Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

Kootje

2003
Cornelius Horan, de voormalig priester die het circuit op rende tijdens de Britse Grand Prix op Silverstone, wordt vrijgelaten na 6 weken hechtenis. from custody after six weeks on remand. De ex-priester geloofde dat God hem en de coureurs zou beschermen terwijl hij over de baan liep. Hij claimde ook nog dat hij nooit geprotesteerd zou hebben als het hek naar de baan niet open had gestaan. Maar ja, als God je zo'n teken geeft ..... dan moet je er voor gaan.

2007
Miljardair Vijay Mallya zweert z'n best te doen om de Formule 1 naar India te brengen tijdens de persconferentie omtrend z'n partnerschap met Spijkers F1 directeur Michiel Mol. Bij deze "overname" is 'n bedrag van 80 miljoen gemoeid. "Team India staat op de F1 grid," verklaarde Mallya op deze pers conferentie. Mallya's droom werd realiteit toen Force India op de grid van de 2008 Australian Grand Prix plaatsnam.

Kootje

#61
Vandaag is ook de dag dat Olivier Panis in het Franse Lyon ter wereld kwam.



Hij zou zijn Formule 1 carriere in 1994 als 27-jarige starten bij het Ligier team. Tot ieders verbazing pakte hij dat jaar 'n 2e plaats in Hockenheim, en werd 11e in het klassement. Het jaar erop werd hij 8e in het algemeen klassement.



Het grootste succes uit zijn carrière kwam echter tijdens de GP van Monaco dat jaar, toen hij tijdens 'n totaal verregende race z'n enige overwinning behaalde. Hij was 1 van de 4 wagens die de eindstreep zouden halen. De overwinning was tevens de eerste voor het Ligier team in vijftien jaar tijd. Ook was hij daarmee de 1e en tot nu toe enige Fransman die deze GP op zijn naam wist te zetten. Het was echter het enige hoogtepunt, hij kwam de rest van het seizoen niet verder dan een 5e plaats.

filmpje:

Nadat Alain Prost in 1997 Ligier overnam, had Panis een goed seizoen voor de boeg. Na 6 races stond hij 3e in het klassement na podia in Spanje (2e) en Brazilië (3e). Nadat hij echter in Canada zijn been brak stond hij acht races aan de kant, en reed pas weer de laatste 3 races van het seizoen. Het lukte hem uiteindelijk nog een respectabele (rekening houdend met het feit dat hij de helft van het seizoen had gemist) 9e plaats te behalen. In 1998 bleef hij puntloos, deels door een onbetrouwbare wagen, deels door eigen falen. Na wederom 'n teleurstellend seizoen in 1999, waarin hij slecht 2 punten haalde, beëindigde hij zijn relatie met Alain.



In 2001 had hij de kans voor Williams te gaan rijden, maar koos ervoor testrijder te worden bij McLaren. Uiteindelijk belandde hij dat jaar bij BAR-Honda. Hij werd in de 2 jaar dat hij voor hen reed beide keren 14de in het klassement.



In 2003 ging hij naar Toyota, hij reed voor hen en hielp nieuweling Cristiano da Matta. Wederom werd hij 14e in het eindklassement. Ook in 2004 zou hij voor Toyota uitkomen, Maar zou in oktober van dat jaar z'n afscheid van Formule 1 aankondigen. Hij was op dat moment met 37 jaar de oudste actieve Formule 1 coureur. Nadien bleef hij nog actief als testrijder voor Toyota om in december 2006 de Formule 1 definitief de rug toe te keren.



Vanaf 2007 zou hij als teambaas van het Franse team in de inmiddels ter ziele gegane A1GP optreden. Wat hij sindsdien doet is mij niet bekend.

gloudiesaurus

Leuke coureur die Panis, maar het breken van zijn been was een beetje het keerpunt, vanaf toen ging het bergafwaarts. Die eerste paar races in 1997, toen kon hij zelfs de topteams het vuur aan de schenen leggen. Na zijn terugkeer zakt Prost ver terug, ook vanwege slechte managementbeslissingen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Kootje

3 september

1950
Giuseppe Farina wint de Italiaanse Grand Prix op Monza En wordt daarmee de eerste officiele WK Formule 1.






0634

#64
4 september 1960:

De Amerikaan Phil Hill wint de grote prijs van Italie op Monza. In zijn Ferrari is hij teamgenoot en landgenoot Richie Ginther te snel af. Ook de derde plek is voor Ferrari: De Belg Willy Mairesse.

