Pirelli?

Gestart door Enzo, 19 november 2010 - 20:14:47

« vorige - volgende »

monaco2011

Citaat van: Jeroen op 30 april 2012 - 08:00:50
Citaat van: monaco2011 op 29 april 2012 - 23:25:22
Rosberg en Haug/Mercedes hebben net hun eerste Grand Prix gewonnen op Pirelli banden, die gaan natuurlijk niet zeggen dat het een loterij is. Rosberg heeft vorige week wel gezegd dat F1 door de Pirelli's een totaal andere sport is geworden en dat ze soms op 60-70% rijden. Maar goed, alles voor het (nep)spektakel, met elke volgende race zullen er meer tegenstanders gaan komen!

Dus zo werkt het: Rosberg wint een race dus wat hij zegt moeten we niet te serieus nemen, maar als Schumacher direct na een teleurstellend weekend 10e wordt moeten we heel goed luisteren naar wat hij zegt, want dan spreekt er natuurlijk geen enkele emotie mee....

Tja, zo kan je ieder argument heerlijk van tafel vegen natuurlijk.
ik plaats alleen een kanttekening! Iedereen mag daar verder mag daar verder mee doen wat ie wil. Ik hecht alleen meer waarde aan de mening van een 7 voudig WK met 20 jaar ervaring dan aan de mening van iemand die net komt kijken.

robbert

Citaat van: monaco2011 op 30 april 2012 - 07:42:16
Citaat van: robbert op 30 april 2012 - 07:14:32
Citaat van: Franky R. op 29 april 2012 - 23:57:09
Citaat van: monaco2011 op 29 april 2012 - 23:25:22
Rosberg en Haug/Mercedes hebben net hun eerste Grand Prix gewonnen op Pirelli banden, die gaan natuurlijk niet zeggen dat het een loterij is. Rosberg heeft vorige week wel gezegd dat F1 door de Pirelli's een totaal andere sport is geworden en dat ze soms op 60-70% rijden. Maar goed, alles voor het (nep)spektakel, met elke volgende race zullen er meer tegenstanders gaan komen!


Dan weet ik ook niet meer wat je nu wil...Als Hamilton alle vier races had gewonnen, dan zou je spreken van een saaie en te dominant seizoen... ???

zoals je weet franky, voor sommige hier is het nooit goed
precies, en daar hoor ik bij toch, Robbert?? kunnen we hier niet gewoon normaal een discussie voeren??

ja monaco ik vraag mij dat ook af, als ik  u reactie lees. 

monaco2011

Citaat van: Makke op 30 april 2012 - 16:00:56
Citaat van: Jozef op 30 april 2012 - 15:41:27
Niet iedereen heeft hetzelfde rubber, dat is net een van de grote problemen. De bandensets zijn erg wisselvallig in hun prestaties en daardoor onbetrouwbaar. De ene set doet het minder goed dan de andere, coureurs en race engineers houden telkens hun hart vast omdat ze niet weten wanneer het met hun banden over en uit zal zijn. Al te vaak wordt er melding gemaakt van "een slechte bandenset". En dan wordt het dus wel een loterij.

Ik heb nooit anders geweten dat er wel eens gewag werd gemaakt van een slechte bandenset. Voor de rest overdrijf je hier volgens mij wel fameus. Van de topteams heeft vooral Mercedes er last van. Tussen Ferrari, McLaren en Red Bull zit er qua banden amper verschil. Ze pitten allemaal rond hetzelfde moment (tenzij er een andere strategie wordt toegepast). Natuurlijk, als je zo'n Pirelli al in de eerste ronde "mishandelt", dan zit je met een dik probleem. Die banden zijn blijkbaar gevoeliger dan de Bridgestone's en de Michelin's van een paar jaar terug.
waar zit m dat spektakel dan in, als ze allemaal tegelijk pitten?? dr worden zomaar allerlei dingen aan de Pirelli's toegeschreven, terwijl het nog maar de vraag is of dat wel zo is. Wat wel vaststaat is dat de coureurs niet meer voluit kunnen dankzij deze banden en da's nou net iets waar het bij racen om draait.

monaco2011

#408
Citaat van: Franky R. op 30 april 2012 - 14:12:09
Citaat van: monaco2011 op 30 april 2012 - 07:42:16
precies, en daar hoor ik bij toch, Robbert?? kunnen we hier niet gewoon normaal een discussie voeren??


