Safety Car

Gestart door JVA, 12 juni 2005 - 21:22:42

« vorige - volgende »

FerrariMan

Citaat van: Jasper op 13 juni 2005 - 14:16:14
Citaat van: Tim C op 12 juni 2005 - 22:45:37
Citaat van: Satosan op 12 juni 2005 - 22:37:09
ik was eigenlijk verbaast over de inzet van de SC, ik bedoel, stond de auto daar nou gevaarlijk, nee.
Lag er veel rotzooi op de baan, nee, bijna noppes
De auto stond op een twintigtal meter van de gevaarlijkste muur van het circuit. Kan je de ravage inbeelden als imand net als Button tegen de muur vloog, en op de wagen van Button inrijd?

De wagen stond volgens mij minstens 100m na die muur: Button reed er tegen, maar had dan nog wel een redelijke snelheid, en reed nog een eindje door om dan de wagen te parkeren. Mits dubbele gele vlag aan de chicane mocht er geen gevaar geweest zijn. De rijder die dan in de muur gecrasht zou zijn, zou een zware sanctie gekregen hebben omdat je bij geel, en zeker dubbel geel, gewoon sowieso moet vertragen. Daarom was ik eveneens verrast toen het gele blokje met "SC" op het scherm verscheen...
Ga jij dat zo maar uitleggen aan de Marshalls die daar die auto moeten depanneren, ze zullen nogal hun wenkbrauwen optrekken.
Akkoord, ze kiezen een gevaarlijke 'hobby' uit maar de FIA moet nu ook geen overdreven risico's nemen.


Je ziet bovenin de neus van een Red Bull, met die kan je ongeveer de ideale lijn vergelijken, was toch te gevaarlijk indien er iemand zich niet aan de matige snelheid zou houden.

JVA

Even terugkomen over wat het eigenlijk ging.
Hierboven zie je duidelijk dat Ralf Schumacher direct achter de SC rijdt.

Hier dan het desbetreffende reglement:

It will come on to the circuit with its orange lights on and all drivers must form a queue behind it with no overtaking allowed. The safety car will signal backmarkers to pass by using its green light until the race leader is immediately behind it, followed by the rest of the field in race order.


Mijn vraag: WAAROM MOCHT RS DE SC NIET PASSEREN???

Juan Pablo

is al uitgelegd, lees maar enkele berichten hierboven

O look a bunny
(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Jasper

Mja, volgens die regels is het een beetje dubbelzinnig eigenlijk, maar je kan het interptreteren als "als de SC pas buiten is, mogen bijna gedubbelden passeren tot de leider er vlak achter zit". En dan kan je dus ook zeggen dat dat niet meer het geval is wanneer de SC al een tijdje buiten is maar de leider gewoon wegvalt.

Ramses

Zeer logisch dat Ralf er niet voorbijmocht:

Montoya als 1e, Ralf erachter. Ralf moet dus niet voorbijsteken. Als Montoya de volgende ronde de pit induikt, zou Ralf dat plotseling wel mogen, en dus bijna een volle ronde meer rijden dan eerstvolgende gedubbelde Coulthard? Niet logisch toch?

Juan Pablo

#20
Citaat van: BenedictusXVII op 13 juni 2005 - 14:26:55
Citaat van: Jasper op 13 juni 2005 - 14:16:14
Citaat van: Tim C op 12 juni 2005 - 22:45:37
Citaat van: Satosan op 12 juni 2005 - 22:37:09
ik was eigenlijk verbaast over de inzet van de SC, ik bedoel, stond de auto daar nou gevaarlijk, nee.
Lag er veel rotzooi op de baan, nee, bijna noppes
De auto stond op een twintigtal meter van de gevaarlijkste muur van het circuit. Kan je de ravage inbeelden als imand net als Button tegen de muur vloog, en op de wagen van Button inrijd?

De wagen stond volgens mij minstens 100m na die muur: Button reed er tegen, maar had dan nog wel een redelijke snelheid, en reed nog een eindje door om dan de wagen te parkeren. Mits dubbele gele vlag aan de chicane mocht er geen gevaar geweest zijn. De rijder die dan in de muur gecrasht zou zijn, zou een zware sanctie gekregen hebben omdat je bij geel, en zeker dubbel geel, gewoon sowieso moet vertragen. Daarom was ik eveneens verrast toen het gele blokje met "SC" op het scherm verscheen...
Ga jij dat zo maar uitleggen aan de Marshalls die daar die auto moeten depanneren, ze zullen nogal hun wenkbrauwen optrekken.
Akkoord, ze kiezen een gevaarlijke 'hobby' uit maar de FIA moet nu ook geen overdreven risico's nemen.


