GP van Australië

Gestart door TheIceman, 13 maart 2009 - 22:30:17

« vorige - volgende »

Wie wint de openingsrace?

Raikkonen
17 (34.7%)
Massa
8 (16.3%)
Alonso
2 (4.1%)
Hamilton
2 (4.1%)
Kovalainen
0 (0%)
Barrichello
4 (8.2%)
Button
12 (24.5%)
Kubica
1 (2%)
Heidfeld
2 (4.1%)
Iemand anders, wie?
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 39

Poll gesloten: 29 maart 2009 - 23:30:17

Jasper

Dat vind ik ook wel, ja. Straffen bevoordelen zelden de juiste mensen in de F1, zie bijvoorbeeld Spa vorig jaar. :(

scho0634

Citaat van: Jasper op 29 maart 2009 - 12:40:40
Dat vind ik ook wel, ja. Straffen bevoordelen zelden de juiste mensen in de F1, zie bijvoorbeeld Spa vorig jaar. :(
Dat was een actie die lastiger te beoordelen was. Deze was simpel: inhalen onder geel.

Als voor dat vergrijp 25sec tijdstraf staat dan is dat duidelijk. dan doet het er niet toe of je dan 1 plek of 10 plekjes terugvalt.

SDG

Citaat van: Jasper op 29 maart 2009 - 12:27:48
Ik zie weer een leuk detail: Ferrari staat officieel allerlaatste in het constructeurskampioenschap. :P

Citaat van: McLaren_über_alles op 29 maart 2009 - 12:26:50
Citaat van: waard500 op 29 maart 2009 - 12:18:40
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/03/29/trulli-krijgt-25-seconden-straf-hamilton-derde/

Die Whitmarsh moet niet zeuren!

Stel je voor dat Brawn GP alsnog gediskwalificeerd wordt, dan wint Hamilton de GP in zo'n gescheten auto  ???

Heb de race opgepakt, was mij veel te vroeg om daar voor op te staan. Hoe was de McLaren eigenlijk? Heb net naar de eerste 10 ronden gekeken, en hij leek daar iedereen zomaar voorbij te cruisen, terwijl die auto gisteren met geen stokken vooruit te krijgen was  :D

Hij cruist iedereen voorbij omdat hij amper benzine bij had. Hamilton pakt P3 door veel chance. 3 man valt weg bij de start, de Ferrari's vallen weg (Kimi stuurfout, Massa op slechte strategie), Rosberg rijdt op het einde met een technisch probleem, Kubica en Vettel vallen weg, Trulli valt weg. Ik noem hier zopas 9 man op die waarschijnlijk sneller waren dan Hamilton...

Hamilton heeft hier echt wel het maxiumum uit zijn GP-weekend gehaald, net als Alonso, die nu ineens zowaar vijfde geëindigd is. Om nog maar te zwijgen van Bourdais: het hele weekend achteraan gereden en praktisch geen moment in beeld geweest, maar toch met een puntje naar huis. Het kan verkeren...

Niels_

Sebastian Vettel heeft voor zijn crash met Robert Kubica tien startplaatsen straf gekregen voor de Maleisische Grand Prix. De Duitser vocht met nog drie ronden te gaan voor zijn tweede plaats, maar haakte wielen met Kubica, waarna beiden crashten.

Ook moet Red Bull een boete van 50.000 dollar betalen, omdat ze Vettel vertelden dat hij moest blijven rijden, ook al was dat op drie wielen.


Dat van die boete kan ik begrijpen, maar dat van die startplaatsen is bij mij nu toch echt wel overbodig...

_Makke_

Citaat van: 0634 op 29 maart 2009 - 12:43:16
Citaat van: Jasper op 29 maart 2009 - 12:40:40
Dat vind ik ook wel, ja. Straffen bevoordelen zelden de juiste mensen in de F1, zie bijvoorbeeld Spa vorig jaar. :(
Dat was een actie die lastiger te beoordelen was. Deze was simpel: inhalen onder geel.

Als voor dat vergrijp 25sec tijdstraf staat dan is dat duidelijk. dan doet het er niet toe of je dan 1 plek of 10 plekjes terugvalt.

Het is niet omdat die straf is vastgelegd dat je geen kritiek mag hebben eh. Ik vind het serieus overdreven. De rijders er achter zijn niet benadeeld, dus moet/mag hun uitslag imo er ook niet door beïnvloed worden.

