Vanavond op TV: Gilles Villeneuve

Gestart door Franky R., 28 maart 2011 - 20:26:53

« vorige - volgende »

Franky R.

Vanavond staat tv-programma Belga Sport in het teken van de tragische dood van coureur Gilles Villeneuve, die op 8 mei 1982 zwaar crashte op het circuit van Zolder. Een circuit waar Gilles van hield, en waar hij in de fatale kwalificatieronde alles op alles zette om de tijd van teamgenoot Didier Pironi te verslaan. De vraag is: waarom deed hij dat? Waarom ging de Canadees tot het uiterste om zijn Franse rivaal annex teamgenoot voorbij te streven?

Aan het woord komen onder meer Jacques Villeneuve, zijn weduwe Joan en ex-coureurs als Jody Scheckter, Jochen Mass, René Arnoux, Patrick Tambay en Marco Piccinini. Onmisbaar stukje race-tv.

Vanavond 28 maart 2011, 21:10, Canvas

gloudiesaurus

Dank voor de tip, zo meteen eens kijken!  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634


Kootje

#3
Had deze docu al eerder gezien.
Maar was zeker de moeite waard om nog eens te kijken.


gloudiesaurus

Inderdaad prachtig, erg sterk! En hoeveel ik al redelijk wat gelezen had over Gilles Villeneuve zaten er nog wel enkele dingen in die ik nog niet wist... ik wist bijv. wel dat Villeneuve sneller was dan Scheckter en dat hij deze niet aanviel. Maar dit om de wereldtitel van 1979 ging op Monza wist ik niet.

En Arnoux, hoe hard was hij, de domste fout die je kon maken over Jochem Mass.

En de beelden van Villeneuve, dat ze de crash zo gedetailleerd kon zien. Dat de doctor zei dat Villeneuve al dood was voordat hij de grond raakte was ook nieuw voor me, gelukkig heeft hij deze klap niet "gevoeld".

En de kinderen van Pironi...Gilles-Didier en Didier-Gilles. Wil toch wel zeggen dat Pironi hier echt mee heeft gezeten.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

JimmySPA

Net te laat, alleen het einde van Jacques gezien...

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Kootje

CitaatEn Arnoux, hoe hard was hij, de domste fout die je kon maken over Jochem Mass.

Dat was inderdaad 'n erg harde uitspraak.
En in mijn ogen volledig onterecht.

Mass ging netjes naar rechts ,terwijl de ideale lijn links lag.
Dat Gilles dan besluit ook naar rechs te gaan ,daar kan hij niets aan doen.
Het enige wat je hem kwalijk kunt nemen ,is dat hij niet volledig naar rechts ging.

gloudiesaurus

#8
Arnoux heeft wel enigszins gelijk vond ik, Mass zag Villeneuve te laat aankomen. Maar of je dat Mass kan aanrekenen?

Mass maakte ruimte toen Villeneuve er al langs zat, daardoor werd hij "afgeschoten". Een tragisch ongeval, Jeroen schreef er een tijd geleden ook wat over:

http://www.f1pits.net/magazine/column_gilles_en_jacques/
http://www.f1pits.net/magazine/f1_pits_portret_didier_pironi/
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Kootje

CitaatMass zag Villeneuve te laat aankomen. Maar of je dat Mass kan aanrekenen?

Je zegt 't daar zelf al ,Mass kon er niets aan doen.
Daarom vind ik de uitspraak van Arnoux niet terecht.

CitaatMass maakte ruimte toen Villeneuve er al langs zat, daardoor werd hij "afgeschoten".

Als Villeneuve er al naast zat ( ik neem aan dat je dat bedoeld met langs ) ,dan was hij nooit afgeschoten.
Dat gebeurde juist omdat Mass nog naar rechts aan 't gaan was terwijl Gilles ook de rechterkant koos.
Als gevolg kwam hij op het achterwiel van Mass terecht ,en dan zit je er dus nog niet naast.
Had hij ernaast gezeten ,dan was hij gewoon van de baan gereden ,met wellicht net zulke ernstige gevolgen.

