Spelen met gewichten, racers op dieet

Gestart door sloggerke, 16 februari 2009 - 12:22:08

« vorige - volgende »

F_A_Diaz

Citaat van: NDCGN op 03 maart 2009 - 15:58:38
is je eigen schuld.. je gaat ineens allerlei andere dingen zeggen wat gewoon niet klopt met wat je eerder hebt gezegd... geef dan gewoon direct toe dat 4,9 sec per ronde niet reëel is..

Ik heb nooit 4,9 seconde per ronde bedoeld. Als ik dat ergens heb getypt dan is per abuis gebeurt omat ik met 6 mensen tegelijk aan het discussieren was.
Je snapt toch zelf ook wel dat ik dat niet kan bedoelen.  :)
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Ferrari 2010

Citaat van: F_A_Diaz op 03 maart 2009 - 17:01:37
Citaat van: NDCGN op 03 maart 2009 - 15:58:38
is je eigen schuld.. je gaat ineens allerlei andere dingen zeggen wat gewoon niet klopt met wat je eerder hebt gezegd... geef dan gewoon direct toe dat 4,9 sec per ronde niet reëel is..

Ik heb nooit 4,9 seconde per ronde bedoeld. Als ik dat ergens heb getypt dan is per abuis gebeurt omat ik met 6 mensen tegelijk aan het discussieren was.
Je snapt toch zelf ook wel dat ik dat niet kan bedoelen.  :)
Dat zou ik nog kunnen snappen, 4.9 per stint echter net niet ;D ;D
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

NDCGN

Citaat van: F_A_Diaz op 03 maart 2009 - 17:01:37
Citaat van: NDCGN op 03 maart 2009 - 15:58:38
is je eigen schuld.. je gaat ineens allerlei andere dingen zeggen wat gewoon niet klopt met wat je eerder hebt gezegd... geef dan gewoon direct toe dat 4,9 sec per ronde niet reëel is..

Ik heb nooit 4,9 seconde per ronde bedoeld. Als ik dat ergens heb getypt dan is per abuis gebeurt omat ik met 6 mensen tegelijk aan het discussieren was.
Je snapt toch zelf ook wel dat ik dat niet kan bedoelen.  :)
dit (hieronder) is een post van jou van een paar dagen geleden, toen was je niet met 6 mensen aan het discussiëren...
Citaat van: F_A_Diaz op 27 februari 2009 - 09:51:34
Dat bedoel ik inderdaad, leek mij wel duidelijk zoals ik het er neerzette maar voor de duidelijkheid:

Wanneer je dus bijvoorbeeld 3 kg extra brandstof hebt dan scheelt dat PER RONDJE ongeveer 0.3 tiende. Dat geeft dus wel het belang van kg's aan in de Formule 1.
als ik dit combineer met je rekensom, dan zeg je dus wel duidelijk dat je het over één ronde hebt... 3kg scheelt per ronde 0.3 sec, da's 0,1 sec per kilo... 70 liter branstof weegt 49 kilo (ook volgens jou berekening) en da's dan dus 4,9 sec per rondje!!!

Folkert

Citaat van: NDCGN op 03 maart 2009 - 17:23:02
Citaat van: F_A_Diaz op 03 maart 2009 - 17:01:37
Citaat van: NDCGN op 03 maart 2009 - 15:58:38
is je eigen schuld.. je gaat ineens allerlei andere dingen zeggen wat gewoon niet klopt met wat je eerder hebt gezegd... geef dan gewoon direct toe dat 4,9 sec per ronde niet reëel is..

Ik heb nooit 4,9 seconde per ronde bedoeld. Als ik dat ergens heb getypt dan is per abuis gebeurt omat ik met 6 mensen tegelijk aan het discussieren was.
Je snapt toch zelf ook wel dat ik dat niet kan bedoelen.  :)
dit (hieronder) is een post van jou van een paar dagen geleden, toen was je niet met 6 mensen aan het discussiëren...
Citaat van: F_A_Diaz op 27 februari 2009 - 09:51:34
Dat bedoel ik inderdaad, leek mij wel duidelijk zoals ik het er neerzette maar voor de duidelijkheid:

