Kan Schumacher het nog?

Gestart door Enzo, 18 juni 2010 - 02:06:18

« vorige - volgende »

0634

#465
Citaat van: Jozef op 18 februari 2011 - 02:06:45
Is het zo dat Mercedes GP anders in elkaar zit dat Brawn GP? Het spreekt voor zich dat er opnieuw meer personeel is en ook meer geld (al zal Mercedes volgens mij niet met honderden miljoenen gaan gooien). Maar dat het hele team op de schop is genomen, heb ik nog nooit gehoord. Dat ligt waarschijnlijk aan mij, dus als je ergens een artikel of zo hierover weet, zou het me heel erg interesseren om dat te lezen!
Ergens vorig jaar is daar een artikel over geplaatst. Heb nu geen tijd, maar zal hem voor je opzoeken ;).

Edit:
Ff vlug gevonden:
http://www.formule1.nl/articleview/15307

En over hun eigen verwachtingen van hun eerste jaar:
http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/249737/haug-verwacht-flinke-stap-voorwaarts-in-2011/


Als ik meer tijd heb zal ik iets verder zoeken, maar nu moet ik aan het werk... >:(

Kootje

Het hele team is dan wel op de schop genomen ,maar dat gebeurt overal.
Daarmee verander je niet de basis van het team ,maar alleen de structuur.
Aangezien je alleen met personeel schuift ,met als bedoeling het team alleen nog maar beter te maken.

Citaat"Ik ben positief over de toekomst. En het is belangrijk dat er niemand ontslagen zal worden. We willen simpelweg optimaal benutten wat we in huis hebben."
"We hebben alle gebieden bestudeerd waar het beter moet, we hebben personeel verplaatst, nieuw personeel aangenomen, de communicatie verbeterd", somt Rosberg op."

Daarom vind ik dat we dit jaar wel meer van ze mogen verwachten.
Het was toch het kampioensteam van 2009 ,die ze dan naar eigen zeggen verbeterd hebben.
Daarbij komt dan ook nog dat ze zelf ook meer hadden verwacht van vorig jaar.
Dat word nog eens onderstreept door hun doelstelling voor komend seizoen.

CitaatDe verwachtingen waren hooggespannen voor het team, maar uiteindelijk werden er slechts een paar podiumplaatsen behaald. Volgens Haug moest het team nog veel leren, en zal het in 2011 beter gaan.
Bij beter gaan dan 'n paar podiumplaatsen ,denk ik aan regelmatige podia en overwinningen.
Die verwachting zal misschien niet reeel blijken ,maar ik vind dat geen té hoge verwachting.
Zeker niet als ze dat zelf ook verwachten.
Al begint Schumacher alweer wat voorzichtiger te worden.

Folkert

Citaat van: Jozef op 18 februari 2011 - 02:06:45
Een topwagen kun je pas bouwen als je een goed team hebt. Dus Honda was in 2008 een goed team. Ik zeg niet dat het het beste team was, maar zeker wel een erg goed team.

Is het zo dat Mercedes GP anders in elkaar zit dat Brawn GP? Het spreekt voor zich dat er opnieuw meer personeel is en ook meer geld (al zal Mercedes volgens mij niet met honderden miljoenen gaan gooien). Maar dat het hele team op de schop is genomen, heb ik nog nooit gehoord. Dat ligt waarschijnlijk aan mij, dus als je ergens een artikel of zo hierover weet, zou het me heel erg interesseren om dat te lezen!