Persoonlijke noot: Bedankt voor de linkjes ,deze artikeltjes had ik eerder gemist.  :)

0634

#10
Citaat van: Kootje op 28 maart 2011 - 22:41:19
Mass ging netjes naar rechts ,terwijl de ideale lijn links lag.
Lijkt mij sterk dat jij in een snelle ronde aan de binnenkant van die bocht kan blijven...  Je komt de bocht uit, dan ga je automatisch naar de buitenkant, je houdt die wagen daar nooit strak aan de binnenkant in een snelle ronde. Daarna pas weer naar de linkerkant om de volgende rechter bocht te nemen. Maar waar Mass naar toe stuurde, komt een rijder normaal gesproken wel uit.

Maar goed, om hem de schuld te geven gaat wat ver. Die jongen doet dat ook niet express en zal daar ongetwijfeld vreselijk mee hebben gezeten.

Kootje

#11
Citaat van: Jeroen op 29 maart 2011 - 06:56:04
Citaat van: Kootje op 28 maart 2011 - 22:41:19
Mass ging netjes naar rechts ,terwijl de ideale lijn links lag.
Lijkt mij sterk dat jij in een snelle ronde aan de binnenkant van die bocht kan blijven...  Je komt de bocht uit, dan ga je automatisch naar de buitenkant, je houdt die wagen daar nooit strak aan de binnenkant in een snelle ronde. Daarna pas weer naar de linkerkant om de volgende rechter bocht te nemen. Maar waar Mass naar toe stuurde, komt een rijder normaal gesproken wel uit.

Wat je nu eigenlijk zegt is dat Mass te vroeg naar rechts ging.
Dat is 'n lezing die ik kan ondersteunen al is het op de tv beelden niet duidelijk te zien of hij inderdaad daar uitkomt ,of dat hij bewust rechts aanhield om hem via die zijde te passeren.

CitaatMaar goed, om hem de schuld te geven gaat wat ver. Die jongen doet dat ook niet express en zal daar ongetwijfeld vreselijk mee hebben gezeten.

Dat hij daar duidelijk mee zat kon je goed zien aan zijn lichaamstaal nadat hij Gilles zag liggen.
Totale verslagenheid.

0634

Citaat van: Kootje op 29 maart 2011 - 10:26:42

Lijkt mij sterk dat jij in een snelle ronde aan de binnenkant van die bocht kan blijven...  Je komt de bocht uit, dan ga je automatisch naar de buitenkant, je houdt die wagen daar nooit strak aan de binnenkant in een snelle ronde. Daarna pas weer naar de linkerkant om de volgende rechter bocht te nemen. Maar waar Mass naar toe stuurde, komt een rijder normaal gesproken wel uit.
Dat bedoel ik. Zoals ik het zie had Mass wel degelijk 'schuld' aan het ongeluk.

Dit was een typische buiten-binnen-buitenbocht dus moet je als langzamere deelnemer niet aan de buitenkant gaan rijden bij de exit van zo'n bocht als je een snellere deelnemer achter je hebt.

Arnoux' woorden waren m.i. niet geheel onterecht.

Kootje

De bocht ervoor was ´n linker.
Die pak je buiten - binnen - buiten en zo komt Gilles inderdaad op het rechter deel van de baan uit.
De bocht erna was naar rechts.
Ook die pak je buiten - binnen - buiten ,Gilles moest dus na het uitkomen van bocht A naar links om bocht B ideaal aan te snijden.

De vraag is nu dus eigenlijk: Zat  Mass op het fatale moment nog op de ideale lijn of niet ??
Ik denk eigenlijk van niet ,omdat hij in mijn ogen naar rechts stuurde en dus van de ideale lijn afging.
Waarom zou hij anders in eerste instantie de beweging naar links maken.

Helaas kunnen de door mij gevonden tv beelden hier geen duidelijk uitsluitsel over geven.
Daarop is het uitkomen van bocht A net niet te zien omdat ze met ´n fout camerastandpunt opgenomen zijn.
Deze camera pikte het moment van de klap precies op ,maar het moment ervoor net niet.


0634

Deze situatie was bij de exit van de bocht. De volgende bocht had er nog niks mee te maken. Je verlaat de bocht aan de buitenkant en dus moeten achterblijvers aan de binnenkant blijven. Pas daarna schuift de ideale lijn naar links. Mass zat dus m.i. echt verkeerd. Iets anders kan ik er niet van maken.