ROLLS-ROYCE PHANTOM DROPHEAD COUPÉ

Gestart door Martin, 29 december 2006 - 14:21:13

« vorige - volgende »

Martin

Eerste officiële foto's en info

De open uitvoering van de Rolls-Royce Phantom is een feit! Op de Detroit Motor Show zal over iets meer dan een week de 'Drophead Coupé' gedoopte uitvoering van die auto met stoffen convertibledak worden geïntroduceerd. Een model dat sterk leunt op de experimentele 100EX van 2004, waarvan toen werd gezegd dat er geen productieplannen voor waren.



Dat is dus anders uitgepakt, want de Phantom Drophead Coupé zal in de loop van 2007 voor een nog onbekende prijs (reken op meer dan 600.000 euro) op de markt komen en is daarmee de tweede nieuwe auto die Rolls introduceert sinds de overname door BMW in 1998. Veel elementen van de 100 EX zijn gehandhaafd voor het seriemodel, waarbij de ontwikkelaars de nodige 'hobbels' dienden te nemen. Zo worden de materialen roestvrij staal (voor de motorkap) en aluminium (spatborden) in grote mate gecombineerd, wat voor nogal wat constructieproblemen zorgde.



De Phantom Drophead Coupé heeft volgens Rolls-Royce geen enkel stukje plaatwerk dat hezelfde is als bij de vierdeurs saloonuitvoering. De Drophead heeft een 25 cm kortere wielbasis (3,32 meter) en is met een lengte van bijna 5,61 meter in totaal zo'n 23 cm korter dan z'n grote broer. Opzienbarend zijn de 'verkeerd om' openende portieren die voor een optimale instap zorgen. De speciale voorruit, met driehoekige A-stijl (daarin is veel extra carrosseriesterkte verwerkt) staat een stukje schuiner dan bij de gewone Phantom en de grote grille met nieuw uitgevoerde 'Spirit of Ecstasy' (ook wel 'Flying Lady' genaamd) is ook opnieuw ontworpen. Het front heeft verder ronde koplampen, met daarboven geplaatste langwerpige led-lichten.

Een ander opvallend ontwerpdetail van de Drophead Coupé is de zogenaamde 'picnic boot' van de auto. Uniek voor een convertible, zo meldt Rolls. De klep van de laadruimte (inhoud 315 liter) scharniert gewoon omhoog, maar de verticale rand kan ook achterover worden geklapt, waardoor een horizontaal 'platform' ontstaat dat 150 kg kan dragen. Handig als 'uitkijkpost bij speciale gebeurtenissen', zo meldt het Engelse merk. Opzienbarend is ook de teakafwerking van de afdekklep voor het stoffen cabriodak.



Rolls-Royce heeft geen moment overwogen om de auto met inklapbare hardtop uit te rusten, omdat zoiets regelrecht zou indruisen tegen het traditionele aspect van een echte Engelse convertible. Verder zit de klandizie van dit soort auto's niet te wachten op een auto met metalen klapkap. Meestal hebben ze al een gewone dichte Rolls en wordt een stoffen kap bij een convertible daarom juist geapprecieerd. Bovendien houdt het de auto lichter (nou ja, hij weegt altijd nog 2,6 ton!) en ligt het zwaartepunt lager. Net als de vierdeurs heeft ook de Phantom Drophead Coupé een aluminium space frame. Achter de achterbank is daarin nu een speciale 'roll-over' protectie opgenomen. In fracties van een seconde schieten er bij koprol-gevaar rolbeugels omhoog.



Onder de motorkap ligt de bekende 6,75 liter metende V12, met directe brandstofinjectie en volledig variabele kleptiming. Hij levert 460 pk vermogen en geeft bij 3500 toeren een koppel af van 720 Nm. Maar bij slechts 1000 krukasomwentelingen is al 75% van die trekkracht beschikbaar, hetgeen de auto een souplesse van jewelste geeft. De motor is gekoppeld aan een elektronisch schakelende zestrapsautomaat van ZF en geeft de Drophead Coupé een topsnelheid van 240 km/u. Nul tot honderd duurt niet meer dan 5,9 tellen, evenveel als voor de Phantom saloon wordt opgegeven.



Binnenin belooft Rolls ongekende luxe, met een schitterende afwerking in hout en leer en meer dan genoeg ruimte voor vier personen. Het duurt 350 uur om een Drophead Coupé te bouwen, hetgeen (bij gemiddele werktijden) neerkomt op bijna 9 weken! Alles met doel om het motto van oprichter Sir Henry Royce hoog in het vaandel te houden: "Streef naar perfectie, in alles wat je doet."



McChouffe


His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Martin

Dat meen je niet. Als ik de Oudejaarsloterij win........

McChouffe

Citaat van: Martin op 29 december 2006 - 22:58:14
Dat meen je niet. Als ik de Oudejaarsloterij win........

Sorry, maar ik vind em ronduit lelijk. Ik zou er zo een nog niet gratis willen. Het is misschien iets voor als ik 60 jaar ouder ben  ;)
En die naam ... "Drophead"  ... hoe verzinnen ze het? :-\

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Martin

Mac, het zal misschien komen dat ik iets (veel) ouder ben. Jij mag 'm ronduit lelijk vinden.
Ik vind het een pracht wagen. Smaken mogen verschillen.

McChouffe

Citaat van: Martin op 30 december 2006 - 13:29:59Smaken mogen verschillen.

Ik zal het nog straffer zeggen, smaken moeten verschillen  ;)

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Jasper

Al maak je een coupé van een dikke Rolls, het is een blijft een vierkante doos.

Martin

Vierkant kan ook mooi zijn. Kijk maar naar Mondriaan.

Ferrari 2010

Sja, wat valt er over deze wagen te zeggen? Het is en blijft een Rolls-Royce hé...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

dj Peter

Hm... echt  mooi vind ik hem niet,maar hij is allessinds wel exclusief..

Eric

stek er een stel chroom velgen op (hoe groter hoe beter) en zet er een neger in met gouden halskettingen en je hebt een echte pimpbak

;D