Voorstellen van de FIA

Gestart door Tim C, 16 juni 2005 - 23:24:52

« vorige - volgende »

Tim C

nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar mag ik dit toejuichen?

Terug naar slicks, bredere achterbanden, geen electronica, enz enz.

close racing, here we come!

Voorstellen van de FIA voor de regels van 2008

Ramses

Op het eerste zicht ziet dit er goed uit, maar ik stel me de vraag of deze voorstellen zo goedgekeurd gaan worden...

Vulture

Ziet er op het eerste zicht vrij goed uit.
Back to the roots of real racing....maareuh....er zullen wel weer circustoestanden volgen van verschillende personen (FIA, teambazen,...) voordat de regels concreet zijn.
Close The World, Open The Next..

Tommik

Ik ben zelf een "moderne" F1-fan waarmee ik bedoel dat ik het nog niet zo lang volg (enkele jaren ondertussen). Als ik die nieuwe regels lees dan staan daar zaken in waarvan ik denk dat ze de sport misschien wel ten goede komen maar die afbraak doen van hetgeen de formule 1 nu is namelijk de "koninginensport der autosport".

Bijvoorbeeld het punt waar staat dat
"Alle wagens worden voorzien van remschijven, pads en callipers die door een door de FIA aangestelde leverancier worden geleverd volgens een overeen te komen specificatie."
Als ik dat lees lijkt het mij zo dat er door de mensen van een team zelf niet meer gezocht moet worden naar deze zaken. Maar dat hoort toch even goed bij het ontwikkelen van een wagen als het ontwikkelen van een chassis en een motor.

De reden die ze dan opgeven
"Om de kosten voor het continu ontwikkelen van nieuwe materialen en ontwerpen te drukken. De door de FIA ontworpen producten zullen op alle circuits werken en het een volledig weekend volhouden. "
Dergelijk regel zal inderdaad de kosten drukken maar is dat nu echt de regel die men voor alles kan gaan gebruiken. Kostendrukking, ik vind dat zo belachelijk als de regel groot is. In mijn ogen levert de F1 op deze wijze een heel deel van zijn karakter in waar het niet alleen gaat over de rijder maar ook over het team en de auto. 

Ook zoiets dat mij stoort.

Om het aantal personeel dat nodig is op een evenement, en dus de kosten, te verminderen.

Ik vind dat op zich een domme reden om er iets door te krijgen.

Ten slotte vind ik ook dat het heel het punt over de versnellingsbak niet ten goede is van de F1.

Ik blijf erbij, wat ze met die regels doen is via een slinkse manier (namelijk kostenbesparing) proberen en hele boel regels op te leggen zodat we binnen 5 jaar niet meer spreken van de nummer 1 sport, want tegen dan rijden er verschillende discipline sneller dan de F1. Ik ben hier geen voorstander van (dat betekent niet dat ik alles slecht vind)!

mike

Citaat van: Tommik op 17 juni 2005 - 10:05:08
Ik ben zelf een "moderne" F1-fan waarmee ik bedoel dat ik het nog niet zo lang volg (enkele jaren ondertussen). Als ik die nieuwe regels lees dan staan daar zaken in waarvan ik denk dat ze de sport misschien wel ten goede komen maar die afbraak doen van hetgeen de formule 1 nu is namelijk de "koninginensport der autosport".

Wel, zelf ben ik er al bijna 30 jaar bij en ik kan enkel zeggen dat ik een gelijkaardige reactie had toen ik die lijst las. Er staat heel veel goeds op, maar een aantal zaken gaan me toch wel te ver. De gestandaardiseerde versnellingsbak, bijvoorbeeld.

Ramses

schakelen dmv koppelingpedaal  ::)
Moet Formule 1 niet hoogtechnologisch zijn ?

Tim C

De FIA zegt zelf in de hele verklaring dat ze niet verwachten dat alles aanvaard wordt, dus volgensmij steken er een paar dingen tussen die moeten dienen als "afleider" tijdens de onderhandelingen.

Zo onder het motto: "Liever dat, dan dit te moeten verliezen."

Ferrari 2010

inderdaad op het eerste zicht niet slecht, maar zoals er al is gezegd, er zijn dingen die te ver gaan. Ik vraag mij af waarom de teams niet zelf een versnellingsbak of het remmechanisme zouden mogen ontwikkelen. En mechanisch remmen en schakelen. Dmv een kabel ofwat? Lijkt me ietwat ouderwets, moet volgens mij met elektronica.
Het beperken van de testkilometers. Geen slechte zaak, zolang er 1 maar 1 bandenleverancier is tenminste. Weet er iemand hoeveel dagen je kan testen met 30 000km? Als ik even reken, rijdt een team op een topdag toch hooguit 1000km. Komt dus overeen met 30 à 40 testdagen. Ik hoop dat men mag kiezen waar ze testen. Maar tch, hoe gaan ze Ferrari verbieden om op hun eigen circuit te testen?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Tim C

