gehandeld.


Na twee uur [waarom zo lang?] besloot men 'opeens' om Hamilton te bestraffen...Saillant detail; de desbetreffende steward is nooit meer teruggekeerd op zijn post. Tony Scott Andrews was zijn naam...

Matthijs

Nouja dat zal allemaal wel en je zult me wel kinderachtig vinden dat ik het niet allemaal nazoek.

Wat voor mij zo klaar als een klontje is: Hamilton haalde voordeel uit het afsnijden van de chicane, want als hij de chicane had gehaald was hij nooit in de positie geweest om Raikkonen direct terug te pakken. Ik ben het met je eens dat er geen duidelijke regel bestond omtrent het teruggeven van je positie, maar sportief gezien vond ik de straf helemaal terecht.

Omgekeerd werkt het ook vind ik: Belastre strafte Senna in 1989 conform de regels voor het afsnijden van de chicane in Suzuka 1989, maar je bent het toch met me eens dat de regels hier niet hadden moeten worden gevolgd?

Franky R.

Citaat van: Matthijs op 10 september 2012 - 17:04:31
Nouja dat zal allemaal wel en je zult me wel kinderachtig vinden dat ik het niet allemaal nazoek.

Wat voor mij zo klaar als een klontje is: Hamilton haalde voordeel uit het afsnijden van de chicane, want als hij de chicane had gehaald was hij nooit in de positie geweest om Raikkonen direct terug te pakken. Ik ben het met je eens dat er geen duidelijke regel bestond omtrent het teruggeven van je positie, maar sportief gezien vond ik de straf helemaal terecht.

Omgekeerd werkt het ook vind ik: Belastre strafte Senna in 1989 conform de regels voor het afsnijden van de chicane in Suzuka 1989, maar je bent het toch met me eens dat de regels hier niet hadden moeten worden gevolgd?


Dat Hamilton voordeel haalde uit het afsnijden, was een conclusie wat achteraf werd geuit...Zo kan ik het dan ook. Het punt op dat moment was, dat Hamilton een plaats won en deze teruggaf.
McLaren kon dit dan ook aantonen dmv telemetrie, waaruit bleek dat Hamilton had gelift.


En sportief gezien terecht? Ja, als Kimi als tweede was gefinished. Dat was een eventuele straf terecht geweest, maar Kimi pakte de leiding terug en crashte even later tegen een muur.
Dus hoezo sportief? Ferrari had haar verlies ook kunnen nemen.


En vertel ook even hoe het kwam dat Lewis die chicane moest afsnijden? ::)


Senna idem...Dat was Senna vs Prost & Balestre...Dat afsnijden was ook een flauwekul-argument, want pas later vonden het ideale stok, nml. dat Senna werd aangeduwd door de marshals terwijl zijn motor was uitgevallen...Argument achteraf om Senna te pakken? Absoluut!


En ook hier was de top van de FIA erbij betrokken. Dus waarom jij het zo zeker weet dat Mosley niet heeft ingegrepen tijdens Spa 2008... ???

0634

Citaat van: Matthijs op 10 september 2012 - 17:04:31
Omgekeerd werkt het ook vind ik: Belastre strafte Senna in 1989 conform de regels voor het afsnijden van de chicane in Suzuka 1989, maar je bent het toch met me eens dat de regels hier niet hadden moeten worden gevolgd?
Dat zat wat anders in elkaar.

gloudiesaurus

Damn Monza 2000, alweer 12 jaar geleden...

Ik hoor het Mol nog zeggen...

Zonta en Verstappen, zij aan zij, bijna in elkaar.......

En Verstappen meteen na de finish... how is Pedro?

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

SDG

#502
11 september 1976

Op deze dag wordt in het Tsjechische Liberec Tomas Enge geboren. De coureur rijdt al enkele jaren in de Formule 3000 rond wanneer hij eind 2001 de Braziliaan Luciano Burti, die enkele races out is na zijn zware crash in de Grote Prijs van België, mag vervangen bij Prost. Enge, die zo de allereerste Formule 1-coureur uit het voormalige Oostblok is in de moderne geschiedenis, rijdt drie wedstrijden voor het team, in Italië, de Verenigde Staten en Japan. Zijn beste klassering is een twaalfde plaats in zijn debuutrace. Wanneer Prost in het tussenseizoen failliet gaat, keert Enge terug naar de Formule 3000. Hij verovert dat jaar de titel, die hij echter verliest nadat hij in Hongarije uit de klassering geschrapt wordt wegens een positieve drugtest. Hij geraakt zo meteen ook uit de gratie van de Formule 1-teams en dient zijn autosportcarrière in een andere richting verder te zetten. In de daaropvolgende jaren rijdt hij zowel Le Mans, Indycars, A1GP als GT1. In 2012 is hij nog steeds actief in de laatstgenoemde klasse wanneer hij voor de tweede keer in zijn loopbaan positief test op druggebruik, wat hem een schorsing van anderhalf jaar oplevert. De sportieve toekomst van de Tsjech ziet er daardoor momenteel vrij onzeker uit.


