Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

Kootje

De ironie wil dat juist de dood van Peter Collins de aanleiding was voor Hawthorne's vervroegde pensioen.
Vervolgens rijdt hij zichzelf dood op de openbare weg.

0634

Tja Hawthorn... schijnt een leuke vent te zijn geweest. Echt een authentieke autocoureur, hield van snelle wagens, mooie vrouwen en het lekkere leven.

SDG

#227
23 januari 1982

In het Zuid-Afrikaanse Kyalami wordt de eerste Grote Prijs van het nieuwe seizoen verreden. Lange tijd hangt de race echter aan een zijden draadje, aangezien de Formule 1-rijders bij het begin van de kwalificaties besluiten om tot een staking over te gaan omwille van de invoering van een superlicentie, die voortaan vereist wordt om deel te nemen aan de races. De toezegging van de FISA om de scherpe kantjes van het voorstel nogmaals te evalueren redt de race, die uiteindelijk gewonnen wordt door Alain Prost (Renault), voor Carlos Reutemann (Williams) en René Arnoux (Renault). In Kyalami draait alles echter om één man: Niki Lauda. De wereldkampioen van 1975 en 1977, die eind 1979 de Formule 1 de rug toekeerde, maakt na twee jaar afwezigheid een opmerkelijke comeback bij McLaren. Tijdens de staking op de eerste trainingsdag laat hij zich meteen opmerken als de drijvende kracht achter de actie en ook in de wedstrijd zelf geeft hij meteen zijn visitekaartje af door als vierde te finishen. In Kyalami kwalificeren de Duitser Manfred Winkelhock en de Braziliaan Raul Boesel zich voor het eerst voor een Grote Prijs, terwijl Brabham voor het eerst de BMW-turbomotor in een race inzet. Vanaf de Grote Prijs van Zuid-Afrika 1982 wordt het maximaal toegelaten auto's in de race verhoogd van 24 tot 26, en bovendien is het de laatste keer dat er al in de maand januari een Formule 1-race verreden wordt. Voortaan zal het nieuwe seizoen steeds op zijn vroegst pas in de maand maart beginnen.



'Sleep-in' tijdens de coureursstaking




Start van de race

SDG

25 januari 1976

Titelverdediger Niki Lauda wint in zijn Ferrari de openingsrace van het seizoen 1976 in Brazilië. Op de lange omloop van Interlagos is de Oostenrijker sneller dan de Fransman Patrick Depailler (Tyrrell) en de Brit Tom Pryce (Shadow). De race in Sao Paulo is de eerste voor de Braziliaan Ingo Hoffmann, die bij Fittipaldi naast zijn landgenoot Emerson Fittipaldi mag plaatsnemen. De tweevoudige wereldkampioen, die in het tussenseizoen van McLaren naar het team van zijn broer overgestapt is, zal zichzelf met deze opmerkelijke transfer de rest van zijn formule 1-carrière, die nog tot eind 1980 zal duren, tot niet meer dan een figurantenrolletje veroordelen. Twee podiumplaatsen in 1978 en 1980 zijn zijn enige verdere noemenswaardige resultaten. Het Brabham-team komt voor het eerst met de Alfa-motor aan de start en ook het Franse Ligier-team maakt in 1976 in Brazilië zijn debuut.


SDG

26 januari 1975

De Braziliaan Carlos Pace wint in een Brabham-Cosworth de Grote Prijs van Brazilië op Interlagos. Net als twee weken eerder bij de seizoensopener in Argentinië is de Fransman Jean-Pierre Jarier (Shadow) de snelste in de kwalificaties. Deze keer haalt hij wel de start en rijdt hij bovendien driekwart van de race soeverein aan de leiding, tot hij uiteindelijk alsnog met pech langs de kant moet. De weg is meteen vrij voor Pace, die voor eigen publiek zijn eerste Formule 1-zege behaalt, voor het McLaren-duo Emerson Fittipaldi en Jochen Mass. Voor Pace zal het bij deze enige zege blijven. De Braziliaan zal voor Brabham blijven rijden gedurende de rest van zijn carrière, die in maart 1977 abrupt ten einde komt wanneer hij verongelukt bij een vliegtuigcrash. Wanneer de omloop van Interlagos in 1990 na tien jaar afwezigheid terugkeert op de F1-kalender, zal deze als eerbetoon aan de voormalige Grand Prix-winnaar omgedoopt worden tot Carlos Pace-circuit.