Robbert valt je niet aan, dus vanwaar die 'verdediging'?
als iemand zegt dat het voor mij nooit goed is omdat het nu toevallig ergens niet mee eens ben, dan vindt ik dat wel een soort van aanval ja en draagt ook totaal niet bij aan de discussie.

robbert

Citaat van: monaco2011 op 30 april 2012 - 18:04:31
Citaat van: Franky R. op 30 april 2012 - 14:12:09
Citaat van: monaco2011 op 30 april 2012 - 07:42:16
precies, en daar hoor ik bij toch, Robbert?? kunnen we hier niet gewoon normaal een discussie voeren??


Robbert valt je niet aan, dus vanwaar die 'verdediging'?
als iemand zegt dat het voor mij nooit goed is omdat het nu toevallig ergens niet mee eens ben, dan vindt ik dat wel een soort van aanval ja en draagt ook totaal niet bij aan de discussie.

jongen, leer lezen, ik zei SOMMIGE.

monaco2011

Citaat van: robbert op 30 april 2012 - 18:29:12
Citaat van: monaco2011 op 30 april 2012 - 18:04:31
Citaat van: Franky R. op 30 april 2012 - 14:12:09
Citaat van: monaco2011 op 30 april 2012 - 07:42:16
precies, en daar hoor ik bij toch, Robbert?? kunnen we hier niet gewoon normaal een discussie voeren??


Robbert valt je niet aan, dus vanwaar die 'verdediging'?
als iemand zegt dat het voor mij nooit goed is omdat het nu toevallig ergens niet mee eens ben, dan vindt ik dat wel een soort van aanval ja en draagt ook totaal niet bij aan de discussie.

jongen, leer lezen, ik zei SOMMIGE.
ja, als een reactie op mijn post, dus je doelde wel degelijk op mij.

Enzo

Citaat van: Makke op 30 april 2012 - 16:00:56
Citaat van: Jozef op 30 april 2012 - 15:41:27
Niet iedereen heeft hetzelfde rubber, dat is net een van de grote problemen. De bandensets zijn erg wisselvallig in hun prestaties en daardoor onbetrouwbaar. De ene set doet het minder goed dan de andere, coureurs en race engineers houden telkens hun hart vast omdat ze niet weten wanneer het met hun banden over en uit zal zijn. Al te vaak wordt er melding gemaakt van "een slechte bandenset". En dan wordt het dus wel een loterij.

Ik heb nooit anders geweten dat er wel eens gewag werd gemaakt van een slechte bandenset. Voor de rest overdrijf je hier volgens mij wel fameus. Van de topteams heeft vooral Mercedes er last van. Tussen Ferrari, McLaren en Red Bull zit er qua banden amper verschil. Ze pitten allemaal rond hetzelfde moment (tenzij er een andere strategie wordt toegepast). Natuurlijk, als je zo'n Pirelli al in de eerste ronde "mishandelt", dan zit je met een dik probleem. Die banden zijn blijkbaar gevoeliger dan de Bridgestone's en de Michelin's van een paar jaar terug.
Dat is nou net het punt, de banden zijn te gevoelig en te dun. Hierdoor rijden de coureurs tegen een vooraf berekende delta lap time ipv zo snel mogelijk. Heeft dus niks meer met racen te maken.

0634

Citaat van: monaco2011 op 30 april 2012 - 17:52:22
ik plaats alleen een kanttekening! Iedereen mag daar verder mag daar verder mee doen wat ie wil. Ik hecht alleen meer waarde aan de mening van een 7 voudig WK met 20 jaar ervaring dan aan de mening van iemand die net komt kijken.
Dan houdt het op natuurlijk. Ik denk dat Haug en Rosberg inmiddels echt wel weten wat goede races zijn en hoe het met de banden staat.

Maar okee, wij denken er anders over. Het zij zo. Ik hou op met deze discussie, we hebben alles nu wel behandeld zo'n beetje :).

