Slicks en de gevolgen....!?

Gestart door Enzo, 27 februari 2009 - 00:40:33

« vorige - volgende »

Enzo

Zoals jullie weten zal er vanaf heden met slicks gereden worden. Nou vraag ik me toch af wat hier nou werkelijk de gevolgen van zullen zijn.
Hoorde Vettel al zeggen dat de zachte band in het begin (3 rondjes) heel snel was om vervolgens ontzettend te gaan korrelen, met flinke tractie verlies als gevolg.
Was het nou zo dat je met beide type banden in één race moest rijden?
Zou het dan niet zo zijn dat iedereen heel licht kwalificeert en dan op superzacht vertrekt , waarna ze op rondje 10 al binnen komen voor benzine en medium banden?
Vooralsnog lijkt superzacht een prima kwalificatie band maar een waardeloze race band.

Hieronder zie je welke type banden bridgestone meeneemt in de eerste races:

Grand Prix van Australië: superzacht en medium
Grand Prix van Maleisië: zacht en hard
Grand Prix van China: superzacht en medium
Grand Prix van Bahrein: superzacht en medium
Grand Prix van Spanje: zacht en hard

De zachtere van de twee banden zal komend seizoen te herkennen zijn aan een groene lijn over de zijkant van de band.
Wat zijn jullie gedachte over de banden en hoe uit zich dat tijdens een race?

Oja........er gaan geruchten van een nieuw type bandenwarmers.....



:D

Enzo

Citaat
Bridgestone bevestigt grotere verschillen tussen bandensoorten
De verschillen tussen de zachte en de harde band waar teams tijdens een raceweekend uit moeten kiezen wordt groter en een groene ring op de wang geeft aan dat het de zachte band betreft. Die verschillen ten opzichte van vorig seizoen heeft bandenleverancier Bridgestone bevestigt.

Hirohide Hamashima, motorsportdirecteur bij de Japanse bandenfirma, vertelt: "Vanuit ons perspectief hebben we de strategie veranderd zodat we meer variatie in de toegewezen bandensoorten kunnen aanbrengen. We hebben geprobeerd de banden zo te ontwikkelen dat we steeds een hebben die in het begin snel is en meteen een goede rondetijd oplevert, en dat combineren we met een andere band die minder snel is, maar wel veel langer meegaat."

"Uiteraard blijven we afhankelijk van wat teams en coureurs doen. En we mogen ook het weer niet vergeten, dat speelde in 2008 een grote rol. Desondanks denken we dat onze nieuwe strategie de rijders voor een nieuwe uitdaging stelt en de fans leukere races zal bieden."
Artikel geplaatst op f1 today 27 februari 2009 om 10:49

Het zal dus in ieder geval een flinke bepalende factor worden in het seizoen 2009, strategie en slimheid zullen een extra grote rol gaan spelen in 2009.

Jacky Ickx

Voor de race heb je toch een hardere band nodig lijkt me omdat je niet continue kan gaan wisselen. Om eerlijk te zijn denk ik dat het niet zoveel zal verschillen met de banden van vorig seizoen wat dat betreft qua strategie. Ga je voor een 1 stop dan moet je voor een hardere band gaan. Uiteindelijk denk ik dat er door de teams dezelfde bandenkeuzes gemaakt zullen worden over het algemeen en dus dat het niet aan de bandenkeuze zal afhangen wie beter gaat resulteren in een race. Simpelweg omdat de zachte band niet handig is omdat je dan te vaak moet wisselen. Maar we zullen zien. Ben wel blij dat er weer met slicks gereden wordt trouwens. Stuk sneller. ;)

Ferrari 2010

Citaat van: Kimi Räikkönen op 27 februari 2009 - 13:16:07
Voor de race heb je toch een hardere band nodig lijkt me omdat je niet continue kan gaan wisselen. Om eerlijk te zijn denk ik dat het niet zoveel zal verschillen met de banden van vorig seizoen wat dat betreft qua strategie. Ga je voor een 1 stop dan moet je voor een hardere band gaan. Uiteindelijk denk ik dat er door de teams dezelfde bandenkeuzes gemaakt zullen worden over het algemeen en dus dat het niet aan de bandenkeuze zal afhangen wie beter gaat resulteren in een race. Simpelweg omdat de zachte band niet handig is omdat je dan te vaak moet wisselen. Maar we zullen zien. Ben wel blij dat er weer met slicks gereden wordt trouwens. Stuk sneller. ;)
Die 1-stopper, ik vraag me af of dat nog wel zal lukken. Ik weet niet hoe lang bijvoorbeeld de super zachte banden zullen meegaan, maar je kan moeilijk een halve race op een harde rijden en dan verwachten dat je op super zachte ook even lang kan rijden (tenzij je uiteraard veel langer dan dat met die harde kan rijden). Het wordt in ieder geval wel afwachten hoe lang de banden zullen meegaan, ik ben alleszins benieuwd.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jacky Ickx

