paralellen tussen 1986 en 2007: Piquet/Mansell en Alonso/Hamilton

Gestart door zeph, 04 december 2008 - 15:39:26

« vorige - volgende »

zeph

voor de goede orde: Nelson Piquet (senior) was tweevoudig wereldkampioen met Brabham ('81 en '83) en werd voor het seizoen 1986 als eerste rijder naar Williams gehaald. Mansell was een local boy (ook een brit net als iedereen in dat team) en een persoonlijke favoriet van Frank Williams.
Fernando Alonso was tweevoudig wereldkampioen met Renault ('05 en '06) en werd voor het seizoen 2007 als eerste rijder naar McLaren gehaald. Hamilton was een local boy (ook al een brit in een brits team) en al van kinds af aan onder de hoede van Ron Dennis.

Williams domineerde in 1986, maar er ontstond een bittere rivaliteit tussen Piquet en Mansell wat beide uiteindelijk de titel kostte, ten gunste van Alain Prost die de laatste race won en daardoor met 72 punten nipt Mansell (70) en Piquet (69) overtrof.
McLaren domineerde in 2007, maar er ontstond een bittere rivaliteit tussen Alonso en Hamilton wat beide uiteindelijk de titel kostte, ten gunste van Kimi Raikkonen die de laatste race won en daardoor met 110 punten nipt Hamilton en Alonso (ieder 109 punten) overtrof.

In 1986 eindigde Ayrton Senna (BRAZ) als 4e met 2 overwinningen en 55 punten (14 punten minder dan Piquet). In 2007 eindigde Felipe Massa (BRAZ) als 4e met 3 overwinningen en 94 punten (15 punten minder dan Alonso en Hamilton).

Ik bedoel er verder niks mee hoor  ::)

zeph

De paralel houdt op in de daaropvolgende seizoenen. In 1987 revancheerde Piquet zich door met hetzelfde team alsnog de titel binnen te halen. Alonso vertrok voor 2008, en McLaren revancheerde zich door met Hamilton de titel binnen te halen.  :D

F_A_Diaz

Volgens mij zijn er niet zoveel problemen tussen Hamilton en Alonso. Het is meer Alonso die gedoe met Dennis had.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

scho0634

Frank Williams trok ook nooit partij voor 1 van beiden, in mijn herinnering. Hij zal sympathie hebben gehad voor Nigel, maar Piquet had altijd gelijk materiaal.

leproffesseur

Nicolas todt hoopt ook nog in de f1 te geraken.
Straks hebben we rosberg,piquet,senna,prost en de zonen van mansel
in de f1.

F_A_Diaz

Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Jasper


NDCGN

Citaat van: Jasper op 06 december 2008 - 18:24:21
Zoon van Jean, en al een paar jaar teambaas in de GP2.
en manager van Massa... dat weten de meesten waarschijnlijk wel... denk ook niet dat dat de vraag was... ik denk dat het moet zijn; Nicolas Todt in F1??

SDG

Citaat van: zeph op 04 december 2008 - 15:39:26
voor de goede orde: Nelson Piquet (senior) was tweevoudig wereldkampioen met Brabham ('81 en '83) en werd voor het seizoen 1986 als eerste rijder naar Williams gehaald. Mansell was een local boy (ook een brit net als iedereen in dat team) en een persoonlijke favoriet van Frank Williams.
Fernando Alonso was tweevoudig wereldkampioen met Renault ('05 en '06) en werd voor het seizoen 2007 als eerste rijder naar McLaren gehaald. Hamilton was een local boy (ook al een brit in een brits team) en al van kinds af aan onder de hoede van Ron Dennis.

Williams domineerde in 1986, maar er ontstond een bittere rivaliteit tussen Piquet en Mansell wat beide uiteindelijk de titel kostte, ten gunste van Alain Prost die de laatste race won en daardoor met 72 punten nipt Mansell (70) en Piquet (69) overtrof.
McLaren domineerde in 2007, maar er ontstond een bittere rivaliteit tussen Alonso en Hamilton wat beide uiteindelijk de titel kostte, ten gunste van Kimi Raikkonen die de laatste race won en daardoor met 110 punten nipt Hamilton en Alonso (ieder 109 punten) overtrof.

In 1986 eindigde Ayrton Senna (BRAZ) als 4e met 2 overwinningen en 55 punten (14 punten minder dan Piquet). In 2007 eindigde Felipe Massa (BRAZ) als 4e met 3 overwinningen en 94 punten (15 punten minder dan Alonso en Hamilton).

Ik bedoel er verder niks mee hoor  ::)

Als je wat verder zoekt, kun je zo nog parallellen vinden. Zo kun je Toro Rosso in 2008 zelfs wat vergelijken met Benneton in 1986. Twee teams die vooraf niet tot de favorieten gerekend werden, het seizoen ergens in het middenveld begonnen maar naarmate het jaar vorderde geleidelijk aan naar voren schoven op de startgrid. Om uiteindelijk het establishment het vuur aan de schenen te leggen, mee te strijden voor de zege en zelfs een race te winnen. Beide teams hadden bovendien een jonge topcoureur in wording in huis: Berger (Benetton) en Vettel (Toro Rosso). Om de gelijkenis nog wat verder door te trekken: Berger had zelfs een aandeel in het succes van beide teams. Bij Benetton als rijder, bij Toro Rosso als co-eigenaar...  ;)

F_A_Diaz

Citaat van: Jasper op 06 december 2008 - 18:24:21
Zoon van Jean, en al een paar jaar teambaas in de GP2.

