2005 FORMULA 1 Sinopec Chinese Grand Prix

Gestart door jw83, 10 oktober 2005 - 00:45:03

« vorige - volgende »

Jasper

En weet je hoe ze aan Raumlik koumlnen komen?

Ra-ï-kk-ö-nen wordt Ra-umli-kk-ouml-nen, waarbij "ouml" staat voor "o umlaut" ofwel ö, en "umli" staat voor "umlaut i" ofwel ï.


Maar wel een grappig zicht. ;D ;D

dj Peter

Oef! Eindelijk is het rotjaar voorbij, en dat zal Michael ook wel gedacht hebben...   :o
2006 kan alleen maar beter zijn voor Ferrari.
Toch proficiat aan Alfonso (die zelfs al tot 7 kan tellen op zij vingertjes) en Renault voor de titels.

Jasper

Hét incident van de race is natuurlijk die kapotte kerbstone. Een flater van jewelste, die nooit mag voorvallen en de uitslag van de race NIET mag beïnvloeden. Laten we even kijken wat er zonder dit incident was gebeurd.

Het belangrijkste is natuurlijk: Juan Pablo Montoya moet niet opgeven. Montoya kon Räikkönen makkelijk volgen. Zetten we de McLarens op 2 en 3 en de Renaults dan op 1 en 5 (Fisi schuift nog een plaatsje naar achteren), dan pakken zowel Renault als McLaren echter 14 punten en is Renault nog steeds wereldkampioen.

Wat met de voorsprong van Alonso? Fernando moest sowieso pitten in één van de volgende ronden, waarbij hij waarschijnlijk op de vierde plaats teruggekomen zou zijn, achter het trio Fisi-Kimi-JPM. Deze drie heren staan dan echter lichter geladen waardoor ze de voorsprong uitbouwen en na de eerste serie pitstops waarschijnlijk nog een 10-tal seconden achterstand hebben. En ja, Kimi zou sneller kunnen rijden dan Fernando als hij lichter stond, want hij heeft de snelste ronde gereden.

Dan is er de safetycar voor het incident-Karthikeyan. De vier protagonisten gaan allemaal de pits in, waarbij Alonso en Fisichella op 1 en 2 blijven, Räikkönen op 3 blijft en Montoya even moet wachten bij z'n pitstop omdat hij vlak achter Kimi zat, en daarbij misschien een Ralf Schumacher, die niet pit, voor zich moet dulden.

Na de safetycar en na de tweede pitstopreeks heb je dan een trio Alonso-Fisichella-Kimi die met evenveel benzine vlak achter mekaar zitten. Zoals op het einde van de race gezien kon worden is Räikkönen dan sneller dan de Renaults en dan weet je nooit wat er gaat gebeuren. Fisichella valt nog weg door z'n drive through, en dan heb je Alonso-Kimi-Montoya-R.Schumacher-Fisichella, waarbij Kimi nog een serieuze bedreiging zou kunnen vormen voor Alonso en je dan ten minste een gevecht krijgt om de titel: haalt Kimi Fernando in, dan is McLaren kampioen met 2 punten voorsprong op Renault.


Kom nu niet af met de standaardreactie "als dit dan zou dat". Want het gaat hier om een geval waar noch McLaren, nog Renault, noch Montoya iets aan kunnen doen, noch is het iets dat mag voorvallen in een race zoals een crash of een regenbui. Dit incident is een amateurfout die nooit mag plaatsvinden op dit niveau, en jammer genoeg tot gevolg heeft gehad dat McLaren nog niet de kans kreeg om voor de titel te gaan. Ik zeg niet dat McLaren de titel zou gehaald hebben zonder dit incident, ik zeg dat er een gevecht tussen Alonso en Kimi had kunnen komen, waarbij Kimi naar mijn gevoel in het voordeel was.

Luc

Mijn gedacht, intengels, sorry maar geen zin om het te vertalen:

Finish.