Wizard

Citaat van: Enzo op 30 april 2012 - 12:55:18
Sorry Makke, maar uit je reactie begrijp ik dat je het niet snapt. Welke spanning spreek je over? De spanning over wie er deze keer geluk heeft? Auto en coureur maken het verschil momenteel niet. Als je het veld met gp2 coureurs vult is het net zo close en is de race even snel gereden.

Als de auto en coureur niet het verschil maken, waarom wint dan geen HRT of een Marussia? Sterker nog, waarom komen ze geen eens dicht bij de punten? Racen is nu eenmaal limieten opzoeken. Limieten van je aerodinamica, van je rubber, van de baan. Of een band nu binnen 5 ronden over zijn top is of binnen 10 ronden, dat verandert niks aan racen. Integendeel! Hoe meer je als rijder deze limieten moet opzoeken, des te meer gewicht legt de factor coureur in de schaal. Dat één auto dan sneller is dan de andere maakt tijdens de races niks meer uit. De rijders zijn bepalend. Zou je de banden zo construeren dat ze een race lang meegingen en optimaal grip boden tijdens de race, zou de snelste combinatie vooraan starten en onbedreigd winnen. De tweede snelste kan de snelste niet inhalen en wordt niet bedreigd van achteren... Dat vind ik nu non-racen. Nu wordt tenminste geknokt om positie en wint niet per definitie de snelste auto.

Wizard

Citaat van: Enzo op 30 april 2012 - 12:24:56
Tja, ieder zijn mening blijkbaar. Maar ik verbaas me over sommige reacties hier. Sommige willen blijkbaar gewoon vermaakt worden ongeacht de echtheid. Mocht de situatie niet verbeteren dan is het een verloren seizoen voor mij en voor vele anderen. Want hoewel hier veel tevreden zijn, op de grote int. fora is dat anders.

Wie wat denkt vind ik niet belangrijk. Bedenk eens een reglement zonder voor- en tegenstanders. De keuze om te kijken is nog altijd vrij. Verder vind ik 'onecht' erg relatief. Zo kun je alle wetten en regels interpreteren als een natuurlijke rem. En laten we de testrestricties niet vergeten. Punt is dat er nu wordt geraced om positie en er gevechten plaatsvinden. Hoe deze tot stand komen lijkt me, mits de natuurlijke loop erin wordt gehouden, niet het belangrijkst.

Bovendien, wat ik totaal niet begrijp, coureurs rijden sowieso niet volledig op het maximum van de auto. Al jaren niet. Bekijk het benzine verhaal. Coureurs rijden met diverse mengselafstellingen in hun auto en er zit een horde aan engineers die bepalen of een coureur brandstof moet sparen of voluit mag. En Wat te denken van motoren? Men mag slechts een aantal motoren gebruiken per seizoen. Denk je dat die altijd op volledig vermogen draaien?

Waarom en wanneer is gegrepen naar deze middelen? Juist toen dominantie inherent was aan Formule 1. De coureur met de snelste wagen start vooraan, en wint onbedreigd. Kortom, de beste combinatie was bijna een garantie tot kampioen. Dat zijn nu de jaren geweest dat ik mijn interesse verloor in de autosport. Bovendien zorgde de vuile lucht van auto's ervoor, dat inhalen niet mogelijk was en heb ik races lang naar optochten gekeken. Dat noem ik niet racen, het leek er geen eens op. Ze reden hun rondjes, en klaar.

Over de huidige invulling ben ik meer dan tevreden. Eindelijk weer eens gevechten en strijd om positie.

_Makke_

Citaat van: Enzo op 30 april 2012 - 19:02:48
Citaat van: Makke op 30 april 2012 - 16:00:56
Citaat van: Jozef op 30 april 2012 - 15:41:27
Niet iedereen heeft hetzelfde rubber, dat is net een van de grote problemen. De bandensets zijn erg wisselvallig in hun prestaties en daardoor onbetrouwbaar. De ene set doet het minder goed dan de andere, coureurs en race engineers houden telkens hun hart vast omdat ze niet weten wanneer het met hun banden over en uit zal zijn. Al te vaak wordt er melding gemaakt van "een slechte bandenset". En dan wordt het dus wel een loterij.