Ik blijf ondertussen bij mijn gedurfde uitspraak van een tijdje terug dat Mercedes in 2011 races gaat winnen. :) Wat de titel van dit topic betreft: ik weet niet of het dan Schumacher of Rosberg zou zijn die met de eer gaat lopen. Ze zijn er allebei toe in staat lijkt me. 8)
Ben ik het niet mee eens. In het geval van Honda, hadden ze het geluk dat zij in bezit waren gekomen van ontwerpen van een dubbele diffuser die uit de handen van Aguri kwam. Brawn heeft vervolgens dat Ontwerp "Gekregen" en is daar mee verder gegaan en heeft zijn auto daar naar gemaakt. Het team was echt nog niet goed, want ze konden hun gevonden voorsprong niet behouden of uitbouwen. Ze werden heel snel ingelopen door RBR, Ferrari en Mclaren. Dat jaar hadden ze het geluk dat aan het eind van het jaar zo veel verschillende rijders om de overwinning streden, dat Button zijn opgebouwde voorsprong makkelijker kon behouden.
Citaat van: Kootje op 18 februari 2011 - 10:46:58
Het hele team is dan wel op de schop genomen ,maar dat gebeurt overal.
Daarmee verander je niet de basis van het team ,maar alleen de structuur.
Aangezien je alleen met personeel schuift ,met als bedoeling het team alleen nog maar beter te maken.

Citaat"Ik ben positief over de toekomst. En het is belangrijk dat er niemand ontslagen zal worden. We willen simpelweg optimaal benutten wat we in huis hebben.”
“We hebben alle gebieden bestudeerd waar het beter moet, we hebben personeel verplaatst, nieuw personeel aangenomen, de communicatie verbeterd”, somt Rosberg op.“

Daarom vind ik dat we dit jaar wel meer van ze mogen verwachten.
Het was toch het kampioensteam van 2009 ,die ze dan naar eigen zeggen verbeterd hebben.
Daarbij komt dan ook nog dat ze zelf ook meer hadden verwacht van vorig jaar.
Dat word nog eens onderstreept door hun doelstelling voor komend seizoen.

CitaatDe verwachtingen waren hooggespannen voor het team, maar uiteindelijk werden er slechts een paar podiumplaatsen behaald. Volgens Haug moest het team nog veel leren, en zal het in 2011 beter gaan.
Bij beter gaan dan 'n paar podiumplaatsen ,denk ik aan regelmatige podia en overwinningen.
Die verwachting zal misschien niet reeel blijken ,maar ik vind dat geen té hoge verwachting.
Zeker niet als ze dat zelf ook verwachten.
Al begint Schumacher alweer wat voorzichtiger te worden.
Ze waren 1 jaar kampioenswaardig, daarna hebben ze dat niveau niet meer gehaald. En zoals ik al eerder zei: Dat jaar was voor Brawn schot in de roos. Maar qua team waren ze nog relatief nieuw. 1 jaar om de titel strijden wilt nog niet zeggen dat je kampioensteam bent. Ik begrijp je redenatie wel, maar denk dat je neit zo moet kijken. Mercedes heeft nog een lange weg te gaan voor ze er staan, als ze er uberhaupt ooit komen.
Trotse vader van Rosalie(L)

Kootje

Hoho ,ze bestaan natuurlijk al 11 jaar.

Ooit begonnen als BAR ,daarna HONDA ,BRAWN en nu MERCEDES.
Het jaartje BRAWN bracht ze (met enig geluk) de titels ,maar ook als BAR en HONDA hebben ze successsen gekend.
In 2004 was BAR nog runner-up (Jenson 3e) en in 2006 scoorden ze 'n 4e plek bij de constructeurs.

Maar goed ,misschien verwacht ik wel teveel van ze.
Regelmatige podia en enkele overwinningen moet in mijn ogen haalbaar zijn.
En gelukkig hebben ze bij Mercedes dezelfde verwachtingen.

Een van de titels zie ik ze ook nog niet halen in 2011.
Maar ze moeten het de 3 topteams wel moeilijk gaan maken.
De aansluiting moet er zijn ,zoniet.....dan vind ik ze tegenvallen.


Folkert

Citaat van: Kootje op 18 februari 2011 - 11:22:04
Hoho ,ze bestaan natuurlijk al 11 jaar.

Ooit begonnen als BAR ,daarna HONDA ,BRAWN en nu MERCEDES.
Het jaartje BRAWN bracht ze (met enig geluk) de titels ,maar ook als BAR en HONDA hebben ze successsen gekend.
In 2004 was BAR nog runner-up (Jenson 3e) en in 2006 scoorden ze 'n 4e plek bij de constructeurs.