And a deserved win for Alonso and for Renault. Let's be honest, a fair championships result would have been a driver's title for Kimi, constructor's to Renault.
I feel Renault as being the most reliable team, Kimi the fastest driver.

Although today he didn't show his potential. A great team play by Renault kept Kimi and, for a short while, Montoya at bay. In the mean time Fernando could race away in the distance. Same game during the pitstops, McLaren played this trick in Spa (when it was still legal), Renault got a punishment this time.
But it didn't matter.

Now let's go back a week...and try to get into Kimi's head!
Will be difficult, I know.
In Suzuka, Kimi experienced his fourth engine change, his fourth punishment on the grid. Not one other team has had that many engine changes.
That saturday night Kimi must have been thinking hard.
He wanted to prove something. And he found himself supermotivated in the race. Went into the red more then once with his engine, but who cared...
Kimi won and proved to Dennis and McLaren that despite the poor reliability he could win.
But that saturday night a decision has been taken, in his head!

Fast forward to this saturday. Kimi qualifies heavier than the Renaults, he knows Montoya is more or less on  the same strategie as the opposition.
He needs to jump  Fisichella to make his strategy work. He cannot, next comes the tyre damage to JPM. Alonso, Fisichella and he run around it, Montoya hits it hard. The Colombian stops in the garage. Not completely Juan Pablo's fault, I agree, but.... he hit it, the others didn't.
Nothing to prove anymore. He couldn't go any quicker with his 'old' engine, compared to the banzai Renault, specially build for this one race.
The constructor's title was lost, due to Montoya's 'accident' and I wonder if Kimi was really motivated to get this title. He didn't drive with the same prestige as in Suzuka. He may have wanted to prove again to his team that he is not happy with their strategy.
Clearly Renault played a team game, McLaren didn't. Again.

Next year comes the V8. And with the history of Mercedes I wonder if we can expect the McLaren's in  the shape they finished this year.
And will 2006 be Kimi's last season for the team from Woking?

I guess so!

There has been a decision taken in Suzuka....

Besides that, it was a race to be forgotten real quick. After the Suzuka thriller, this Chinese Grand Prix was one to go in the files without a marker.
A small yellow and bleu marker may be added though, Renault won the constructor's title with a little gold rim thanks to this team effort to do it with a victory.
McLaren should learn a lesson...but will someone explain this to Ron?

Kimi may give them a chance next year, but will they give Kimi a chance?

Have a nice winter!
mijn gedacht op www.eze.be

Jasper

Citaat van: Schumi 2005 op 16 oktober 2005 - 11:22:59
Citaat van: Jasper op 16 oktober 2005 - 10:42:57
Hét incident van de race is natuurlijk die kapotte kerbstone. Een flater van jewelste, die nooit mag voorvallen en de uitslag van de race NIET mag beïnvloeden. Laten we even kijken wat er zonder dit incident was gebeurd.

Het belangrijkste is natuurlijk: Juan Pablo Montoya moet niet opgeven. Montoya kon Räikkönen makkelijk volgen. Zetten we de McLarens op 2 en 3 en de Renaults dan op 1 en 5 (Fisi schuift nog een plaatsje naar achteren), dan pakken zowel Renault als McLaren echter 14 punten en is Renault nog steeds wereldkampioen.

Wat met de voorsprong van Alonso? Fernando moest sowieso pitten in één van de volgende ronden, waarbij hij waarschijnlijk op de vierde plaats teruggekomen zou zijn, achter het trio Fisi-Kimi-JPM. Deze drie heren staan dan echter lichter geladen waardoor ze de voorsprong uitbouwen en na de eerste serie pitstops waarschijnlijk nog een 10-tal seconden achterstand hebben. En ja, Kimi zou sneller kunnen rijden dan Fernando als hij lichter stond, want hij heeft de snelste ronde gereden.