Voor Ferrari is het wel een enigzins gemankeerde 1-2-3 zege. Het team maakt een moeizaam jaar mee doordat het heeft vastgehouden aan een ontwerp met de motor voorin, terwijl het inmiddels allang duidelijk is dat de motor achterin 'the way to go' is. Omdat de Ferrari wel veel rechte lijnsnelheid heeft besluit de Italiaanse organisatie dan ook de ouderwetse Monza-banking samen te voegen met de normale weg waardoor het circuit nóg sneller wordt.

De Britse topteams besluiten zich daarom terug te trekken voor de race. Lotus, BRM en Cooper vinden hun wagens te fragiel voor deze snelheden en de wedstrijd dus te gevaarlijk. Ferrari krijgt dus uitsluitend tegenstand van privateers en Formule 2 wagens, waardoor de wedstrijd een optocht zou worden.

Na 2 uur en 21 minuten wint Hill dus. Het is de allereerste Amerikaanse zege in de Formule 1 die meetelt voor het WK buiten Amerikaanse bodem.


Kootje

Leuk stukje.  :)

Je hebt alleen de Indy 500 over het hoofd gezien.
Die telde van '50 t/m '60 ook mee voor het WK Formule 1 en werd, mede door gebrek aan deelnemers uit de F1, in die jaren steevast door 'n Amerikaan gewonnen.

0634

#66
Er staat toch ook: 'buiten Amerikaanse bodem'.  :D

Kootje

Wees is eerlijk ..... stond dat er om 12.00 uur ook al ??  ::)

0634


0634

5 september 1970:

Deze dag is een historische dag in de Formule 1. Vandaag 41 jaar geleden kwam Jochen Rindt om het leven tijdens een gruwelijke crash in Monza's Parabolica. De Oostenrijker kwam in zijn Lotus onder de slecht bevestigde vangrails terecht, mede door de wigvormige voorkant van de wagen. De voorkant van de Lotus was totaal verwoest en Rindt stierf onderweg naar het ziekenhuis.

Jochen Rindt had echter zoveel punten verzameld dat hij toch wereldkampioen werd dat jaar. Het maakt hem de tot dusverre enige posthume wereldkampioen ooit. Zijn weduwe Nina heeft de trofee overhandigd gekregen van de FIA. Rindt had Nina reeds belooft te stoppen met racen als hij de titel zou hebben gewonnen. Helaas kwam die titel net te laat.


Kootje

Ook kwam vandaag in 1939, de Zwitser en 5-voudig Grand Prix winnaar Gianclaudio "CLAY" Regazzoni in het Italiaanse Porza ter wereld.



Clay begon zijn carriere in 1970 bij Ferrari waar hij, met uitzondering van 1973 bij BRM, t/m 1976 voor uit zou komen. Regazzoni won in zijn 1e jaar Formule 1 reeds in zijn 5e race (Monza) en werd dat jaar met 33 punten meteen 3e in het WK achter de betreurde Jochen Rindt (zie stukje Jeroen hierboven) en zijn ploeggenoot Jacky Ickx. De jaren daarop bracht hij samen met de Oostenrijker Niki Lauda de "Scuderia" terug aan de top. Hoewel zijn prestaties verbleekte met die van Lauda, won hij in die tijd toch 3 Grand Prix' en verloor hij maar net de titel aan Emerson Fittipaldi in 1974. Na de Engelse GP van 1976 verloor hij z'n gratie bij het team als gevolg van een aanrijding met Niki Lauda waarbij hij fout zat.



De seizoenen '77 en '78 reed hij voor de bescheiden teams van Ensign en Shadow, maar in 1979 werd hij door Frank Williams als 2e coureur naast Alan Jones binnengehaald voor zijn Williams F1-team. Hij behaalde de allereerste overwinning van dit team bij de GP van Engeland in Silverstone, maar kreeg geen contractverlenging en keerde voor 1980 weer terug naar Ensign. Hij reed in totaal 132 Grote Prijzen waarin hij 5x zou zegevieren. Maar dat jaar kwam door 'n zwaar ongeval tijdens de Amerikaanse GP in Long Beach 'n einde aan zijn carriere in F1. Nadat zijn rempedaal afbrak en hij op volle snelheid op 'n geparkeerde wagen inreed, raakte hij verlamd aan de benen.



Op 15 december 2006 sloeg het lot echter weer toe. Regazzoni reed op de A1-autoweg nabij Parma, toen hij met zijn Chrysler Voyager frontaal op een lichte vrachtwagen botste. Deze klap werd hem fataal.




Enzo