""Leuke weetjes""

Gestart door rafael25, 02 mei 2011 - 15:40:17

« vorige - volgende »

Fabian

Volgens mij was het onderdeel dat Senna raakte dodelijk. Als dat onderdeel Senna ergens anders had geraakt was ie waarschijnlijk gewoon uitgestapt zo las ik ergens. Denk niet dat het HANS systeem wat dat betreft Senna had kunnen redden. Misschien was het HANS systeem voor Ratzenberger wel een redding geweest.

0634

Ik vraag me ook af hoe ver je moet gaan met veiligheidsmaatregelen. Een zeker element van gevaar hoort bij de sport. Als je gevaar wil uitbannen moet je een dak op de auto's zetten en wielkassen om de banden heen doen. Lijkt mij veel te veel stappen te ver. De sport is veilig genoeg. Er gebeurt nooit wat.

Sabai

Citaat van: Breaktest op 09 november 2013 - 12:36:53
Citaat van: Jeroen op 07 november 2013 - 17:31:49
Mede wat? Hij kreeg een stuurstang door zijn hoofd, die was er met Hans ook doorheen gegaan. Ratzenberger is wellicht een ander verhaal.

En verder was de F1 gewoon nog niet zover. Allerlei veiligheidsmaatregelen hadden achteraf gezien levens kunnen besparen, maar maatregelen worden juist pas genomen als er iets ernstigs gebeurd.
Ik ben het eens dat ook met HANS het speculeren blijft of Senna het had gered, maar ik denk wel dat ie zijn kansen had vergroot. Het lijkt me aannemelijk, gezien het verschil in massa en de richting van de impact, dat die stuurstang schoot niet zo zeer richting helm schoot, maar eerder dat de helm met hoofd richting afgebroken stuurstang schoot, bij gebrek aan HANS. 
Maar het punt dat ik wil maken is dat die techniek al jaren bestond,  en die verschrikkelijke onverschilligheid, zelfs misdadig te noemen desinteresse daar tegenover. Zo kan ik er nog wel een noemen: airbags. Als er ergens behoefte aan een airbag is, dan is het wel in de autosport. De coureur heeft er geen last van, de fans hebben er geen last van, het kost vrijwel niets aan ontwikkeling, maar heb bij er ooit een gezien?


Ik denk omdat de coureur een helm draagt en een airbag weinig toevoegd aan veiligheid.  Het is de gordel die je red en de airbag die je zoveel mogelijk letsel aan het hoofd beperkt omdat je doorgaans geen helm draagt in het dagelijkse verkeer.

janke

Zou een airbag nut hebben in een F1 auto?? Dat moet dan wel een héle grote zijn. Afstand stuur en hoofd coureur. En bij een impact (frontaal) zou je nek allang gebroken zijn voordat de airbag dat kan tegengaan. Verder dragen coureurs een helm ter bescherming van hun hoofd. Wat kan een airbag daar nog aan bijdragen? Vraag!!
Some things are too important to be left in the past.

Fabian

Een airbag lijkt me geen goed plan.

0634

Misschien moeten we ze vragen om met stootranden om auto's te rijden of om gewoon eens rustig aan te doen. Armpje op de leuning. Zonnebrilletje op. Relax eens achter dat stuur.

Nee, zonder gekkigheid: de sport is veilig genoeg.

Kootje

Citaat van: Fabian op 09 november 2013 - 13:39:30
Een airbag lijkt me geen goed plan.

Sowieso al niet omdat 'n airbag "ontploft" bij impact. Een kop-staart aanrijding waarbij de achterliggende coureur normaliter slechts 'n nieuwe vleugel hoeft te halen, zorgt er dan ineens voor dat diens race ten einde is.

Franky R.

Citaat van: janke op 09 november 2013 - 13:29:28
Zou een airbag nut hebben in een F1 auto?? Dat moet dan wel een héle grote zijn. Afstand stuur en hoofd coureur. En bij een impact (frontaal) zou je nek allang gebroken zijn voordat de airbag dat kan tegengaan. Verder dragen coureurs een helm ter bescherming van hun hoofd. Wat kan een airbag daar nog aan bijdragen? Vraag!!