Ik heb nooit anders geweten dat er wel eens gewag werd gemaakt van een slechte bandenset. Voor de rest overdrijf je hier volgens mij wel fameus. Van de topteams heeft vooral Mercedes er last van. Tussen Ferrari, McLaren en Red Bull zit er qua banden amper verschil. Ze pitten allemaal rond hetzelfde moment (tenzij er een andere strategie wordt toegepast). Natuurlijk, als je zo'n Pirelli al in de eerste ronde "mishandelt", dan zit je met een dik probleem. Die banden zijn blijkbaar gevoeliger dan de Bridgestone's en de Michelin's van een paar jaar terug.
Dat is nou net het punt, de banden zijn te gevoelig en te dun. Hierdoor rijden de coureurs tegen een vooraf berekende delta lap time ipv zo snel mogelijk. Heeft dus niks meer met racen te maken.

No way dat het "probleem" zo ernstig is. Dan hadden er echt wel meer piloten geklaagd. Zelfs Hamilton heb ik nog niet gehoord, en dat is iemand met een agressieve rijstijl, dus iemand die zijn banden wat meer op de proef stelt dan pakweg Button.

Als ze zich houden aan een delta tijd, dan is dat om terug te keren naar de pits.


monaco2011

Citaat van: Wizard op 30 april 2012 - 21:07:51
Citaat van: Enzo op 30 april 2012 - 12:24:56
Tja, ieder zijn mening blijkbaar. Maar ik verbaas me over sommige reacties hier. Sommige willen blijkbaar gewoon vermaakt worden ongeacht de echtheid. Mocht de situatie niet verbeteren dan is het een verloren seizoen voor mij en voor vele anderen. Want hoewel hier veel tevreden zijn, op de grote int. fora is dat anders.

Wie wat denkt vind ik niet belangrijk. Bedenk eens een reglement zonder voor- en tegenstanders. De keuze om te kijken is nog altijd vrij. Verder vind ik 'onecht' erg relatief. Zo kun je alle wetten en regels interpreteren als een natuurlijke rem. En laten we de testrestricties niet vergeten. Punt is dat er nu wordt geraced om positie en er gevechten plaatsvinden. Hoe deze tot stand komen lijkt me, mits de natuurlijke loop erin wordt gehouden, niet het belangrijkst.

Bovendien, wat ik totaal niet begrijp, coureurs rijden sowieso niet volledig op het maximum van de auto. Al jaren niet. Bekijk het benzine verhaal. Coureurs rijden met diverse mengselafstellingen in hun auto en er zit een horde aan engineers die bepalen of een coureur brandstof moet sparen of voluit mag. En Wat te denken van motoren? Men mag slechts een aantal motoren gebruiken per seizoen. Denk je dat die altijd op volledig vermogen draaien?

Waarom en wanneer is gegrepen naar deze middelen? Juist toen dominantie inherent was aan Formule 1. De coureur met de snelste wagen start vooraan, en wint onbedreigd. Kortom, de beste combinatie was bijna een garantie tot kampioen. Dat zijn nu de jaren geweest dat ik mijn interesse verloor in de autosport. Bovendien zorgde de vuile lucht van auto's ervoor, dat inhalen niet mogelijk was en heb ik races lang naar optochten gekeken. Dat noem ik niet racen, het leek er geen eens op. Ze reden hun rondjes, en klaar.

Over de huidige invulling ben ik meer dan tevreden. Eindelijk weer eens gevechten en strijd om positie.
vorig jaar was er toch ook dominantie, met Pirelli?? dat we nu 2 leuke races achter elkaar hebben gehad biedt echt niet direct een garantie voor de rest van het seizoen. In Australië en China was er ook één auto erg dominant.
Idd, zaken als vuile lucht moet je aanpakken, optochten daar zit ook niemand op te wachten, maar die zul je ook dit jaar wel weer gaan zien. Waarom ligt het nu ineens allemaal aan de banden??
En hoe moeilijk is het om te begrijpen dat er een verschil is tussen kunnen pushen en niet. Als je banden moet sparen, kan dat niet, als je motor in een iets zuiniger stand moet kun je nog steeds racen en pushen, je kunt nog steeds zo hard rijden als de auto op dat moment kan. Met banden ligt dat heel anders, dan moet je gewoon echt voorzichtiger gaan rijden.
Je zegt dat je op een gegeven moment je interesse in de autosport bent verloren, maar hoe ging het daarvoor dan?? reden ze toen ook met Pirelli's??
En dat je zegt dat elk regelement zn voor en zn tegenstanders heeft is ook geen goed argument. In dit geval is er een hele grote groep die problemen heeft met de Pirelli's en dat kun je gewoon niet negeren. Het is niet zo zwart wit, dat het het één of het ander moet zijn, dr kan gewoon gezocht worden naar een oplossing waarbij beide partijen tevreden zijn.