Maar goed ,misschien verwacht ik wel teveel van ze.
Regelmatige podia en enkele overwinningen moet in mijn ogen haalbaar zijn.
En gelukkig hebben ze bij Mercedes dezelfde verwachtingen.

Een van de titels zie ik ze ook nog niet halen in 2011.
Maar ze moeten het de 3 topteams wel moeilijk gaan maken.
De aansluiting moet er zijn ,zoniet.....dan vind ik ze tegenvallen.


Dat bedoelde ik wel met relatief nieuw. Maar wat ik begrijp is dat Mercedes zelf wel helemaal nieuw is en zelf het stuur wil hebben onder leiding van Brawn. Het is de vraag hoeveel er van BAR en Honda over is na 11 jaar. Denk dat je niet zo mag kijken. Helemaal nu Brawn aan het stuur staat. Dus van af 2008? toen Brawn daar kwam zou je het als nieuw team kunnen zien.
Trotse vader van Rosalie(L)

0634

Bell maakt nu ook de overstap naar Mercedes. Goed voor het team.

http://www.f1pits.net/nieuws/bell_naar_mercedes/

Kootje

Sorry ,maar......dat vind ik nu weer iets te simpel gedacht.

Dan kun je ook zeggen dat Ferrari sinds 2007 'n nieuw team is.
Na het vertrek van Byrne ,Todt en Brawn zat daar ook 'n nieuw management en zijn er reorganisaties en personeelswisselingen geweest.
Daarmee verdwijnt niet de kennis van 57 jaar GP's rijden en F1 auto's bouwen.

Natuurlijk zorgt 'n nieuw management voor nieuwe impulsen en 'n verandering binnen 'n team.
En dat is bij Mercedes natuurlijk ook het geval.
Dat er niet één personeelslid uit de BAR tijd meer loopt ,zou zomaar kunnen.
Maar de vergaarde kennis van de afgelopen 11 jaar is daarmee niet verdwenen.
De faciliteiten en de know-how was wel al aanwezig.

Daarom vind ik het geen nieuw team.
En daarom verwacht ik net ff wat meer van hun.
Wellicht teveel ,maar dat zal de toekomst ons leren.

Folkert

Citaat van: Kootje op 18 februari 2011 - 13:05:22
Sorry ,maar......dat vind ik nu weer iets te simpel gedacht.

Dan kun je ook zeggen dat Ferrari sinds 2007 'n nieuw team is.
Na het vertrek van Byrne ,Todt en Brawn zat daar ook 'n nieuw management en zijn er reorganisaties en personeelswisselingen geweest.
Daarmee verdwijnt niet de kennis van 57 jaar GP's rijden en F1 auto's bouwen.

Natuurlijk zorgt 'n nieuw management voor nieuwe impulsen en 'n verandering binnen 'n team.
En dat is bij Mercedes natuurlijk ook het geval.
Dat er niet één personeelslid uit de BAR tijd meer loopt ,zou zomaar kunnen.
Maar de vergaarde kennis van de afgelopen 11 jaar is daarmee niet verdwenen.
De faciliteiten en de know-how was wel al aanwezig.

Daarom vind ik het geen nieuw team.
En daarom verwacht ik net ff wat meer van hun.
Wellicht teveel ,maar dat zal de toekomst ons leren.

Daar heb je wel gelijk in. Maar ik denk dat er wel een verschil in zit. Ferrari heeft van af begin af aan rond gereden onder Ferrari, met Steun van Ferrari. De volledige steun zelfs. (of FIAT.) BAR, Honda en Brawn(team) veranderde constant van naam, leiding geving etc. BAR was in het begin een eigen team, met steun van Honda die hen motoren leverde. De invloed van Honda was volgens mij niet groot. Toen in 2005 besloten ze het over te nemen en van af daar het schip te sturen. Wat uit eindelijk tegen viel en vertrokken ze weer uit de F1. Brawn was haast genoodzaakt de boel of te verkopen of over te nemen en zelf te runnen. Ik geloof dat Brawn lang heeft na gedacht over wat hij zou moeten doen. Maar daar kan ik me in vergissen. Maar de steun van Honda waren ze kwijt. Brawn nam het uiteindelijk over en kreeg steun van Mercedes die het nu ook heeft over genomen. Er is niet echt continuïteit geweest waar het team zich op kon concentreren. Voornamelijk omdat hun partners en hoofdsponsoren er vroegtijdig mee kapte. 
Ik geef je gelijk dat het geen compleet nieuw team is, maar een gevestigd of constant team is het nooit echt geweest. Want met al die veranderingen tussen 1999 en nu, is er wel veel verdwenen en veranderd.
Trotse vader van Rosalie(L)

