Lakeside kleurt Oranje

Gestart door Martin, 15 januari 2006 - 10:03:35

« vorige - volgende »

Martin

Aan de opmars van Jelle Klaasen komt maar geen einde. De Nederlandse darter plaatste zich zaterdag verrassend voor de eindstrijd op de Lakeside. Na Mervyn King en Paul Hogan was ditmaal Shaun Greatbatch het slachtoffer. Klaasen klopte de Engelsman met 6-3.

Klaasen begon in Frimley Green even onbevangen als overtuigend aan de naar later zou blijken voorlaatste klus. In zijn bekende hoge tempo pakte hij de eerste set. Het vervolg bleef evenwel uit. Greatbatch, die één keer eerder had gespeeld tegen Klaasen en toen had verloren, zag een kans en won drie sets op rij.

Het keerpunt in de partij vond vlak voor de pauze plaats. Greatbatch miste één pijl voor een 4-1-voorsprong, waarna Klaasen de achterstand verkleinde tot 3-2. Na de 'break' was de 21-jarige darter uit het Brabantse plaatsje Alphen ontketend en zegevierde alsnog met 6-3. De grote verrassing van het toernooi had een simpele verklaring voor zijn succes. "Ik heb geen last van zenuwen en sta lekker te gooien. Dat is het."



Klaasen komt zondag in de finale uit tegen landgenoot Raymond van Barneveld, die eerder op de dag Martin Adams klopte. Klaasen schat zijn kans in op 'fifty-fifty'. "Natuurlijk kan ik winnen."

Martin

Klaasen schrijft geschiedenis

Jelle Klaasen heeft op de Lakeside voor de zoveelste sensatie gezorgd. De 21-jarige Alphenaar schreef dartsgeschiedenis door in een bloedstollende finale landgenoot en titelverdediger Raymond van Barneveld te verslaan (7-5). Klaasen is de jongste officieuze wereldkampioen in de Lakeside-historie.

Debutant Klaasen startte in Frimley Green furieus en stond in 'notime' met 2-0 voor in sets. 'Barney' herstelde zich daarna door maar liefst zeven legs op rij te winnen en tilde de score naar 2-2 in sets. Vanaf dat moment ontspon zich een gelijkopgaande strijd.

Ook na de pauze (3-3 in sets) gaven beide darters elkaar nauwelijks een strobreed toe. De jonge Alphenaar won, net als Van Barneveld in een eerder stadium, wel zeven legs op rij. Even deed titelverdediger Van Barneveld iets terug, maar op de belangrijke momenten miste hij de dubbels. Klaasen was vervolgens niet meer uit zijn 'winningmood' te krijgen. Met twee opeenvolgende setwinsten en dubbel acht als finish, trok hij de partij naar zich toe.

Na het in ontvangst nemen van de beker reageerde Klaasen uitermate nuchter op zijn victorie. "Ik denk dat het besef pas thuis komt, als ik alleen samen met mijn vriendin ben", zei hij. "Ik weet echt niet wat ik moet zeggen, dit is echt geweldig. Het dringt nog niet echt tot me door. Het enige dat ik weet is dat dit het mooiste is dat ik ooit in mijn leven heb beleefd."

Zijn de Belgen geen dartfans?

Supermariobros

Darts boeit mij niet, het is een typische cafésport en om te zien hoe een man met een pijltje naar een bord gooit. Nee, niet voor mij.

Rippie

Overgewaardeerde "sport". Leuk om zelf te doen, maar ga er niet naar kijken.
Formerly known as MrF1 ;)

De geschiedenis is het heden, gezien door de toekomst

daan

Nee ik vind het een mooie sport. Zelf kan ik het niet dus het is leuk om te zien hoe anderen gewoon ff 180 gooien 8)

jw83

tis een leuke sport voor zowel kijken als doen... vanavond maar weer eens wat wedstrijden darten. ;D