De Grand Prix van Spa Francorchamps, Belgie.

Gestart door Enzo, 23 augustus 2009 - 19:00:28

« vorige - volgende »

KVDracer

Gisteren op de BBC zeiden ze dat hij er niets voordeel van uitgehaald heeft omdat hij nu allemaal vuil op zijn banden had.

Niels_

Die Badoer blijft toch 1 grote grap. Tijdens FP2 ging Raikkonen opnieuw voor hem rijden om hem te ideale lijn te tonen. Na enkele ronden kon hij echter het spoor niet meer houden.

Overigens zag je wel duidelijk het verschil tussen Kimi en Badoer in Pouhon. Jezus, wat schakelt die Badoer daar traag op in vergelijking met de rest. ::)

WeezyAveli

Citaat van: KVDracer op 31 augustus 2009 - 22:05:01
Gisteren op de BBC zeiden ze dat hij er niets voordeel van uitgehaald heeft omdat hij nu allemaal vuil op zijn banden had.

Jezus, dat kan je nu wel telkens blijven herhalen.
Op de TV-beelden is duidelijk te zien dat Kimi door het rijden via de uitloopstrook Heidfeld en Trulli passeert.
Dit zou onmogelijk zijn geweest als hij gewoon gas minderde en binnen de racelijn reed omdat er geen ruimte zou zijn.

Kimi haalt dus mensen in via een uitloopstrook en dat is niet toegestaan in de regels.

Tim C

Ik ben er lang genoeg uitgebleven.

De mensen die naar de TV beelden verwijzen: Je ziet dat Raikkonen niet nog verder naar rechts kan omdat hij anders Trulli aanrijdt, hij kiest voor de meest redelijke optie en gaat op de uitloopstrook. Ik begrijp dat iedereen het normaal had gevonden mocht hij z'n bocht gewoon hebben verder gezet zodat ze met vier zouden rijden waar plaats is voor drie. Nog even over die uitloopstrook. Die gaf zoveel grip dat hij de hele tijd moest corrigeren...

Maar voor de rest is het 100% duidelijk dat hij het opzettelijk deed en er niks dan voordeel heeft uitgeput. ::)

Kimi

Citaat van: Tim op 01 september 2009 - 08:50:48
De mensen die naar de TV beelden verwijzen: Je ziet dat Raikkonen niet nog verder naar rechts kan omdat hij anders Trulli aanrijdt, hij kiest voor de meest redelijke optie en gaat op de uitloopstrook. Ik begrijp dat iedereen het normaal had gevonden mocht hij z'n bocht gewoon hebben verder gezet zodat ze met vier zouden rijden waar plaats is voor drie. Nog even over die uitloopstrook. Die gaf zoveel grip dat hij de hele tijd moest corrigeren...

Maar voor de rest is het 100% duidelijk dat hij het opzettelijk deed en er niks dan voordeel heeft uitgeput. ::)

Ik denk niet dat het zijn plan was om er zo voorbij te gaan, er was inderdaad geen plaats, maar je kan toch niet ontkennen dat hij er voordeel uithaalt. Doordat hij de uitloopstrook opgaat heeft de bocht die hij moet maken een veel wijdere apex, waardoor hij minder moet afremmen en dus ook met hogere snelheid de bocht uitkomt. (zelfs met de mindere grip die hij daar had)

Folkert

Citaat van: Kimi op 01 september 2009 - 11:17:54
Citaat van: Tim op 01 september 2009 - 08:50:48
De mensen die naar de TV beelden verwijzen: Je ziet dat Raikkonen niet nog verder naar rechts kan omdat hij anders Trulli aanrijdt, hij kiest voor de meest redelijke optie en gaat op de uitloopstrook. Ik begrijp dat iedereen het normaal had gevonden mocht hij z'n bocht gewoon hebben verder gezet zodat ze met vier zouden rijden waar plaats is voor drie. Nog even over die uitloopstrook. Die gaf zoveel grip dat hij de hele tijd moest corrigeren...

Maar voor de rest is het 100% duidelijk dat hij het opzettelijk deed en er niks dan voordeel heeft uitgeput. ::)

Ik denk niet dat het zijn plan was om er zo voorbij te gaan, er was inderdaad geen plaats, maar je kan toch niet ontkennen dat hij er voordeel uithaalt. Doordat hij de uitloopstrook opgaat heeft de bocht die hij moet maken een veel wijdere apex, waardoor hij minder moet afremmen en dus ook met hogere snelheid de bocht uitkomt. (zelfs met de mindere grip die hij daar had)
Net zoals jij niet kan ontkennen dat het allemaal maar speculaties zijn. Misschien had hij meer snelheid kunnen pakken als hij in de slipstreak van de auto's voor hem zat.
Trotse vader van Rosalie(L)

