GP van Australië

Gestart door TheIceman, 13 maart 2009 - 22:30:17

« vorige - volgende »

Wie wint de openingsrace?

Raikkonen
17 (34.7%)
Massa
8 (16.3%)
Alonso
2 (4.1%)
Hamilton
2 (4.1%)
Kovalainen
0 (0%)
Barrichello
4 (8.2%)
Button
12 (24.5%)
Kubica
1 (2%)
Heidfeld
2 (4.1%)
Iemand anders, wie?
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 39

Poll gesloten: 29 maart 2009 - 23:30:17

RadioActiveMan

Citaat van: 0634 op 30 maart 2009 - 14:48:54
Citaat van: Beco op 30 maart 2009 - 14:44:08
Citaat van: 0634 op 30 maart 2009 - 14:33:43Een standaard straf voor een standaard vergrijp. Ik vind het ook lullig, maar als de regel zo is kan je die niet de ene keer wel en de andere keer niet toepassen.

Das iets te zwart/wit voor mezelf. In zulke gevallen kunnen ze perfect staven waarom ze nu de regels eens niet toepassen en handelen in de geest van de sportiviteit. McLaren heeft in feite ook schuld aan de tijdstraf van Trulli. Want waarom vertraagde Hamilton? Trulli kon dat onmogelijk weten, misschien had de McLaren wel technische problemen.
Hamilton is door blijven rijden, heeft alleen maar vertraagt. Zolang hij rijd moet je erachter blijven. Daarom bleef ook iedereen netjes achter de toch duidelijk defecte Red Bull van Vettel rijden. Je mag er gewoonweg niet langs tenzij iemand echt stilvalt...

Deze regel is duidelijk en niet voor meerdere standpunten interpreteerbaar. Dit is de regel, wordt die gebroken dan volgt deze straf.

We wilden toch duidelijkheid en transparantie? Nou dan, deze regel is duidelijk en transparant.

De woorden van Trulli waren dat Hamilton zo hard vertraagde dat hij niet anders kon.

Je moet duidelijkheid scheppen en niet met 2 maten en gewichten meten inderdaad. Maar ik vind dat je dat enkel kan doen als de omdstandigheden hetzelfde zijn.

NDCGN

Citaat van: 0634 op 30 maart 2009 - 14:48:54
Citaat van: Beco op 30 maart 2009 - 14:44:08
Citaat van: 0634 op 30 maart 2009 - 14:33:43Een standaard straf voor een standaard vergrijp. Ik vind het ook lullig, maar als de regel zo is kan je die niet de ene keer wel en de andere keer niet toepassen.

Das iets te zwart/wit voor mezelf. In zulke gevallen kunnen ze perfect staven waarom ze nu de regels eens niet toepassen en handelen in de geest van de sportiviteit. McLaren heeft in feite ook schuld aan de tijdstraf van Trulli. Want waarom vertraagde Hamilton? Trulli kon dat onmogelijk weten, misschien had de McLaren wel technische problemen.
Hamilton is door blijven rijden, heeft alleen maar vertraagt. Zolang hij rijd moet je erachter blijven. Daarom bleef ook iedereen netjes achter de toch duidelijk defecte Red Bull van Vettel rijden. Je mag er gewoonweg niet langs tenzij iemand echt stilvalt...

Deze regel is duidelijk en niet voor meerdere standpunten interpreteerbaar. Dit is de regel, wordt die gebroken dan volgt deze straf.

We wilden toch duidelijkheid en transparantie? Nou dan, deze regel is duidelijk en transparant.
dit las ik gisteren op een f1gpupdate; In artikel 40.7 van Sportief Reglement van de Formule 1 staat dat er niet ingehaald mag worden tijdens een Safety Car-situatie, tenzij een van de deelnemers "langzaam rijdt door een overduidelijk probleem" .. dus wat jij zegt klopt niet helemaal.. Vettel had wel overduidelijk een probleem, maar reed nog wel vrij hard door blijkbaar.... en duidelijkheid en transparantie mis ik ook nog wel een beetje.. k heb nog geen video gezien van het moment waarop Trulli Hamilton weer inhaalt...
wat betreft de vergelijking met Spa, enige overeenkomst wat mij betreft is dat de straf te zwaar is...

scho0634

Dat klopt dat idd niet helemaal, maar dan was het in ieder geval wel volledig duidelijk dat Trulli niet kon denken dat hij Lewis mocht inhalen. Want die had geen duidelijk probleem...

Maar dit is juist heel duidelijk. Inhalen onder geel mag niet. Wat is er dan niet duidelijk?

FerrariMan

Men heeft hier een paar pagina's nodig om uit te zoeken wat juist of fout is, Trulli en Hamilton hadden slechts een aantal seconden om het in te schatten. Dus laten we de stewards maar vertrouwen.