_Makke_

Citaat van: Scuderia91 op 29 maart 2009 - 12:46:12
Sebastian Vettel heeft voor zijn crash met Robert Kubica tien startplaatsen straf gekregen voor de Maleisische Grand Prix. De Duitser vocht met nog drie ronden te gaan voor zijn tweede plaats, maar haakte wielen met Kubica, waarna beiden crashten.

Ook moet Red Bull een boete van 50.000 dollar betalen, omdat ze Vettel vertelden dat hij moest blijven rijden, ook al was dat op drie wielen.


Dat van die boete kan ik begrijpen, maar dat van die startplaatsen is bij mij nu toch echt wel overbodig...

Woooehoeeee! Er zijn nog steeds zekerheden in het leven. We kunnen er nog steeds op vertrouwen dat de stewards de meest belachelijke straffen uitdelen. ::)

Leek mij nu is echt een race incident waar niemand echt schuld trof...

Jasper

Citaat van: 0634 op 29 maart 2009 - 12:43:16
Citaat van: Jasper op 29 maart 2009 - 12:40:40
Dat vind ik ook wel, ja. Straffen bevoordelen zelden de juiste mensen in de F1, zie bijvoorbeeld Spa vorig jaar. :(
Dat was een actie die lastiger te beoordelen was. Deze was simpel: inhalen onder geel.

Als voor dat vergrijp 25sec tijdstraf staat dan is dat duidelijk. dan doet het er niet toe of je dan 1 plek of 10 plekjes terugvalt.

Het gaat er mij niet om dat er gestraft wordt of niet. Laat ons even veronderstellen dat er een straf moet zijn, dan is het zowel vandaag als in Spa ineffectief om 25 seconden te geven. Hier omdat Trulli er ineens 9 plaatsen mee verliest, in Spa omdat Hamilton er plaatsen en punten mee verliest aan mensen die totaal niet benadeeld waren door het incident.

Die regel van 25 seconden is er nu eenmaal om nageleefd te worden en je kunt er niet omheen als dat het protocol is, maar in mijn ogen moeten ze het protocol dan maar wat bijschroeven zodat de straf iets meer in verhouding staat tot de situatie.

scho0634

Citaat van: Makke op 29 maart 2009 - 12:46:21
Citaat van: 0634 op 29 maart 2009 - 12:43:16
Citaat van: Jasper op 29 maart 2009 - 12:40:40
Dat vind ik ook wel, ja. Straffen bevoordelen zelden de juiste mensen in de F1, zie bijvoorbeeld Spa vorig jaar. :(
Dat was een actie die lastiger te beoordelen was. Deze was simpel: inhalen onder geel.

Als voor dat vergrijp 25sec tijdstraf staat dan is dat duidelijk. dan doet het er niet toe of je dan 1 plek of 10 plekjes terugvalt.

Het is niet omdat die straf is vastgelegd dat je geen kritiek mag hebben eh. Ik vind het serieus overdreven. De rijders er achter zijn niet benadeeld, dus moet/mag hun uitslag imo er ook niet door beïnvloed worden.
Nee, maar het is een standaard vergrijp: inhalen onder geel. Net als door rood rijden. En daar staat een straf voor. Als die dan lullig uitpakt omdat het veld dicht bij elkaar zit, is dat rot voor Trulli die meer verdiende, maar het is een duidelijke en transparante regel.

Die moet niet aan de hand van de situatie naar believen worden aangepast. Daardoor zou onduidelijkheid ontstaan en klaagt iedereen de volgende keer weer dat de een zwaarder wordt gestraft dan de ander.

scho0634

Citaat van: Jasper op 29 maart 2009 - 12:47:55
Het gaat er mij niet om dat er gestraft wordt of niet. Laat ons even veronderstellen dat er een straf moet zijn, dan is het zowel vandaag als in Spa ineffectief om 25 seconden te geven. Hier omdat Trulli er ineens 9 plaatsen mee verliest, in Spa omdat Hamilton er plaatsen en punten mee verliest aan mensen die totaal niet benadeeld waren door het incident.