Wanneer je dus bijvoorbeeld 3 kg extra brandstof hebt dan scheelt dat PER RONDJE ongeveer 0.3 tiende. Dat geeft dus wel het belang van kg's aan in de Formule 1.
als ik dit combineer met je rekensom, dan zeg je dus wel duidelijk dat je het over één ronde hebt... 3kg scheelt per ronde 0.3 sec, da's 0,1 sec per kilo... 70 liter branstof weegt 49 kilo (ook volgens jou berekening) en da's dan dus 4,9 sec per rondje!!!
Ik dacht dat Benzine een 1 op 1 verhouding was. 1 liter benzine is 1 kg.
Trotse vader van Rosalie(L)

Ferrari 2010

Citaat van: Burorri op 03 maart 2009 - 17:31:24
Citaat van: NDCGN op 03 maart 2009 - 17:23:02
Citaat van: F_A_Diaz op 03 maart 2009 - 17:01:37
Citaat van: NDCGN op 03 maart 2009 - 15:58:38
is je eigen schuld.. je gaat ineens allerlei andere dingen zeggen wat gewoon niet klopt met wat je eerder hebt gezegd... geef dan gewoon direct toe dat 4,9 sec per ronde niet reëel is..

Ik heb nooit 4,9 seconde per ronde bedoeld. Als ik dat ergens heb getypt dan is per abuis gebeurt omat ik met 6 mensen tegelijk aan het discussieren was.
Je snapt toch zelf ook wel dat ik dat niet kan bedoelen.  :)
dit (hieronder) is een post van jou van een paar dagen geleden, toen was je niet met 6 mensen aan het discussiëren...
Citaat van: F_A_Diaz op 27 februari 2009 - 09:51:34
Dat bedoel ik inderdaad, leek mij wel duidelijk zoals ik het er neerzette maar voor de duidelijkheid:

Wanneer je dus bijvoorbeeld 3 kg extra brandstof hebt dan scheelt dat PER RONDJE ongeveer 0.3 tiende. Dat geeft dus wel het belang van kg's aan in de Formule 1.
als ik dit combineer met je rekensom, dan zeg je dus wel duidelijk dat je het over één ronde hebt... 3kg scheelt per ronde 0.3 sec, da's 0,1 sec per kilo... 70 liter branstof weegt 49 kilo (ook volgens jou berekening) en da's dan dus 4,9 sec per rondje!!!
Ik dacht dat Benzine een 1 op 1 verhouding was. 1 liter benzine is 1 kg.
Normaal ligt het soortelijk gewicht van benzine rond de 0,72kg/liter. Dat kan wat anders zijn in de F1, aangezien dat geen standaard benzine is, maar geen 1kg/liter.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Folkert

Citaat van: Ferrari 2009 op 03 maart 2009 - 16:57:23
Citaat van: NDCGN op 03 maart 2009 - 15:58:38
Citaat van: F_A_Diaz op 03 maart 2009 - 15:40:30
Ik ga niet steeds alles opnieuw neer typen, ik wil ook niet zeggen dat wat ik zeg exact klopt, er kan best een paar seconden verschil in zitten maar de redenatie blijft hetzelfde.

Misschien dat het wat onduidelijk is omdat het niet dicht bij elkaar staat maar daar kan ik ook niets aan doen, als je mijn laatste posten met Ferrari F2009 leest dan moet het toch duidelijk zijn wat ik bedoel.

De samenvatting is in ieder geval dat het aantal kg's brandstof zeker wel een verschil maakt in rondetijden en niet zoals door sommige gezegd werd, dat het niets uitmaakte.
is je eigen schuld.. je gaat ineens allerlei andere dingen zeggen wat gewoon niet klopt met wat je eerder hebt gezegd... geef dan gewoon direct toe dat 4,9 sec per ronde niet reëel is..
Maar hij ziet het niet per ronde, hij ziet het over het geheel ;) Dat heeft hij nu toch al wel duidelijk gemaakt dacht ik :) Maar over het geheel is het nog onrealistischer als je het mij vraagt. (En nu komt hij weer af met de zachte banden ;))
Over het geheel 4,9 Seconde voordeel met minder Benzine aan boord? Dat lijkt me wel heel weinig eerlijk gezegd per stint. Per ronde daarentegen is het wel heel erg veel.
Trotse vader van Rosalie(L)

F_A_Diaz

Citaat van: NDCGN op 03 maart 2009 - 17:23:02
als ik dit combineer met je rekensom, dan zeg je dus wel duidelijk dat je het over één ronde hebt... 3kg scheelt per ronde 0.3 sec, da's 0,1 sec per kilo... 70 liter branstof weegt 49 kilo (ook volgens jou berekening) en da's dan dus 4,9 sec per rondje!!!

