Pirelli?

Gestart door Enzo, 19 november 2010 - 20:14:47

« vorige - volgende »

Figge

Citaat van: janke op 18 mei 2012 - 22:56:14
Citaat van: Enzo op 18 mei 2012 - 22:33:07
Citaat van: janke op 18 mei 2012 - 22:18:47
Citaat van: Enzo op 18 mei 2012 - 22:09:16
Citaat van: Franky R. op 18 mei 2012 - 21:37:29
Dan is het de vraag of een Williams een 'gemiddelde F1-auto' is...Wie gaat die vraag beoordelen? Is een Sauber dan ook een gemiddelde auto?

Waarom beantwoord je de vraag zelf niet?

-Denk jij dat Williams een betere auto heeft gebouwd dan bijvoorbeeld McLaren, Red Bull, Mercedes, Lotus, Ferrari?
-Denk jij dat er betere engineurs werken bij Williams dan bij McLaren ea.?
-Denk jij dat Maldonando een bettere coureur is dan Button of Hamilton ea.?

Probeer zelf eens antwoord te geven. Veronderstel dat Williams en Maldonado dat wel zijn dit jaar? Of Rosberg en Mercedes. Vind je dan de F1 ongeloofwaardig worden? Stop je met je interesse en naar het kijken van de F1?

Mercedes vind ik niet eens zo ongeloofwaardig, ze hebben één van de sterkste technische teams op het moment, twee snelle coureurs en een ogenschjnlijk goede auto.

In feiten moeten ze zich schamen om met zo veel kennis en de kwaliteiten die ze hebben incl. de coureurs. Naar 3 jaar is het nog steeds geen topteam om rekening mee te houden. Al vond ik de overwinning van Rosberg schitterend.



Dat is een onzinnige opmerking. Juist Mercedes probeert de discussie te openen over het prestatieniveau van de Pirelli's.
Als de prestaties van de Pirelli's 100% is, ben ik er van overtuigd dat teams als McLaren, RBR en Mercedes qua prestatie op 105% zitten van het potentieel van de banden. Teams als Williams en Sauber zullen ongeveer op 98% van het potentieel van de banden zitten.
Hierdoor kunnen zij zich vrij concentreren op het racen en doorontwikkelen om die 100% te halen.
De topteams hebben in feite een betere prestatie neergezet dan de banden toelaten en moeten zich nu concentreren op het terugbrengen
van de prestaties om op die 100% van Pirelli te komen. Dit is volgens mij moeilijker dat moeilijker dan andersom.
Hierdoor presteren zij ook erg wisselvallig tov elkaar.

Franky R.

#631
Citaat van: Mark F1gge op 18 mei 2012 - 23:08:11
Als de prestaties van de Pirelli's 100% is, ben ik er van overtuigd dat teams als McLaren, RBR en Mercedes qua prestatie op 105% zitten van het potentieel van de banden. Teams als Williams en Sauber zullen ongeveer op 98% van het potentieel van de banden zitten.
Hierdoor kunnen zij zich vrij concentreren op het racen en doorontwikkelen om die 100% te halen.
De topteams hebben in feite een betere prestatie neergezet dan de banden toelaten en moeten zich nu concentreren op het terugbrengen
van de prestaties om op die 100% van Pirelli te komen. Dit is volgens mij moeilijker dat moeilijker dan andersom.
Hierdoor presteren zij ook erg wisselvallig tov elkaar.

Ik zal een ander voorbeeld geven.

In de jaren tachtig had men de turbo's met 1000 pk of meer...Die auto's konden ook niet voluit rijden, daar de FISA (de latere FIA) de tankinhoud ging beperken.

Echter waren er ook team, oa. Tyrrell, die rondreden met een atmosferische Cosworth V8...Zij hoefden bijna geen rekening te houden met de brandstofverbruik. Sterker, ze waren vaak lichter dan de turbo-concurrentie doordat ze toe konden met minder brandstof.