Die regel van 25 seconden is er nu eenmaal om nageleefd te worden en je kunt er niet omheen als dat het protocol is, maar in mijn ogen moeten ze het protocol dan maar wat bijschroeven zodat de straf iets meer in verhouding staat tot de situatie.
Okee, dat zou kunnen. Maar ik denk dat de regel volgens de FIA wellicht gelijk staat aan de tijd die je kwijt bent aan een sop-and-go. Ik denk dat je die straf krijgt als je nog op de baan bent als de overtreding wordt geconstateerd. Maar dat weet ik allemaal niet zeker. Ik ben Max niet, he. ;)

Ray Den

#294
Er zijn nog zekerheden in het leven, dat is wat we kunnen besluiten uit deze Grand Prix.

Oude rotten bakken er nog steeds niets van.

Het begon al met de start. Je kan Barichello de beste wagen geven met seconden voorsprong, toch slaagt hij er nog in om het naar de vaantjes te helpen. Il faut le faire.
Wat zal het nu worden? Gaan we nog eens huilen in de pers dat onze teammaat stukken beter is? Gaan we Schumacher (of zal het nu Button zijn) nog eens af schieten in de pers, maar op het circuit helemaal niks doen? Belachelijke vent! Geef Senna zijn kans astublieft! Op café hoor je steeds: Zet Jan, Pier en Pol in een Ferrari en ze worden ook kampioen. Barichello bewees dat dit echt niet het geval is.

Nog zo'n groot wonder is Giancarlo Fisichella. Jaren als waterdrager van echte kampioenen, kwamen tot een einde. Zoals we het in de voetbal zeggen: 'Bij Force India moest hij zelf het spel maken.' en kijk wat er van geworden is. Hoe hij bij die pitstop compleet de mist in gaat, verdient een onderscheiding. Na ongeveer 10 jaar in de formule 1, kan hij het dus nog steeds niet. Waarschijnlijk een minuut of 2 van concentratieverlies? Hij verdient noch het zitje, noch het bijhorende loonstrookje.

Ook Kimi Raikonnen komt in aanmerking voor de titel 'lul van de race'. Hij bewijst nogmaals zijn vorm. Het slechtste dat Kimi ooit kon overkomen was wereldkampioen worden. Sindsdien heeft hij werkelijk NIETS meer gepresteerd. Maar net zoals in Singapore en andere grand prix gooit hij een vrijwel zekere puntenfinish door het raam. 2 minuten van concentratieverlies? Waar zagen we dat nog?

En in GODSNAAM wat dacht Ferrari, door Massa zo vroeg binnen te halen. Hij lag op een derde plaats. :o Had hij te weinig brandstof ofzo? Dat later de motor (toeval dat het met KERS is?) het begaf, kon niemand voorspellen maar wat een tactische blunder was dit nu weer. Ferrari verloor hier ook een quasi zekere puntenfinish.

Massa zelf, nam een bijzondere goede start, bleeft koel in moeilijke situaties en haalde F60 naar zijn beste niveau in deze race. De Braziliaan is duidelijk al heel veel geevolueerd in 3 jaar Ferrari want net na de start zaten 3 wagens hem op de hielen, rechts, links en achter. Hij bleef koel, en behield zijn positie.

Al bij al was Ferrari volledig uit vorm.

En wat te denken van de zoveelste DNF van Heikki Kovalainnen? Ofwel is het inderdaad 'ongeluk' en pech voor de 12de keer in 19 races, ofwel krijgt hij gewoon niet het materiaal dat zijn teammaat krijgt ofwel is hij gewoon niet voorzichtig genoeg met zijn wagen en ligt alles aan hem.

Vettel reed een zeer puike race en is gewoon de man van de toekomst. Ik vond hem niet in de fout gaan in de crash met Kubica. Vettel hield zijn lijn en Kubica deed de deur te strak dicht. Vettel kon ook niet plots verdwijnen hé. Weinig geduld bij de Pool, die eveneens heel goed reed. Goeie race pace, veel snelheid, zuiver en secuur. Spijtig van de afloop.
Net zoals Hamilton vorig jaar, krijgt niet iedereen wat hij verdient in de Formule 1.

Er zijn nog zekerheden in het leven.

