Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

0634

Moet je uit je hoofd weten, is een klassieker! ;)

Was die regenrace, waarbij Schumacher uiteindelijk de zege van Alesi in de laatste ronde afsnoepte, na o.a. een mooi gevecht met Damon.

Wizard

Dat herinner ik mij zeker. ;) Maar niet wat met Damon gebeurde.

0634

Ah, nou vooruit ;)...

Damon spinde eraf en klapte voor Schumacher toen die de volgende ronde langs reed. Dat klappen weet je toch nog wel?

Wizard


0634

#184
En kort daarvoor ging hij over de curbs en werd hij in de boarding gesmeten.


SDG

#185
15 november 1987: twee weken na zijn zege in Japan wint Gerhard Berger ook de afsluitende wedstrijd van het seizoen, de Grote Prijs van Australië in Adelaide. De Oostenrijker domineert in zijn Ferrari het hele weekend en omdat op dat moment nog niemand kan vermoeden hoe oppermachtig McLaren in 1988 zal zijn, zien velen in hem op basis van zijn prestaties een titelkandidaat voor het volgende seizoen. Doordat de als tweede gefinishte Ayrton Senna (Lotus-Honda) omwille van een onreglementaire auto gediskwalificeerd wordt, zorgt Michele Alboreto meteen voor een Ferrari-dubbelzege. De overige puntenfinishes zijn voor Thierry Boutsen (Benetton), Jonathan Palmer (Tyrrell), Yannick Dalmas (Larrousse) en Roberto Moreno (AGS). Doordat Dalmas buiten mededinging meerijdt omdat zijn team bij de start van het seizoen slechts één wagen (voor Philippe Alliot) heeft ingeschreven, scoort de jonge Fransman evenwel geen punten voor zijn vijfde plaats. Voor Moreno en AGS, dat het hele seizoen lang één van de langzaamste auto's van het deelnemersveld had, is het eerste punt uit hun geschiedenis echter een ware sensatie. De afsluitende race van het seizoen 1987 is de laatste wedstrijd voor de Italiaan Teo Fabi en de succesvolle TAG/Porsche-motor van McLaren. Ook het Italiaanse Motori Moderni, motorleverancier van Minardi, stopt er na deze race mee. Doordat Nigel Mansell nog steeds herstellende is van zijn crash op Suzuka en Riccardo Patrese als voorbereiding op het volgende seizoen alvast de overstap naar Williams maakt, mag Europees F3000-kampioen Stefano Modena bij Brabham – dat in 1988 een sabbatjaar zal nemen – zijn Formule 1-debuut maken. In de eindstand van het WK 1987 pakt Nelson Piquet zijn derde titel voor Nigel Mansell en Ayrton Senna, bij de teams is Williams winnaar voor McLaren en Lotus. Jonathan Palmer is eindwinnaar van de Jim Clark Trophy (beste coureur met een atmosferische motor), Tyrrell wint de Colin Chapman Cup (beste niet-turboteam).



Man van het weekend: Gerhard Berger (Ferrari)





Riccardo Patrese in de 'Red Five' van Nigel Mansell

SDG

15 november is in de moderne F1-geschiedenis overigens de laatste dag op het jaar waarop er nog een GP gereden werd (in de jaren zestig waren er occasioneel nog een paar races in december), dus gaat het in deze rubriek de komende tijd wellicht iets rustiger worden...

Sabai

Vandaag op 26 november is er door Vettel geschiedenis geschreven door het record van Nigel Mansel te verbeteren naar 15 poles in 1 seizoen . Iets wat een vrij unieke prestatie is en niet zo snel herhaalt zal worden.

0634

#188
Klopt. Het is razendknap en alles, toch krijg ik steeds meer moeite met het waarderen van dit soort records. Er zijn gewoon meer races als toen. Mansell kwalificeerde zich in 92 simpelweg gemiddeld beter dan Vettel nu. Dus het record is dubieus, zeker omdat Vettel pas vijfde staat als het gaat om gemiddeld hoogste aantal poles.

En zo zijn er meer records. Schumacher wint 91 GP's, Fangio maar 24, maar dat is wel bijna de helft van zijn deelnames, iets waar MS dan weer bij lange na niet in de buurt komt. Niet om iemand's prestatie teniet te doen of te bagatelliseren maar dit soort records hebben steeds minder waarde.

0634

27 november 1995:

Vandaag in 1995 stierf Giancarlo Baghetti in Milaan aan kanker. De oud-coureur reed Formule 1 van 1961 tot 1967 en deed dat onder meer voor Ferrari, Lotus en Brabham.

Baghetti kwam tot slechts 21 deelnames, maar heeft een bijzondere prestatie op zijn naam staan die vermoedelijk nooit meer geëvenaard zal worden: De Italiaan won bij zijn Formule 1-debuut! Nino Farina en Johnnie Parsons flikten officieel dat kunstje ook, maar zij deden dat in een veld dat louter uit debutanten bestond (Farina bij de allereerste F1 WK-race in 1950 en Parsons in de Indy 500 datzelfde jaar).

Helaas voor Baghetti bleek de vliegende start zijn enige hoogtepunt in de Formule 1. In de rest van zijn loopbaan zou hij nog slechts 5 puntjes bij elkaar sprokkelen.


Enzo

Citaat van: Jeroen op 13 november 2011 - 00:43:49
En kort daarvoor ging hij over de curbs en werd hij in de boarding gesmeten.



Geweldige beelden, nice!  8)

0634

7 december 1984:

Vandaag wordt in het Poolse Krakau Robert Kubica geboren. De coureur debuteert in een BMW in de door regen geteisterde GP van Hongarije in 2006, die uiteindelijk de eerste overwinning van Jenson Button zou worden. Twee jaar later behaalt Kubica in Canada zijn eerste zege, precies een jaar nadat hij een horrorcrash meemaakt op dezelfde baan.

Het zou voorlopig zijn enige zege blijken. Eind 2010 crasht de Pool hard tijdens een rallywedstrijd en moet 2011 volledig aan zich voorbij laten gaan. Naar het zich laat aanzien zal hij ook in 2012 nog even moeten revalideren.


gloudiesaurus

Hopelijk blijft het niet bij deze enige zege voor Kubica...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

15 december 2006:

Op de Italiaanse snelweg A1 rijdt een Chrysler Voyager nabij Parma in op een vrachtwagen. De bestuurder, de gehandicapte oud-coureur Clay Regazzoni, is kansloos en sterft.

Van 1970 tot 1980 rijdt Clay 139 Grands Prix waarvan hij er vijf wint. De beste jaren van zijn loopbaan brengt hij door als Ferrari-coureur, als oogappeltje van Enzo. De Tifosi zijn dol op de Zwiterse vechtjas die dan ook twee keer zijn Ferrari als winnaar over de streep in Monza duwt.

In zijn latere jaren behaalt Clay nog de allereerste zege voor het Williams-team. Teambaas Frank is echter niet zo onder de indruk van Regga als dat Enzo was en laat de Zwitser aan het einde van het jaar zonder contract achter. Clay stapt over naar Ensign, maar knalt in Long Beach 1980 op een geparkeerde Brabham en zal de rest van zijn leven in een rolstoel doorbrengen.


Senergy

Wat een pracht van een wagen toch  8)
You don't have to be smart to be fast, but you have to be smart to stay fast!!