Pirelli?

Gestart door Enzo, 19 november 2010 - 20:14:47

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: robbert op 15 juni 2012 - 07:11:12
Citaat van: Kootje op 15 juni 2012 - 05:46:48
Citaat van: Enzo op 14 juni 2012 - 21:08:15
Met alle respect voor beide rijders, maar de voornaamste reden waarom Perez en Grosjean het podium hebben gehaald in Canada is omdat de banden goed werkte bij hun auto's en niet door een bijzonder heroïsch rijden oid. Ze zaten in de goede operating window met de banden, een window die je 'overkomt' door een samenloop van omstandigheden. Het lijkt nog steeds niet iets waar je bewust naar toe kan werken.

Toch vreemd dat het iedere keer dezelfde zijn die het "overkomt". ::)

rijders die goed kunnen omgaan met bandenslijtage. Dat is toch ook de kunst van het racen. Maar dat ziet sommige niet
Precies, dat hoort ook bij racen. Dat hoorde al bij racen in de jaren 50 en nu nog steeds.

Folkert

Citaat van: Wizard op 15 juni 2012 - 11:00:33
Exact datzelfde gaat gebeuren als je tanken introduceert. Tactiek is gewoonweg niet weg te denken uit de (auto)sport. Vrij race zoals dat hier wordt afgeschilderd, bestaat gewoon niet. Dan zouden de teams niet moeten stoppen en met banden moet rijden die een complete race meegaan met maximaal grip.
Dan zou je alles een vrije keuze moeten laten. Zelf  bepalen welke band en niet worden verplicht meer dan 1 compound te gebruiken, zelf bepalen of je gaat tanken. Daan heb je echt vrij racen, maar of dat garant staat voor spektakel? Geen idee eigenlijk. Enige wat dan wel beperkt of verboden moeten zijn is beperking op de vuile lucht achter de auto's.
Trotse vader van Rosalie(L)

Enzo

Citaat van: Jeroen op 15 juni 2012 - 12:56:33
Citaat van: robbert op 15 juni 2012 - 07:11:12
Citaat van: Kootje op 15 juni 2012 - 05:46:48
Citaat van: Enzo op 14 juni 2012 - 21:08:15
Met alle respect voor beide rijders, maar de voornaamste reden waarom Perez en Grosjean het podium hebben gehaald in Canada is omdat de banden goed werkte bij hun auto's en niet door een bijzonder heroïsch rijden oid. Ze zaten in de goede operating window met de banden, een window die je 'overkomt' door een samenloop van omstandigheden. Het lijkt nog steeds niet iets waar je bewust naar toe kan werken.

Toch vreemd dat het iedere keer dezelfde zijn die het "overkomt". ::)

rijders die goed kunnen omgaan met bandenslijtage. Dat is toch ook de kunst van het racen. Maar dat ziet sommige niet
Precies, dat hoort ook bij racen. Dat hoorde al bij racen in de jaren 50 en nu nog steeds.

Maar zo extreem als dat we het nu zien is wel nieuw. Daarom snap ik dat bruggetje naar 'vroeger' niet zo. Je moet bijna 20 jaar terug gaan om een dergelijk voorbeeld te vinden en zelfs toen was er meer consistentie en rivaliteit dan nu. Om over de operating window maar niet te spreken, want dat hebben we nog nooit gezien in de F1.

Folkert

Citaat van: Enzo op 15 juni 2012 - 13:08:10
Citaat van: Jeroen op 15 juni 2012 - 12:56:33
Citaat van: robbert op 15 juni 2012 - 07:11:12
Citaat van: Kootje op 15 juni 2012 - 05:46:48
Citaat van: Enzo op 14 juni 2012 - 21:08:15
Met alle respect voor beide rijders, maar de voornaamste reden waarom Perez en Grosjean het podium hebben gehaald in Canada is omdat de banden goed werkte bij hun auto's en niet door een bijzonder heroïsch rijden oid. Ze zaten in de goede operating window met de banden, een window die je 'overkomt' door een samenloop van omstandigheden. Het lijkt nog steeds niet iets waar je bewust naar toe kan werken.

Toch vreemd dat het iedere keer dezelfde zijn die het "overkomt". ::)

rijders die goed kunnen omgaan met bandenslijtage. Dat is toch ook de kunst van het racen. Maar dat ziet sommige niet
Precies, dat hoort ook bij racen. Dat hoorde al bij racen in de jaren 50 en nu nog steeds.