NDCGN

Citaat van: 0634 op 30 maart 2009 - 17:02:15
Dat klopt dat idd niet helemaal, maar dan was het in ieder geval wel volledig duidelijk dat Trulli niet kon denken dat hij Lewis mocht inhalen. Want die had geen duidelijk probleem...

Maar dit is juist heel duidelijk. Inhalen onder geel mag niet. Wat is er dan niet duidelijk?
Trulli zegt zelf dat ie niks anders kon, daarom ben ik benieuwd naar de beelden..  dit is net zo goed de 'fout' van Hamilton/McLaren als van Trulli... je mag dus niet iemand inhalen die jou duidelijk voor wil laten gaan, maar je mag wel via de radio opdracht geven aan je rijder om je plek terug te geven.. ik vind het heeeel krom iig.. voor de toekomst is het nu idd wel duidelijk, maar gisteren blijkbaar niet.. dat was in Spa ook zo en da's gewoon vervelend..

Jasper

Eigenlijk was het wel duidelijk. Je mag onder geel niemand voorbij die op de baan rijdt. Met zowel een nadruk op "op de baan" als op "rijdt". Als de leider bij een herstart besluit om 5 km/h te rijden, wat ze altijd doen, mag je er ook niet voorbij...

waard500

Citaat van: Jasper op 30 maart 2009 - 18:09:59
Eigenlijk was het wel duidelijk. Je mag onder geel niemand voorbij die op de baan rijdt. Met zowel een nadruk op "op de baan" als op "rijdt". Als de leider bij een herstart besluit om 5 km/h te rijden, wat ze altijd doen, mag je er ook niet voorbij...

Hmmmm, als  Hamilton opdracht krijgt om Trulli voorbij te laten gaan...dan kan Trulli moeilijk stil gaan staan. En Hamilton reed niet alleen traag, hij reed aan de zijkant vd baan. Wat doen coureurs als ze technische problemen hebben? Idd, heel traag aan de zijkant vd baan rijden.

Mclaren is in mijn optiek net zo fout als Trulli. Zij gaven Hamilton de opdracht Trulli voorbij te laten.
Visited: Monza 2007, Hockenheim 2008, Nurburgring 2009

scho0634

#367
Citaat van: waard500 op 30 maart 2009 - 18:13:51
Hmmmm, als  Hamilton opdracht krijgt om Trulli voorbij te laten gaan...dan kan Trulli moeilijk stil gaan staan.
Heb jij dat nog nooit gezien dan? Is toch regelmatig gebeurd dat voor een herstart de raceleider zo goed als stil ging staan. Om dan in 1 keer gas te geven. De rest moet dan opletten en zorgen dat je er vooral niet voorbij schiet. Sportief? Misschien niet. De straf van Trulli te hard? Misschien wel. Maar in dit geval hield de FIA zich aan het boekje. En dan is het toch weer niet goed blijkbaar.

Citaat van: waard500 op 30 maart 2009 - 18:13:51
Mclaren is in mijn optiek net zo fout als Trulli. Zij gaven Hamilton de opdracht Trulli voorbij te laten.
Hmm, misschien. Maar volgens de letter der wet is Trulli fout. En doet Hamilton niets wat ie niet zou mogen doen.

RadioActiveMan

BMW zou klacht indienen tegen Vettel. Belachelijk, daar gaan ze niks mee bereiken.
Tijdens een race ben je nu eenmaal afhankelijk van wat andere coureurs en teams doen.

http://www.hln.be/hln/nl/954/Formule-1/article/detail/801837/2009/03/30/BMW-Sauber-klaagt-Sebastian-Vettel-aan.dhtml

F_A_Diaz

Ik denk dat de stewards in dit geval te snel geoordeeld hebben, dat hij een straf krijgt kan ik begrijpen hoe lullig het ook is maar geef hem dan twee seconden tijdstraf zodat hij net achter Hamilton op P4 eindigt, daar had iedereen vrede mee kunnen hebben.

McLaren speelt in deze zaak ook wel een rare rol. Ze profiteren van de straf die ze eigenlijk zelf hebben opgezet door tegen Hamilton te zeggen dat hij Trulli moest voorbij laten.