Kimi

Citaat van: Burorri op 01 september 2009 - 11:27:25
Citaat van: Kimi op 01 september 2009 - 11:17:54
Citaat van: Tim op 01 september 2009 - 08:50:48
De mensen die naar de TV beelden verwijzen: Je ziet dat Raikkonen niet nog verder naar rechts kan omdat hij anders Trulli aanrijdt, hij kiest voor de meest redelijke optie en gaat op de uitloopstrook. Ik begrijp dat iedereen het normaal had gevonden mocht hij z'n bocht gewoon hebben verder gezet zodat ze met vier zouden rijden waar plaats is voor drie. Nog even over die uitloopstrook. Die gaf zoveel grip dat hij de hele tijd moest corrigeren...

Maar voor de rest is het 100% duidelijk dat hij het opzettelijk deed en er niks dan voordeel heeft uitgeput. ::)

Ik denk niet dat het zijn plan was om er zo voorbij te gaan, er was inderdaad geen plaats, maar je kan toch niet ontkennen dat hij er voordeel uithaalt. Doordat hij de uitloopstrook opgaat heeft de bocht die hij moet maken een veel wijdere apex, waardoor hij minder moet afremmen en dus ook met hogere snelheid de bocht uitkomt. (zelfs met de mindere grip die hij daar had)
Net zoals jij niet kan ontkennen dat het allemaal maar speculaties zijn. Misschien had hij meer snelheid kunnen pakken als hij in de slipstreak van de auto's voor hem zat.

Dat zijn geen speculaties, dat zijn de wetten van de fysica. Een bocht van 110° kan je nu eenmaal sneller nemen dan een van 75°.  Je mag het altijd zelf gaan uittesten wat mij betreft.
En slipstream in een bocht, ja dat zal wel  ::) Je auto gaat door de turbulente lucht ondersturen als een gek als je in een bocht te dicht bij je voorligger hangt. Raikkonen kon gewoon niet anders dan op de uitloopstrook te gaan rijden, maar hij heeft daat wel voordeel uitgehaald.

Ferrari 2010

Citaat van: Kimi op 01 september 2009 - 11:17:54
Citaat van: Tim op 01 september 2009 - 08:50:48
De mensen die naar de TV beelden verwijzen: Je ziet dat Raikkonen niet nog verder naar rechts kan omdat hij anders Trulli aanrijdt, hij kiest voor de meest redelijke optie en gaat op de uitloopstrook. Ik begrijp dat iedereen het normaal had gevonden mocht hij z'n bocht gewoon hebben verder gezet zodat ze met vier zouden rijden waar plaats is voor drie. Nog even over die uitloopstrook. Die gaf zoveel grip dat hij de hele tijd moest corrigeren...

Maar voor de rest is het 100% duidelijk dat hij het opzettelijk deed en er niks dan voordeel heeft uitgeput. ::)

Ik denk niet dat het zijn plan was om er zo voorbij te gaan, er was inderdaad geen plaats, maar je kan toch niet ontkennen dat hij er voordeel uithaalt. Doordat hij de uitloopstrook opgaat heeft de bocht die hij moet maken een veel wijdere apex, waardoor hij minder moet afremmen en dus ook met hogere snelheid de bocht uitkomt. (zelfs met de mindere grip die hij daar had)
Je denkt niet dat het zijn plan was, maar ziet wel het minder moeten remmen door de grotere bocht als een voordeel? Voor zo ver ik weet remmen F1 wagens voor de bocht, en niet tijdens. Daar waar Kimi besluit op de extra strook te gaan, staat iedereen alweer op zen gas.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

RadioActiveMan

Citaat van: Kimi op 01 september 2009 - 11:36:38
Citaat van: Burorri op 01 september 2009 - 11:27:25
Citaat van: Kimi op 01 september 2009 - 11:17:54
Citaat van: Tim op 01 september 2009 - 08:50:48
De mensen die naar de TV beelden verwijzen: Je ziet dat Raikkonen niet nog verder naar rechts kan omdat hij anders Trulli aanrijdt, hij kiest voor de meest redelijke optie en gaat op de uitloopstrook. Ik begrijp dat iedereen het normaal had gevonden mocht hij z'n bocht gewoon hebben verder gezet zodat ze met vier zouden rijden waar plaats is voor drie. Nog even over die uitloopstrook. Die gaf zoveel grip dat hij de hele tijd moest corrigeren...

