FIA introduceert per 2009 verstelbare voorvleugels

Gestart door McLaren_über_alles, 28 juni 2008 - 14:46:32

« vorige - volgende »

McLaren_über_alles

Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

leproffesseur

Indien dit zo goed is waarom heeft het dan zolang geduurt dat men het introduceerde?
En hoeveel geld gaat dat weer kosten.

amp

Citaat van: leproffesseur op 28 juni 2008 - 17:04:17
Indien dit zo goed is waarom heeft het dan zolang geduurt dat men het introduceerde?


Als je het artikel volledig gelezen hebt, kan je het volgende lezen :

CitaatHelemaal nieuw is het idee overigens niet: in de begindagen van de aerodynamische revolutie experimenteerden veel teams met beweegbare vleugels. In sommige gevallen konden de vleugels door de coureurs met een hendel onder het rijden worden platgelegd, andere teams probeerden het systeem door de versnellingsbak te laten aansturen.

Nadat Jochen Rindt en Graham Hil in 1969 tijdens de Grand Prix van Spanje zware ongelukken hadden toen hun vleugels het begaven werden de 'spoilers-op-poten' en de beweegbare mechanismen verboden.

Dus het is reeds geïntroduceerd geweest, maar toen was het niet betrouwbaar genoeg, nu met de hedendaagse technieken en technologie waarschijnlijk wel.

Lijkt me wel een leuk idee, nu nog afwachten of het daadwerkelijk het inhalen zal bevorderen.

supersteven

is Max nu helemaal dement geworden.

Die verstelbare vleugels werden verboden omdat ze de druk niet aankoden.
O ja ze zijn sterker en betrouwbaarder en veiliger maar ze zijn nog sneller dan 1969

vergeet een ding niet hoe sneller hoe meer druk eopkomt te liggen.
let the sunshine shine in your heart

Jasper

Koolstofvezel kan 20% meer aan dan staal en 4 keer meer dan aluminium voordat het breekt. ;) (ik weet niet waar die vleugels vroeger van gemaakt werden maar het zal staal of aluminium geweest zijn, ik denk aluminium)

leproffesseur

Ik vraag me af wat er gebeurt als je het systeem gebruikt op een recht stuk om in te halen
maar de auto voor je verstelt ook zijn vleugel...dan heeft dit toch geen zin?? :-\
Het zelfde voor die "turbo boost knop" of is het gewoon een kwestie van doseren (brandstofverbruik).
En indien de elektronica via standaardecu werkt kunnen ontwerpers dan wel voordeel halen?
En wat met de doelstelling om de hulpmidddellen en elektronica op f1 wagens te bannen?
En is het de bedoeling dat iedere wagen een standaardsysteem heeft en waar niets aan verbetert
mag worden?Bovendien moet dit toch eerst uitvoerig getest worden door de fia voordat dit op
circuits wordt getest want  die hoge snelheden anno 2008 .Als bij kimmi al eens een uitlaat durft loskomen
dan hou ik toch mijn hart vast indien een vleugel los zou komen... :o
Veel vragen maar ik kon de link niet opennen dus misschien weten jullie meer?

leproffesseur

Lees net het antwoord van jasper ivm met veiligheid.
Als aluminium 4 x sterker is dat veel maar ...is het genoeg om met die
neerwaartse krachten de voorvleugel tev houden?

Jasper

Voorvleugels breken nu toch ook niet af? En nu zijn ze ook verstelbaar, alleen moet dat met een schroevendraaier in plaats van met een knopje in de cockpit. Volgens mij is er voor de veiligheid geen enkel probleem.

Er is één ding waar we zeker van mogen zijn: als het niet veilig genoeg is, zal het nooit echt worden toegelaten, want op dat vlak zijn ze bij de FIA 'nogal' strikt.

leproffesseur

ok.Ik dacht dat wanneer de voorvleugel tijdens het rijden versteld werd er misschien te veel luchtdruk
op de voorvleugel of dat systeem zou zijn en schade tot gevolg .Die krachten zijn toch enorm met die ayrodinamica
en doordat een f1 wagen supergevoelig is qwa wegligging ...

Ferrari 2010

Dus ze verbieden flexibele vleugels, maar gaan dan wel een concept invoeren dat hetzelfde doet als zo'n flexibele vleugel: plat gaan op rechte stukken... Volgens mij moeten die mannekes daar eens dringend gaan weten wat ze willen. En overigens, hoe kan je daarmee beter inhalen? Je voorligger heeft het ook, en die gaat zen vleugel ook verstellen hoor ::)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

leproffesseur

Dat dacht ik ook zie ;)
lijkt wat simpel redenering maar indien je voorhanger ook zijn turboboost en vleugel versteld
welk voordeel heb je dan bij een  poging tot inhaalmaneuvere ?
En het verschil met die flexibele verboden vleugels is dat die constant konden bewegen terwijl die nieuwe
vleugel enkel bedoeld is om op de rechte stukken het inhalen te vergemakkelijken.

Ferrari 2010

Maar de flexibele buigden ook enkel daar waar er voldoende snelheid zat, weinig verschil, de rijder moest er zich bovendien niet mee bezig houden. Het effect van beide is hetzelfde, misschien komt het effect bij de flexibele vleugel iets later, omdat een manueel bestuurde natuurlijk direct plat gaat wanneer de rijder bij het opkomen van de rechte aan zen hendel (of hoe ze het ook willen doen) trekt terwijl de flexibele vleugel dat pas op hoge snelheid echt platter gaat. Maar dan nog, zolang zowel de voorliggende als de achterliggende wagen het heeft, heb je geen voordeel...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Ik ga in deze kwestie mee met Jasper. Het lijkt mij ook een aardig idee.

Jasper

Om te weten of het werkt gaan ze trouwens twee wagens achter elkaar in de windtunnel moeten zetten of ze laten rijden denk ik, volgens mij is er niemand die dat op voorhand kan voorspellen. Het zou kunnen dat het inderdaad helpt, maar wat het effect wordt als beide wagens in een bocht hun vleugels omhoog zetten? Geen idee.

Verder vind ik dat ze het automatisch zouden moeten regelen door middel van een g-krachtensensor (bij hoge zijwaartse g-krachten en tijdens de remmen gaan de vleugels omhoog, en anders omlaag). :)

leproffesseur

Ben benieuwd want dit kan in combinatie met slicks en die turboboost
veel spektakel opleveren en dit doet me een beetje denken aan de f1
wagens in de jaren 80 begin jaren 90 :) :)
En indien Bruno senna volgend jaar zijn debuut maakt zou het toch mooi zijn
indien het ooit tot een strijdt komt met rosberg en piquet al is dat misschien veel te voorbarig
en een afwijking van dit onderwerp ::) ???