Vanavond op TV: Gilles Villeneuve

Gestart door Franky R., 28 maart 2011 - 20:26:53

« vorige - volgende »

Kootje

Citaat van: Jeroen op 29 maart 2011 - 17:21:32
Je verlaat de bocht aan de buitenkant en dus moeten achterblijvers aan de binnenkant blijven. Pas daarna schuift de ideale lijn naar links. Mass zat dus m.i. echt verkeerd. Iets anders kan ik er niet van maken.

Er even vanuitgaande dat je gelijk hebt waar 't de exit betreft.
Dan nog maak je hier 'n wezenlijke fout.
Een achterblijver is niet verplicht van de lijn te gaan ,maar alleen maar om vaart te minderen.

CitaatDeze situatie was bij de exit van de bocht. De volgende bocht had er nog niks mee te maken.

Dat vraag ik me dus echt af.
Op de beelden die ik tot m'n beschikking heb ,is dat niet te zien.
Wellicht beschik jij over beelden waarbij je kunt zien hoe Gilles de eerste bocht in en uitgaat.
Ik persoonlijk niet ,en daardoor blijf ik dit 'n lastig verhaal vinden.
Op de beelden die ik tot mijn beschikking heb is de eerste bocht niet te zien.
Wat ik wel zie is hoe Gilles aanremt voor de eerste bocht.
Het volgende moment waarop Gilles in beeld komt ,zie je hem al opstijgen.

0634

Citaat van: Kootje op 29 maart 2011 - 17:39:20

Er even vanuitgaande dat je gelijk hebt waar 't de exit betreft.
Dan nog maak je hier 'n wezenlijke fout.
Een achterblijver is niet verplicht van de lijn te gaan ,maar alleen maar om vaart te minderen.
Hoe de regel was voor mensen die in hun inlap zitten tijdens kwali weet ik niet, maar het lijkt mij sportief om uit de weg te gaan. Dat doe je niet door op de racelijn te gaan rijden.

Citaat
Dat vraag ik me dus echt af.
Op de beelden die ik tot m'n beschikking heb ,is dat niet te zien.
Wellicht beschik jij over beelden waarbij je kunt zien hoe Gilles de eerste bocht in en uitgaat.
Ik persoonlijk niet ,en daardoor blijf ik dit 'n lastig verhaal vinden.
Op de beelden die ik tot mijn beschikking heb is de eerste bocht niet te zien.
Wat ik wel zie is hoe Gilles aanremt voor de eerste bocht.
Het volgende moment waarop Gilles in beeld komt ,zie je hem al opstijgen.

 
Ik heb dezelfde beelden. Maar op het moment dat hij terug in beeld komt en al vliegt zie je op de achtergrond de ingang van de bocht, en daaraan kan je zien dat het net in de exit of net daarna gebeurt is. Dus kan het niet anders of Villeneuve had onmogelijk met deze snelheid al aan de binnenkant kunnen zitten. Sterker, op het punt waar Mass weer in beeld komt is rechts nog altijd de ideale lijn, daar kan je hooguit net beginnen met naar links te sturen.

Kootje

Citaatzie je op de achtergrond de ingang van de bocht, en daaraan kan je zien dat het net in de exit of net daarna gebeurt

Daar zeg je het zelf al: "of net daarna"
Dat vind ik dus niet duidelijk te zien op de beelden.
Is het net daarna ,dan zit je al op 't punt dat je normaal naar links gaat om de volgende bocht aan te snijden.

Citaatop het punt waar Mass weer in beeld komt is rechts nog altijd de ideale lijn, daar kan je hooguit net beginnen met naar links te sturen.

Als je daar dus begint met naar links te sturen ,dan is rechts blijven toch juist van de lijn afgaan ??
Als ik dan ook nog eens zie dat Mass al iets naar links zat ,concludeer ik dat je al eerder naar links gaat voor de ideale lijn.

Al zullen de meningen (en niet alleen onze) daar altijd over verschillen.  :-\

0634

Citaat van: Kootje op 29 maart 2011 - 19:09:03
Als je daar dus begint met naar links te sturen ,dan is rechts blijven toch juist van de lijn afgaan ??
Als ik dan ook nog eens zie dat Mass al iets naar links zat ,concludeer ik dat je al eerder naar links gaat voor de ideale lijn.
Onmogelijk. Zo snel kan je niet naar links sturen. Voor mij is het duidelijk dat Mass op de ideale lijn bleef rijden en dat dat Gilles fataal is geworden. Misschien zag hij Gilles te laat. Geen idee. Maar hij reed te langzaam op de ideale lijn.

Ik kan niet anders dan het met Arnoux eens zijn.

Kootje

En ik blijf m'n twijfels houden.

Bergrijp me niet verkeerd.... ,ik zeg niet dat je geen gelijk hebt ,maar ik ben er niet zeker van.  :-\

Hoe vaak ik de beelden ook bekijk ,voor mij wordt het niet duidelijk.
Ik begrijp je argumenten ,maar vind mijn tegenargumenten net zo sterk.  ::)

Maar zelfs als je gelijk zou hebben (wat zeker mogelijk is) ,dan nog vind ik Arnoux' reactie niet gepast.
Helaas zullen we 't daar sowieso nooit over eens worden.  ;)

0634

Nou over het ongeval zelf inderdaad niet. Maar ook ik vond Arnoux wat sterk in zijn bewoordingen hoor. Zoals ik al zei, misschien zag Mass hem gewoon niet, of te laat. Misschien zag hij hem prima maar reageerde hij gewoon verkeerd. In ieder geval zal Mass dit vreselijk hebben gevonden en nooit hebben gewild. Dan vind ik ook niet dat je Mass daar zo hard op moet beoordelen. Daar ben ik het wel mee eens hoor.

Kootje

Citaat"Maar ook ik vond Arnoux wat sterk in zijn bewoordingen hoor."

Dan zijn we het daar in ieder geval wel over eens.  :)
Al deden eerdere uitspraken anders vermoeden.

Citaat"Arnoux'woorden waren m.i. niet geheel onterecht"   en   "Ik kan niet anders dan het met Arnoux eens zijn."

Maar ja ,das dan weer mijn fout.  :-[
Ik was je eerste uitspraak alweer vergeten.
Althans ,ik was vergeten dat deze uitspraak van jou was.  ;)

CitaatMaar goed, om hem de schuld te geven gaat wat ver. Die jongen doet dat ook niet express

0634

Nou, dat is het ook. Ik vind weliswaar dat die jongen de fout inging, en het werd natuurlijk een noodlottige fout. Dus op zich vind ik dat Arnoux gelijk heeft.

Maar toch, iedereen maakt fouten en om hem dan zo de schuld te geven vind ik unfair. Bovendien zal die jongen het er zelf heel moeilijk mee gehad hebben. Er was geen boze opzet of zo in het spel en ook geen roekeloos rijgedrag. Slechts een verkeerde keuze.