Je ziet bovenin de neus van een Red Bull, met die kan je ongeveer de ideale lijn vergelijken, was toch te gevaarlijk indien er iemand zich niet aan de matige snelheid zou houden.
Die foto maakt het nog steeds niet duidelijk waar Button stil stond, want misschien waren ze al aan het rijden met die opruimauto ( jaaa ff naam vergete :P)
Ennuh die RBR op de achtergrond zat helemaal niet op de 'ideale lijn', want de coureurs rijden net over of net voor het gras weer op de baan, wat je ook kan zien aan de donkere strepen die op het groene gedeelte zitten

O look a bunny
(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Jasper

Trouwens moet ik wel zeggen dat het geen 100m was dat Button achter de bocht stond, zoals ik dacht.

Maar nogmaals, mits uitvoerige gele vlaggen en info van de teams in de pitlane, moest het mogelijk geweest zijn om het te stellen zonder SC, maar bon, ik begrijp wel dat ze hem wel hebben laten uitrijden.

Overigens vind ik het argument "indien er iemand zich niet aan de matige snelheid zou houden" niet opgaand want dan is het niet langer de verantwoordelijkheid van de race conrol dan wel van de rijder in kwestie. En aangezien Alonso al niet meer meereed, was er toch al minder kans dat iemand te snel zou rijden he (steek richting Braziliƫ 2003 waarbij hij zichzelf onder geel in het ziekenhuis reed).

sledge

Wat mij opviel, was dat er bij de restart 2 groepen waren met een enorm verschil tussen. Je had het groepje Ralf/Raikonnen/Schimi enz..., en op wel meer dan 10 seconden het groepje Trulli/Barrichello/Villeneuve
Het leek wel dat dat groepje nog geen aansluiting had met de Sc op het moment dat deze binnenkwam
Ik leef ook nog (een (heel klein) beetje)

Jasper

Als je na 2/3 ronden safetycar geen aansluiting hebt, heb je aan een slakkengangetje gereden, met andere woorden, ze hadden volgens mij zeker wel aansluiting.

viperke82

Citaat van: Ramses op 13 juni 2005 - 14:56:36
Zeer logisch dat Ralf er niet voorbijmocht:

Montoya als 1e, Ralf erachter. Ralf moet dus niet voorbijsteken. Als Montoya de volgende ronde de pit induikt, zou Ralf dat plotseling wel mogen, en dus bijna een volle ronde meer rijden dan eerstvolgende gedubbelde Coulthard? Niet logisch toch?

waarom niet? Ralf zit nog in dezelfde ronde dan coultard.

wat als montoya nu een halve ronde voosprong had op kimi en net ralf gedubbeld had maar coultard net nog niet, dan had ralf nu een groot nadeel.

Tim C

En dat nadeel geld voor iedereen die veel voorsprong had voor de safety car...

Doefie

Tijdens de Safety Car wordt er niet ingehaald. Punt. Niet de Safety Car, niet een andere deelnemer. Simpeler kan toch niet? Had Ralf de Safety Car gepasseerd mocht hij naast Montoya gaan zitten in de pits.

mike

Citaat van: JVA op 13 juni 2005 - 14:35:29
Even terugkomen over wat het eigenlijk ging.
Hierboven zie je duidelijk dat Ralf Schumacher direct achter de SC rijdt.

Hier dan het desbetreffende reglement:

It will come on to the circuit with its orange lights on and all drivers must form a queue behind it with no overtaking allowed. The safety car will signal backmarkers to pass by using its green light until the race leader is immediately behind it, followed by the rest of the field in race order.


Mijn vraag: WAAROM MOCHT RS DE SC NIET PASSEREN???

Citaat: The safety car will signal backmarkers to pass by using its green light UNTIL the race leader is immediately behind it, followed by the rest of the field in race order.

Op het moment dat JPM achter de SC zat, was aan die UNTIL voldaan. Waar JPM daarna naartoe ging doet niet terzake.

bogief1

Kan er er iemand de situatie met Montoya uitleggen?

Hij reed door het rood, dat wel, maar mijn vraag gaat over iets anders.

Als de safetycar over de start/finish-lijn rijdt, moet dat licht dan niet op groen springen?
Want die safetycar zat toch al ver voorbij de start/finish?
A new chapter will begin soon: Bruno Senna

Doefie

Het licht springt op rood als de Safety Car de pits passeert, tot elke wagen de uitgang van de pits op de baan is voorbij gegaan. Dan springt het terug op groen. Montoya reed buiten toen het hele veld net voorbij kwam --> licht stond toen nog op rood.