Toch waren de Turbo's over het algemeen heer en meester? Waarom? Omdat ze de middelen hadden om alles na te pluizen en daarna nog een keer na te pluizen.

Michele Alboreto was de Maldonado van toen, hij won de laatst race voor Tyrrell en de Cosworth DFV V8, voordat de turbo definitief de dienst uit ging maken...Dus de geschiedenis herhaalt zich weer eens.. :P


;)

janke

Citaat van: Enzo op 18 mei 2012 - 23:05:52
Ja man, Mercedes is echt slecht... ::)

Nee man, dat zeg ik toch niet. Maar geen topteam. Is bij jou dan misschien de definitie van topteam, als er maar grote namen werken?? Dat heeft in al de jaren dan weinig opgebracht, behoudens de mooie overwinning van Nico Rosberg. Pas maar op, Mercedes is misschien eerder verdwenen van het F1 veld als dat jij zou verwachten.
Some things are too important to be left in the past.

Figge

Citaat van: Franky R. op 18 mei 2012 - 23:13:41
Citaat van: Mark F1gge op 18 mei 2012 - 23:08:11
Als de prestaties van de Pirelli's 100% is, ben ik er van overtuigd dat teams als McLaren, RBR en Mercedes qua prestatie op 105% zitten van het potentieel van de banden. Teams als Williams en Sauber zullen ongeveer op 98% van het potentieel van de banden zitten.
Hierdoor kunnen zij zich vrij concentreren op het racen en doorontwikkelen om die 100% te halen.
De topteams hebben in feite een betere prestatie neergezet dan de banden toelaten en moeten zich nu concentreren op het terugbrengen
van de prestaties om op die 100% van Pirelli te komen. Dit is volgens mij moeilijker dat moeilijker dan andersom.
Hierdoor presteren zij ook erg wisselvallig tov elkaar.

Ik zal een ander voorbeeld geven.

In de jaren tachtig had men de turbo's met 1000 pk of meer...Die auto's konden ook niet voluit rijden, daar de FISA (de latere FIA) de tankinhoud ging beperken.

Echter waren er ook team, oa. Tyrrell, die rondreden met een atmosferische Cosworth V8...Zij hoefden bijna geen rekening te houden met de brandstofverbruik. Sterker, ze waren vaak lichter dan de turbo-concurrentie doordat ze toe konden met minder brandstof.

Toch waren de Turbo's over het algemeen heer en meester? Waarom? Omdat ze de middelen hadden om alles na te pluizen en daarna nog een keer na te pluizen.

Michele Alboreto was de Maldonado van toen...Dus de geschiedenis herhaalt zich weer eens.. :P


;)

Deze voorbeelden hebben niets met banden te maken, maar met de technische reglementen.
Ik ben ervan overtuigd dat de banden toen beter aansloten op het prestatieniveau van de auto's.
Dat is volgens mij waar deze discussie over gaat. Binnen de huidige reglementen kunnen auto's nog steeds
verder worden doorontwikkeld, maar dat heeft door het prestatieniveau van de banden geen zin.

Franky R.

Citaat van: Mark F1gge op 18 mei 2012 - 23:18:31

Deze voorbeelden hebben niets met banden te maken, maar met de technische reglementen.
Ik ben ervan overtuigd dat de banden toen beter aansloten op het prestatieniveau van de auto's.
Dat is volgens mij waar deze discussie over gaat. Binnen de huidige reglementen kunnen auto's nog steeds
verder worden doorontwikkeld, maar dat heeft door het prestatieniveau van de banden geen zin.


Oh, de Pirelli-banden hebben niets met het (technisch) reglement te maken... ::) ...Dat zal wel mijn fout zijn?


En mijn punt heb je ook totaal gemist. Nml. dat de topteams zich eerder al werden geconfronteerd met beperkingen in verhouding tot hun mogelijkheden...

