Racen op zonne-energie

Gestart door Supermariobros, 28 september 2005 - 10:36:07

« vorige - volgende »

Supermariobros

Nederlanders winnen zonnerace

De Nederlandse zonnewagen Nuna 3 heeft in Australië de achtste editie van de World Solar Challenge, het officieuze wereldkampioenschap voor wagens op zonne-energie, gewonnen. Het Nederlandse Nuon Solar Team won voor de derde keer op rij en brak ook zijn eigen snelheidsrecord.

De Nuna 3 overschreed woensdag om 13.41 uur plaatselijke tijd de finishlijn in Angle Vale, ten noorden van de zuidelijke Australische stad Adelaide. De bolide had 29 uur 11 minuten nodig om de 3.021 km uit Darwin, waar de race zondag startte, te overbruggen. Dit impliceert een gemiddelde snelheid van 102,75 km per uur. Een primeur. ,,Voor de eerste keer heeft een zonnewagen een gemiddelde snelheid van meer dan 100 km per uur bereikt''', zei racedirecteur Chris Selwood. In Nuna 2 vestigde de Nuna 2 van het team van de universiteit van Delft met 30 uur 54 minuten al een record.

Het is nog wachten op de verdere uitslag, bijvoorbeeld van de Umicar. Dit is de eerste Belgische deelnemer aan de race. Het gaat om een vijftienstal studenten van de hogeschool Groep T in Leuven. Astronaut Frank De Winne is hun peter. Zij hadden gehoopt de wedstrijd te winnen en als eerste een gemiddelde snelheid van 100 km per uur te halen.

In totaal namen een twintigtal teams deel aan de race. De filosofie van de wedstrijd is dat duurzame energie een toekomst heeft, en dat wetenschap en technologie gekoppeld aan ondernemingszin en engagement effectief kunnen bijdragen tot een milieuvriendelijker wereld. De race werd in 1987 voor het eerst georganiseerd.


Supermariobros

Vind ik altijd heel leuk zo'n races, bewijst dat je met zonne-energie een toekomst kunt opbouwen en het is miliuevriendelijk. Die wagens gaan nog goed vooruit ook, 102 Km/u. is niet bepaald traag te noemen.

Misschien eens een F1-race houden met zo'n wagens  :D :D :D

Doefie

Is dat niet later op het jaar? Of vergis ik mij?

Citaat van: Supermariobros op 28 september 2005 - 10:38:52
Vind ik altijd heel leuk zo'n races, bewijst dat je met zonne-energie een toekomst kunt opbouwen en het is miliuevriendelijk. Die wagens gaan nog goed vooruit ook, 102 Km/u. is niet bepaald traag te noemen.

Misschien eens een F1-race houden met zo'n wagens  :D :D :D

Ja, in Spa-Francorchamps... aan een geweldigde snelheid dat die Eau Rouge op gaan  :D

Jasper

Nederland heeft wel een sterke reputatie in de jaarlijkse Solar Challenge, is het niet? Ik vind het wel leuk. :)

Ferrari 2010

Het is Nederland hé, als het goedkoper kan doen ze het ook Jasper ;)
Maar inderdaad, zeer knap gedaan van die Nederlanders!
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Martin

Ja goedkoop om te rijden maar niet om te ontwerpen.
Daar gaat heel veel geld in om.
Maar wie weet op lange termijn wat het ons gaat brengen.
Mijn Internet verbinding lag er uit tijdens de laatste rit dus kon op de andere site niets meer schrijven.
Dus bedankt Mario voor het plaatsen.


Martin

Ja goedkoop om te rijden maar niet om te ontwerpen.
Daar gaat heel veel geld in om.
Maar wie weet op lange termijn wat het ons gaat brengen.
Mijn Internet verbinding lag er uit tijdens de laatste rit dus kon op de andere site niets meer schrijven.
Dus bedankt Mario voor het plaatsen.


Martin

1 keer zou genoeg moeten zijn. :( :-[