Citaat van: Schumi 2005 op 17 juni 2005 - 13:26:45
inderdaad op het eerste zicht niet slecht, maar zoals er al is gezegd, er zijn dingen die te ver gaan. Ik vraag mij af waarom de teams niet zelf een versnellingsbak of het remmechanisme zouden mogen ontwikkelen. En mechanisch remmen en schakelen. Dmv een kabel ofwat? Lijkt me ietwat ouderwets, moet volgens mij met elektronica.
Het beperken van de testkilometers. Geen slechte zaak, zolang er 1 maar 1 bandenleverancier is tenminste. Weet er iemand hoeveel dagen je kan testen met 30 000km? Als ik even reken, rijdt een team op een topdag toch hooguit 1000km. Komt dus overeen met 30 à 40 testdagen. Ik hoop dat men mag kiezen waar ze testen. Maar tch, hoe gaan ze Ferrari verbieden om op hun eigen circuit te testen?
De ECU registreert ook hoeveel kilometer er is afgelegt

McChouffe

F1 was altijd een mix van snelheid en nieuwe technologie. Dit maakte het tot de hoogste klasse van het racen. Een aantal regels doen hier echt wel afbreuk aan. Maar zoals al gezegd is: het is een visie van de FIA en er kan zeker nog over onderhandeld worden. Ik geloof niet dat teams (en piloten) akkoord zullen gaan met de regels i.v.m. de versnellingsbak en het manueel schakelen.

Het verbieden van een reservewagen vind ik ook maar een rare regel.
CitaatReservewagens **
Reservewagens worden verboden. Geen enkel team mag meer dan 2 geassembleerde wagens beschikbaar hebben tijdens een evenement. Reserve chassis' zijn toegelaten, maar er zal precies worden beschreven wat een wagen is.

Waarom?
Door één wagen minder naar de races te nemen zullen de teams veel geld besparen.

Ik vraag me af of teams echt zoveel geld zullen besparen. Er zal toch een derde of vierde meegaan in de vorm van losse onderdelen (wat blijkbaar wel mag). En die 3e wagen zal zowiezo toch door de teams (ook de kleinere) geproduceerd worden. Alsof de extra transportkost (als die er al is) zoveel groter is.

Ik lees ook nergens iets over het terugkeren van bandenwissels, spijtig...

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Ferrari 2010

Citaat van: Tim C op 17 juni 2005 - 13:50:17
Citaat van: Schumi 2005 op 17 juni 2005 - 13:26:45
inderdaad op het eerste zicht niet slecht, maar zoals er al is gezegd, er zijn dingen die te ver gaan. Ik vraag mij af waarom de teams niet zelf een versnellingsbak of het remmechanisme zouden mogen ontwikkelen. En mechanisch remmen en schakelen. Dmv een kabel ofwat? Lijkt me ietwat ouderwets, moet volgens mij met elektronica.
Het beperken van de testkilometers. Geen slechte zaak, zolang er 1 maar 1 bandenleverancier is tenminste. Weet er iemand hoeveel dagen je kan testen met 30 000km? Als ik even reken, rijdt een team op een topdag toch hooguit 1000km. Komt dus overeen met 30 à 40 testdagen. Ik hoop dat men mag kiezen waar ze testen. Maar tch, hoe gaan ze Ferrari verbieden om op hun eigen circuit te testen?
De ECU registreert ook hoeveel kilometer er is afgelegt
Jah, maar als Ferrari gewoon een wagen bouwt op zichzef zonder dat die eigenlijk afwijkt van de echte F1 wagen. Als ze daar hun eigen technologie insteken en ze vinden erges banden kunnen ze toch alsnog testen zonder dat iemand hen kan tegenhouden.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Tim C

goed, maar wat als ze gepakt worden....

Een F1 test valt echt wel op, denk maar aan de Jaguar tests op Lommel vroeger

Raikkonen MASTER

Hoe kan je met 2 bandenconstructeurs een contract afsluiten?
Denk je dat dat gaat lukken?

"We rijden met band 1 tijdens de race maar we willen uw banden om te testen."

Denk het niet.

Ik vind de regels niet echt super. Maar het verkleint wel de kloof tussen de rijke en minder rijke teams.
Maar qua technologie vind ik wel dat elk team nog een paar zaken zelf moet kunnen uitwerken.

Het begint er meer en meer op te lijken dat ze met dezelfde wagens gaan rijden, dat er van teams geen sprake meer is en dat het puur op race-kwaliteit van de piloot aankomt.
Dus dan denk ik echt geen teams meer, geen 1ste en 2de rijder.

Dat zou dus betekenen dat er 1 man alles onder controle heeft...
Die man controleert de mensen die alle wagens controleren. Zo heeft hij controle wie met wat rijdt en hoe die ermee rijdt.
Dus weer meer macht voor die ene persoon...  ::)

Tim C

Wel er moet nog redelijk veel zelf ontwikkeld worden. Het gaat er vooral om dat er geen miljoenen meer gestoken worden in een versnellingsbak met schakkelingen die 0,25 mm kleiner zijn. Iets waar jij en ik toch niks van af weten

Uiteindelijk gaat het enkel om de remmen, de versnellingsbak, de ECU, en de banden die opgelegd worden...

Een F1 wagen bestaat uit meer onderdelen dan dat ;)

Raikkonen MASTER

Akkoord, heb je 100% gelijk in, maar de evoluties de laatste jaren doen me eigenlijk niet echt veel goeds zien in de toekomst.

Ik vind het goed zoals het nu is, ook al zijn de bandenwissels en de 1 ronde kwalificatie een slecht punt maar het moet zo blijven. De controles worden echt superscherp, en ik weet niet of dat echt zo'n goed effect zal hebben op de echte wedstrijden.