Maar voor de rest is het 100% duidelijk dat hij het opzettelijk deed en er niks dan voordeel heeft uitgeput. ::)

Ik denk niet dat het zijn plan was om er zo voorbij te gaan, er was inderdaad geen plaats, maar je kan toch niet ontkennen dat hij er voordeel uithaalt. Doordat hij de uitloopstrook opgaat heeft de bocht die hij moet maken een veel wijdere apex, waardoor hij minder moet afremmen en dus ook met hogere snelheid de bocht uitkomt. (zelfs met de mindere grip die hij daar had)
Net zoals jij niet kan ontkennen dat het allemaal maar speculaties zijn. Misschien had hij meer snelheid kunnen pakken als hij in de slipstreak van de auto's voor hem zat.

Dat zijn geen speculaties, dat zijn de wetten van de fysica. Een bocht van 110° kan je nu eenmaal sneller nemen dan een van 75°.  Je mag het altijd zelf gaan uittesten wat mij betreft.
En slipstream in een bocht, ja dat zal wel  ::) Je auto gaat door de turbulente lucht ondersturen als een gek als je in een bocht te dicht bij je voorligger hangt. Raikkonen kon gewoon niet anders dan op de uitloopstrook te gaan rijden, maar hij heeft daat wel voordeel uitgehaald.

Zijn snelheid in de bocht lag zeker niet hoger dan die van de rest in La Source, hij verliest zelfs een plaats aan Kubica net voor hij de bocht indraait. Dus die veronderstelling kan al in de vuilbak. Hij moet dan eerst nog die curb over en daar geef je evenzeer geen gas op en zeker niet met de Ferrari want Kimi heeft aangegeven dat ze liever curbstones vermijden dan erover te rijden met deze kar. Veel voordeel zie ik niet maar kom, we hebben allemaal een andere mening en niemand die wil toegeven.  :)

Folkert

Citaat van: Kimi op 01 september 2009 - 11:36:38
Citaat van: Burorri op 01 september 2009 - 11:27:25
Citaat van: Kimi op 01 september 2009 - 11:17:54
Citaat van: Tim op 01 september 2009 - 08:50:48
De mensen die naar de TV beelden verwijzen: Je ziet dat Raikkonen niet nog verder naar rechts kan omdat hij anders Trulli aanrijdt, hij kiest voor de meest redelijke optie en gaat op de uitloopstrook. Ik begrijp dat iedereen het normaal had gevonden mocht hij z'n bocht gewoon hebben verder gezet zodat ze met vier zouden rijden waar plaats is voor drie. Nog even over die uitloopstrook. Die gaf zoveel grip dat hij de hele tijd moest corrigeren...

Maar voor de rest is het 100% duidelijk dat hij het opzettelijk deed en er niks dan voordeel heeft uitgeput. ::)

Ik denk niet dat het zijn plan was om er zo voorbij te gaan, er was inderdaad geen plaats, maar je kan toch niet ontkennen dat hij er voordeel uithaalt. Doordat hij de uitloopstrook opgaat heeft de bocht die hij moet maken een veel wijdere apex, waardoor hij minder moet afremmen en dus ook met hogere snelheid de bocht uitkomt. (zelfs met de mindere grip die hij daar had)
Net zoals jij niet kan ontkennen dat het allemaal maar speculaties zijn. Misschien had hij meer snelheid kunnen pakken als hij in de slipstreak van de auto's voor hem zat.

Dat zijn geen speculaties, dat zijn de wetten van de fysica. Een bocht van 110° kan je nu eenmaal sneller nemen dan een van 75°.  Je mag het altijd zelf gaan uittesten wat mij betreft.
En slipstream in een bocht, ja dat zal wel  ::) Je auto gaat door de turbulente lucht ondersturen als een gek als je in een bocht te dicht bij je voorligger hangt. Raikkonen kon gewoon niet anders dan op de uitloopstrook te gaan rijden, maar hij heeft daat wel voordeel uitgehaald.
De wetten van de Fysica ontken ik ook niet. Daar heb je gelijk in. Maar jij weet niet hoeveel last hij van het vuile wegdek had. Volgens aantal hier moest hij zijn auto best vaak corrigeren en dat kost allemaal vermogen en tractie. Wij weten niet hoeveel voordeel hij had van zijn hogere snelheid en eerder kunnen accelereren, maar wij weten ook neit hoeveel last hij van het vuil had. Zoals Beco al zei verliest hij eerder een plek op dat moment.
Trotse vader van Rosalie(L)

Folkert

Citaat van: Schumi 2009 op 01 september 2009 - 11:52:09
Citaat van: Kimi op 01 september 2009 - 11:17:54
Citaat van: Tim op 01 september 2009 - 08:50:48
De mensen die naar de TV beelden verwijzen: Je ziet dat Raikkonen niet nog verder naar rechts kan omdat hij anders Trulli aanrijdt, hij kiest voor de meest redelijke optie en gaat op de uitloopstrook. Ik begrijp dat iedereen het normaal had gevonden mocht hij z'n bocht gewoon hebben verder gezet zodat ze met vier zouden rijden waar plaats is voor drie. Nog even over die uitloopstrook. Die gaf zoveel grip dat hij de hele tijd moest corrigeren...