De straf van Vettel is ook raar, ze verzinnen van alles om het spannender te maken en dan is er iemand die zich niet zomaar gewonnen geeft en dan geven ze hem 50.000 euro boete en tien startplekken straf. Nou, die Vettel bedenkt zich in de toekomst ook wel twee keer voordat hij zijn plek gaat verdedigen. Het was echt niet zijn bedoeling om te crashen en wat schieten BMW en Kubica hiermee op, die blijven 0 punten scoren. De FIA wil spektakel maar er mag nooit eens iets fout gaan, ja zo werkt het niet. Als het nou al de derde keer was dat Vettel zoiets deed, okee dan kan je een keer straffen. Zware minpunten voor de stewards deze race.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Ferrari 2010

Citaat van: F_A_Diaz op 31 maart 2009 - 12:22:15
Ik denk dat de stewards in dit geval te snel geoordeeld hebben, dat hij een straf krijgt kan ik begrijpen hoe lullig het ook is maar geef hem dan twee seconden tijdstraf zodat hij net achter Hamilton op P4 eindigt, daar had iedereen vrede mee kunnen hebben.
Dat is nu net het probleem, 2 seconden straf gaat niet. In principe is dit een drive-trough of stop&go, en dat wordt na de race omgezet in 25 seconden. Aan de strafmaat op zich valt weinig te doen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

F_A_Diaz

De strafmaat wordt bepaald aan de hand van de actie. Als stewards even rustig de tijd hadden genomen om alle verhalen te horen dan hadden ze geweten dat er in principe niet zoveel aan de hand was, behalve een misverstand. Dan hadden ze kunnen bepalen dat het niet zwaar genoeg was voor een drive through en dus ook niet 25 sec. hoeven straffen.
Ik snap wel dat er regels zijn maar hier zijn toch verzachtende omstandigheden. Bij de start gebeurt het ook wel eens dat coureurs elkaar per ongeluk inhalen in de opwarmronde omdat iedereen aan het remmen en gas geven is om de banden warm te maken, dan wordt er ook geen groot probleem van gemaakt.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: Beco op 31 maart 2009 - 07:47:44
BMW zou klacht indienen tegen Vettel. Belachelijk, daar gaan ze niks mee bereiken.
Tijdens een race ben je nu eenmaal afhankelijk van wat andere coureurs en teams doen.

http://www.hln.be/hln/nl/954/Formule-1/article/detail/801837/2009/03/30/BMW-Sauber-klaagt-Sebastian-Vettel-aan.dhtml
Gezien de bron weet ik niet zeker of het nou om een echt persbericht gaat of niet. Ik heb er mijn twijfels bij. Wat zouden ze daar mee opschieten? Vettel is al (onterecht) gestraft. Wat willen ze nog meer doen? Zijn licentie intrekken?
Ben het verder nog neit ergens tegen gekomen, dus ik denk dat dit wel zal over waaien.
Trotse vader van Rosalie(L)

_Makke_

Citaat van: Burorri op 31 maart 2009 - 18:36:42
Citaat van: Beco op 31 maart 2009 - 07:47:44
BMW zou klacht indienen tegen Vettel. Belachelijk, daar gaan ze niks mee bereiken.
Tijdens een race ben je nu eenmaal afhankelijk van wat andere coureurs en teams doen.

http://www.hln.be/hln/nl/954/Formule-1/article/detail/801837/2009/03/30/BMW-Sauber-klaagt-Sebastian-Vettel-aan.dhtml
Gezien de bron weet ik niet zeker of het nou om een echt persbericht gaat of niet. Ik heb er mijn twijfels bij. Wat zouden ze daar mee opschieten? Vettel is al (onterecht) gestraft. Wat willen ze nog meer doen? Zijn licentie intrekken?
Ben het verder nog neit ergens tegen gekomen, dus ik denk dat dit wel zal over waaien.

Inderdaad, bij HLN durven al iets te publiceren zonder een deftige bron...

Jasper

Citaat van: F_A_Diaz op 31 maart 2009 - 13:15:00
De strafmaat wordt bepaald aan de hand van de actie. Als stewards even rustig de tijd hadden genomen om alle verhalen te horen dan hadden ze geweten dat er in principe niet zoveel aan de hand was, behalve een misverstand. Dan hadden ze kunnen bepalen dat het niet zwaar genoeg was voor een drive through en dus ook niet 25 sec. hoeven straffen.
Ik snap wel dat er regels zijn maar hier zijn toch verzachtende omstandigheden. Bij de start gebeurt het ook wel eens dat coureurs elkaar per ongeluk inhalen in de opwarmronde omdat iedereen aan het remmen en gas geven is om de banden warm te maken, dan wordt er ook geen groot probleem van gemaakt.

Inhalen tijdens de opwarmronde wordt niet bestraft indien de plaats onmiddellijk wordt teruggegeven. In dit geval haalde Trulli in onder geel en behield hij zijn plaats. Dat kun je dus niet onbestraft laten, want volgende race wordt iemand wel gestraft voor inhalen onder geel en dan zijn de reacties: "en waarom nu wel en toen niet?" Je moet ergens een duidelijke lijn kunnen trekken en dit is een ongelukkig gevolg ervan...