Kootje

Daar heb jij dan weer gelijk in.
Heel erg gunstig kun je al die overnames niet noemen.
Zeker niet als de nieuwe eigenaren hun eigen mensen op cruciale posities zetten.
In die zin zou je ze als nieuw team kunnen zien.
Maar juist omdat de kennis en de faciliteiten er wel al waren ,kan ik dat dus niet.

Een mooi voorbeeld vind ik Lotus-Renault GP.
In theorie zitten die in 'n soortgelijke situatie als Mercedes GP.
Autofabrikant Renault ,levert alleen nog maar motoren.
Met het runnen van het F1 team hebben ze niets te maken.
Hoeven we van Lotus-Renault GP dan ook niks te verwachten ??
Toch verwacht ik dat ook hun meestrijden voor de podiumplaatsen.

(overigens was m'n Ferrari comment sarcastisch bedoeld ,het was géén serieuze vergelijking)

Jozef

Citaat van: Jeroen op 18 februari 2011 - 06:42:06
Citaat van: Jozef op 18 februari 2011 - 02:06:45
Is het zo dat Mercedes GP anders in elkaar zit dat Brawn GP? Het spreekt voor zich dat er opnieuw meer personeel is en ook meer geld (al zal Mercedes volgens mij niet met honderden miljoenen gaan gooien). Maar dat het hele team op de schop is genomen, heb ik nog nooit gehoord. Dat ligt waarschijnlijk aan mij, dus als je ergens een artikel of zo hierover weet, zou het me heel erg interesseren om dat te lezen!
Ergens vorig jaar is daar een artikel over geplaatst. Heb nu geen tijd, maar zal hem voor je opzoeken ;).

Edit:
Ff vlug gevonden:
http://www.formule1.nl/articleview/15307

En over hun eigen verwachtingen van hun eerste jaar:
http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/249737/haug-verwacht-flinke-stap-voorwaarts-in-2011/

Als ik meer tijd heb zal ik iets verder zoeken, maar nu moet ik aan het werk... >:(

Interessant. Ik hoop dat je nog iets meer inhoudelijke informatie vindt, want dit is nog wel een beetje vaag. Ik heb ondertussen wel gevonden dat Mercedes bijvoorbeeld nieuwe race engineers heeft vanaf dit seizoen. Maar dat heeft uiteindelijk geen grote invloed op het hele team, denk ik. Wat mij interesseert is: hoe is het ontwerpproces van een nieuwe auto geregeld, hoe is het hele team opgedeeld in verschillende afdelingen die zich bezighouden met verschillende delen van de auto, en hoe werken die afdelingen samen om een samenhangend geheel te krijgen. Mijns inziens zijn dát sleutelfactoren om tot een goede auto te komen. Maar jammer genoeg zijn dat wel zaken waar teams niet vaak mee te koop lopen. :( Dus blijft ook de vraag of de hele teamstructuur op de schop wordt genomen, of dat er alleen met topfiguren wordt geschoven.

Jozef

Citaat van: Burorri op 18 februari 2011 - 11:00:37
Citaat van: Jozef op 18 februari 2011 - 02:06:45
Een topwagen kun je pas bouwen als je een goed team hebt. Dus Honda was in 2008 een goed team. Ik zeg niet dat het het beste team was, maar zeker wel een erg goed team.

Is het zo dat Mercedes GP anders in elkaar zit dat Brawn GP? Het spreekt voor zich dat er opnieuw meer personeel is en ook meer geld (al zal Mercedes volgens mij niet met honderden miljoenen gaan gooien). Maar dat het hele team op de schop is genomen, heb ik nog nooit gehoord. Dat ligt waarschijnlijk aan mij, dus als je ergens een artikel of zo hierover weet, zou het me heel erg interesseren om dat te lezen!