Weet ik, hij wordt alleen in 1 adem genoemd met andere coureurs, voor zover mij bekend is Nicolas Todt geen (professionele) coureur.

Hij bedoelt misschien Nicolas Prost?
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

scho0634

Ik denk ook dat hij die bedoelt. Ik weet niet of hij heel goed is, hij heeft wel een goed jaar achter de rug.

gloudiesaurus

Citaat van: 0634 op 08 december 2008 - 12:20:04
Ik denk ook dat hij die bedoelt. Ik weet niet of hij heel goed is, hij heeft wel een goed jaar achter de rug.

Hij zei onlangs voor Ferrari te willen testen. Hij is redelijk goed alleen te laat begonnen met karting...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

leproffesseur

Dat is inderdaad een groot nadeel zijn leeftijd!
Maar Damon hill debuteerde ook op "hoge leeftijd" dus het is het niet uitgesloten.
En ik heb het over de zoon van Alain prost die 27 jaar is maar nog geen concrete
plannen voor f1 heeft.Hij zou het wel graag doen de f1.

scho0634

Citaat van: leproffesseur op 09 december 2008 - 15:36:57
Dat is inderdaad een groot nadeel zijn leeftijd!
Maar Damon hill debuteerde ook op "hoge leeftijd" dus het is het niet uitgesloten.
En ik heb het over de zoon van Alain prost die 27 jaar is maar nog geen concrete
plannen voor f1 heeft.Hij zou het wel graag doen de f1.
Dat dachten we al, maar je postte Nicolas Todt. Vandaar de verwarring ;)

Folkert

Citaat van: SDG op 07 december 2008 - 13:29:30
Citaat van: zeph op 04 december 2008 - 15:39:26
voor de goede orde: Nelson Piquet (senior) was tweevoudig wereldkampioen met Brabham ('81 en '83) en werd voor het seizoen 1986 als eerste rijder naar Williams gehaald. Mansell was een local boy (ook een brit net als iedereen in dat team) en een persoonlijke favoriet van Frank Williams.
Fernando Alonso was tweevoudig wereldkampioen met Renault ('05 en '06) en werd voor het seizoen 2007 als eerste rijder naar McLaren gehaald. Hamilton was een local boy (ook al een brit in een brits team) en al van kinds af aan onder de hoede van Ron Dennis.

Williams domineerde in 1986, maar er ontstond een bittere rivaliteit tussen Piquet en Mansell wat beide uiteindelijk de titel kostte, ten gunste van Alain Prost die de laatste race won en daardoor met 72 punten nipt Mansell (70) en Piquet (69) overtrof.
McLaren domineerde in 2007, maar er ontstond een bittere rivaliteit tussen Alonso en Hamilton wat beide uiteindelijk de titel kostte, ten gunste van Kimi Raikkonen die de laatste race won en daardoor met 110 punten nipt Hamilton en Alonso (ieder 109 punten) overtrof.

In 1986 eindigde Ayrton Senna (BRAZ) als 4e met 2 overwinningen en 55 punten (14 punten minder dan Piquet). In 2007 eindigde Felipe Massa (BRAZ) als 4e met 3 overwinningen en 94 punten (15 punten minder dan Alonso en Hamilton).

Ik bedoel er verder niks mee hoor  ::)

Als je wat verder zoekt, kun je zo nog parallellen vinden. Zo kun je Toro Rosso in 2008 zelfs wat vergelijken met Benneton in 1986. Twee teams die vooraf niet tot de favorieten gerekend werden, het seizoen ergens in het middenveld begonnen maar naarmate het jaar vorderde geleidelijk aan naar voren schoven op de startgrid. Om uiteindelijk het establishment het vuur aan de schenen te leggen, mee te strijden voor de zege en zelfs een race te winnen. Beide teams hadden bovendien een jonge topcoureur in wording in huis: Berger (Benetton) en Vettel (Toro Rosso). Om de gelijkenis nog wat verder door te trekken: Berger had zelfs een aandeel in het succes van beide teams. Bij Benetton als rijder, bij Toro Rosso als co-eigenaar...  ;)
Op Monza na heeft torro rosso niet echt om een raceoverwinning kunnen strijden, of dat met Benneton ook zo was weet ik niet, maar dat het allebei topcoureurs in wording zijn/waren is wel duidelijk.

OM het daar nu toch even over te hebben: Berger word volgens mij echt onderschat, want hij kon zeker racen, maar heeft denk ik net de verkeerde beslissingen gemaakt om succesvol te zijn. Of succesvoller. Vettel is nog overschat vind ik, hij is natuurlijk erg goed, maar is dat dankzij de auto of dankzij Vettel zelf? Wil hem niet onderuit halen ofzo, maar hij moet het eerst nog maar eens bewijzen(net als Hamilton trouwens hoor, maar die heeft al 1 ding bewezen dit jaar.) Hoop wel dat Vettel ook een grote word, zou echt gaaf zijn.
Trotse vader van Rosalie(L)