Klopt, je hebt gelijk, dan heb ik dat daar inderdaad verkeerd neer gezet. Ik bedoel verdeeld over de rondes die je rijdt per stint zoals hierboven ook staat.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

F_A_Diaz

Citaat van: Ferrari 2009 op 03 maart 2009 - 17:04:29Dat zou ik nog kunnen snappen, 4.9 per stint echter net niet ;D ;D

Goed dat mag, maar je legt ook niet uit waarom dan wel niet. 4.9 seconden (laten we voor het gemak zeggen 5 seconden tijdwinst door minder benzine + de tijd (5 a 10 seconden) die je wint met banden is ongeveer 10 a 15  seconden per stint. Dat klopt precies met de praktijk van hoe snel iemand doorgaans wegrijdt wanneer hij op een stop minder staat met gelijkwaardige auto's.

Dus je lacht mij wel uit maar laat dan ook eens zien waar ik ongelijk heb.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

F_A_Diaz

Citaat van: Burorri op 03 maart 2009 - 18:19:59
Over het geheel 4,9 Seconde voordeel met minder Benzine aan boord?

Voor de 100.000ste keer, dat is alleen de tijdswinst die je krijgt vanwege minder benzine, daar komt de tijdwinst door zachtere banden nog bij op. Zie bovenstaand voorbeeld.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Ferrari 2010

Citaat van: F_A_Diaz op 04 maart 2009 - 09:27:20
Citaat van: Ferrari 2009 op 03 maart 2009 - 17:04:29Dat zou ik nog kunnen snappen, 4.9 per stint echter net niet ;D ;D

Goed dat mag, maar je legt ook niet uit waarom dan wel niet. 4.9 seconden (laten we voor het gemak zeggen 5 seconden tijdwinst door minder benzine + de tijd (5 a 10 seconden) die je wint met banden is ongeveer 10 a 15  seconden per stint. Dat klopt precies met de praktijk van hoe snel iemand doorgaans wegrijdt wanneer hij op een stop minder staat met gelijkwaardige auto's.

Dus je lacht mij wel uit maar laat dan ook eens zien waar ik ongelijk heb.
Voor de duidelijkheid: ik lachte jouw niet uit ;) Was volledig op mezelf. Maar ik kan het simpelweg niet geloven, misschien alleen al maar omdat je de enige bent die het gelooft. Als nu Jasper ofzo hier even een technische uitleg post en met je akkoord is, dan geloof ik het.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

F_A_Diaz

#70
Als het niet geloofd moet je kunnen laten zien waar ik een fout maak, dat kun je dus blijkbaar niet. Geloof je dan dat tien a vijftien seconden wegrijden per stint niet klopt met de praktijk?

Jij zit steeds te wijzen naar die 4.9 seconden winst maar ik heb al 100.000 keer gezegd dat dat alleen de benzine is, het is een combo van de twee, benzine en banden, dat snap jij steeds niet.

En hoezo ben ik de enige, misschien zijn het wel 100 mensen met mij eens, alleen die posten niet. Flauw argument. En sommige zullen het nog niet met mij eens zijn, al zeg ik dat Hitler een moordenaar was.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Ferrari 2010

Citaat van: F_A_Diaz op 04 maart 2009 - 09:36:20
Jij zit steeds te wijzen naar die 4.9 seconden winst maar ik heb al 100.000 keer gezegd dat dat alleen de benzine is, het is een combo van de twee, benzine en banden, dat snap jij steeds niet.
Jij moet dan toch eens lezen wat ik typ, want ik maak elke post nog eens extra duidelijk dat ik begrijp dat jij er nog verschil van banden bijtelt enzo. En berekeningen maken, met welke waarden? Ik ken de waarden niet, ze staan nergens voor zover ik weet. Jij neemt ook maar gewoonweg wat waarden aan.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

F_A_Diaz

O, bedoel je dat. Het verschil tussen de 'harde' en 'zachte' band is ongeveer 3 a 5 tiende per rondje, afhankelijk van circuit en omstandigheden. Dat zijn gegevens die Bridgestone geeft.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 04 maart 2009 - 09:28:22
Citaat van: Burorri op 03 maart 2009 - 18:19:59
Over het geheel 4,9 Seconde voordeel met minder Benzine aan boord?

