Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

Wizard

En toch is de intentie goed!! Gerard Berger...hmmm. Toen McLaren minder was, zat hij toch een stuk korter achter Senna. Misschien wel eens een idee om een stuk te schrijven over de Oostenrijker...ooit de langste F1-coureur.

Franky R.

Citaat van: Wizard op 27 augustus 2011 - 23:42:50
En toch is de intentie goed!! Gerard Berger...hmmm. Toen McLaren minder was, zat hij toch een stuk korter achter Senna. Misschien wel eens een idee om een stuk te schrijven over de Oostenrijker...ooit de langste F1-coureur.


Euh...langste F1-coureur? Was dat niet Justin Wilson met zijn 1.90 meter?

Kootje

Citaat van: Franky R. op 28 augustus 2011 - 00:39:01
Citaat van: Wizard op 27 augustus 2011 - 23:42:50
En toch is de intentie goed!! Gerard Berger...hmmm. Toen McLaren minder was, zat hij toch een stuk korter achter Senna. Misschien wel eens een idee om een stuk te schrijven over de Oostenrijker...ooit de langste F1-coureur.


Euh...langste F1-coureur? Was dat niet Justin Wilson met zijn 1.90 meter?

Of Alexander Wurtz ??
Ik weet niet hoe lang die is, maar weet nog wel dat hij in de Benetton rondreed zonder neuzen aan z'n schoenen omdat hij anders net niet in de auto paste.

Kootje

Citaat van: Wizard op 27 augustus 2011 - 23:42:50
En toch is de intentie goed!! Gerard Berger...hmmm. Toen McLaren minder was, zat hij toch een stuk korter achter Senna. Misschien wel eens een idee om een stuk te schrijven over de Oostenrijker...ooit de langste F1-coureur.

En de intentie is waar het om draait.  :)
Wat betreft je "verzoek" over 'n achtergrondverhaal rond Berger: Daar waag ik me voorlopig nog niet aan.
Ik hou 't voor nu nog ff op korte nieuwsartikels.
Maar wellicht dat Jeroen of Blaise zich geroepen voelen ??
Die zijn daar sowieso goed in.

0634

Citaat van: Kootje op 28 augustus 2011 - 01:08:10

Of Alexander Wurtz ??
Ik weet niet hoe lang die is, maar weet nog wel dat hij in de Benetton rondreed zonder neuzen aan z'n schoenen omdat hij anders net niet in de auto paste.
Carel Godin de Beaufort. !.94 volgens mij.

Citaat van: Kootje op 28 augustus 2011 - 01:13:11

En de intentie is waar het om draait.  :)
Wat betreft je "verzoek" over 'n achtergrondverhaal rond Berger: Daar waag ik me voorlopig nog niet aan.
Ik hou 't voor nu nog ff op korte nieuwsartikels.
Maar wellicht dat Jeroen of Blaise zich geroepen voelen ??

Voorlopig niet. Op zijn vroegst in de winterstop weer.

SDG

#50
28 augustus 1983: René Arnoux wint voor zijn teamgenoot Patrick Tambay de Grote Prijs van Nederland. Het Franse Ferrari-duo krijgt  in de tweeënveertigste van de in totaal 72 ronden de zege in de schoot geworpen wanneer het leidende duo Piquet-Prost in de Tarzanbocht na een aanrijding tussen beiden uitvalt. Hoewel Arnoux met zijn derde zege van het seizoen weer helemaal meespeelt in de titelstrijd, zal het zijn laatste overwinning in zijn F1-carrière worden, die nog tot eind 1989 zal duren. De zege van Arnoux markeert tevens het einde van een periode waarin een hele reeks Franse coureurs de zeges aan elkaar regen: vanaf nu tot aan de overwinning van Jean Alesi in de GP van Canada in 1995 zullen alle Franse overwinningen exclusief op naam komen van Alain Prost. Derde in Zandvoort is John Watson in een McLaren-Ford. Voor de Noord-Ier, die aan het eind van het jaar door Ron Dennis aan de kant geschoven zal worden ten voordele van Prost, is het de laatste podium- en puntenfinish uit zijn carrière. Het is tevens de laatste officiële podiumfinish voor de klassieke atmosferische Ford Cosworth V8-drielitermotor - de geschrapte podiumplaatsen van Tyrrell uit 1984 niet meegerekend. Verderop in het veld houdt teamgenoot Niki Lauda zich ondertussen al bezig met de voorbereidingen op het volgende seizoen door voor de allereerste keer de TAG/Porsche-turbomotor in een wedstrijd aan de start te brengen. De wagen haalt dat seizoen nog geen enkele keer de finish, maar McLaren zal het daaropvolgende jaar de concurrentie verpletteren en op indrukwekkende wijze beide wereldtitels veroveren. Nog een opvallend resultaat die zondag in Zandvoort is de vierde plaats van Derek Warwick in de Toleman-Hart. Voor de kleine Britse renstal, die al sedert 1981 vruchteloos aan de weg timmert, is het de allereerste puntenfinish uit zijn geschiedenis. Vanaf 1986 zal Toleman onder de nieuwe naam Benetton geleidelijk aan uitgroeien tot een topteam, tot het in 2002 uiteindelijk door Renault overgenomen zal worden, dat er zijn nieuwe officiële fabrieksteam van maakt.


