Gokschandalen in Belgische en Finse competitie

Gestart door Hamilton MASTER, 06 februari 2006 - 19:05:18

« vorige - volgende »

Supermariobros

Afflevering 16:

CitaatBondsprocureur René Verstringhe vindt dat Lierse moet degraderen voor het mogelijke aandeel van de club in de omkoopaffaire.

Donderdag zijn op de KBVB de laatste getuigen gehoord in het Lierse-dossier, met uitzondering van bondsvoorzitter Jan Peeters, die op het WK is. Van Peeters wil het parket weten of de bond lucht had van de praktijken van de gokchinees Ye.
 
Bondsprocureur René Verstringhe eist alvast de degradatie van Lierse en een schorsing van 3 jaar van ex-trainer Paul Put (foto), zonder uitstel.

De Controlecommissie is niet verplicht om Verstringhe te volgen. Ze zal zelf de pleidooien van de partijen aanhoren.

Lierse-voorzitter Leo Theyskens is gerust op een goede afloop. Hij zegt dat bondsprocureur Verstringhe zich in zijn eis baseert op de band tussen ex-Lierse-manager Peeters en Zheyun Ye, en op de woorden van ex-speler Fassotte.

"Maar wij als club pleiten onschuldig", zo zegt Theyskens. "En ik denk dat het belangrijk is om te vermelden dat er geen bewijzen zijn die de eventuele schuld van mijn club aantonen. We kijken dan ook met vertrouwen uit naar onze verdediging."

Lierse mag zich verdedigen op 30 juni. Daarna zal de Controlecommissie zich beraden en uitspreken over een eventuele straf.

The story continues...

Jasper

De uitspraak zou pas in augustus komen, na de start van het seizoen, dus voor 2006-2007 kan Lierse al niet gedegradeerd worden. Dat zal minstens een jaartje moeten wachten, als het zover komt natuurlijk.

Hamilton MASTER

Tegen dan is alles verjaard, komt het in de doofpot terecht en weet niemand wat er ooit gebeurd zou zijn als de voetbalbond hun werk had gedaan...



JVA

In Italië heeft men blijkbaar niet zoveel tijd nodig dan in belgië:


De procureur van de Italiaanse voetbalbond heeft strenge straffen geëist tegen ploegen uit de Serie A. Juventus moet zelfs minstens naar derde klasse degraderen.

Juventus werd de laatste tijd in een omkoopschandaal verwikkeld toen bleek dat voorzitter Moggi zijn invloed liet gelden bij de aanstelling van scheidsrechters.

Tegen AC Milan, ook genoemd in de zaak, wordt een degradatie naar de Serie B geëist. De club van Kaka en co zal daar met 3 strafpunten moeten vertrekken.


Ook Lazio en Fiorentina moeten degraderen. Zij krijgen daarboven nog een straf van 15 punten.


Tot hietr het bericht

In België zijn er bewezen zaken van verkochte wedstrijden in België. Spelers en clubs mogen rustig verderdoen. Knap werk van de bond!!

Jasper

In België zijn ook straffen geëist tegen Lierse en staan we dus totnogtoe even ver als in Italië.

razzle_dazzle

Idd Jasper en is er überhaupt al bewezen dat het bestuur van Lierse er iets mee te maken had?

Jasper

Bij mijn weten niet nee. Wel Put, Deman, Mardulier, maar geen Vets (al zou ik niet verrast zijn als mocht blijken dat die er wel voor iets tussen zat) en zeker geen Theyskens.

En JVA zei "spelers mogen rustig verderdoen": dit wel alleen bij de ratten, al de rest is ontslagen door hun club (bij Lierse en bij Anderlecht).

JVA

Citaat van: Jasper op 05 juli 2006 - 11:34:37
Bij mijn weten niet nee. Wel Put, Deman, Mardulier, maar geen Vets (al zou ik niet verrast zijn als mocht blijken dat die er wel voor iets tussen zat) en zeker geen Theyskens.