Matthijs

Jammer. Was een redelijke coureur en volgens mij een leuke vent. Jammer dat hij niet van de drugs kon afblijven, want met doping had het natuurlijk niets van doen.

Franky R.

Citaat van: Matthijs op 11 september 2012 - 13:22:22
Jammer. Was een redelijke coureur en volgens mij een leuke vent. Jammer dat hij niet van de drugs kon afblijven, want met doping had het natuurlijk niets van doen.


Mee eens! Ik vond het best bizar dat hij zijn titel verloor vanwege een beetje wiet in zijn mik... ::) ...Alsof hij het gehele seizoen had lopen blowen.


Die tweede keer was idd. gewoon een stommiteit. Echt gewoon zijn eigen schuld.

SDG

#505
12 september 1976

Ronnie Peterson wint in een March de Grote Prijs van Italië op het circuit van Monza. De overwinning van de Zweed komt als een kleine verrassing, aangezien het pas de tweede keer dit seizoen is dat de coureur in de punten finisht, na zijn zesde plaats twee races eerder in Oostenrijk. De Fransman Jacques Laffite bezorgt zichzelf en Ligier de eerste polepositie uit hun respectievelijke carrières, terwijl James Hunt en Jochen Mass (McLaren) aanvankelijk niet eens gekwalificeerd zijn, net als John Watson (Penske), omdat hun tijden geschrapt worden wegens illegale benzine. Het is pas nadat de drie coureurs op de laatste plaatsen op de startgrid forfait geven dat ze toch aan de race kunnen deelnemen. Terwijl Peterson wint, voor Regazzoni (Ferrari) en Laffite, is het echter de man op de vierde plaats die alle aandacht opeist: Niki Lauda. De titelverdediger, die begin augustus bij een crash op de Nürburgring zware brandwonden opliep die hem voor het leven verminkten en nadien verschillende dagen tussen leven en dood zweefde, slaat de wereld met verstomming door nu al terug achter het stuur van zijn Ferrari te kruipen en ook nog eens behoorlijk competitief voor de dag te komen. Doordat Hunt van de baan spint, weet Lauda bovendien zijn voorsprong in de WK-stand terug wat te vergroten: het gat met Hunt is na Monza, met nog drie races te gaan, 17 punten. Als voorproefje op 1977, wanneer hij de vaste teamgenoot van Lauda zal worden, bestuurt de Argentijn Carlos Reutemann in Monza alvast een derde Ferrari. March van zijn kant scoort voor het laatst een overwinning in de Formule 1.


Matthijs

SDG, wil je (een keer) een item maken over Sid Watkins? Niet helemaal 'geschiedenis', maar toch...

Franky R.

Citaat van: Matthijs op 13 september 2012 - 08:23:57
SDG, wil je (een keer) een item maken over Sid Watkins? Niet helemaal 'geschiedenis', maar toch...


Waarom zou Watkins geen geschiedenis zijn? Die man is toch zeer belangrijk geweest voor de veiligheid/nazorg in de F1!

Matthijs

Citaat van: Franky R. op 13 september 2012 - 11:55:45
Citaat van: Matthijs op 13 september 2012 - 08:23:57
SDG, wil je (een keer) een item maken over Sid Watkins? Niet helemaal 'geschiedenis', maar toch...

Waarom zou Watkins geen geschiedenis zijn? Die man is toch zeer belangrijk geweest voor de veiligheid/nazorg in de F1!
Helemaal mee eens, ik stel het ook niet voor niks voor. Wat ik bedoelde is dat zijn overlijden nog geen geschiedenis is, maar juist heden (al is het inmiddels wel een dag geleden).

Franky R.

Citaat van: Matthijs op 13 september 2012 - 12:49:38
Citaat van: Franky R. op 13 september 2012 - 11:55:45
Citaat van: Matthijs op 13 september 2012 - 08:23:57
SDG, wil je (een keer) een item maken over Sid Watkins? Niet helemaal 'geschiedenis', maar toch...

Waarom zou Watkins geen geschiedenis zijn? Die man is toch zeer belangrijk geweest voor de veiligheid/nazorg in de F1!
Helemaal mee eens, ik stel het ook niet voor niks voor. Wat ik bedoelde is dat zijn overlijden nog geen geschiedenis is, maar juist heden (al is het inmiddels wel een dag geleden).


Oh, dat bedoel je...Hm, ja! Daar heb je gelijk in, maar met diens overlijden wordt er wel een tijdperk afgesloten. Watkins was trouwens al sinds 2004 gepensioneerd...Dus geschiedenis genoeg voor mij... ;)