Enzo

@wizard, Ik had moeten schrijven dat de auto`s nauwelijks meer het verschil make HRT en marussia gaan idd niet winnen dit jaar. Maar de diversiteit aan prestaties tussen de verschillende teams en rijders leveren voldoende bewijs dat de banden uitmaken hoe hard er gereden wordt, ongeacht hoe goed deze gemaakt is.

@Makke, het probleem is wel zo groot. Ze rijden langzaam om de banden in leven te houden om niet een extra pitstop te hoeven maken. Delta dus.

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 30 april 2012 - 22:39:39
vorig jaar was er toch ook dominantie, met Pirelli?? dat we nu 2 leuke races achter elkaar hebben gehad biedt echt niet direct een garantie voor de rest van het seizoen. In Australië en China was er ook één auto erg dominant.
Idd, zaken als vuile lucht moet je aanpakken, optochten daar zit ook niemand op te wachten, maar die zul je ook dit jaar wel weer gaan zien. Waarom ligt het nu ineens allemaal aan de banden??
En hoe moeilijk is het om te begrijpen dat er een verschil is tussen kunnen pushen en niet. Als je banden moet sparen, kan dat niet, als je motor in een iets zuiniger stand moet kun je nog steeds racen en pushen, je kunt nog steeds zo hard rijden als de auto op dat moment kan. Met banden ligt dat heel anders, dan moet je gewoon echt voorzichtiger gaan rijden.
Je zegt dat je op een gegeven moment je interesse in de autosport bent verloren, maar hoe ging het daarvoor dan?? reden ze toen ook met Pirelli's??
En dat je zegt dat elk regelement zn voor en zn tegenstanders heeft is ook geen goed argument. In dit geval is er een hele grote groep die problemen heeft met de Pirelli's en dat kun je gewoon niet negeren. Het is niet zo zwart wit, dat het het één of het ander moet zijn, dr kan gewoon gezocht worden naar een oplossing waarbij beide partijen tevreden zijn.

Er zal altijd kritiek zijn. De testristricties, de huidige looks, de kleinere achtervleugels, motoren die meer dan 1 race mee moeten, de puntenverdeling, altijd stuit 'je' op een groep mensen die het niks vind. En nogmaals, als je daar rekening mee moet houden als FIA zijnde, is het einde zoek.

Wat betreft de banden, ik zie inderdaad geen verschil met brandstof sparen en je motor sparen. Ook dat beperkt het kunnen van zowel de auto als de coureur. Dat je met een ander brandstofmengsel toch kunt puchen, eens, maar dat kun je ook met banden die sneller afslijt. Ik krijg niet het idee dat banden worden gespaard. Integendeel: indien nieuw leveren ze zoveel winst op, dat je dan, als coureur, verschil kunt maken. Zo zie je dat coureurs met vers rubber vrijwel direct de snelste tijd aan gort rijden dan wel de aanval ingaan. Het is niet zo dat niet wordt ingehaald omdat men rubber moet sparen. Zou dat wel het geval zijn, ging ik 100% met je mee, nu niet. Dat dominantie nog steeds mogelijk is, tijdens races, weerlegt Schumacher's argument dat het een loterij is.

Wizard

Citaat van: Enzo op 30 april 2012 - 22:52:19
@wizard, Ik had moeten schrijven dat de auto`s nauwelijks meer het verschil make HRT en marussia gaan idd niet winnen dit jaar. Maar de diversiteit aan prestaties tussen de verschillende teams en rijders leveren voldoende bewijs dat de banden uitmaken hoe hard er gereden wordt, ongeacht hoe goed deze gemaakt is.

Hoe verklaar je dan een dominant Red Bull afgelopen seizoen?