En JVA zei "spelers mogen rustig verderdoen": dit wel alleen bij de ratten, al de rest is ontslagen door hun club (bij Lierse en bij Anderlecht).

De spelers kunnen dus rustig verderdoen. Het is niet omdat ze ontslagen zijn dat ze niet meer kunnen voetbalen hé!!

En het is niet belangrijk of het bestuur van Lierse op de hoogte was of niet. De club Lierse was erbij betrokken, dat alleen al is genoeg. Maar Lierse is lang niet de enige in België. Waarom horen we niets meer van La Louvière en Bergen? Heb je trouwens de straffen gehoord die uitgesproken zijn tegen de GBA spelers??? 125 Euro boete... Dat zegt wel genoeg zeker.
Hier komt niets van.

En dat België even ver staat als Italië op het gebied van onderzoek en strafvordering???? In Italië is de zaak maanden na België los gebarsten. En daar zitten ze nu al in de eindfase. Juvensrtus, toch niet de eerste de beste, zal zwaar moeten boeten denk (hoop) ik. Zelfs al hun trofeën van de laatste twee jaar zullen hun afgepakt worden.

De (top)sport in het algemeen is kapot. Het geldgewin heeft alles in zijn macht. Wat zegt het spreekwoord ook alweer? 'Voor het geld danst de beer'....

Jasper

Dat we over La Lou, Bergen, ... niets meer horen vind ik inderdaad ook schandalig, Lierse was voorlaatste in de competitie en is dus een gemakkelijk slachtoffer voor de Bond.

En de club Lierse was er niet bij betrokken. Leden van de club waren erbij betrokken, niet de club zelf.

JVA

Citaat van: Jasper op 05 juli 2006 - 14:56:27
Dat we over La Lou, Bergen, ... niets meer horen vind ik inderdaad ook schandalig, Lierse was voorlaatste in de competitie en is dus een gemakkelijk slachtoffer voor de Bond.

En de club Lierse was er niet bij betrokken. Leden van de club waren erbij betrokken, niet de club zelf.

Dus als Lierse maar zorgt dat de omkopng of wat dan ook gebeurd zonder medeweten van het bestuur mag de club alles??? Raar.... :D

Maar Jasper, je moet niet denken dat ik Lierse viseer. Ik hou van eerlijkheid in de sport, en deze is ver te zoeken in alle geledingen en in alle sporten vrees ik.

Maar als men dan al iemand kan betrappen, moeten er ook snel zware sancties volgen. Dat vind ik dus knap aan de Italiaanse voetbalbond. 5 topclubs gaan hier waarschijnlijk moeten degraderen.

razzle_dazzle

De Italiaanse minister van Justitie is in de bres gesprongen voor de clubs die genoemd worden in het omkoopschandaal.

Volgens Clemente Mastella verdienen Juventus, AC Milan, Fiorentina en Lazio amnestie.

"Ik begrijp dat de regering zich niet kan bemoeien met deze zaak, maar ik denk dat de meerderheid van de Italiaanse supporters amnestie wil."

"Als je ziet wat spelers als Cannavaro en Del Piero voor Italië hebben gedaan op het WK, dan kun je hen toch niet in derde klasse laten spelen?"

Eerder deze week had de Italiaanse minister van Sport de mogelijkheid tot amnestie al verworpen.

http://www.vrtnieuws.net/sport_master/voetbal/europese_competitie/060707_buitenlands_nieuws/index.html

Jasper

Citaat van: JVA op 06 juli 2006 - 13:35:58
Citaat van: Jasper op 05 juli 2006 - 14:56:27
Dat we over La Lou, Bergen, ... niets meer horen vind ik inderdaad ook schandalig, Lierse was voorlaatste in de competitie en is dus een gemakkelijk slachtoffer voor de Bond.

En de club Lierse was er niet bij betrokken. Leden van de club waren erbij betrokken, niet de club zelf.