Maar zo extreem als dat we het nu zien is wel nieuw. Daarom snap ik dat bruggetje naar 'vroeger' niet zo. Je moet bijna 20 jaar terug gaan om een dergelijk voorbeeld te vinden en zelfs toen was er meer consistentie en rivaliteit dan nu. Om over de operating window maar niet te spreken, want dat hebben we nog nooit gezien in de F1.
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik zie toch wel aantal rijders goed omgaan met de banden en er wel een goede race mee rijden. Er is best wel wat consistentie. Hamilton reed buiten de blunders van zijn team wel vaak vooraan mee en natuurlijk is het gissen of hij zonder de team fouten daar ook reed. Maar als het in Australië en China lukte en nu in Canada ook weer, zie ik niet in waarom hij in Bahrein en Spanje ook niet gelijke snelheid zou hebben om de race op het podium te eindigen. Maar misschien is de Mclaren van Lewis wel de auto die de sweetspot van de banden heel vaak raakt. Maar ook bij Alonso en Vettel zie ik best veel consistentie.
Overwinningen zoals die van Maldonado zie ik dit seizoen niet meer zo heel vaak gebeuren.
Lotus heeft een auto die kan winnen en de Sauber is in de basis ook erg sterke auto geloof ik. Er zouden nog 3 coureurs kunnen winnen, met Schumacher er bij. Maar Mercedes is ook best een sterke wagen dus als Schumacher wint komt dat niet als een verrassing. Sauber is denk ik niet snel genoeg voor de winst.
Podium was ook ook klein beetje geluk, waren Vettel en Alonso gewoon op tijd gestopt, waren ze wel voor Grosjean en Perez gekomen. Misschien net achter Grosjean, maar met nieuwere banden. En ik denk ook zeker dat Hamilton de laatste rondes geconsolideerd heeft. Als het moest, kon hij nog sneller denk ik.
Maar goed, om tot een conclusie te komen: Mclaren, Ferrari en RBR zijn de teams ook in die volgorde denk ik. En zal gaan tussen Hamilton, Alonso, Vettel en Webber. Ook in die volgorde denk ik. Met hier en daar een beetje geluk kan Lotus en Sauber misschien nog een overwinninkje weg pikken, maar dan wel als 2 van bovenstaande teams uitvallen.
Trotse vader van Rosalie(L)

Figge

Citaat van: Wizard op 15 juni 2012 - 11:00:33
Exact datzelfde gaat gebeuren als je tanken introduceert. Tactiek is gewoonweg niet weg te denken uit de (auto)sport. Vrij race zoals dat hier wordt afgeschilderd, bestaat gewoon niet. Dan zouden de teams niet moeten stoppen en met banden moet rijden die een complete race meegaan met maximaal grip.

Nee toch... dan is het een keuze om met meer of minder brandstof/gewicht te rijden. Een team/rijder presteert hier niet noodgedwongen onder het potentieel van de auto.
Met deze bandenkwestie is het geen keuze om conservatief te rijden, maar een verplichting.

Wizard

Dan nog gaat tactiek dan een prominente rol vertegenwoordigen. Litertje meer, rondje langer en via de pit inhalen. Dit komt het racen niet ten goede en sluit de tactieken waarvan nu sprake is (Perez/Grosjean) niet uit. Dan krijg je weer dat teams zwaarder starten op de harde compound en slechts 1 stop doen.

Wizard

Citaat van: Enzo op 14 juni 2012 - 20:59:29
Wat is er kunstmatig aan tanken? Dat is toch niet te vergelijken met de huidige banden? Bij het tanken kan je voluit met je auto gassen en bij de slijtende banden ben je aan het temporiseren. Geen lood om oud ijzer dus, althans zo zie ik dat. :)

Nu kun je ook voluit met je banden. In die keuze sta je vrij. Dat je dan een stop extra moet maken, soit. En of je nu snelheid reduceert door je banden te sparen of benzine te sparen blijft inderdaad lood om oud ijzer. Je krijgt nimmer een situatie waarin je tot de grens van de auto kunt rijden.

CitaatDe pitstrategie van vroeger kon ik juist altijd wel waarderen. De spanning over de brandstof hoeveelheden, zoals een risico nemen en licht kwalificeren voor pole, of juist heel zwaar en lang door kunnen rijden. Het voegde echt wat toe zonder dat het afbreuk deed aan het racen.

En jij roept dat het huidige racen, geen racen is? Het schaakspel, waar jij nu over praat, dát vind ik geen racen. Sorry, maar iemand die pleit voor de puurheid van de sport kan dit toch niet serieus menen?