Ik blijf ondertussen bij mijn gedurfde uitspraak van een tijdje terug dat Mercedes in 2011 races gaat winnen. :) Wat de titel van dit topic betreft: ik weet niet of het dan Schumacher of Rosberg zou zijn die met de eer gaat lopen. Ze zijn er allebei toe in staat lijkt me. 8)
Ben ik het niet mee eens. In het geval van Honda, hadden ze het geluk dat zij in bezit waren gekomen van ontwerpen van een dubbele diffuser die uit de handen van Aguri kwam. Brawn heeft vervolgens dat Ontwerp "Gekregen" en is daar mee verder gegaan en heeft zijn auto daar naar gemaakt. Het team was echt nog niet goed, want ze konden hun gevonden voorsprong niet behouden of uitbouwen. Ze werden heel snel ingelopen door RBR, Ferrari en Mclaren. Dat jaar hadden ze het geluk dat aan het eind van het jaar zo veel verschillende rijders om de overwinning streden, dat Button zijn opgebouwde voorsprong makkelijker kon behouden.

::)
Dat is het punt net, Honda was een goed team en de BGP01 was een superauto die Brawn van Honda overnam, echter heeft Brawn een derde van zijn personeel moeten afdanken waardoor het team tijdens het jaar 2009 langzaam wegzakte. Dat heb ik ook gezegd in één van mijn vorige posts.
Van de BGP01 wordt wel eens gezegd dat het de duurste F1-auto ooit is (met een geschat prijskaartje richting 500 miljoen dollar) met het kleinste operationele budget (relatief naar de normen van 2009 natuurlijk).

Jozef

Citaat van: Burorri op 18 februari 2011 - 14:00:07
Citaat van: Kootje op 18 februari 2011 - 13:05:22
Sorry ,maar......dat vind ik nu weer iets te simpel gedacht.

Dan kun je ook zeggen dat Ferrari sinds 2007 'n nieuw team is.
Na het vertrek van Byrne ,Todt en Brawn zat daar ook 'n nieuw management en zijn er reorganisaties en personeelswisselingen geweest.
Daarmee verdwijnt niet de kennis van 57 jaar GP's rijden en F1 auto's bouwen.

Natuurlijk zorgt 'n nieuw management voor nieuwe impulsen en 'n verandering binnen 'n team.
En dat is bij Mercedes natuurlijk ook het geval.
Dat er niet één personeelslid uit de BAR tijd meer loopt ,zou zomaar kunnen.
Maar de vergaarde kennis van de afgelopen 11 jaar is daarmee niet verdwenen.
De faciliteiten en de know-how was wel al aanwezig.

Daarom vind ik het geen nieuw team.
En daarom verwacht ik net ff wat meer van hun.
Wellicht teveel ,maar dat zal de toekomst ons leren.

Daar heb je wel gelijk in. Maar ik denk dat er wel een verschil in zit. Ferrari heeft van af begin af aan rond gereden onder Ferrari, met Steun van Ferrari. De volledige steun zelfs. (of FIAT.) BAR, Honda en Brawn(team) veranderde constant van naam, leiding geving etc. BAR was in het begin een eigen team, met steun van Honda die hen motoren leverde. De invloed van Honda was volgens mij niet groot. Toen in 2005 besloten ze het over te nemen en van af daar het schip te sturen. Wat uit eindelijk tegen viel en vertrokken ze weer uit de F1. Brawn was haast genoodzaakt de boel of te verkopen of over te nemen en zelf te runnen. Ik geloof dat Brawn lang heeft na gedacht over wat hij zou moeten doen. Maar daar kan ik me in vergissen. Maar de steun van Honda waren ze kwijt. Brawn nam het uiteindelijk over en kreeg steun van Mercedes die het nu ook heeft over genomen. Er is niet echt continuïteit geweest waar het team zich op kon concentreren. Voornamelijk omdat hun partners en hoofdsponsoren er vroegtijdig mee kapte. 
Ik geef je gelijk dat het geen compleet nieuw team is, maar een gevestigd of constant team is het nooit echt geweest. Want met al die veranderingen tussen 1999 en nu, is er wel veel verdwenen en veranderd.

