Startprocedure GP F1

Gestart door frankl, 26 maart 2008 - 08:58:54

« vorige - volgende »

frankl

Kan iemand me vertellen hoe de F1 startprocedure verloopt, hoeveel lampen, welke kleur eerste hoeveel tijd voor verspringen volgorde eventueel een foto of filmpje adres? Bedankt Frank

Ferrari 2010

Welja, er hangen als ik me niet vergis 5 lampenbakken, waarin eerst stuk voor stuk een rode lamp aangaat, wanneer ze allemaal aan zijn gaan ze na ongeveer een seconde (als ik me niet vegis) tegelijk uit en vertrekken de wagens. Filmpjes, check youtube zou ik zeggen, daar staan er voldoende ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

_Makke_

Klopt, en als tijdens de startprocedure ineens 5 orangje lichten branden (de rij onder de rij rode lichten), dan wordt de start geannuleerd, omdat er dan naar alle waarschijnlijkheid iemand zijn motor heeft laten afslagen.

Bij de start van de warm-up ronde dan springen de groene lichten aan als ik me niet vergis.

frankl

okee dank voor de reactie, maar niemand die het exact weet? Op YouTube is het echt niet te vinden.
5 lampen dus rood van onderaf 2x en dan.. en hoeveel seconden delai? dan op groen?

_Makke_

#4
Nene ge hebt me verkeerd begrepen. De groene lichten hebben niets te maken met een start van de race.

Zoals Ferrari 2008 zei 5 lichten. Bij een start van de race springen de rode lichten 1 voor 1 aan. Met een delay van denk ik 1 sec. Als alle rode lichten branden, springen ze ook 1 seconde later uit, en dan mogen de wagens vertrekken.

Als er bij de start iets misloopt dan springen ineens alle lichten op oranje. En dan wordt de start dus geannuleerd.

En bij de warm-up ronde (dus de ronde die ze rijden voor ze hun terug op de grid zetten voor de start) springen de lichten op groen als de 1ste wagen mag vertrekken. Maar ik denk niet dat hier de rode lichten 1 voor 1 aanspringen.

Ramses

Citaat van: _Makke_ op 26 maart 2008 - 12:05:28
Nene ge hebt me verkeerd begrepen. De groene lichten hebben niets te maken met een start van de race.

Zoals Ferrari 2008 zei 5 lichten. Bij een start van de race springen de rode lichten 1 voor 1 aan. Met een delay van denk ik 1 sec. Als alle rode lichten branden, springen ze ook 1 seconde later uit, en dan mogen de wagens vertrekken.

Als er bij de start iets misloopt dan springen ineens alle lichten op oranje. En dan wordt de start dus geannuleerd.

En bij de warm-up ronde (dus de ronde die ze rijden voor ze hun terug op de grid zetten voor de start) springen de lichten op groen als de 1ste wagen mag vertrekken. Maar ik denk niet dat hier de rode lichten 1 voor 1 aanspringen.

Voor de start wordt afgeteld: de 5 rode lampen gaan een voor een uit.

Ferrari 2010

#6
Citaat van: Ramses op 26 maart 2008 - 12:26:48
Citaat van: _Makke_ op 26 maart 2008 - 12:05:28
Nene ge hebt me verkeerd begrepen. De groene lichten hebben niets te maken met een start van de race.

Zoals Ferrari 2008 zei 5 lichten. Bij een start van de race springen de rode lichten 1 voor 1 aan. Met een delay van denk ik 1 sec. Als alle rode lichten branden, springen ze ook 1 seconde later uit, en dan mogen de wagens vertrekken.

Als er bij de start iets misloopt dan springen ineens alle lichten op oranje. En dan wordt de start dus geannuleerd.

En bij de warm-up ronde (dus de ronde die ze rijden voor ze hun terug op de grid zetten voor de start) springen de lichten op groen als de 1ste wagen mag vertrekken. Maar ik denk niet dat hier de rode lichten 1 voor 1 aanspringen.

Voor de start wordt afgeteld: de 5 rode lampen gaan een voor een uit.
Huh?!? Bij mijn weten springen die tegelijk uit, en anders gaat dat toch enorm snel achter elkaar dat ik het niet zie.

Citaat van: frankl op 26 maart 2008 - 11:59:11
Op YouTube is het echt niet te vinden.
écht niet
http://www.youtube.com/results?search_query=F1+start&search_type=
::) ::)

Overigens, ook op F1.com valt wel wat te vinden:
http://www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulations/sporting_regulations/6843/default.html
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

frankl

Oke bedankt, ik vind op YT niets waar ik echt duidelijk kan zien hoe de lampen werken, ik zal nog even op de link kijken.