SDG

#51
29 augustus 1982: Keke Rosberg wint in een Williams-Cosworth de Grote Prijs van Zwitserland. Hoewel dat land al sedert het drama tijdens de 24 Uur van Le Mans in 1955 alle autoraces binnen zijn grenzen verboden heeft, wordt de benaming 'Grote Prijs van Zwitserland' hier enkel toegepast om in één enkel seizoen twee races op Franse bodem te organiseren; de wedstrijd wordt immers op de omloop van Dijon-Prenois verreden. Grote verliezers van de race zijn de lokale helden Alain Prost en René Arnoux. Het Renault-duo is weer eens oppermachtig tijdens de kwalificaties, maar weet die uitgangspositie eens te meer niet te verzilveren tijdens de race. Arnoux valt een vijftal ronden voor het einde nog uit met motorpech en Prost ziet in de voorlaatste ronde van de race de zege alsnog nog door de neus geboord wanneer Rosberg hem passeert. Het is voor de Fin de allereerste zege in de Formule 1 en hoewel hij dat jaar slechts één race wint, is de regelmaat die de coureur in de rest van het seizoen aan de dag legt voldoende om vier weken later tijdens de slotrace in Las Vegas tot wereldkampioen 1982 gekroond te worden. Een prestatie die des te opmerkelijker is omdat Rosberg bij aanvang van het seizoen niet tot het kransje titelfavorieten gerekend wordt. Het voortijdige afscheid van Reutemann, de vreselijke ongevallen van het Ferrari-duo Villeneuve en Pironi en de pech waarmee de turbo-topteams Brabham en Renault het hele jaar door kampen, maken echter de weg vrij voor de Fin, die daarmee ook voor de laatste keer de klassieke atmosferische Ford Cosworth V8-drielitermotor de wereldtitel bezorgt. Rosberg zal ook in de daaropvolgende jaren – tot zijn afscheid eind 1986 – te boek staan als een toprijder, al blijven overwinningen van hem vrij zeldzaam. In zijn carrière zal hij niet meer dan vijf Grote Prijzen winnen, een vrij bescheiden aantal voor een wereldkampioen. Opmerkelijk is ook dat de zege in Dijon zijn enige op een klassiek racecircuit is; alle andere behaalt hij op stratenomlopen: Monaco in 1983, Dallas in 1984 en Detroit en Adelaide in 1985. Twee decennia na zijn afscheid zal zijn zoon Nico eveneens zijn opwachting in de Formule 1 maken.


Kootje

Op deze heuglijke dag in '47 wordt James "the Shunt" Hunt in het Britse plaatsje Belmont geboren.



Hunt, 1-voudig wereldkampioen, debuteerde in 1973 bij het Hesketh-team met 'n March 731. In dit eerste jaar behaalde hij, met 'n prime 2e plek tijdens de Grand Prix van Amerika, al z'n eerste podium. Zijn eerste racewinst liet echter op zich wachten tot 1975. Nog steeds uitkomend voor Hesketh, maar nu in 'n Hesketh 308, wist hij, op 'n vochtig Zandvoort, oa polesitter Lauda voor te blijven door vroeg naar binnen te gaan voor slicks.



In z'n kampioensjaar 1976 kwam Hunt uit voor het team van McLaren. In dat jaar scoorde hij 6 overwinningen en bemachtigde tijdens een verregende Japanse Grand Prix zijn enige wereldtitel. In 1977 won Hunt nog drie races, maar daarna ging het snel bergafwaarts. Na een teleurstellend 1978 met McLaren verkaste hij voor 1979 naar het Wolf-team. Na slechts een paar races hield Hunt het voor gezien in de Formule 1 omdat de Wolf, in tegenstelling tot Hunts eerste indruk, een slechte wagen bleek.



In de jaren tachtig werd hij autosportcommentator bij de BBC, samen met de legendarische Murray Walker. Amper twee dagen voor zijn dood becommentarieerde hij nog de Grand Prix van Canada.

In '93 werd z'n uitbundige levensstijl, hij stond bekend als rokkenjagende, kettingrokende en zuipende Bad-Boy van de F1, hem uiteindelijk teveel, en Hunt overleed dan ook op 45-jarige leeftijd aan een hartinfarct.


0634

30 Augustus 1937:

Eén van de allerberoemdste F1-namen wordt geboren: Bruce McLaren. De naamgever van het huidige topteam won 4 Gp's maar crashte dodelijk tijdens een Can Am test in Goodwood. De McLaren spinde van de baan en raakte een betonnen baanpost.