Het management is inderdaad veel veranderd. De vraag is echter ook: is de basis van het team ook zo hard veranderd? Of zijn het nog steeds dezelfde mensen die de het uitvoerende werk hoort, de ingenieurs in de fabriek waar je bijna nooit van hoort? Zijn het nog steeds dezelfde mensen die voorvleugels ontwerpen, dezelde mensen die windtunneltests uitvoeren, die en impactsterkte van het chassis berekenen, die ideeën ontwikkelen voor de packaging van de versnellingsbak, radiatoren en de achterwielophanging?

Want als dat nog steeds dezelfde mensen zijn (in het huidige geval dus voor 66% dezelfde mensen, omdat een derde ontslagen is in 2009), dan ligt er dus een enorm stevige basis voor een topteam. Uiteindelijk is het die basis die de BGP01 heeft geschapen. Dus met wat meer geld en iets meer mensen kan de Mercedes van 2011 misschien wel weer een topper zijn. Dat is in ieder geval mijn theorie. :)

Folkert

Citaat van: Jozef op 18 februari 2011 - 15:17:07
Citaat van: Burorri op 18 februari 2011 - 14:00:07
Citaat van: Kootje op 18 februari 2011 - 13:05:22
Sorry ,maar......dat vind ik nu weer iets te simpel gedacht.

Dan kun je ook zeggen dat Ferrari sinds 2007 'n nieuw team is.
Na het vertrek van Byrne ,Todt en Brawn zat daar ook 'n nieuw management en zijn er reorganisaties en personeelswisselingen geweest.
Daarmee verdwijnt niet de kennis van 57 jaar GP's rijden en F1 auto's bouwen.

Natuurlijk zorgt 'n nieuw management voor nieuwe impulsen en 'n verandering binnen 'n team.
En dat is bij Mercedes natuurlijk ook het geval.
Dat er niet één personeelslid uit de BAR tijd meer loopt ,zou zomaar kunnen.
Maar de vergaarde kennis van de afgelopen 11 jaar is daarmee niet verdwenen.
De faciliteiten en de know-how was wel al aanwezig.

Daarom vind ik het geen nieuw team.
En daarom verwacht ik net ff wat meer van hun.
Wellicht teveel ,maar dat zal de toekomst ons leren.

Daar heb je wel gelijk in. Maar ik denk dat er wel een verschil in zit. Ferrari heeft van af begin af aan rond gereden onder Ferrari, met Steun van Ferrari. De volledige steun zelfs. (of FIAT.) BAR, Honda en Brawn(team) veranderde constant van naam, leiding geving etc. BAR was in het begin een eigen team, met steun van Honda die hen motoren leverde. De invloed van Honda was volgens mij niet groot. Toen in 2005 besloten ze het over te nemen en van af daar het schip te sturen. Wat uit eindelijk tegen viel en vertrokken ze weer uit de F1. Brawn was haast genoodzaakt de boel of te verkopen of over te nemen en zelf te runnen. Ik geloof dat Brawn lang heeft na gedacht over wat hij zou moeten doen. Maar daar kan ik me in vergissen. Maar de steun van Honda waren ze kwijt. Brawn nam het uiteindelijk over en kreeg steun van Mercedes die het nu ook heeft over genomen. Er is niet echt continuïteit geweest waar het team zich op kon concentreren. Voornamelijk omdat hun partners en hoofdsponsoren er vroegtijdig mee kapte. 
Ik geef je gelijk dat het geen compleet nieuw team is, maar een gevestigd of constant team is het nooit echt geweest. Want met al die veranderingen tussen 1999 en nu, is er wel veel verdwenen en veranderd.