Figge

#635
Citaat van: Franky R. op 18 mei 2012 - 23:22:14
Citaat van: Mark F1gge op 18 mei 2012 - 23:18:31

Deze voorbeelden hebben niets met banden te maken, maar met de technische reglementen.
Ik ben ervan overtuigd dat de banden toen beter aansloten op het prestatieniveau van de auto's.
Dat is volgens mij waar deze discussie over gaat. Binnen de huidige reglementen kunnen auto's nog steeds
verder worden doorontwikkeld, maar dat heeft door het prestatieniveau van de banden geen zin.


Oh, de Pirelli-banden hebben niets met het (technisch) reglement te maken... ::) ...Dat zal wel mijn fout zijn?


En mijn punt heb je ook totaal gemist. Nml. dat de topteams zich eerder al werden geconfronteerd met beperkingen in verhouding tot hun mogelijkheden...

De banden moeten wel vóldoen aan het technisch reglement, die schrijft namelijk voor welke afmetingen ed. Het zegt niets over prestatieniveau.
Alle teams komen tenslotte ook met andere ideeen, terwijl ze dezelfde reglementen gebuiken.
Ik snap je punt idd niet, denk ik. Ik lees het ook nergens. Tenzij je de opmerking bedoeld over dat de topteams nu de massaal plank hebben misgeslagen en dat bijvoorbeeld Newey geen halfgod is.
Das onzin. De (top)teams hebben binnen de reglementen een auto gebouwd. Das een lang en gecompliceerd proces. En toen kwamen de wintertests met de nieuwe banden voor dit jaar en vervolgens beginnen de problemen links en rechts te ontstaan. Nu het een topic is geworden hebben niet ineens de topteams slechte auto's gebouwd hoor...
Oh en Newey is idd maar een mens... :)

janke

#636
Gelukkig is Newey ook een mens. En gelukkig bepaald een goed ontworpen auto ook niet de stand van zaken in de F1. Met alleen zo'n auto wordt je geen wk winnaar. Colin Chapman en Gordon Murray weten er alles van.
Some things are too important to be left in the past.

Enzo

Citaat"It's not racing," complained Lewis Hamilton. "It's just driving around." "Don't watch me, mate," said Mark Webber to a spectating Martin Brundle. "I'm only doing long runs this afternoon. It's going to be painfully slow."

This pretty much summarises how the drivers feel about the latest set of demands. They have sent their entire careers up to this point pushing as hard as they could, maximising the speed of the car at all times, fighting for every split-second of lap time. Suddenly, that's only a very small part of the game. Balancing the car front to rear in terms of both set-up and driving - and then hanging on to an oversteering bronco late in the stint - is what it's all going to be about. Using the car's oversteer early in a stint to minimise the direction change will be a no-no, as that will only wear through those fragile rear tyres even quicker. Keeping as much strain off the rears as possible, while still maintaining a reasonable momentum - and having a feel for how much you can get away with pushing in those early laps of a stint - will be the key endeavour.

But much as the drivers might dislike it, spectators will probably enjoy it. As the cars are moving around a lot more, the car control of the drivers will be much more visible. Controlling low-grip oversteer is just a tiresome, easy bore for them. But from the outside it looks great. It has long been one of the ironies of modern racing cars that the faster and better behaved they can be made to corner, the bigger the challenge for the drivers, the more sorting there is of the men from the boys - but the duller it looks to the casual spectator.

It isn't really going to be a case of which drivers this may or may not suit, it will actually be a lot less demanding than before purely from a driving-skill perspective. Wear rate is going to dominate everything - and, other than choosing the appropriate pace for any given moment, there's little a driver will be able to do about it. It will be about getting as much downforce on the car as possible, particularly at the rear, and driving to a pre-determined pace some way off your potential at the beginning of the stint - then adapting to the increasing oversteer. But it's not as if it's high-grip, demanding oversteer. They will all be able to do it just fine.


Folkert

Citaat van: Enzo op 18 mei 2012 - 22:09:16
Citaat van: Franky R. op 18 mei 2012 - 21:37:29
Dan is het de vraag of een Williams een 'gemiddelde F1-auto' is...Wie gaat die vraag beoordelen? Is een Sauber dan ook een gemiddelde auto?