Onder leiding van eerst McLaren's rechterhand Teddy Mayer en later Ron Dennis groeide Bruce's team uit tot het op één na succesvolste ooit met in totaal 8 constructeur- en 12 rijderstitels. Emerson Fittipaldi, James Hunt, Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna, Mika Hakkinen en Lewis Hamilton werden allen kampioen in een McLaren.


0634

#54
31 augsutus 1948:

Harald Ertl werd geboren in Zell am See in Oostenrijk. De coureur schopte het tot de F1 waarin hij van 1975 tot 1980 tot 28 grands prix kwam en waarin hij 19 keer mocht starten voor teams als Hesketh, ATS en Ensign.

Ertl kreeg wereldfaam doordat hij een van de redders was die Niki Lauda uit zijn brandende inferno op de Nurburgring wist te bevrijden, samen met Arturo Merzario en Brett Lunger.


Kootje

#55
1980
Aussie Alan Jones wint dit jaar de allereerste wereldtitel voor het Williams team, maar moest er nog wel voor werken. Tijdens de Nederlandse GP zou hij z'n eerste niet podiumfinish van 't jaar rijden. Jones wist zich ondanks 'n crash in de VT toch nog als 4e te kwalificeren, wist in de tweede ronde zelfs de leiding over te nemen, maar beschadigde wel z'n auto op de kerbs. Hierdoor moest hij naar binnen voor reparaties en zou hij uiteindelijk de race als 11e finishen op 3 rondes van racewinnaar Piquet. Deze bracht hiermee het gat terug naar 2 punten. Ook Laffite en Reutemann hielden hoop op de titel nadat zij achter Arnoux als 3e en 4e eindigden.

2006
Jenson Button ontsnapt zonder letsel aan 'n zware crash tijdens tests op Monza. Zijn Honda raakte met ruim 250 kmu van de baan bij het uitkomen van de Parabolica waarna deze door de grindbak de stuiterde en de vangrail inklapte. De crash zorgde voor 'n totaal vernielde linkerkant van de RA106, maar Button stapte zonder hulp uit en bleek ongedeerd.

SDG

Mooie info alweer...

Morgen ben ik weer eens aan de beurt. Stukje is nu al geschreven, trouwens...  ;)

Kootje

Citaat van: SDG op 31 augustus 2011 - 21:54:38
Mooie info alweer...

Morgen ben ik weer eens aan de beurt. Stukje is nu al geschreven, trouwens...  ;)

Doe je goed.  :)

SDG

1 september 1985: autosportminnend Duitsland is voor de tweede keer in een paar weken tijd in rouw wanneer F1-rijder Stefan Bellof de dood vindt tijdens de 1000 kilometer van Spa; eerder verongelukte Manfred Winkelhock al tijdens een uithoudingsrace op Mosport. Bellof is op dat moment de titelverdediger in het WK Sportwagens en komt in Eau Rouge in aanrijding met Jacky Ickx. De Belgische veteraan komt er met de schrik van af, Bellof daarentegen crasht zwaar in de vangrails, waarbij zijn Porsche 956 in brand vliegt. De jonge West-Duitser heeft geen schijn van kans en overlijdt ter plaatse. Bellof is op dat moment pas 27 jaar en geldt als één van de grootste beloften in de autosport. Het jaar daarvoor, in 1984, maakt hij tevens zijn Formule 1-debuut bij het Tyrrell-team. Hij weet met de bescheiden auto met een atmosferische krachtbron onmiddellijk grote indruk te maken, al weet op dat moment nog niemand dat de auto niet conform de reglementen is en Tyrrell later uit de eindstand van het WK geschrapt zal worden, waarbij het al zijn behaalde resultaten verliest. Zo ook de sensationele derde plaats van Bellof in de verregende Grote Prijs van Monaco, waar hij vlak na Alain Prost en de al even verrassend voor het voetlicht getreden collega-rookie Ayrton Senna finisht en zonder het vroegtijdig afvlaggen van de race misschien wel als eerste over de finish was gegaan. In 1985 blijft de Duitser bij Tyrrell. Halverwege het seizoen stapt het team als allerlaatste over op (Renault) turbomotoren, maar voor het zover is, scoort Bellof nog een zesde plaats in de stromende regen in Portugal en een opmerkelijke vierde plaats op de stratenomloop van Detroit. Bellof wordt nu nog steeds beschouwd als iemand die een grote toekomst voor zich had en ondanks zijn bescheiden palmares (20 GP's en 4 WK-punten) wordt hij door kenners hoog aangeschreven. Kort voor zijn tragische dood wordt hij nog in verband gebracht met een zitje bij Ferrari voor 1986. Het lot beslist er echter anders over en Bellof is daardoor iemand bij wie nog steeds als bij geen ander de vraag 'wat als...?' rond zijn naam hangt. Misschien was niet ene Michael Schumacher, maar hij wel de eerste Duitse wereldkampioen Formule 1 geworden...


0634

Tragisch verhaal inderdaad. Men zegt dat Bellof zo goed was dat hij samen met Senna de jaren 80 en 90 had kunnen domineren...