Enzo

Mooie stukken SDG!
Erg leuk om te lezen!  8)

SDG

27 januari 1980

René Arnoux wint in een Renault de Grote Prijs van Brazilië op Interlagos. Voor de Fransman is het de eerste overwinning uit zijn Formule 1-loopbaan en hij krijgt de overwinning in de schoot geworpen wanneer de soevereine koploper in de race, zijn land- en teamgenoot Jean-Pierre Jabouille, met een defecte turbo langs de kant moet. Vice-werelkampioen Gilles Villeneuve (Ferrari) neemt dankzij een raketstart de kop van de wedstrijd, maar al snel zijn de Renault-turbowagens heer en meester. De betrouwbaarheid heeft de Franse constructeur echter nog steeds niet onder de knie. Arnoux heeft vandaag echter het geluk dat zijn teamgenoot doorgaans ontbeert en wint voor de verrassende Elio de Angelis (Lotus), die zijn eerste podiumplaats pakt, en WK-leider Alan Jones. De Grote Prijs van Brazilië wordt voor de laatste keer op het acht kilometer lange bochtenlabyrint van Interlagos gereden; met ingang van 1981 verhuist de Braziliaanse race voor de rest van het decennium naar Rio de Janeiro. Vanaf 1990 keert de wedstrijd terug naar Sao Paulo, op een inmiddels grondig hertekende en fel ingekorte omloop.


SDG

28 januari 1973

Titelverdediger Emerson Fittipaldi wint in het Argentijnse Buenos Aires in een Lotus-Ford de openingsrace van het seizoen 1973. Zijn grote uitdagers van het Tyrrell-team, François Cevert en Jackie Stewart, eindigen respectievelijk als tweede en derde. Clay Regazzoni (BRM) kwalificeert zich tijdens de trainingen op de pole, maar in de race finisht hij als zevende net buiten de punten. De Zweed Ronnie Peterson rijdt voor het eerst in een Lotus, als teamgenoot van de regerend wereldkampioen, en teambaas Frank Williams beproeft voor de zoveelste keer zijn geluk door voor het eerst de Iso-Marlboro aan de start te brengen.



0634

Leuk om te lezen, leuk ook dat soort foto's. Lijkt mij zo'n mooi tijdperk, de jaren '70. Zelf ben ik gaan kijken halverwege de jaren 80, ook mooi, maar ik heb het altijd jammer gevonden de jaren 70 te hebben gemist. Fittipaldi, Stewart, Rindt, Lauda (in zijn topjaren), Hunt, Peterson, die weergaloze wagens (zo mooi zijn ze nooit meer geweest).... prachtige jaren in mijn beleving (maar misschien maak ik het in mijn gedachtes mooier dan het is)

Kootje

#234
Op deze dag in het jaar 1926, werd in het Amerikaanse Phoenix Arizona de latere Indy 500 winnaar James "Jimmy" Ernest Bryan geboren. Nadat z'n eerste poging in '51 nog uitliep op 'n DNQ, wist hij in de 9 jaar erna wel deelname af te dwingen, en in '58 zelfs de race te winnen. Aangezien de Indy 500 in die jaren nog meetelden voor het Formule 1 kampioenschap, mag hij zich daardoor in het illustere rijtje Formule 1 winnaars rekenen.

Gedurende zijn verdere loopbaan zou hij in de AAA & Championship Cars uitkomen, kampioenschappen die hij in resp. '56 & '57 op zijn naam zou schrijven. Met 23 overwinningen uit 72 races behoorde hij tot de groten in zijn klasse, totdat 'n crash tijdens de race op de Longhorne Speedway in Pennsylvania hem fataal zou worden. Sindsdien gaat één van de twee races op de Phoenix International Raceway, als de Jimmy Bryan Memorial door het leven. Deze 19e juni van 1960 zou tevens de boeken ingaan als één van de zwartste dagen van de autosport, nadat eerder die dag ook Formule 1 coureurs Alan Stacey & Chris Barlow het leven lieten tijdens de GP op het Belgische Spa.

