GP van Europa

Gestart door Supermariobros, 15 juli 2007 - 09:45:33

« vorige - volgende »

Doefie

Citaat van: Racerke007 op 27 juli 2007 - 13:47:34
Ach nee, ik wou gewoon ook eens een sneer geven vanuit een andere hoek.

Een hele andere hoek dan toch ;)

alonsolover

Toch vind ik dat Alonso niets fout heeft gedaan,
Massa was de hene die in fout was

Kirabi

Beide maakte volgens mij geen fout, leek er meer op dat Massa overstuur had, omdat het nog steeds een beetje glad was.


meatball

Citaat van: alonsolover op 29 juli 2007 - 18:59:07
Toch vind ik dat Alonso niets fout heeft gedaan,
Massa was de hene die in fout was
Massa deed zeker niets verkeerd,Alonso zijn grote fout was dat hij weer aan het zagen was.
Alonso is gewoon een aansteller die of hij nu wint of verliest altijd kinderachtig moet doen :(
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

scho0634

Ach, zo hebben wij tenminste iets om over te ouwehoeren ;)

Jasper

Ik heb nog nooit zo hard genoten van een overwinning van McLaren als vorige zondag. Man man man. Zoals ik al gezegd heb, ik zat dus in Italië naar de race te kijken in het gezelschap van 2 Ferrari-fans. Oehoehoe. :)

Over de race zelf dan maar. Hamilton terug op de baan gezet: ik dacht zelf ook dat dit tegen de regels was (ik dacht dat er minstens 2 wielen op het asfalt moesten staan om hulp te mogen krijgen), maar blijkbaar is het dus niet zo. Bovendien, als we dan toch de geest van de wet gaan aanhalen, dan moet je zeggen dat dit de snelst mogelijke manier was om een onveilige situatie op te lossen. De onveilige situatie was niet een stilstaande wagen vlakbij de baan, maar wel 7 stilstaande wagens in de grindbak met een aanzienlijk risico dat er nog meer zouden bijkomen. Als de takelwagen Hamilton dan 2 meter moet verplaatsen, dan spaart hij daar veel tijd mee uit tegenover wanneer hij hem over de vangrail had moeten zetten.

De strategie van Hamilton, daar kreeg ik kop noch staart aan. Hij mag zich dan ontdubbelen, het eerste wat hij doet is zich terug laten dubbelen door een pitstop te maken. Hij is dan bijna bij het pak, maakt hij nog een pitstop (misschien begrijpelijk omdat hij anders tijd had verloren in het pak), maar dan moest hij daarna NOG een pitstop doen. Ik snap echt niet waarom ze hem op een driestopper gezet hebben na zijn herstart. Dan bleef hij nog langer dan de anderen buiten toen de regen weer begon, in de hoop dat hij het op droogweerbanden tot in de punten zou kunnen brengen, maar uiteindelijk moest hij toch pitten. Gokt hij op veilig en pit hij mee met al de rest, dan was hij 6e of zo geworden omdat hij gewoon sneller was dan zijn voorliggers. Kortom, McLaren is op strategisch vlak volledig de mist in gegaan wat mij betreft.

Hamilton is trouwens ook nog serieus gekloot toen hij zich moest laten dubbelen. Hij was niet veel trager dan Massa en vormde er evenmin een bedreiging voor, zijn voorsprong was namelijk nog vrij groot. Hij had uitzicht op de achtste plaats en dus de punten wanneer hij ineens 3 seconden moet vertragen om Massa ervoor te laten. Volgens mij heeft dit een grote rol gespeeld in het einde van de race van Hamilton - als hij Massa op een 'gewone' manier kon laten passeren, dan reed hij waarschijnlijk al in de punten toen de rtegen er kwam en dan zou hij ook niet de gok gedaan hebben om door de rijden op droogweerbanden. Ja, ik ben iemand die het vaak over "als" heeft. I don't care.

Massa was op het einde van de race heel agressief aan het verdedigen, wat ook normaal is in die situatie maar ik vond zijn rijgedrag toch op het gevaarlijke af. Aan de aanraking zelf was niet veel aan, ik denk dat Massa Alonso ook niet verwachtte op die plek. Dat Alonso na de race iets wil zeggen over het rijgedrag van Massa is terecht, dat hij er een scène van maakt overdreven.

Over het pitincident tussen Alonso en Fisichella, daar snap ik eigenlijk niet eens wat het probleem is. Het is verdorie racen. Alonso was ervoor. Het is toch zeker niet de eerste keer dat we zoiets zien?

Winkelhock, in 1 woord: prachtig. Het is zo'n verhaal waar ze binnen 20 jaar nog over vertellen: jonge snaak stapt in een F1-wagen en start als laatste. Het gaat misschien regenen dus neemt hij maar het risico om vanuit de pit te starten en regenbanden op te leggen - wat heeft hij te verliezen? En het loont want na twee ronden moet iedereen pitten behalve hijzelf, waardoor hij in zijn thuisland in zijn debuutrace aan de leiding komt te rijden. Geweldig.

Raar dat ik er nog niks over gelezen heb: waarom mag Kimi in ronde 1 niet pitten voor regenbanden terwijl al de rest, inclusief Massa dit wel doet? "Omdat Massa anders moest wachten in de pits." 2 objecties:
- Kimi heeft nu meer tijd verloren door een ronde langer op slicks te moeten rijden, dan dat Massa zou verloren hebben door te moeten wachten.
- Kimi reed eerst, first come, first serve

scho0634

Maar, voor zover ik begreep, mocht Kimi ook wel als eerste naar binnen, maar hij gleed helaas voor hem terug de baan op. En dan rest je niks anders dan nog een rondje rijden.

Racerke007

Kimi mocht maar kon niet ... bekijk het einde van de eerste ronde even opnieuw: het was duidelijk hoe Kimi met iets té veel snelheid de pitsstraat induikt. Hij schijft er zijdelings uit: best wel mooi schijnmaneuver maar was hier niet de goede optie  ;)

FerrariMan

Inderdaad. Kimi gaf zelf al aan dat hij de entry gemist heeft door uit te glijden.

alonsolover

Ik vind het een terechte overwinning voor Alonso,
Kimi reed de pit in maar iets te snel e glots eruit dat was zijn eigen probleem,
Hamilton: als het droog was kon hij toch ook in de punten rijden er waren maar 13 piloten
op de weg en hij finischt als 9 e

Racerke007

Toch ... zolang de punten er nog niet bijgetelt zijn is de race op de Nurburgring 'provisoir'.

http://www.f1pits.be/stand.php

Lewis Hamilton McLaren 70
Fernando Alonso McLaren 58
...


;)

robbert

Citaat van: Racerke007 op 01 augustus 2007 - 00:08:29
Toch ... zolang de punten er nog niet bijgetelt zijn is de race op de Nurburgring 'provisoir'.

http://www.f1pits.be/stand.php

Lewis Hamilton McLaren 70
Fernando Alonso McLaren 58
...


;)

;D

Kirabi

Citaat van: KoningMan op 31 juli 2007 - 12:53:28
Inderdaad. Kimi gaf zelf al aan dat hij de entry gemist heeft door uit te glijden.
Hij gaf dus een waarschuwing aan de rest van, doe mij niet na, en minder snelheid...
Bes wel netjes van Kimi  ;D


FerrariMan

Te downloaden, opening van de Schumacher-S:


TimoGlockfan

Markus Winkelhock de enige coureur ooit die eerste en laatste op de grid stond in 1 grandprix.
Timo's nieuwe helm.