""Leuke weetjes""

Gestart door rafael25, 02 mei 2011 - 15:40:17

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Sabai op 31 maart 2014 - 19:54:20
Citaat van: Jeroen op 31 maart 2014 - 19:43:02
Leuk, geluk ermee Sabai!

Bedankt !
gefeliciteerd Sabai! ik denk dat Rafael25 nog wel wat babykleding voor je over heeft ;)

Fabian

Gefeliciteerd Sabai!

Jehoentelaar


Sabai

Dat is het zeker  :) Nog 5 maandjes wachten.

Enzo

Spannend Sabai!! Gefeliciteerd

Jozef

Williams heeft de Hybrid Power-divisie verkocht aan GKN. Ze krijgen er 8 miljoen pond voor, plus een paar procenten van de inkomsten die de divisie in de komende 10 jaar genereert (3.5% in de eerste vijf jaar, en dan neemt het percentage geleidelijk af tot 1.5% in het tiende jaar).

Lijkt me een mooie deal voor Williams, de divisie maakte in 2013 nog een miljoen pond verlies en had 3.2 miljoen pond aan activa. Als GKN er 8 miljoen voor veil heeft, moet het er wel een grote potentie in zien lijkt me.

Breaktest

#1476
Bij het uitmesten van mijn computer kwam ik nog een aardig staaltje huisvlijt tegen. Kennelijk moet ik ooit geobsedeerd zijn geweest door het onderwerp Is Jos Verstappen een brokkenpiloot? Hij had de naam, maar vooral onder niet-kenners. Fans bestreden dit stukje karaktermoord te vuur en te zwaard.

Wel nu, het antwoord is zeer waarschijnlijk JA!

Even een paar cijfers.
Van de 107 races viel hij 58 keer uit.
In 39 van deze gevallen was er sprake van een technisch probleem
In de overige gevallen (19) was er sprake van een rijdersfout.
De 19 rijdersfouten kunnen we opsplitsen in 15 x gespind en 4 aanrijdingen.
Laten we zeggen dat van de 4 aanrijdingen de helft zijn schuld is. Bijvoorbeeld zijn legendarische koprol bij zijn debuut (1994) was hem beslist niet aan te marken maar speelde wel een rol bij de beeldvorming.
Komen we dus op 17 rijdersfouten op het conto van Jos.

Welnu, hoe moeten we deze gegevens interpreteren?  Door ze te vergelijken met andere coureurs,
-bijvoorbeeld generatiegenoot Nick Heidfield. Gemeten over 117 races viel hij in 4,7% van de gevallen uit door een eigen rijdersfout.
-Jenson Button viel over zijn eerste 120 races in 5% van de gevallen uit door een rijdersfout.
-Michael Schumacher had in zijn eerste periode (250 races) een percentage van 7%
-Een notoire brokkenpiloot als Andrea de Cesaris (214 races) in de ogen van velen de grootste brokkenmaker aller tijden, had een percentage van 11,2 %.
-En dan Jos Verstappen: 15,9%

Discussie gesloten, lijkt me.

(Nog even op youtube gezocht: zijn tweede aanrijding was bij de herstart van Monza, 1994, toedracht onduidelijk maar resulterend in een lekke achterband - waarschijnlijk niet zijn fout. De derde was hockenheim 1996: Botsing met Katayama, geheel zijn fout. De 4e Braziliƫ 2001, ook een roemruchte; achterop Montoya)

0634

Rijdersfouten zeg je... Zonder dat zegt dit niet zoveel. Tja, dan moet je eerst gaan beoordelen wat werkelijk zijn fout was en wat niet, en dat geldt dan ook voor Button, Schumacher en De Cesaris. Daar kan je heel wat bomen over opzetten natuurlijk.

Jehoentelaar

Het blijft een van de betere discussies wat Nederlandse autosporters betreft.

Perton

Hij heeft nog wat tegoed van Honda.

Figge

Hmm. Jos in de McLaren volgend jaar. Jenson naar huis :P

Franky R.

Je moet ook kijken naar de auto's waar Jos in reed. Als de coureur harder gaat dan dat de auto kan, tja...dan komen er inderdaad brokken van.
Zo heb ik altijd naar Jos Verstappen gekeken. Die man is [op de baan] heus geen losgeslagen idioot. Zeker vergeleken met een Pastor Maldonado... ::)

Breaktest

Citaat van: Franky R. op 02 april 2014 - 17:12:56
Je moet ook kijken naar de auto's waar Jos in reed. Als de coureur harder gaat dan dat de auto kan, tja...dan komen er inderdaad brokken van.
Zo heb ik altijd naar Jos Verstappen gekeken. Die man is [op de baan] heus geen losgeslagen idioot. Zeker vergeleken met een Pastor Maldonado... ::)
Ja maar als je harder rijdt dan de auto aankan en niet op de baan blijft, en je bovendien niet sneller aantoonbaar sneller bent teammaten met een vergelijkbare staat van dienst, dan heet dat dus brokkenpiloot. Ik kan er nog wel tien ons plakjes verzachtende omstandigheid bij doen maar het heet gewoon brokkenpiloot. Brokkenpiloot. Brokkenpiloot. Brokkenpiloot.   ;D

0634

Mja, ik vond het geen brokkenpiloot. Ik vond hem wel te ruw, soms onnodige fouten makend, maar geen brokkenpiloot.

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 02 april 2014 - 19:26:27
Citaat van: Franky R. op 02 april 2014 - 17:12:56
Je moet ook kijken naar de auto's waar Jos in reed. Als de coureur harder gaat dan dat de auto kan, tja...dan komen er inderdaad brokken van.
Zo heb ik altijd naar Jos Verstappen gekeken. Die man is [op de baan] heus geen losgeslagen idioot. Zeker vergeleken met een Pastor Maldonado... ::)
Ja maar als je harder rijdt dan de auto aankan en niet op de baan blijft, en je bovendien niet sneller aantoonbaar sneller bent teammaten met een vergelijkbare staat van dienst, dan heet dat dus brokkenpiloot. Ik kan er nog wel tien ons plakjes verzachtende omstandigheid bij doen maar het heet gewoon brokkenpiloot. Brokkenpiloot. Brokkenpiloot. Brokkenpiloot.   ;D
kwam  je dit nou toevallig tegen, of wil je nog graag ff Jos bashen?? Je kunt het brokkenpiloot noemen, je kunt het ook meest succesvolle NL'se F1-piloot noemen. Iedereen heeft zn eigen stijl, ' brokkenpiloten'  als Maldonado en Jos hebben wel mooi een overwinning of meerdere podia gescoord.