Ferrari 2010

Citaat van: frankl op 26 maart 2008 - 13:15:36
Oke bedankt, ik vind op YT niets waar ik echt duidelijk kan zien hoe de lampen werken, ik zal nog even op de link kijken.
Het is niet altijd even duidelijk, maar als je goed oplet zie je de lampen aan en uit gaan ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

waard500

Visited: Monza 2007, Hockenheim 2008, Nurburgring 2009

TM

#10
Vorige week met A1GP in Mexico werd er gestart met de vlag omdat de lichten niet uitgingen 8)
Link
Vanaf 3:30

McChouffe

Is die info niet te vinden in de F1 reglementen op www.fia.com?

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Doefie

Het is simpel :)

1. 15 minuten - alle rode lichten staan aan, de pits is gesloten (rood licht op het einde van de pitsingang) en de claxon gaat
2. 10 minuten - de rode lichten knipperen twee keer en de claxon gaat nog is
3. 5 minuten - eerste paar rode lichten gaat uit, de claxon gaat. De VIP's en andere gasten gaan van de startgrid.
4. 3 minuten - tweede paar rode lichten gaat uit, de claxon gaat. Alleen belangrijkste personeel staat nu nog naast de wagen.
5. 1 minuut - derde paar rode lichten gaat uit, de claxon gaat. Niemand mag nu nog bij een wagen staan.
6. 30 seconden - vierde paar rode lichten gaat uit, de claxon gaat.
7. Start van de opwarmronde - vijf groene lichten springen aan

De start zelf dan:
1. 5 seconden te gaan - de eerste rode lichten springen aan
2. 4 seconden te gaan - de tweede rode lichten springen aan
3. 3 seconden te gaan - de derde rode lichten springen aan, dit is ongeveer het moment dat de coureurs al wat gat geven voor de start
4. 2 seconden te gaan - de vierde rode lichten springen aan
5. 1 seconde te gaan - de vijfde rode lichten springen aan. Het systeem dat valse starts moet registreren treedt nu in werking.
6. 0.2 tot 3 seconden -  alle rode lichten springen uit en de start wordt gegeven. Het licht op het einde van de pitstraat springt pas op groen als de laatste wagen de pitstraat gepasseert is.

Als de start wordt afgebroken springen de vijf oranje lichten aan en gaan die knipperen. Vroeger werd de hele startprocedure herstart, tegenwoordig wordt er gewoon een rondje van het totaal afgetrokken en gaat men direct over tot een tweede opwarmronde.

Ferrari 2010

Citaat van: Doefie op 03 april 2008 - 14:30:11

De start zelf dan:
1. 5 seconden te gaan - de eerste rode lichten springen aan
2. 4 seconden te gaan - de tweede rode lichten springen aan
3. 3 seconden te gaan - de derde rode lichten springen aan, dit is ongeveer het moment dat de coureurs al wat gat geven voor de start
4. 2 seconden te gaan - de vierde rode lichten springen aan
5. 1 seconde te gaan - de vijfde rode lichten springen aan. Het systeem dat valse starts moet registreren treedt nu in werking.
6. 0.2 tot 3 seconden -  alle rode lichten springen uit en de start wordt gegeven. Het licht op het einde van de pitstraat springt pas op groen als de laatste wagen de pitstraat gepasseert is.
dus willekeurig tussen 0.2 en 3 seconden na de start wordt de start al gegeven? Verklaart mijn vermoeden dat er tussen het aangaan van de rode lichten minder tijd zit dan tussen wanneer ze allen aan zijn en plots uitfloepen. Wel een beetje vreemd dat dit zo vrij is, 0,2 tot 3 seconden, das toch een groot verschil hé
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Alan Blues

Citaat van: Doefie op 03 april 2008 - 14:30:11
Het is simpel :)

1. 15 minuten - alle rode lichten staan aan, de pits is gesloten (rood licht op het einde van de pitsingang) en de claxon gaat
2. 10 minuten - de rode lichten knipperen twee keer en de claxon gaat nog is
3. 5 minuten - eerste paar rode lichten gaat uit, de claxon gaat. De VIP's en andere gasten gaan van de startgrid.
4. 3 minuten - tweede paar rode lichten gaat uit, de claxon gaat. Alleen belangrijkste personeel staat nu nog naast de wagen.
5. 1 minuut - derde paar rode lichten gaat uit, de claxon gaat. Niemand mag nu nog bij een wagen staan.
6. 30 seconden - vierde paar rode lichten gaat uit, de claxon gaat.
7. Start van de opwarmronde - vijf groene lichten springen aan

De start zelf dan:
1. 5 seconden te gaan - de eerste rode lichten springen aan
2. 4 seconden te gaan - de tweede rode lichten springen aan
3. 3 seconden te gaan - de derde rode lichten springen aan, dit is ongeveer het moment dat de coureurs al wat gat geven voor de start
4. 2 seconden te gaan - de vierde rode lichten springen aan
5. 1 seconde te gaan - de vijfde rode lichten springen aan. Het systeem dat valse starts moet registreren treedt nu in werking.
6. 0.2 tot 3 seconden -  alle rode lichten springen uit en de start wordt gegeven.

En dan zie je een McLaren als eerste de bocht door gaan... ;)