Daar heeft men tegenwoordig toch HANS voor?
En en airbag in een raceauto werkt gewoon niet. Een raceauto wordt tot het maximale belast, dus straks gaat je airbag af terwijl je over een kerb heen jaagt...


Nee, een airbag zou juist alles onveiliger maken, IMHO.

Franky R.

Enne,


Senna werd toch door een draagarm geraakt, ipv stuurstang? Ik vraag het maar even... ???

0634

Klopt ja. Stuk voorwielophanging.

De spraakverwarring zal erin zitten dat het de stuurstang was die vermoedelijk afbrak waardoor de crash ontstond. Maar die ging inderdaad niet door zijn hoofd.

Arthur

Citaat van: Jeroen op 09 november 2013 - 17:47:23
Klopt ja. Stuk voorwielophanging.

De spraakverwarring zal erin zitten dat het de stuurstang was die vermoedelijk afbrak waardoor de crash ontstond. Maar die ging inderdaad niet door zijn hoofd.

En die stuurstang bleek uiteindelijk de oorzaak van zijn crash. Daar is Patrick Head uiteindelijk voor veroordeeld. Blijft in en in triest.... Een centimeter hoger en de wielophanging was afgeketst op zijn helm en had Senna [gewoon] uitgestapt!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Citaat van: Fabian op 09 november 2013 - 13:10:34
Volgens mij was het onderdeel dat Senna raakte dodelijk. Als dat onderdeel Senna ergens anders had geraakt was ie waarschijnlijk gewoon uitgestapt zo las ik ergens. Denk niet dat het HANS systeem wat dat betreft Senna had kunnen redden. Misschien was het HANS systeem voor Ratzenberger wel een redding geweest.
Ik heb dan weer gelezen dat Senna 3 verwondingen had die elk afzonderlijk waarschijnlijk al dodelijk waren:

- een inkeping van het voorhoofd, veroorzaakt door de upright (fusee) die z'n helm doorboorde
- fracturen in de schedelbasis, omdat zijn achterhoofd zo hard tegen de hoofdsteun klapte
- een stuk ophanging dat het vizier doorboorde wat ook nog schade aan het voorhoofd veroorzaakte

http://web.archive.org/web/20080225170106/http://www.sportspromedia.com/senna.htm

Het eerste en laatste zou nu waarschijnlijk niet meer gebeuren vanwege betere helmen. Over het tweede ben ik minder zeker. Misschien dat HANS wel helpt maar uiteindelijk... als je een wiel tegen je kop krijgt, vliegt je hoofd toch sowieso naar achter.

0634

Wat ik altijd heb begrepen dat Senna zo weinig verwondingen had (m.n. door de zij-impact van het ongeluk) dat hij als de stuurstang zijn hoofd niet had door boort, hij waarschijnlijk zelfstandig uit had kunnen stappen.

Maar ik heb geen zin om dat nu na te zoeken. Bovendien gaan er zoveel verhalen over rond dat ik niet precies meer weet wat nou precies waar is. Niet alleen over de verwondingen, ook over de oorzaak.

Fabian

Citaat van: Jeroen op 17 november 2013 - 19:12:12
Wat ik altijd heb begrepen dat Senna zo weinig verwondingen had (m.n. door de zij-impact van het ongeluk) dat hij als de stuurstang zijn hoofd niet had door boort, hij waarschijnlijk zelfstandig uit had kunnen stappen.

Maar ik heb geen zin om dat nu na te zoeken. Bovendien gaan er zoveel verhalen over rond dat ik niet precies meer weet wat nou precies waar is. Niet alleen over de verwondingen, ook over de oorzaak.
Exact. Dit heb ik ook altijd begrepen. Heb nu ook geen zin en tijd om het uit te zoeken, maar zal er zeker eens een keer induiken.

Maikel0230

Valteri Bottas is met zijn achtste plaats vandaag nu verantwoordelijk voor 80% van het puntentotaal van Williams. Het is duidelijk dat Bottas zich beter heeft kunnen aanpassen aan de omschakeling naar het oude uitlaatsysteem. Ik hoop dat hij volgend weekend weer scoort, dan zet hij Pastor helemaal op zijn plaats.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25