Citaat van: campos op 19 oktober 2009 - 16:38:54
het zat Button gisteren gewoon allemaal weer lekker mee,

Jasper

Citaat van: 0634 op 29 maart 2009 - 12:49:55
Citaat van: Makke op 29 maart 2009 - 12:46:21
Citaat van: 0634 op 29 maart 2009 - 12:43:16
Citaat van: Jasper op 29 maart 2009 - 12:40:40
Dat vind ik ook wel, ja. Straffen bevoordelen zelden de juiste mensen in de F1, zie bijvoorbeeld Spa vorig jaar. :(
Dat was een actie die lastiger te beoordelen was. Deze was simpel: inhalen onder geel.

Als voor dat vergrijp 25sec tijdstraf staat dan is dat duidelijk. dan doet het er niet toe of je dan 1 plek of 10 plekjes terugvalt.

Het is niet omdat die straf is vastgelegd dat je geen kritiek mag hebben eh. Ik vind het serieus overdreven. De rijders er achter zijn niet benadeeld, dus moet/mag hun uitslag imo er ook niet door beïnvloed worden.
Nee, maar het is een standaard vergrijp: inhalen onder geel. Net als door rood rijden. En daar staat een straf voor. Als die dan lullig uitpakt omdat het veld dicht bij elkaar zit, is dat rot voor Trulli die meer verdiende, maar het is een duidelijke en transparante regel.

Die moet niet aan de hand van de situatie naar believen worden aangepast. Daardoor zou onduidelijkheid ontstaan en klaagt iedereen de volgende keer weer dat de een zwaarder wordt gestraft dan de ander.

Ook een goed punt natuurlijk. Toch denk ik dat het beter kan. Bijvoorbeeld door een vast aantal punten af te trekken van de rijder, zonder het klassement van de race te beïnvloeden (en je compenseert het verlies van de benadeelde rijder, in dit geval Hamilton). Met andere woorden, je geeft Trulli 4 punten in plaats van 6, en Hamilton krijgt zijn derde plaats terug. Als de bestrafte rijder geen punten pakt, geef je hem een gridstraf de volgende race.

_Makke_

Citaat van: 0634 op 29 maart 2009 - 12:49:55
Die moet niet aan de hand van de situatie naar believen worden aangepast. Daardoor zou onduidelijkheid ontstaan en klaagt iedereen de volgende keer weer dat de een zwaarder wordt gestraft dan de ander.

Met de stewards van vandaag, heb je waarschijnlijk gelijk, het zou leiden tot straffen die niet in verhouding staan tot eerdere gelijkaardige fouten. Maar als je daar een competent team op zet, waarbij de term "inlevingsvermogen" hen niet vreemd is, leid dat volgens mij tot straffen die gegeven worden naargelang de ernst van de fout.

Maar wat ik me nu afvraag, heeft Coulthard vorig jaar een straf gekregen voor zijn aanvaring met Massa?

NDCGN

Citaat van: 0634 op 29 maart 2009 - 12:09:34
Martin Brundle zei vantevoren al dat je beter aan het eind met supersofts kan rijden omdat de buitentemperatuur dan lager is en er meer rubber op de baan ligt. Dus heb je minder last van graining.

Let op het woordje: vantevoren ;).
ja, ok of je dat nou van tevoren zegt of na de wedstrijd.. ik zie het verschil niet zo... Rosberg had heel duidelijk problemen, Vettel ook..  de Brawns hoefden (ook dankzij de laatste safetycar) maar een paar rondjes op de softs... die band is gewoon niet goed genoeg.. ik vind dat Hamilton en Trulli en Glock iig Brundle's gelijk niet hebben bewezen.... en btw, ik lette vooral op het woordje 'onnozel'..

scho0634

Citaat van: Makke op 29 maart 2009 - 12:56:14
Maar wat ik me nu afvraag, heeft Coulthard vorig jaar een straf gekregen voor zijn aanvaring met Massa?
Geen idee.

Maar de straf voor Vettel vind ik wat zwaar. Leek mij toch een typisch race ongevalletje...

Toyoda

Wat mij stoort is altijd die straffen erna.
Hoe kun je in hemelsnaam nog genieten van een prestatie zoals die van Trulli???
Ja, ik ben Toyota fan!
En ja, ik was blij!
En dan lees je weer zoiets...
pffff
Straffen ok, maar erna nee.
Eerst iemand op het podium zetten om erna te zeggen nee je hebt helemaal geen punten en geef alles maar terug...
Dat ze hem dan ook straffen voor de volgende race!
The only thing that gets me out of bed is a good nap!