Waarom beantwoord je de vraag zelf niet?

-Denk jij dat Williams een betere auto heeft gebouwd dan bijvoorbeeld McLaren, Red Bull, Mercedes, Lotus, Ferrari?
-Denk jij dat er betere engineurs werken bij Williams dan bij McLaren ea.?
-Denk jij dat Maldonando een bettere coureur is dan Button of Hamilton ea.?
Ik denk ook dat Enzo wel een punt heeft. Heb lang zitten denken wat ik er nou eigenlijk van vond, maar het is lastig. Ja we hebben spektakel en ja er word meer ingehaald en zijn leuke verrassingen. Maar zoals ik het nu zie fluctueert het te veel voor mijn idee. Al denk ik echt dat Mclaren en in zekere zin Lotus een auto hebben die de sweet spot elke race vinden. Vooral Hamilton lijkt dit jaar sterker dan ooit. Want ondanks falen van Mclaren staat hij nog steeds 3de op slechts 8 punten. Wat in alle eerlijkheid makkelijk een voorsprong van 25/30 punten kunnen zijn.
Dat een Williams wint is echt mooi en gun het Maldonado, maar was hij dit weekend echt de beste en was Williams echt de betere auto. Of kregen zij de banden toevallig wel werkend. Je kan mij niet vertellen dat top teams elke week de plank anders slaan en daarom wisselvallig presteren. Die band moet anders. Tis leuk dat er closer word geraced, maar dat kan ook met een band die makkelijker is.

Maar aan de andere kant denk ik dat het allemaal wel op zijn plek valt. Teams gaan het onder de knie krijgen en dan zullen Overwinningen van Williams, niet meer voor komen. Ten zij de Williams gewoon een goede auto is.
Trotse vader van Rosalie(L)

Wizard

Citaat van: Enzo op 19 mei 2012 - 02:22:09
But much as the drivers might dislike it, spectators will probably enjoy it. As the cars are moving around a lot more, the car control of the drivers will be much more visible. Controlling low-grip oversteer is just a tiresome, easy bore for them. But from the outside it looks great.

Toegegeven, misschien onderschat ik het probleem. Aan de andere kant, wat wil je als coureur zijnde? Ik vind het een primair doel om de fans te vermaken. Alleen hun interesse zorgt voor de inkomes. Als fans afhaken, lopen circuitbezoeken terug, kijken minder mensen de race, worden producten minder verkocht en hebben sponsoren minder bekijks. Dan wordt het minder interessant om bakken met geld te inversteren. Kleinere teams zijn kansloos, en gaan geven uiteindelijk de pijp aan Maarten. Het is continue afwegen. Maar Lewis vat, dan wel onbewust, de koe bij de hoorns, de kijkers zijn vermaakt. Voor hun is het geweldig. En ja Lewis, hun betalen wel jou salaris. Zonder fans had jij geen baan, geen geld.

Wizard

Citaat van: Mark F1gge op 18 mei 2012 - 23:08:11
Juist Mercedes probeert de discussie te openen over het prestatieniveau van de Pirelli's.

Haug heeft Schumacher tegengesproken. Het was Schumacher die de discussie opende. Overigens zijn er nu ook coureurs die dit tegenspreken.

Figge

#641
Citaat van: Wizard op 19 mei 2012 - 09:07:22
Citaat van: Enzo op 19 mei 2012 - 02:22:09
But much as the drivers might dislike it, spectators will probably enjoy it. As the cars are moving around a lot more, the car control of the drivers will be much more visible. Controlling low-grip oversteer is just a tiresome, easy bore for them. But from the outside it looks great.