Dus als Lierse maar zorgt dat de omkopng of wat dan ook gebeurd zonder medeweten van het bestuur mag de club alles??? Raar.... :D

Voor de zoveelste keer, Lierse heeft nergens voor gezorgd. Enkele spelers van Lierse hebben zich laten omkopen, daarom is toch niet de hele ploeg schuldig?

Het is zoals zeggen dat Bin Laden een Afghaan is en dat je daarom heel Afghanistan maar moet platbombarderen. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar daar ben ik het dus niet mee eens (Bush dus blijkbaar wel).

JVA

Citaat van: Jasper op 07 juli 2006 - 16:48:49
Citaat van: JVA op 06 juli 2006 - 13:35:58
Citaat van: Jasper op 05 juli 2006 - 14:56:27
Dat we over La Lou, Bergen, ... niets meer horen vind ik inderdaad ook schandalig, Lierse was voorlaatste in de competitie en is dus een gemakkelijk slachtoffer voor de Bond.

En de club Lierse was er niet bij betrokken. Leden van de club waren erbij betrokken, niet de club zelf.

Dus als Lierse maar zorgt dat de omkopng of wat dan ook gebeurd zonder medeweten van het bestuur mag de club alles??? Raar.... :D

Voor de zoveelste keer, Lierse heeft nergens voor gezorgd. Enkele spelers van Lierse hebben zich laten omkopen, daarom is toch niet de hele ploeg schuldig?

Het is zoals zeggen dat Bin Laden een Afghaan is en dat je daarom heel Afghanistan maar moet platbombarderen. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar daar ben ik het dus niet mee eens (Bush dus blijkbaar wel).

Jasper, dat van Bin Laden slaat nergens op... 8)

En dat van Lierse ook niet. Het zijn de spelers VAN LIERSE die er bij betrokken zijn. Ze zijn contractueel verbonden AAN LIERSE. Ze worden betaald DOOR LIERSE. Ze spelen voor LIERSE. Ze verliezen bewust partijen VAN LIERSE. En LIERSE heeft hij niets mee te maken?? Als supporter van Lierse kan ik je redenering nog begrijpen, als neutraal persoon NIET. LIERSE heeft de competitie vervalst, dus moet de club LIERSE hier voor boeten. En daar is het bestuur een onderdeel van, of ze nu op de hoogte waren van die praktijken of niet, heeft hier niets mee te maken.

Maar genoeg hierover, want er komt toch niets van denk ik. Ik ben toch eens benieuwd wat de uitspraken in Italië gaan zijn, want als de politiek er zich mee gaat bemoeien is het meestal om zeep! :D

Hamilton MASTER

Jullie hebben beiden een punt maar ik meen dat Lierse er wel degelijk iets van wist.
Ik weet niet hoeveel dit is slechts een gok.

Maar als je ziet dat je spelers het op training wél goed doen en tijdens de wedstrijden zwaar verliezen, moet toch iets duidelijk worden.

Het feit dat er journalisten op zoek gingen naar bedragen tijdens die matchen moet toch duidelijk maken dat zelfs zij iets vermoedden. Je gaat me niet wijsmaken dat een trainer niet ziet dat er iets gaande is.

Lierse probeert zich te redden door te vertellen dat het bestuur niets wist. Ook de spelers zullen dit zeggen omdat ze beseffen dat ze Lierse al genoeg hebben aangedaan en ze hebben spijt van hun acties. Stel je voor dat door hun woorden Lierse zou degraderen.

Dit zijn sterke aanteigingen maar ik vrees dat ik er niet ver naast zal zitten.

Del Piero en co zullen bij andere clubs aan de slag gaan. De titel hoort aan Inter Milan toe en de ploegen zullen wel degraderen.
Jammer voor de spelers, maar dit is de enige rechtvaardige oplossing.



razzle_dazzle

Del Piero heeft al aangegeven zeker bij Juventus te blijven, zelfs in derde klasse...dit geheel terzijde  :).