Voor de 100.000ste keer, dat is alleen de tijdswinst die je krijgt vanwege minder benzine, daar komt de tijdwinst door zachtere banden nog bij op. Zie bovenstaand voorbeeld.
Al zeg je het een miljoen keer, dan maakt het nog niet waar. Ik stelde al eerder dat er coureurs en races zijn geweest waar het verschil tussen harde en zachte band minimaal is geweest.
Ik kom op 2,4 seconde per rondje. Ruim genomen. Ik ging hier uit van een brandstof verbruik van 1,5Km/l . Een Formule 1 auto heeft dus 200 liter per race nodig, dat is 144 KG. Als we uit gaan van 1 stop en 2 stopraces is dat respectievelijk 100 litervoor de 1 stop(72KG) en 66,6 liter voor de 2 stop (48KG) Dat is een verschil van 24 KG per rondje. Er werd hier eerder van uit gegaan 0.1 seconde verlies per rondje per KG brandstof.
24*0.1=2,4 seconde per rondje. Laten zeggen dat gemiddeld 2 stopper 23 rondjes rijd voor hij (van de 71) naar binnen gaat. dat is dus een verlies van 40+ seconde. Mmmm, bij nader inzien klopt er nog iets niet aan deze berekening. Denk dat 0.1 per ronde dus veel te veel is.  Of ik maak hier een andere reken fout.

Maar dan weet ik niet zeker wat nou het verlies is per KG. Ga ik uit van 0.03(had ik ergens op een site gevonden.) seconde kom ik ook op een ander getal uit.
24*0.03=0.72 seconde per rondje. rijd je 23 rondjes, is dat een verlies van 16,6 seconde. (23 rondjes heb ik als gemiddelde genomen van laatste 4 jaar. Vorig jaar was het wel heel vroeg(rondje 10-17)  ) Een 1 stopper zou dan stoppen in rondje 35 ongeveer.

@Ferrari_2009: Ik weet ook niet hoe het precies zit met de banden, maar ik geloof dat het verschil niet heel groot (meer) is. Denk dat de fout die hij heeft gemaakt ligt bij de gebruikte gegevens. Hij rekent met de brandstof van de auto per stint, terwijl je volgens mij het verschil in gewicht moet pakken. (24kg tussen 1 en 2 stop)

En hij stelde zelf eerder al dat het verschil per KG/ rondje 0.1 seconde was, maar dat is volgens mij echt veel te veel. Dan kom je dus bij mijn eerdere rekensom uit op 40+ seconde verschil. Als het inderdaad tussen de 0.3 en 0.5 seconde verschil is tussen de harde en zachte banden, dan klopt F_A_Diaz's eerdere berekening niet. Je zou dan te weinig hebben gewonnen op een 1 stop om voor te blijven.
Trotse vader van Rosalie(L)

NDCGN

Citaat van: F_A_Diaz op 04 maart 2009 - 09:23:44
Citaat van: NDCGN op 03 maart 2009 - 17:23:02
als ik dit combineer met je rekensom, dan zeg je dus wel duidelijk dat je het over één ronde hebt... 3kg scheelt per ronde 0.3 sec, da's 0,1 sec per kilo... 70 liter branstof weegt 49 kilo (ook volgens jou berekening) en da's dan dus 4,9 sec per rondje!!!

Klopt, je hebt gelijk, dan heb ik dat daar inderdaad verkeerd neer gezet. Ik bedoel verdeeld over de rondes die je rijdt per stint zoals hierboven ook staat.
heel vreemd... je hebt het eerst heel duidelijk over een ronde, dat kun je er nooit per ongeluk zo hebben neergezet.. en ik denk dat je nieuwe theorie ook niet klopt.. je kunt anderen wel gaan vragen om met duidelijke uitleg te komen, maar k vind jouw uitleg ook nogal vaag... je maakt allerlei aannames en presenteerd die als harde feiten... wat betreft de banden.. de ene keer is de zachte sneller, de andere keer de harde, soms is het gelijk.. afhankelijk van temperatuur, circuit, moment in de race, team etc.. even afgezien van korrelvorming denk ik dat de tankinhoud meer van invloed is op de rondetijd dan de bandenslijtage.. coureurs zijn op het einde van een stint ook altijd duidelijk sneller als aan het begin, met een lege auto en versleten banden.. dat zegt eigenlijk al genoeg