Toegegeven, misschien onderschat ik het probleem. Aan de andere kant, wat wil je als coureur zijnde? Ik vind het een primair doel om de fans te vermaken. Alleen hun interesse zorgt voor de inkomes. Als fans afhaken, lopen circuitbezoeken terug, kijken minder mensen de race, worden producten minder verkocht en hebben sponsoren minder bekijks. Dan wordt het minder interessant om bakken met geld te inversteren. Kleinere teams zijn kansloos, en gaan geven uiteindelijk de pijp aan Maarten. Het is continue afwegen. Maar Lewis vat, dan wel onbewust, de koe bij de hoorns, de kijkers zijn vermaakt. Voor hun is het geweldig. En ja Lewis, hun betalen wel jou salaris. Zonder fans had jij geen baan, geen geld.

Hier pak je het punt met een goede invalshoek. Fans willen vermaakt worden, dat is het bestaansrecht van F1. Maar je neemt een enorm risico, als je je publiek niet serieus neemt. Het grote publiek gaat t echt niet heel lang accepteren dat iedereen wisselvallig presteert en iedereen met de vorm van de dag wint. Als het er teveel bovenop komt te liggen dat de Pirelli's het niveau beperken dan loop je het risico dat men F1 niet serieus meer neemt. Dat zou eeuwig zonde zijn.

_Makke_

Citaat van: Enzo op 18 mei 2012 - 21:33:41
Nou weet je Makke, dit heeft niks meer met Schumacher te maken. Je zou hem juist enorm dankbaar moeten zijn dat ie wel z'n mond heeft opengetrokken. We hebben al genoeg ja-knikkers in de formule 1, terwijl er overduidelijk een breed draagvlak is voor Schumacher's woorden. De man komt op voor zijn sport en geeft aan dat ze zijn doorgeschoten in de zoektocht naar spektakel. Schumacher bestempelen als "een gefrustreerde piloot, die zijn teammaat niet kan bijbenen", is best treurig en getuigd van weinig inzicht.

Allez. Schumacher is dus de enige die op komt voor zijn sport? Hamilton, Button en Alonso zijn maar van die zwakke ja-knikkers? Allez dan.

Citaat van: Enzo op 18 mei 2012 - 21:33:41
Wie heeft zich negatief uitgelaten? Best veel al eigenlijk, maar begint het standpunt voor jou pas waarde te krijgen als veel mensen het vinden?
Meerdere coureurs en betrokkenen hebben zich de afgelopen weken uitgesproken, de één genuanceerder dan de ander maar toch. Vettel, Webber, Alonso, Button, Schumacher, Rosberg, Dietrich, Withmarsh, Brundle en vast nog wel een paar.

Uiteraard moeten veel mensen die mening delen. 2 personen is helemaal niet genoeg om van een breed draagvlak te spreken. Ik heb enkel negatieve reacties Schumacher en Mateschitz gelezen. Eerst en vooral vraag ik me af of ze effectief zo hard waren voor de banden, of dat hun woorden niet wat uitgerokken zijn door de media. Maar, ervan uitgaande dat ze dat effectief allemaal gezegd hebben, het zijn toevallig wel 2 personen die onder de verwachtingen presteren. Dan schiet je al snel op iets, excuses zoeken is een natuurlijke reflex.

Trouwens, Kimi was heel wat positiever over de banden. Hij is dus geen echte racer? Een ja-knikker die geen moer geeft om zijn sport?

Enzo

Kimi's reactie is een interessante inderdaad, hoewel ook hij om verandering vraagt. Hij wil dat het tanken terug komt om zo met minder gewicht op de fragile banden te rijden zodat deze het dan wel uithouden. Gaat dus toch over de banden, alleen een andere oplossing voor het probleem.  ;)

monaco2011

Citaat van: Wizard op 19 mei 2012 - 09:09:45
Citaat van: Mark F1gge op 18 mei 2012 - 23:08:11
Juist Mercedes probeert de discussie te openen over het prestatieniveau van de Pirelli's.

Haug heeft Schumacher tegengesproken. Het was Schumacher die de discussie opende. Overigens zijn er nu ook coureurs die dit tegenspreken.
niet tegengesproken