""Leuke weetjes""

Gestart door rafael25, 02 mei 2011 - 15:40:17

« vorige - volgende »

Sabai

Citaat van: Jozef op 02 oktober 2013 - 13:44:01
Dit is niet nieuw toch, dit geluid hoor je al het hele seizoen bij Vettel en ik heb me altijd al afgevraagd wat het is aangezien het net zo klinkt als de off-throttle blown diffuser.


Dat is het ook. Alleen dan binnen de regelementen.Hadden ze vorig jaar in Singapore geïntroduceerd.
Lotus heeft het ook. Heeft met het motormanagement te maken en de uitlaten.  Vanaf volgend seizoen is dit niet meer mogelijk door de nieuwe regels. Er mag dan nog maar 1 uitlaat op de auto en die komt op een bepaalde hoogte +een achter vleugel wijziging waardoor de uitlaat stroom niet meer naar de diffuser geleid kan worden.

En dat het bij andere niet te horen is in dit fragment komt omdat die niet alleen rijden.

robbert

ja als het binnen de reglementen is, dan is er geen probleem. Newey heeft dus weer een goeie uitvinding gedaan

NielsD

Citaat van: robbert op 02 oktober 2013 - 17:06:23
ja als het binnen de reglementen is, dan is er geen probleem. Newey heeft dus weer een goeie uitvinding gedaan

Dan rijst bij mij de volgende vraag, waarom Seb wel en Mark niet?
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Franky R.

Citaat van: NielsD op 02 oktober 2013 - 17:16:24
Citaat van: robbert op 02 oktober 2013 - 17:06:23
ja als het binnen de reglementen is, dan is er geen probleem. Newey heeft dus weer een goeie uitvinding gedaan

Dan rijst bij mij de volgende vraag, waarom Seb wel en Mark niet?


kuch..kuch..Omdat de auto's heel erg gelijkwaardig zijn..kuch...kuch.. ::)
De officiële verklaring luidt dat Vettel beter met dat foefje van Newey kon omgaan dan Webber..zoiets...

Jehoentelaar

De grap is een beetje dat we het nooit zullen weten. De FIA zit niet te wachten op een rel met het risico dat de zogenaamd beste coureur van het seizoen kampioenstechnisch in de problemen kan komen. Negatieve publiciteit doet de sport geen goed, zelfs al zou het wel het eerlijkste zijn. Maar nogmaals, dat weten we dus niet.

robbert

Citaat van: Jehoentelaar op 02 oktober 2013 - 18:23:28
De grap is een beetje dat we het nooit zullen weten. De FIA zit niet te wachten op een rel met het risico dat de zogenaamd beste coureur van het seizoen kampioenstechnisch in de problemen kan komen. Negatieve publiciteit doet de sport geen goed, zelfs al zou het wel het eerlijkste zijn. Maar nogmaals, dat weten we dus niet.

ja als dat waar is, dan kan iedereen zomaar iets illegaals op de wagen plaatsen. Want met illegale onderdelen wereldkampioen worden, is pas negatieve reclame. Maar ik denk niet dat er iets aan is, zou de fia toch wel zeker gevonden hebben

Fabian

Jos Verstappen gaat trouwen op Valentijnsdag 2014

Franky R.


Jehoentelaar

Citaat van: robbert op 02 oktober 2013 - 18:46:57
Citaat van: Jehoentelaar op 02 oktober 2013 - 18:23:28
De grap is een beetje dat we het nooit zullen weten. De FIA zit niet te wachten op een rel met het risico dat de zogenaamd beste coureur van het seizoen kampioenstechnisch in de problemen kan komen. Negatieve publiciteit doet de sport geen goed, zelfs al zou het wel het eerlijkste zijn. Maar nogmaals, dat weten we dus niet.

ja als dat waar is, dan kan iedereen zomaar iets illegaals op de wagen plaatsen. Want met illegale onderdelen wereldkampioen worden, is pas negatieve reclame. Maar ik denk niet dat er iets aan is, zou de fia toch wel zeker gevonden hebben
Er worden ook wel checks gedaan, dus het zal niet zo zijn dat iedereen rare dingen gaat uitvreten. Wat ik wel geloof is iets dergelijks best in de doofpot zou kunnen verdwijnen (waarmee ik niet zeg dat er daadwerkelijk iets illegaal is aan welke auto dan ook). Ze hebben best geleerd van de rare dingen die in het verleden zijn voorgekomen.