Dan is er de safetycar voor het incident-Karthikeyan. De vier protagonisten gaan allemaal de pits in, waarbij Alonso en Fisichella op 1 en 2 blijven, Räikkönen op 3 blijft en Montoya even moet wachten bij z'n pitstop omdat hij vlak achter Kimi zat, en daarbij misschien een Ralf Schumacher, die niet pit, voor zich moet dulden.

En daar ga je in de fout. JPM had opgegeven ongeveer wanneer er nog 29 te gaan waren als ik me niet vergis, SC periode 2 begon met nog 26 ronden te gaan.
Het is normaal gezien zo gegaan:
JPM rijdt over brokstuk en pit
SC komt uit, JPM pit weer, deze keer om band te laten vervangen
SC-periode is uitegereden, na 1 of 2 ronden rijdt JPM de pits in en geeft op. Dan weer enkele ronden verder krasht NK
Snap niet wat je wil zeggen. JPM is trouwens eerste de pits ingegaan om de band te laten vervangen, dit was toen de SC net buitenkwam, en een ronde later om te tanken. Maar ik snap het punt van je post niet. JPM heeft opgegeven omdat z'n wagen beschadigd was door het brokstuk.

The Iceman

Renault was in supervorm vandaag ! Mclaren kon vandaag het tempo van de Renaults jammer genoeg niet volgen. Dankzij een V10 motor die slechts één race moest meegaan, hebben de Fransen de klus kunnen klaren. Kimi's motor had jammer genoeg al wat te lijden gehad na die fascinerende race in Japan en was niet zo fris meer. Alonso verdiend gewonnen, gewoonweg de snelste en Fisico bestraft voor het ophouden van Kimi bij het inrijden van de pitlane ( Fisi wordt er nu voor gestraft, Kimi kwam er zonder drive through vanaf in Spa ). Monty die weeral de finish niet haalde door over dat afgebroken putdeksel te rijden ( zijn we al gewoon aan het worden van de Colombiaan ). Toch straf dat Alonso, Fisi en Kimi het konden ontwijken en juist "hij" er weeral over moest rijden. Maar ja, het kalf was al verdronken toen, want eerlijk gezegd had ik toen al in de gaten dat niemand Alonso van de zege zou kunnen houden, mocht hij geen technische problemen ondervinden. Persoonlijk vind ik dat Renault de titel bij de constructeurs verdient, meest betrouwbare wagen geweest van het seizoen. Hebben hun basis voor de titel vooral gelegd de eerste races van het seizoen ( Australië, Maleisië en Bahrein ) En natuurlijk had ik graag Kimi de rijderstitel zien winnen ! Volgend jaar hopelijk beter voor Kimi en Mclaren !

IVY440

#36
Vreemde start ten eerste: MS en CA met elkaar in aanraking  :o
Dan het geval met die kerbstone waardoor de strategie van renault natuurlijk mooi klopt, iedereen binnen, dan een mooie crash van Narain waardoor de strategie van Renault nog maar eens klopt. MS die achter de SC spint  :o, terechte bestraffing voor GF, RB ook weer nergens te bespeuren.
Eigenlijk ben ik blij dat 2005 (ramp voor MS) voorbij is maar het is weer zo lang wachten tot maart 2006

Bjorn

Wat een afknapper na de Grote Prijs van Japan... De Renaults die ditmaal duidelijk sterker waren dan de McLarens, het was toch al een poosje geleden... Ik had er geen goed oog in... Monty die alweer blundert, ok niet volledig zijn fout maar hij flikt het toch wel weer mooi... En Kimi die bij mij geen sterke indruk maakte. Het seizoen was voor Kimi waarschijnlijk al voorbij. Nu, ik heb de race niet helemaal gezien, mijn videorecorder viel halfweg de race in slaap, je zou voor minder... Tot volgend jaar met de V-8's...
De Mens: In Het Gras![/color]

Jasper

Citaat van: Snekuem op 16 oktober 2005 - 12:29:17Monty die weeral de finish niet haalde door over dat afgebroken putdeksel te rijden ( zijn we al gewoon aan het worden van de Colombiaan ). Toch straf dat Alonso, Fisi en Kimi het konden ontwijken en juist "hij" er weeral over moest rijden.