Het management is inderdaad veel veranderd. De vraag is echter ook: is de basis van het team ook zo hard veranderd? Of zijn het nog steeds dezelfde mensen die de het uitvoerende werk hoort, de ingenieurs in de fabriek waar je bijna nooit van hoort? Zijn het nog steeds dezelfde mensen die voorvleugels ontwerpen, dezelde mensen die windtunneltests uitvoeren, die en impactsterkte van het chassis berekenen, die ideeën ontwikkelen voor de packaging van de versnellingsbak, radiatoren en de achterwielophanging?

Want als dat nog steeds dezelfde mensen zijn (in het huidige geval dus voor 66% dezelfde mensen, omdat een derde ontslagen is in 2009), dan ligt er dus een enorm stevige basis voor een topteam. Uiteindelijk is het die basis die de BGP01 heeft geschapen. Dus met wat meer geld en iets meer mensen kan de Mercedes van 2011 misschien wel weer een topper zijn. Dat is in ieder geval mijn theorie. :)
Ik denk dan dat je BG01 iets te veel krediet geeft. Het was een sterke en snelle auto, maar alleen dankzij het zeer revolutionaire idee van de dubbele diffusor. Dat jij het een goed team vond/vind, kan ik niet in komen. Het heeft imo meer belabberde jaren gekent dan succesvolle jaren. En wat echt niet vergeten moet worden, is het feit dat de dubbele diffusor oorspronklijk kwam uit het Super Aguri Kamp. Dat ook gesteund werd door Honda, maar na haar faillissement niets meer kon betekenen.

En ik ga nu even verder op geheugen, want artikelen of media van destijds heb ik niet meer bijdehand.

Ik meen me dus te herinneren dat het ontwerp van die dubbele diffusor uiteindelijk bij Honda terecht kwam, dankzij een ontwerper(of andere technisch personeel) die bij honda ging werken of verkocht het ontwerp. (naar ik meen kon Honda het ontwerp overnemen, aangezien zij aandeelhouder waren.) Honda starte de bouw van hun 2009 auto, maar hadden er weinig vertrouwen in. Honda stapte uit de F1 en gaf Brawn enkel nog de verplichte financiele ondersteuning. Brawn pakte van daaruit verder en ontwierp (of maakte het af) de eerste Brawn auto. Het was een schot in de roos en werd WK. Maar nog geen  maanden later was Brawn niet meer de snelste auto(wat ook al zo was gedurende 2009 zelf)
En ik denk dat het management voor een groot deel bepaald hoe het werkt in een team. Zij maken de besluiten. De werknemers die aan de auto werken voeren het uit en volgen hun orders op.
Moet ik wel even toevoegen dat ik geen idee heb hoe het precies werkt, maar ik denk dat Management het grootste deel bepaald, want zij hebben de macht van het team.

Daarnaast: een topteam is een team die meer dan 1 jaar om de titel heeft gestreden en/of gewonnen. BAR/Honda/Brawn/Mercedes heeft maar 1 titel in 11 jaar gewonnen. Dat is verre, verre maar dan heel ver van een top team. Dat ze potentie hebben geef ik direct toe.
Trotse vader van Rosalie(L)

Kootje

CitaatEn ik denk dat het management voor een groot deel bepaald hoe het werkt in een team. Zij maken de besluiten. De werknemers die aan de auto werken voeren het uit en volgen hun orders op.
Het management bepaald inderdaad hoe de lijnen uitgezet worden.
Zij geven de diverse afdelingen hun opdrachten mee.
Maar de ontwerpafdeling krijgt echt niet te horen: Jullie gaan nu 'n dubbele diffuser bouwen.
Of zoals nu bij Renault en McLaren is het niet het management wat ertoe besloot de uitlaten uit de side-pots te laten komen.
Althans ,niet als eerste ,heeft 'n ander team het al gebouwt ,dan wordt zo'n opdracht natuurlijk wel gegeven.
Alleen heb je het dan over kopiéren ipv innoveren.

Wat ik wil dus eigenlijk wil zeggen is dat dat soort vindingen door de engineers worden gedaan en daarna getest.
Vervolgens gaan zij met die resultaten naar het management die dan beslissen of het gebruikt gaat worden.
Daarom is het altijd 'n soort van samenspel tussen alle afdelingen.
En het management staat daarboven ,delegeert en hakt knopen door.

Franky R.