0634

Citaat van: Jehoentelaar op 02 oktober 2013 - 18:23:28
De grap is een beetje dat we het nooit zullen weten. De FIA zit niet te wachten op een rel met het risico dat de zogenaamd beste coureur van het seizoen kampioenstechnisch in de problemen kan komen. Negatieve publiciteit doet de sport geen goed, zelfs al zou het wel het eerlijkste zijn. Maar nogmaals, dat weten we dus niet.
Tenzij een ander team iets meer bewijs heeft dan wat Minardi zegt en een klacht indiend. Dan moeten ze wel.

Dat gezegd hebbende: ik geloof er niet in.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 02 oktober 2013 - 21:47:29
Citaat van: Jehoentelaar op 02 oktober 2013 - 18:23:28
De grap is een beetje dat we het nooit zullen weten. De FIA zit niet te wachten op een rel met het risico dat de zogenaamd beste coureur van het seizoen kampioenstechnisch in de problemen kan komen. Negatieve publiciteit doet de sport geen goed, zelfs al zou het wel het eerlijkste zijn. Maar nogmaals, dat weten we dus niet.
Tenzij een ander team iets meer bewijs heeft dan wat Minardi zegt en een klacht indiend. Dan moeten ze wel.

Dat gezegd hebbende: ik geloof er niet in.


ik eigenlijk ook niet...De hele gedoe rond de ECU van McLaren Electronic is juist bedoelt om gesjoemel met de motormapping te voorkomen. Maar aan de andere kant heeft de FIA ook geen zich op WAT er gebeurt met die ECU buiten de races om.


Ik kan het mij voorstellen dat RBR een knappe kop inhuurt om die ECU nu eens goed uit elkaar te halen en uit te vissen welke parameters door de FIA worden gecontroleerd. De overige of enkele die niet wordt gecontroleerd is meteen een gaatje in het reglement?


Zoiets?


Ik kijk dan naar mijn eigen ervaring als hacker... ;)

Kootje

Denk niet dat je die ECU ongedetecteerd uit elkaar kunt halen.

Ik weet dat dit met blackboxen iig niet zo is. Een oud collega van me deed dit ooit, en er werd direct gerigistreerd dat het apparaat geopend werd. Ik verwacht dat dit met zo'n ECU niet anders is.

Maikel0230

Dat niet alleen Kootje, normaal zit daar ook een zegel op, net zoals op de versnellingsbakken. Die kan je niet omzeilen tenzij je hem namaakt, waar RB volgens mij geen tijd in zou steken.

Het systeempje dat RB gebruikt is een verborgen vorm van EBD via de engine maps. Normaal waren daar strengere reglels rond maar ook die heeft Newey volgens experts 'legaal' weten te omzeilen.

Dat Vettel het heeft en Webber is niet al te gek. Ik heb wel vaker gekke verhalen gehoord dat bepaalde coureurs die naar een ander team verhuizen bepaalde foefjes ineens niet meer ter beschikking hebben zodat die zeker niet kan ontfutselen hoe het nu percies werkt en meeneemt naar de volgende werknemer. Mark Webber mag dan wel naar Porsche gaan, ze zijn misschien bang dat hij eens een mailtje stuurt naar James Allison. ;)

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jozef

Het codewoord in deze is: software.

Aan de hardware kunnen ze onmogelijk wat veranderen lijkt me, want zoals Maikel zegt zal de ECU wel verzegeld zijn. Maar elk team heeft uiteraard de vrijheid om softwarematig enkele instellingen aan te passen: mapping, timing van de ontsteking, instellingen voor schakelen, koppeling etc. Dus wie weet wat ze daar allemaal mee kunnen doen zonder dat de FIA het ziet?

Maar op zich zou die hele ECU wel zo opgebouwd moeten zijn dat de FIA gemakkelijk kan controleren of er met de software gesjoemeld is, dus ik denk echt niet dat er iets illegaals is aan de Red Bull.

robbert