Maar voor de rest is het 100% duidelijk dat hij het opzettelijk deed en er niks dan voordeel heeft uitgeput. ::)

Ik denk niet dat het zijn plan was om er zo voorbij te gaan, er was inderdaad geen plaats, maar je kan toch niet ontkennen dat hij er voordeel uithaalt. Doordat hij de uitloopstrook opgaat heeft de bocht die hij moet maken een veel wijdere apex, waardoor hij minder moet afremmen en dus ook met hogere snelheid de bocht uitkomt. (zelfs met de mindere grip die hij daar had)
Je denkt niet dat het zijn plan was, maar ziet wel het minder moeten remmen door de grotere bocht als een voordeel? Voor zo ver ik weet remmen F1 wagens voor de bocht, en niet tijdens. Daar waar Kimi besluit op de extra strook te gaan, staat iedereen alweer op zen gas.
Zo had ik het inderdaad nog neit bekeken.

@BEco: ik ben het met iedereen eens en oneens :P. het is een situatie die wij nooit 100% kunnen bewijzen.
Trotse vader van Rosalie(L)

Kimi

Citaat van: Schumi 2009 op 01 september 2009 - 11:52:09
Citaat van: Kimi op 01 september 2009 - 11:17:54
Citaat van: Tim op 01 september 2009 - 08:50:48
De mensen die naar de TV beelden verwijzen: Je ziet dat Raikkonen niet nog verder naar rechts kan omdat hij anders Trulli aanrijdt, hij kiest voor de meest redelijke optie en gaat op de uitloopstrook. Ik begrijp dat iedereen het normaal had gevonden mocht hij z'n bocht gewoon hebben verder gezet zodat ze met vier zouden rijden waar plaats is voor drie. Nog even over die uitloopstrook. Die gaf zoveel grip dat hij de hele tijd moest corrigeren...

Maar voor de rest is het 100% duidelijk dat hij het opzettelijk deed en er niks dan voordeel heeft uitgeput. ::)

Ik denk niet dat het zijn plan was om er zo voorbij te gaan, er was inderdaad geen plaats, maar je kan toch niet ontkennen dat hij er voordeel uithaalt. Doordat hij de uitloopstrook opgaat heeft de bocht die hij moet maken een veel wijdere apex, waardoor hij minder moet afremmen en dus ook met hogere snelheid de bocht uitkomt. (zelfs met de mindere grip die hij daar had)
Je denkt niet dat het zijn plan was, maar ziet wel het minder moeten remmen door de grotere bocht als een voordeel? Voor zo ver ik weet remmen F1 wagens voor de bocht, en niet tijdens. Daar waar Kimi besluit op de extra strook te gaan, staat iedereen alweer op zen gas.

Als je de beelden bekijkt zie je dat Raikkonen net voor het middelpunt van de bocht beslist om rechtdoor te gaan, zijn bochtsnelheid in het middelpunt van La Source is namelijk juist te hoog om de scherpe bocht die andere coureurs maken mooi door te komen. Vlak voor de bocht ziet hij dus dat hij op de baan niet genoeg plaats zal hebben, dus juist voor de apex remt hij dus inderdaad minder af dan andere auto's. Hij wordt bovendien ook niet gehinderd door het verkeer in de bocht en kan veel wijder uitrijden waardoor hij zijn bocht dus een pak sneller genomen heeft dan degenen die op het circuit blijven. Op het punt dat hij moet beginnen accelereren dient hij dit inderdaad voorzichtiger te doen omdat hij veel minder grip heeft dan de anderen, maar zijn snelheid bij het uitkomen van de bocht ligt ook een pak hoger waardoor hij hier eigenlijk niet zoveel nadeel van ondervindt.

Het blijft natuurlijk analyse van beelden achteraf, en zonder uitprints van de telemetrie zullen we het nooit zeker weten  ;)

_Makke_

't Is precies komkommertijd. Raikkonen sneed het parcours niet af, hij maakte gebruik van de uitloopstrook. Dat gebeurd elk jaar. Raikkonen had misschien gewoon op de baan kunnen blijven, maar als ik me het nog goed herinner werd hij ook wat naar buiten gedrukt, ik denk door Trulli. Niet zo hard als Hamilton 2 jaar geleden, maar toch genoeg. Voor de rest leek het me ook duidelijk dat Raikkonen altijd naar de eerste plaats gesneld zou zijn. Een straf is helemaal niet aan de orde, het zou net zo belachelijk zijn als de straf die Hamilton vorig jaar kreeg.



scho0634

T is allemaal wat overdreven. Kimi kon niet anders.