SDG

29 januari 1978


De Argentijn Carlos Reutemann wint in een Ferrari de Grote Prijs van Brazilië. De race wordt voor de eerste keer in de geschiedenis op het Jacarepagua-circuit in Rio de Janeiro gereden, dat verder ook van 1981 tot en met 1989 als gastheer voor de Braziliaanse Grand Prix zal dienen. Thuisrijder Emerson Fittipaldi wordt verrassend tweede; voor het Braziliaanse Fittipaldi-team is dit tevens het beste resultaat uit zijn bestaan. Titelverdediger Niki Lauda (Brabham) wordt derde. De hoge temperaturen waarin de race verreden wordt spelen in de kaart van bandenleverancier Michelin, dat zijn eerste zege in de Formule 1 behaalt. De Braziliaanse Grand Prix van 1978 is ook de eerste in de geschiedenis van Arrows, een team opgericht door dissidenten van Shadow, die niet alleen voormalig Shadow-rijder Riccardo Patrese maar ook de complete ontwerptekeningen van het Shadow-model voor 1978 naar hun nieuwe team meenemen. De eerste auto van het team wordt halverwege het seizoen 1978 na een door Shadow ingespannen rechtszaak dan ook als plagiaat bestempeld, waarna Arrows in allerijl een nieuwe wagen op de baan brengt.


Kootje

Er is er een jarig HOERA HOERA ......

Jawel, vandaag is de dag dat het 62 jaar geleden is dat in het Zuid-Afrikaanse Oost London, oud wereldkampioen Jody David Schekter wordt geboren.



Schekter die in '72 fabelachtig debuteerde bij McLaren, zou z'n eerste overwinning echter pas in '74 behalen.  Daarmee zette hij wederom 'n uniek iets neer. Na in '73 al de eerste coureur met startnummer 0 te zijn (in '93-'94 reed Damon Hill hier ook mee), werd hij nu ook de enige coureur die met 'n zeswieler 'n race won. Dit was uiteraard in de Tyrell P34, waar hij de verongelukte Cevert verving. Na 2 derde plaatsen in de eindstand ('75-'76), maakte hij in '77 de overstap naar het team van Wolff. Ook daar streed hij weer mee voor de titel, die hij uiteindelijk aan Niki Lauda moest laten. Zelf moest hij nog tot '79 wachten alvorens z'n wereldtitel in de wacht te slepen, nu uitkomend voor Ferrari. Het jaar erop werd een grote deceptie, waarop hij besloot de F1 te verlaten.



Nadat hij eerst succesvol in zaken ging in de VS, is hij verhuisd naar Engeland. Daar investeerde hij z'n fortuin in de biodynamische landbouw. Hij runt nu de Laverstoke Park Farm in Hampshire. Qua autosport doet Jody niet veel meer. Daarin blijft het bij het steunen van zoon Thomas, die er 'n redelijke carriere in de Indycars op nou houd.


SDG

#237
4 februari 1979

Twee weken na de openingsrace in Argentinië wint Ligier nu ook de tweede race van het Formule 1-seizoen 1979, in Brazilië. Dit keer is de dominantie van het Franse team nog nadrukkelijker: Jacques Laffite en Patrick Depailler zijn bij de kwalificaties al één en twee en in die volgorde rijden ze ook van start tot finish. Voor Ligier is het de eerste en enige dubbelzege uit zijn bestaan. De Argentijn Carlos Reutemann (Lotus) eindigt als derde al bijna op driekwart minuut, terwijl Didier Pironi (Tyrrell) als vierde de laatste rijder is die op Interlagos binnen dezelfde – acht kilometer lange en bijna tweeënhalve minuut durende – ronde finisht. De volgende race in Zuid-Afrika zal Ferrari voor het eerst zijn nieuwe wagen voor 1979 inzetten en zo de winnende rol in de eerstvolgende wedstrijden overnemen. Daarmee komt ook een voorlopig eind aan de dominantie van Ligier, dat in de Zuid-Amerikaanse races begin 1979 het absolute hoogtepunt uit zijn bestaan beleeft.


Gerard

Vandaag 40 jaar geleden werd ik geboren... En vandaag 1 jaar geleden maakte Robert Kubica zijn horrorcrash in de rallyauto mee...

Matthijs

Citaat van: Gerard op 06 februari 2012 - 11:46:07
Vandaag 40 jaar geleden werd ik geboren... En vandaag 1 jaar geleden maakte Robert Kubica zijn horrorcrash in de rallyauto mee...
Opzichtige manier om naar felicitaties te bedelen, maar gefeliciteerd!!