Wizard

Citaat van: Enzo op 14 juni 2012 - 21:08:15
Met alle respect voor beide rijders, maar de voornaamste reden waarom Perez en Grosjean het podium hebben gehaald in Canada is omdat de banden goed werkte bij hun auto's en niet door een bijzonder heroïsch rijden oid. Ze zaten in de goede operating window met de banden, een window die je 'overkomt' door een samenloop van omstandigheden. Het lijkt nog steeds niet iets waar je bewust naar toe kan werken.

Met tanken krijg je exact het zelfde. Dan gaan coureurs zwaar van start, maken een stop minder, om zo posities te winnen en verder voorin te eindigen dan de auto snel is. Inhalen komt daarin niet voor.

Enzo

Ik snap wel de overeenkomst die je zoekt Wizard, maar dan nog vind ik het geen vergelijking. Het grootste verschil met het tankverhaal is dat de coureur ten allen tijden voluit kan racen naar zijn kunnen, dat is nu verre weg het geval. Of je nu zwaar of licht je quali rijdt, je kan altijd het gaspedaal maximaal indrukken en zo snel mogelijk de bocht nemen. Daar gaat het me nou net om, ik wil een coureur op de top van zijn kunnen zien, evenals de auto. Daar zou het in de F1 over moeten gaan imo.

Wizard

Mwa, als je benzine moet besparen om je strategie te volgen rijdt je ook niet voluit hé. ;)

Enzo

Citaat van: Wizard op 15 juni 2012 - 18:48:10
Mwa, als je benzine moet besparen om je strategie te volgen rijdt je ook niet voluit hé. ;)

Nee, dat klopt! Daar zou ik net zo'n groot probleem van maken als dat structureel voorkomt. Maar volgens mij gebeurde dat meer incidenteel als gevolg van een verkeerde berekening, je probeert zo'n auto immers niet meer brandstof mee te geven dan nodig. Dan is het 'part of the game' voor mij.

Wizard

Ik vond het juist inherent aan de Formule 1. Maar we kijken hier écht met andere ogen naar. Hetgeen wat jij graag ziet, verafschuw ik juist, nml: non-racing. Schaken! Nu wordt er gevochten om positie, om de overwinning en dat zo nu en dan coureurs als een duveltje uit een doosje komen, vind ik prachtig. Wat mij betreft mag het zo blijven. Zolang 1-stoppers mogelijk zijn vind ik de kritiek op de banden zwaar overdreven.

Figge

Citaat van: Wizard op 15 juni 2012 - 17:22:45
Dan nog gaat tactiek dan een prominente rol vertegenwoordigen. Litertje meer, rondje langer en via de pit inhalen. Dit komt het racen niet ten goede en sluit de tactieken waarvan nu sprake is (Perez/Grosjean) niet uit. Dan krijg je weer dat teams zwaarder starten op de harde compound en slechts 1 stop doen.

Ik vind het allemaal prima, zolang je maar de keuze hebt en het geen verplichting is. En ik heb het over banden, niet over tanken. Ik ben geen voorstander van tanken tijdens de race.

Enzo

Citaat van: Wizard op 15 juni 2012 - 19:09:15
Ik vond het juist inherent aan de Formule 1. Maar we kijken hier écht met andere ogen naar. Hetgeen wat jij graag ziet, verafschuw ik juist, nml: non-racing. Schaken! Nu wordt er gevochten om positie, om de overwinning en dat zo nu en dan coureurs als een duveltje uit een doosje komen, vind ik prachtig. Wat mij betreft mag het zo blijven. Zolang 1-stoppers mogelijk zijn vind ik de kritiek op de banden zwaar overdreven.
Vraagje dan:

Wat vind jij van de huidige operating window?
Vind jij het niet veel prachtiger als een coureur als een duveltje uit een doosje komt omdat ie fantastisch aan het rijden is?

Figge

Citaat van: Enzo op 15 juni 2012 - 19:16:05
Citaat van: Wizard op 15 juni 2012 - 19:09:15
Ik vond het juist inherent aan de Formule 1. Maar we kijken hier écht met andere ogen naar. Hetgeen wat jij graag ziet, verafschuw ik juist, nml: non-racing. Schaken! Nu wordt er gevochten om positie, om de overwinning en dat zo nu en dan coureurs als een duveltje uit een doosje komen, vind ik prachtig. Wat mij betreft mag het zo blijven. Zolang 1-stoppers mogelijk zijn vind ik de kritiek op de banden zwaar overdreven.
Vraagje dan:

Wat vind jij van de huidige operating window?
Vind jij het niet veel prachtiger als een coureur als een duveltje uit een doosje komt omdat ie fantastisch aan het rijden is?

Verrot en zo hoort het!!
Oh wacht je vraagt t niet aan mij...