Citaat van: Ferrari 2009 op 27 februari 2009 - 13:59:37
Citaat van: Kimi Räikkönen op 27 februari 2009 - 13:16:07
Voor de race heb je toch een hardere band nodig lijkt me omdat je niet continue kan gaan wisselen. Om eerlijk te zijn denk ik dat het niet zoveel zal verschillen met de banden van vorig seizoen wat dat betreft qua strategie. Ga je voor een 1 stop dan moet je voor een hardere band gaan. Uiteindelijk denk ik dat er door de teams dezelfde bandenkeuzes gemaakt zullen worden over het algemeen en dus dat het niet aan de bandenkeuze zal afhangen wie beter gaat resulteren in een race. Simpelweg omdat de zachte band niet handig is omdat je dan te vaak moet wisselen. Maar we zullen zien. Ben wel blij dat er weer met slicks gereden wordt trouwens. Stuk sneller. ;)
Die 1-stopper, ik vraag me af of dat nog wel zal lukken. Ik weet niet hoe lang bijvoorbeeld de super zachte banden zullen meegaan, maar je kan moeilijk een halve race op een harde rijden en dan verwachten dat je op super zachte ook even lang kan rijden (tenzij je uiteraard veel langer dan dat met die harde kan rijden). Het wordt in ieder geval wel afwachten hoe lang de banden zullen meegaan, ik ben alleszins benieuwd.

Ik ben wel blij dat de slicks terugzijn. Die 'nepbanden'  vond ik maar niks. Niet dat ik op gevaar uit ben en al te hoge snelheden maar meer grip lijkt me niet verkeerd. Vond die strepen gewoon erg vreemd. Ben blij dat dat over is nu.

janke

Leuke bandenwarmers Enzo.  :D Maar we moeten niet vergeten als ze met een slick buiten de ideale lijn komen dat een spin er zo maar is. Nog erger als met het oude bandenspul uit 2008.
Some things are too important to be left in the past.

Enzo

Citaat van: janke op 27 februari 2009 - 23:10:31
Leuke bandenwarmers Enzo.  :D

Hé......wil je niet zo over mijn zusje praten!!!     >:(

Ferrari 2010

Citaat van: janke op 27 februari 2009 - 23:10:31
Maar we moeten niet vergeten als ze met een slick buiten de ideale lijn komen dat een spin er zo maar is. Nog erger als met het oude bandenspul uit 2008.
Jeps, en zeker als er nog eens wat regen valt. Een situatie zoals in Spa afgelopen jaar zou nóg spectaculairder zijn :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Met slicks zullen ze ook wel minder lang doorrijden als het druppelt.

@Enzo: Mag ik het nummer van je zusje? ;)

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 28 februari 2009 - 10:05:57
Met slicks zullen ze ook wel minder lang doorrijden als het druppelt.
De vraag blijft wat je doet als het zo maar wat smoddert op enkele stukken van het circuit, je in de laatste laps zit en een dichte concurrent besluit om door te rijden ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

robbert

Citaat van: Ferrari 2009 op 28 februari 2009 - 10:17:54
Citaat van: 0634 op 28 februari 2009 - 10:05:57
Met slicks zullen ze ook wel minder lang doorrijden als het druppelt.
De vraag blijft wat je doet als het zo maar wat smoddert op enkele stukken van het circuit, je in de laatste laps zit en een dichte concurrent besluit om door te rijden ;)

dat wordt spannend

Jasper

Citaat van: Ferrari 2009 op 28 februari 2009 - 10:17:54
Citaat van: 0634 op 28 februari 2009 - 10:05:57
Met slicks zullen ze ook wel minder lang doorrijden als het druppelt.
De vraag blijft wat je doet als het zo maar wat smoddert op enkele stukken van het circuit, je in de laatste laps zit en een dichte concurrent besluit om door te rijden ;)
Die dichte concurrent in de laatste bocht inhalen en wereldkampioen worden? :D

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 28 februari 2009 - 14:49:53
Citaat van: Ferrari 2009 op 28 februari 2009 - 10:17:54
Citaat van: 0634 op 28 februari 2009 - 10:05:57
Met slicks zullen ze ook wel minder lang doorrijden als het druppelt.
De vraag blijft wat je doet als het zo maar wat smoddert op enkele stukken van het circuit, je in de laatste laps zit en een dichte concurrent besluit om door te rijden ;)
Die dichte concurrent in de laatste bocht inhalen en wereldkampioen worden? :D
Glock was geen dichte concurrent ;) Met slicks wordt zoiets alleszins veel moeilijker dan met de gegroefde banden.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jacky Ickx

Mensen die 'nepbanden'  waren toch maar lachwekkend of niet dan? Met die groeven. Waar sloeg dat nou op? Om de grip te verminderen. Nou met meer grip is het veiliger lijkt mij en vandaar dat ik blij ben dat het nu weer normaal is geworden. Sommige maatregelen die ze nemen daar snap ik echt niks van. Ik begrijp best dat ze de snelheden willen inperken maar doe het dan op een andere manier. Laten we hopen dat er dit jaar meer spanning is. En laten we die groeven vergeten. ;)

scho0634

Ik ben ook voorstander van slicks, want ze zorgen voor meer grip en dus hogere bochtensnelheden. Maar je moet niet vergeten dat we door de kleinere vleugeltjes weer wat neerwaartse kracht kwijt zijn. Bij beginnende regen kan dat dus een probleem zijn voor de heren. Maar ach, het is aan hen om daarop te anticiperen.