Toch straf dat jij altijd op Montoya zit te k*kken wanneer hij niet in de fout is.

bogief1

A new chapter will begin soon: Bruno Senna

Ferrari 2010

Vraag ik mij af, had hij het niet gedaan was het zijn wel een ander geweest die dicht achter zen voorligger hing hoor...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

The Iceman

Citaat van: Jasper op 16 oktober 2005 - 16:38:06
Citaat van: Snekuem op 16 oktober 2005 - 12:29:17Monty die weeral de finish niet haalde door over dat afgebroken putdeksel te rijden ( zijn we al gewoon aan het worden van de Colombiaan ). Toch straf dat Alonso, Fisi en Kimi het konden ontwijken en juist "hij" er weeral over moest rijden.

Toch straf dat jij altijd op Montoya zit te k*kken wanneer hij niet in de fout is.
Het was niet zijn fout, want dat deksel was gewoon losgekomen, maar het was toevallig weer 'hij' die erover rijdt, terwijl de overige drie dat deksel wel kunnen ontwijken. Het is altijd wel "iets" met Montoya, ga weer niet al zijn fouten opsommen die het team dit jaar al veel punten gekost hebben. Mocht het nu de eerste keer zijn dat hij zoiets meemaakt, zou ik daarop niet reageren, maar nu weeral zo'n stom voorval waarbij hij moet opgeven. Sorry, maar Mclaren heeft het verliezen van de constructeurstitel  toch wel voor een héél groot deel aan de Colombiaan te danken en ik denk dat Ron Dennis dat heel goed beseft.  ;)

Hamilton MASTER

Citaat van: Jasper op 16 oktober 2005 - 16:38:06
Citaat van: Snekuem op 16 oktober 2005 - 12:29:17Monty die weeral de finish niet haalde door over dat afgebroken putdeksel te rijden ( zijn we al gewoon aan het worden van de Colombiaan ). Toch straf dat Alonso, Fisi en Kimi het konden ontwijken en juist "hij" er weeral over moest rijden.

Toch straf dat jij altijd op Montoya zit te k*kken wanneer hij niet in de fout is.

Sommige mensen moeten kakken op iemand om iets te schrijven hier... Ik volg het ook allemaal niet meer.
Ik weet 1 ding: Montoya is NIET verantwoordelijk voor dit, EN hij had nog meer punten kunnen rapen mocht hij niet aangereden zijn door Pizzonia.
Het gebeurt niet altijd bij hem, ook MS is aangereden door Sato en ga zo maar door.
Je kan altijd mensen viseren maar nu gaat het weer erg ver. Sommige mensen hebben echt hun dosis posts nodig per dag om te overleven, zo lijkt...



lieven

grappige dingen gebeurd vandaag in de race :)
MS twee keer grappig :) (kdnek dat hij dat niet zo grappig vond) en alonso zijne auto, stond ide in de fik ofzo als hij juist geparkeerd was? ze waren hem toch aan het blussen :p
had da 2 ronden eerder geweest he :)
dan had hij de frustratie van KR gekend van een tijdje geleden :)

Rippie

Een vreemde doch leuke race gezien. Knappe race van Alonso, eindelijk had Renault weer de betere wagen. Zouden ze nu meer risico genomen hebben (met betrekking tot de motor) aangezien het de laatste race is? Dat zou kunnen betekenen dat ze dit seizoen vooral voor betrouwbaarheid hebben gekozen door niet het maximale uit de motor te halen, waar McLaren voor snelheid koos. Betrouwbaarheid was uiteindelijk de betere keuze. 't is maar een theorie he 8)
Verder werd de race gedomineerd door vreemde incidenten. Zelfs een crash voor de start van de race, zelden vertoond!  ;D
Formerly known as MrF1 ;)

De geschiedenis is het heden, gezien door de toekomst