Weet je weetje

Gestart door Martin, 02 april 2006 - 20:07:25

« vorige - volgende »

Jozef

Als je een lijst pakt met de winnaar van alle GP's, vanaf de voorbije race in Abu Dhabi en zo verder terug in het verleden.

Hoe ver moet je dan teruggaan, voordat je een GP-winnaar tegenkomt die in Abu Dhabi niet aan de start stond? Wie was deze winnaar, in welke GP van welk jaar?

Matthijs

Leuke vraag! Ik weet het antwoord, maar zal het niet verklappen. Ik had een coureur in gedachten, opgezocht op Wikipedia en ik had het fout. Toen ik zag wie ik over het hoofd had gezien kon ik me wel voor mijn kop slaan dat ik die vergeten was!

Doefie

Kimi Räikkönen in België 2009.

Matthijs

Precies! Ik dacht eerst aan Fisichella, waarbij ik er nog bij wou zetten dat hij bijna nog in 2009 had gewonnen, maar dat Raikkonen (en KERS) daar een stokje voor stak. Was ik Raikkonen zelf helemaal vergeten!

Kootje

Je bent niet de enige.
Zat ook aan Fisico's overwinning in Brazilië te denken.

Überstom natuurlijk om Raïkkönen te vergeten..
We zijn al dagen over hem aan 't discussiëren, en die overwinning van Fisico was notabene eerst voor Kimi.

Matthijs

Fisico heeft daarna natuurlijk voor Renault nog overwinningen behaald. Maar de laatste overwinning van Kimi was toch echt nog recenter!

Kootje

Citaat van: Matthijs op 23 november 2011 - 10:07:06
Fisico heeft daarna natuurlijk voor Renault nog overwinningen behaald. Maar de laatste overwinning van Kimi was toch echt nog recenter!

Inderdaad ja.
Die van Fisico in Brazilië was alweer in 2002 terwijl hij ook nog Australië 2005 en Maleisië 2006 gewonnen heeft.
Die 2 Renault zeges was ik allang weer vergeten.

Doefie

Citaat van: Kootje op 23 november 2011 - 18:45:32
Inderdaad ja.
Die van Fisico in Brazilië was alweer in 2002 terwijl hij ook nog Australië 2005 en Maleisië 2006 gewonnen heeft.
Die 2 Renault zeges was ik allang weer vergeten.

Brazilië 2003 ;-)

Kootje

Citaat van: Doefie op 23 november 2011 - 18:55:59
Citaat van: Kootje op 23 november 2011 - 18:45:32
Inderdaad ja.
Die van Fisico in Brazilië was alweer in 2002 terwijl hij ook nog Australië 2005 en Maleisië 2006 gewonnen heeft.
Die 2 Renault zeges was ik allang weer vergeten.

Brazilië 2003 ;-)

Ooops ...... tikfoutje  :-[

Jozef

#174
Citaat van: Doefie op 22 november 2011 - 14:44:09
Kimi Räikkönen in België 2009.

Dit klopt uiteraard.

Dat jullie aan Fisichella denken, is ook niet zo gek. Hij is de derde recentste GP-winnaar die nu niet rondrijdt (Maleisië 2006 zoals Kootje al zei).

Maar dat betekent dus dat jullie nog iemand over het hoofd hebben gezien, die tussen Maleisië 2006 en Spa 2009 een race won, en nu niet op de grid staat. Ga nog maar eens nadenken. ;)


En Kootje, als je dacht dat je helemaal tot Brazilië 2003 terug moest, dan heb je er nog wel een paar over het hoofd gezien! Ralf Schumacher won back-to-back Europa en Frankrijk in 2003, en Montoya won natuurlijk nog een heel aantal races met Brazilië 2005 als meest recente. Wie ik ook nog met een recentere overwinning had verwacht, maar wat fout bleek te zijn, is David Coulthard. Zijn laatste overwinning was twee races vóór Brazilië 2003, namelijk de GP van Australië. Dáárvoor moeten we alweer terug naar Häkkinen in de USGP van 2001, denk ik. Alles wat daarvoor komt, is sowieso een zwart gat voor mij aangezien ik pas vanaf 2000 F1 kijk. Maar 't zal vast wel Irvine in 1999 moeten zijn en daarvoor Villeneuve?

Edit: oh eerst nog Herbert in 1999 natuurlijk

Doefie

Kubica in Canada 2008, na Fisichella in 2006 is het Montoya in 2005.

Tussen Irvine en Villeneuve zit nog Hill (in België 1998).

Kootje

Citaat van: Jozef op 26 november 2011 - 00:20:46
En Kootje, als je dacht dat je helemaal tot Brazilië 2003 terug moest, dan heb je er nog wel een paar over het hoofd gezien!

Ik weet 't.  ::)

Maar dat was wel m'n eerste gedachte.
Voordat ik dit geantwoord zou hebben, had ik uiteraard wel ff research gepleegd en dan door gehad dat dit volstrekte fout was.  ;)

SDG

#177
Nieuw vraagje: welke coureur die nooit een Grand Prix-zege behaalde heeft het grootste aantal poleposities achter zijn naam staan?

En aansluitend: welke coureurs met het grootste aantal zeges stonden nooit op pole? Het zijn er twee.

Jozef

Citaat van: Doefie op 26 november 2011 - 12:44:18
Kubica in Canada 2008, na Fisichella in 2006 is het Montoya in 2005.

Tussen Irvine en Villeneuve zit nog Hill (in België 1998).
Inderdaad, hoe konden jullie Kubica nu vergeten! :) Nog zo iemand waarover al een heel seizoen lang gesproken wordt.

SDG: Boutsen heeft volgens mij nooit op pole gestaan maar zeker weet ik het niet.

SDG

Citaat van: Jozef op 27 november 2011 - 00:22:16
Citaat van: Doefie op 26 november 2011 - 12:44:18
Kubica in Canada 2008, na Fisichella in 2006 is het Montoya in 2005.

Tussen Irvine en Villeneuve zit nog Hill (in België 1998).
Inderdaad, hoe konden jullie Kubica nu vergeten! :) Nog zo iemand waarover al een heel seizoen lang gesproken wordt.

SDG: Boutsen heeft volgens mij nooit op pole gestaan maar zeker weet ik het niet.

Boutsen stond één keer op pole - bij zijn laatste overwinning in Hongarije in 1990. Net als Denny Hulme - één polepositie, die hij pas in zijn laatste jaar in de F1 behaalde (Zuid-Afrika 1973).